Emisja głosu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | LO-3F-EMG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 1 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 3: Zapewnić wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowe życie oraz promować dobrobyt |
Skrócony opis: |
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy). |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Budowa oraz działanie aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego z punktu widzenia ich optymalnego wykorzystania w zawodowej pracy głosem. Ćwiczenia odpowiedniej do mówienia postawy ciała. Wypracowanie umiejętności rozluźniania obszarów ciała odpowiedzialnych za tworzenie głosu. Ćwiczenia oddechowe. Ćwiczenia fonacyjne. Ćwiczenia artykulacyjne. Praca nad techniką mowy. Praca z tekstem. Głos jako narzędzie pracy nauczyciela. Higiena pracy głosem. |
Literatura: |
Ciecierska-Zajdel B., Trening głosu, Warszawa 2012 Streżyński J., Jagiełłowicz A.B., Walczak-Deleżyńska M., Siła Twojego głosu, t. 1, Wrocław 2018. Klemensiewicz Z.(oprac.), uzup. Urbańczyk S, Prawidła poprawnej wymowy polskiej, Kraków 1995. Szymański P.A., Wybrane zagadnienia emisji głosu w pracy pedagoga, Zamojskie Studia i Materiały, 2011/nr 1, s.101-108, Wyższa Szkoła Zarządzania i Admini- stracji w Zamościu. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2003. Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007. Toczyska B., Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama, Gdańsk 2009. Toczyska B., Sarabanda w chaszczach (Ćwiczenia samogłosek), Gdańsk 1997. Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000. Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, czyli o faflunieniu i bełkotaniu, Warszawa 2007. Walczak- Deleżyńska M.,„Aby język giętki”, Wrocław, 2001. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela i profilaktykę w tym zakresie. Zna zagadnienia związane z emisją głosu – budowę, działanie i ochronę narządu mowy i zasady emisji głosu. Umiejętności Potrafi posługiwać się zgodnie z zasadami aparatem emisji głosu i modyfikować złe nawyki emisyjne i artykulacyjne. Potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim. Kompetencje społeczne Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; samooceny własnych kompetencji. Podejmuje wyzwania zawodowe w poczuciu rozumienia, sensu i wartości ich społecznego znaczenia. Docenia estetyczne walory wypowiedzi ustnej. Skutecznie koryguje swoje błędy językowe i doskonalenie aparatu emisji głosu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą lub utrwalone w formie pliku wideo. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) 6. godz. w kontakcie bezpośrednim 4 godz. w kontakcie online - Skype, wysyłane nagrania studentów 10 godz. przygotowanie się do zajęć, samodzielne ćwiczenia głosowe, analiza otrzymanych materiałów, konsultacje z prowadzącym 5 godz.- przygotowanie i realizacja zaliczenia: Liczba uzyskanych punktów ECTS- 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Ostolska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Ostolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
sposoby pomiaru efektów kształcenia: - obserwacja pracy studenta na zajęciach, - orientacja w tematyce przedmiotu, ocena poziomu wystąpienia przed grupą, które jest sposobem zaliczenia przedmiotu i skala postępów w pracy nad prawidłową dykcja i emisją, umiejętności związane z zauważaniem dobrych i słabych cech wystąpień publicznych |
|
Pełny opis: |
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy). Treści poruszane na zajęciach: - Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji - przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych - przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy - przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji. - ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu -Zapoznanie studentów ze znaczeniem i oddziaływaniem ćwiczeń proponowanych do samodzielnego wykonywania - pomoc w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie z pamięci wybranego tekstu zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu |
|
Literatura: |
Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk, 2000. Klemensiewicz Z.(oprac.) , uzup. Urbańczyk S., Prawidła poprawnej wymowy polskiej, Kraków,1995. Literatura uzupełniająca: Walczak- Deleżyńska M., Aby język giętki, Wrocław, 2001. Pease A., Mowa ciała, Warszawa 2007. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: ćwiczenia fizyczne indywidualne i grupowe, wykład aktywizujący, godziny kontaktowe- 15 godzin godziny przeznaczone na pracę samodzielną: utrwalenie wiadomości z zajęć – 5 godzin przygotowanie bieżących zadań i przygotowanie zaliczenia- 5 godzin przegląd literatury- 5 godzin ECTS- 1 pkt. szczegóły na poziomie informacji dla grup. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy). |
|
Pełny opis: |
