Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | LO-3F-BRW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 1 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
W ramach wykładu student zapozna się z ogólną wiedzą na temat biomedycznych procesów i mechanizmów istotnych dla rozwoju i wychowania człowieka. Forma wykładu: wykład + dyskusja na podstawie literatury i wybranych artykułów naukowych Pomiar efektów kształcenia: egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte); ocena pozytywna >65% poprawnych odpowiedzi. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Rozwój osobniczy człowieka. Medyczne uwarunkowania rozwoju organizmu. Czynniki rozwoju. Etapy rozwoju pre- i postnatalnego. Fizjologiczne podstawy funkcjonowania organizmu w kontekście etapów rozwoju i dojrzewania. Metody i zasady oceny rozwoju. Rozwój a środowisko. Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kontekście rozwoju. Genetyczne uwarunkowania zaburzeń rozwoju somatycznego i niepełnosprawności intelektualnej. Zdrowie, jego ochrona i promocja. Profilaktyka chorób wrodzonych i cywilizacyjnych. Badania przesiewowe. Poradnictwo genetyczne. Diagnostyka prenatalna chorób genetycznych. |
Literatura: |
1. Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania (2020 / 2010) B.Woynarowska, A.Kowalewska, Z.Izdebska, K.Komosińska, PWN Warszawa 2. Biomedyczne podstawy rozwoju dziecka dla studentów pedagogiki, opiekunów w żłobku i nauczycieli wychowania przedszkolnego (2022) Anna Mikler-Chwastek, Marta Wiśniewska, Magdalena Hinz, Magdalena Plandowska, Difin, Warszawa. 3. Genetyka medyczna i molekularna (2017) J.Bal (red.), PWN Warszawa 4. Embriologia (2012) H. Bartel, PZWL Warszawa 5. Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia (2014) Piotrowicz R. (red.), Wydawnictwo APS Warszawa 6. Profilaktyka w pediatrii (2008) B.Woynarowska (red.), PZWL Warszawa 7. Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci (2018) M.Kaczmarek, N.Wolański, PWN Warszawa 8. Wybrane problemy auksologii i antropometrii rozwojowej (2019) L.Perenc, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma wiedzę na temat biologicznych czynników wpływających na procesy wychowania i kształcenia. Ma wiedzę na temat specyfiki rozwoju i funkcji poszczególnych układów i narządów, zna metody oceny rozwoju fizycznego istotne w pracy pedagoga z dziećmi i młodzieżą. Posiada wiedzę na temat rozwoju ontogenetycznego człowieka ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju somatycznego, metod jego oceny oraz odmienności rozwoju i dojrzewania poszczególnych układów i narządów. Posiada podstawową wiedzę dotyczącą funkcji układów: nerwowego, krążenia, oddechowego, pokarmowego i odpornościowego oraz czynników środowiskowych zaburzających ich funkcje. Ma wiedzę na temat profilaktyki, diagnostyki i leczenia wybranych chorób wrodzonych i cywilizacyjnych, istotną w kontekście działań pedagogicznych. Posiada wiedzę z zakresu zdrowia publicznego dotyczącą zarówno kształtowania postaw prozdrowotnych jak też profilaktyki pierwotnej i wtórnej, zarówno wobec chorób wrodzonych jak i cywilizacyjnych. Umiejętności Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu nauk biologicznych w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych. Potrafi odróżniać choroby wrodzone od chorób nabytych, identyfikować zagrożenia zdrowotne. Umie prezentować własne przemyślenia i wątpliwości na temat istoty zdrowia i choroby oraz celów profilaktyki. Kompetencje społeczne Ma świadomość poziomu swojej wiedzy z zakresu nauk biologicznych, rozumie jej znaczenie w kontekście własnej pracy pedagogicznej. Prezentuje odpowiedzialne podejście do swojej przyszłej pracy pedagogicznej, ma świadomość wagi tego przygotowania dla podopiecznych i ich rodzin. |
Metody i kryteria oceniania: |
WYKŁAD - Pomiar efektów kształcenia: egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte); ocena pozytywna >65% poprawnych odpowiedzi Obecność na zajęciach weryfikowana przez sprawdzanie listy obecności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk, Maria Weker | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia: samodzielne przygotowanie prezentacji multimedialnej na zadany temat + kolokwium zaliczeniowe w formie testu jednokrotnego wyboru, 30 pytań zamkniętych, próg zaliczenia 50% + 1 punkt. Wykłady: egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru, 30 pytań zamkniętych, próg zaliczenia 50% + 1 punkt. Przewidywana punktacja i oceny: 0 – 15: 2 (niedostateczny) 16 – 18: 3 (dostateczny) 19 – 21: 3,5 (dostateczny plus) 22 – 24: 4 (dobry) 25 – 27: 4,5 (dobry plus) 28 – 30: 5 (bardzo dobry) |