Treści poruszane na zajęciach: - Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji - przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych - przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy - przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji. - ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu -Zapoznanie studentów ze znaczeniem i oddziaływaniem ćwiczeń proponowanych do samodzielnego wykonywania, w formie filmów instruktażowych przygotowanych autorsko przez prowadzącego - pomoc w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie z pamięci wybranego tekstu zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu. |
|
Literatura: |
Toczyska B., „Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000. Klemensiewicz Z.(oprac.), uzup. Urbańczyk S: "Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995. Literatura uzupełniająca: Walczak- Deleżyńska M.,„Aby język giętki”, Wrocław, 2001. |
|
Uwagi: |
Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą lub utrwalone w formie pliku wideo. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Ostolska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sztuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
sposoby pomiaru efektów kształcenia: - obserwacja pracy studenta na zajęciach, - orientacja w tematyce przedmiotu, ocena poziomu wystąpienia przed grupą, które jest sposobem zaliczenia przedmiotu i skala postępów w pracy nad prawidłową dykcja i emisją, umiejętności związane z zauważaniem dobrych i słabych cech wystąpień publicznych |
|
Pełny opis: |
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy). Treści poruszane na zajęciach: - Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji - przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych - przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy - przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji. - ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu -Zapoznanie studentów ze znaczeniem i oddziaływaniem ćwiczeń proponowanych do samodzielnego wykonywania - pomoc w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie z pamięci wybranego tekstu zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu |
|
Literatura: |
Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk, 2000. Klemensiewicz Z.(oprac.) , uzup. Urbańczyk S., Prawidła poprawnej wymowy polskiej, Kraków,1995. Literatura uzupełniająca: Walczak- Deleżyńska M., Aby język giętki, Wrocław, 2001. Pease A., Mowa ciała, Warszawa 2007. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: ćwiczenia fizyczne indywidualne i grupowe, wykład aktywizujący, godziny kontaktowe- 15 godzin godziny przeznaczone na pracę samodzielną: utrwalenie wiadomości z zajęć – 5 godzin przygotowanie bieżących zadań i przygotowanie zaliczenia- 5 godzin przegląd literatury- 5 godzin ECTS- 1 pkt. szczegóły na poziomie informacji dla grup. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy). |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Budowa oraz działanie aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego z punktu widzenia ich optymalnego wykorzystania w zawodowej pracy głosem. Ćwiczenia odpowiedniej do mówienia postawy ciała. Wypracowanie umiejętności rozluźniania obszarów ciała odpowiedzialnych za tworzenie głosu. Ćwiczenia oddechowe. Ćwiczenia fonacyjne. Ćwiczenia artykulacyjne. Praca nad techniką mowy. Praca z tekstem. Głos jako narzędzie pracy nauczyciela. Higiena pracy głosem. |
|
Literatura: |
Toczyska B., „Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000. Klemensiewicz Z.(oprac.), uzup. Urbańczyk S: "Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995. Literatura uzupełniająca: Walczak- Deleżyńska M.,„Aby język giętki”, Wrocław, 2001. |
|
Uwagi: |
Na zajęciach preferowany jest wygodny strój sportowy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Ostolska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sztuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
sposoby pomiaru efektów kształcenia: - obserwacja pracy studenta na zajęciach, - orientacja w tematyce przedmiotu, ocena poziomu wystąpienia przed grupą, które jest sposobem zaliczenia przedmiotu i skala postępów w pracy nad prawidłową dykcja i emisją, umiejętności związane z zauważaniem dobrych i słabych cech wystąpień publicznych |
|
Pełny opis: |
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy). Treści poruszane na zajęciach: - Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji - przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych - przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy - przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji. - ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu -Zapoznanie studentów ze znaczeniem i oddziaływaniem ćwiczeń proponowanych do samodzielnego wykonywania - pomoc w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie z pamięci wybranego tekstu zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu |
|
Literatura: |
Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk, 2000. Klemensiewicz Z.(oprac.) , uzup. Urbańczyk S., Prawidła poprawnej wymowy polskiej, Kraków,1995. Literatura uzupełniająca: Walczak- Deleżyńska M., Aby język giętki, Wrocław, 2001. Pease A., Mowa ciała, Warszawa 2007. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: ćwiczenia fizyczne indywidualne i grupowe, wykład aktywizujący, godziny kontaktowe- 15 godzin godziny przeznaczone na pracę samodzielną: utrwalenie wiadomości z zajęć – 5 godzin przygotowanie bieżących zadań i przygotowanie zaliczenia- 5 godzin przegląd literatury- 5 godzin ECTS- 1 pkt. szczegóły na poziomie informacji dla grup. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy |
|
Pełny opis: |
Treści poruszane na zajęciach: - Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji - przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych - przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy - przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji. - ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu -Zapoznanie studentów ze znaczeniem i oddziaływaniem ćwiczeń proponowanych do samodzielnego wykonywania, w formie filmów instruktażowych przygotowanych autorsko przez prowadzącego - pomoc w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie z pamięci wybranego tekstu zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu. |
|
Literatura: |
Toczyska B., „Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000. Klemensiewicz Z.(oprac.), uzup. Urbańczyk S: "Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995. Literatura uzupełniająca: Walczak- Deleżyńska M.,„Aby język giętki”, Wrocław, 2001. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy). |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji. Omówienie problematyki ustawienia, rozwijania i doskonalenia głosu. Oddech przeponowo-żebrowy. Faza wydechowa. Ćwiczenia fonacyjne/ artykulacyjne/ dykcyjne. Nauka prawidłowego ustawienia i emisji głosu. Techniki rehabilitacji głosu. |
|
Literatura: |
Ciecierska-Zajdel B., Trening głosu, Warszawa 2012 Streżyński J., Jagiełłowicz A.B., Walczak-Deleżyńska M., Siła Twojego głosu, t. 1, Wrocław 2018. Klemensiewicz Z.(oprac.), uzup. Urbańczyk S, Prawidła poprawnej wymowy polskiej, Kraków 1995. Szymański P.A., Wybrane zagadnienia emisji głosu w pracy pedagoga, Zamojskie Studia i Materiały, 2011/nr 1, s.101-108, Wyższa Szkoła Zarządzania i Admini- stracji w Zamościu. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2003. Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007. Toczyska B., Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama, Gdańsk 2009. Toczyska B., Sarabanda w chaszczach (Ćwiczenia samogłosek), Gdańsk 1997. Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000. Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, czyli o faflunieniu i bełkotaniu, Warszawa 2007. Walczak- Deleżyńska M.,„Aby język giętki”, Wrocław, 2001. |
|
Uwagi: |
Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą lub utrwalone w formie pliku wideo. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) 6. godz. w kontakcie bezpośrednim 4 godz. w kontakcie online - Skype, wysyłane nagrania studentów 10 godz. przygotowanie się do zajęć, samodzielne ćwiczenia głosowe, analiza otrzymanych materiałów, konsultacje z prowadzącym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy). |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji. Omówienie problematyki ustawienia, rozwijania i doskonalenia głosu. Oddech przeponowo-żebrowy. Faza wydechowa. Ćwiczenia fonacyjne/ artykulacyjne/ dykcyjne. Nauka prawidłowego ustawienia i emisji głosu. Techniki rehabilitacji głosu. |
|
Literatura: |
Ciecierska-Zajdel B., Trening głosu, Warszawa 2012 Streżyński J., Jagiełłowicz A.B., Walczak-Deleżyńska M., Siła Twojego głosu, t. 1, Wrocław 2018. Klemensiewicz Z.(oprac.), uzup. Urbańczyk S, Prawidła poprawnej wymowy polskiej, Kraków 1995. Szymański P.A., Wybrane zagadnienia emisji głosu w pracy pedagoga, Zamojskie Studia i Materiały, 2011/nr 1, s.101-108, Wyższa Szkoła Zarządzania i Admini- stracji w Zamościu. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2003. Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007. Toczyska B., Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama, Gdańsk 2009. Toczyska B., Sarabanda w chaszczach (Ćwiczenia samogłosek), Gdańsk 1997. Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000. Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, czyli o faflunieniu i bełkotaniu, Warszawa 2007. Walczak- Deleżyńska M.,„Aby język giętki”, Wrocław, 2001. |
|
Uwagi: |
Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą lub utrwalone w formie pliku wideo. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) 6. godz. w kontakcie bezpośrednim 4 godz. w kontakcie online - Skype, wysyłane nagrania studentów 10 godz. przygotowanie się do zajęć, samodzielne ćwiczenia głosowe, analiza otrzymanych materiałów, konsultacje z prowadzącym |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.