|
Pełny opis: |
Rozwój osobniczy człowieka. Podstawowe pojęcia i problemy. Czynniki rozwoju (genetyczne, paragenetyczne i pozagenetyczne). Genetyczne uwarunkowania rozwoju: kwasy nukleinowe, chromosomy, kariotyp. Genotyp a fenotyp. Ekspresja informacji genetycznej. Przekazywanie informacji genetycznej w trakcie życia organizmu i z pokolenia na pokolenie. Gametogeneza. Błędy w przekazywaniu informacji genetycznej i ich skutki. Wzorce dziedziczenia. Genetyczne podłoże chorób nowotworowych. Choroby genetyczne człowieka: przykłady chorób monogenowych i chorób spowodowanych aberracjami chromosomowymi. Poradnictwo genetyczne, testy diagnostyczne po urodzeniu. Metody i zasady oceny rozwoju. Etapy rozwoju osobniczego człowieka: od poczęcia do starości. Teratogeneza jako czynnik zaburzający rozwój zarodka i płodu. Odległe skutki zaburzeń rozwoju wewnątrzmacicznego. Potrzeby energetyczne organizmu i zdobywanie budulca. Metabolizm (anabolizm i katabolizm). Składniki pokarmowe. Rola białek, węglowodanów i tłuszczów. Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kontekście rozwoju. Budowa i rola układu nerwowego. Budowa i rola układu wewnątrzwydzielniczego kontrolującego homeostazę, wzrastanie i dojrzewanie. Stres. Zdrowie i choroba. Działania profilaktyczne w dzieciństwie i młodości (profilaktyka pierwszorzędowa; profilaktyka drugorzędowa – testy przesiewowe, profilaktyczne badania lekarskie, wykrywanie innych stanów i zaburzeń; profilaktyka trzeciorzędowa). |
|
Literatura: |
1. Bradley J. R, Jonson D. R, Pober B.R. Genetyka medyczna. PZWL, Warszawa 2009 2. Bal J.(red). Genetyka medyczna i molekularna. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2017 3. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 4. Wolański N. Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci. PWN, Warszawa 2018 5. Woynarowska B. Profilaktyka w pediatrii. PZWL, Warszawa 2016 6. Bartel H. Embriologia, PZWL, Warszawa 2020 7. Krawczyński M. Propedeutyka pediatrii .PZWL, Warszawa 2009 8. Piotrowicz R. (red.): Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo APS, Warszawa, 2014 |
|
Uwagi: |
*zastrzega się prawo do możliwej zmiany trybu prowadzenia zajęć i przeprowadzenia zaliczenia w sytuacji zwiększonego zagrożenia COVID-19 (zmiana trybu na zdalny przy pomocy aplikacji MS Teams - wykłady i MS Forms - egzamin) Wykłady: Nazwa zespołu w MS Teams: ST_2021_Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania log Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aWCkaPQOg7i5LGCRUWXXyJPN2l5mf-2sRGbIYNcAmcag1%40thread.tacv2/conversations?groupId=998eef82-7b12-4ca6-a962-1c21927c827b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 LICZBA GODZIN: kontaktowych 30 (wykład) + 15 (ćwiczenia) potrzebnych do przygotowania referatu: 10 potrzebnych do przygotowania się do kolokwium: 30 potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 115 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Weker | |
Prowadzący grup: | Maria Weker | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
W ramach wykładu student zapozna się z ogólną wiedzą na temat biomedycznych procesów człowieka ważnych w procesie rozwoju i wychowania. Forma wykładu: wykład multimedialny + dyskusja na podstawie literatury i wybranych artykułów naukowych Pomiar efektów kształcenia: egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte); ocena pozytywna >65% poprawnych odpowiedzi. |
|
Pełny opis: |
Tematy omawiane podczas wykładów: 1. Rozwój osobniczy człowieka. Podstawowe pojęcia i problemy. 2. Czynniki rozwoju (genetyczne, paragenetyczne i pozagenetyczne). 3. Etapy rozwoju osobniczego człowieka. Rozwój prenatalny. 4. Teratogeneza jako czynnik zaburzający rozwój zarodka i płodu. Odległe skutki zaburzeń rozwoju wewnątrzmacicznego. 5. Rozwój i zdrowie dziecka w pierwszych latach życia. 6. Metody i zasady oceny rozwoju. 7. Okres pokwitania, dorosłości i starości. 8. Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kontekście rozwoju. 9. Budowa i rola układu nerwowego. 10. Stres / Zdrowie i choroba. |
|
Literatura: |
1. Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania (2020 / 2010) B.Woynarowska, A.Kowalewska, Z.Izdebska, K.Komosińska, PWN Warszawa 2. Genetyka medyczna- notatki z wykładów (2009) J.Bradley, D.Johnson, B.Pober, PZWL Warszawa 3. Genetyka medyczna i molekularna (2017) J.Bal (red.), PWN Warszawa 4. Embriologia (2012) H. Bartel, PZWL Warszawa 5. Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia (2014) Piotrowicz R. (red.), Wydawnictwo APS Warszawa 6. Profilaktyka w pediatrii (2008) B.Woynarowska (red.), PZWL Warszawa 7. Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci (2018) M.Kaczmarek, N.Wolański, PWN Warszawa 8. Wybrane problemy auksologii i antropometrii rozwojowej (2019) L.Perenc, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy + rozmowa kierowana + dialog / dyskusja UMIEJĘTNOŚCI: praca z tekstem KOMPETENCJE SPOŁECZNE: dyskusja + dialog NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych -15 Przygotowanie się do zajęć - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 30 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60 Liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Weker | |
Prowadzący grup: | Maria Weker | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia: samodzielne przygotowanie prezentacji multimedialnej na zadany temat + kolokwium połówkowe (zaliczeniowe w formie testu jednokrotnego wyboru, 30 pytań zamkniętych, próg zaliczenia 50% + 1 punkt.); Wykłady: egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru, 45 pytań zamkniętych, próg zaliczenia 50% + 1 punkt. Punktacja i oceny (ćwiczenia): >50% - nzal <50%+1 pkt - zal 90%-100% - doliczenie 2 pkt do sumy punktów uzyskanych na egzaminie z wykładu Przewidywana punktacja i oceny (wykład): 0 – 22: 2 (niedostateczny) 23-25: 3 (dostateczny) 29-26: 3,5 (dostateczny plus) 35-30: 4 (dobry) 39-36: 4,5 (dobry plus) 45-40: 5 (bardzo dobry) |
|
Pełny opis: |
Rozwój osobniczy człowieka. Podstawowe pojęcia i problemy. Czynniki rozwoju (genetyczne, paragenetyczne i pozagenetyczne). Genetyczne uwarunkowania rozwoju: kwasy nukleinowe, chromosomy, kariotyp. Genotyp a fenotyp. Ekspresja informacji genetycznej. Przekazywanie informacji genetycznej w trakcie życia organizmu i z pokolenia na pokolenie. Gametogeneza. Błędy w przekazywaniu informacji genetycznej i ich skutki. Wzorce dziedziczenia. Genetyczne podłoże chorób nowotworowych. Choroby genetyczne człowieka: przykłady chorób monogenowych i chorób spowodowanych aberracjami chromosomowymi. Poradnictwo genetyczne, testy diagnostyczne po urodzeniu. Metody i zasady oceny rozwoju. Etapy rozwoju osobniczego człowieka: od poczęcia do starości. Teratogeneza jako czynnik zaburzający rozwój zarodka i płodu. Odległe skutki zaburzeń rozwoju wewnątrzmacicznego. Potrzeby energetyczne organizmu i zdobywanie budulca. Metabolizm (anabolizm i katabolizm). Składniki pokarmowe. Rola białek, węglowodanów i tłuszczów. Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kontekście rozwoju. Budowa i rola układu nerwowego. Budowa i rola układu wewnątrzwydzielniczego kontrolującego homeostazę, wzrastanie i dojrzewanie. Stres. Zdrowie i choroba. Działania profilaktyczne w dzieciństwie i młodości (profilaktyka pierwszorzędowa; profilaktyka drugorzędowa – testy przesiewowe, profilaktyczne badania lekarskie, wykrywanie innych stanów i zaburzeń; profilaktyka trzeciorzędowa). |
|
Literatura: |
1. Bradley J. R, Jonson D. R, Pober B.R. Genetyka medyczna. PZWL, Warszawa 2009 2. Bal J.(red). Genetyka medyczna i molekularna. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2017 3. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 4. Wolański N. Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci. PWN, Warszawa 2018 5. Woynarowska B. Profilaktyka w pediatrii. PZWL, Warszawa 2016 6. Bartel H. Embriologia, PZWL, Warszawa 2020 7. Krawczyński M. Propedeutyka pediatrii .PZWL, Warszawa 2009 8. Piotrowicz R. (red.): Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo APS, Warszawa, 2014 |
|
Uwagi: |
LICZBA GODZIN: kontaktowych 30 (wykład) + 15 (ćwiczenia) potrzebnych do przygotowania referatu: 10 potrzebnych do przygotowania się do kolokwium: 30 potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 115 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Weker | |
Prowadzący grup: | Maria Weker | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
W ramach wykładu student zapozna się z ogólną wiedzą na temat biomedycznych procesów człowieka ważnych w procesie rozwoju i wychowania. Forma wykładu: wykład multimedialny + dyskusja na podstawie literatury i wybranych artykułów naukowych Pomiar efektów kształcenia: egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte); ocena pozytywna >65% poprawnych odpowiedzi. |
|
Pełny opis: |
Tematy omawiane podczas wykładów: 1. Rozwój osobniczy człowieka. Podstawowe pojęcia i problemy. 2. Czynniki rozwoju (genetyczne, paragenetyczne i pozagenetyczne). 3. Etapy rozwoju osobniczego człowieka. Rozwój prenatalny. 4. Teratogeneza jako czynnik zaburzający rozwój zarodka i płodu. Odległe skutki zaburzeń rozwoju wewnątrzmacicznego. 5. Rozwój i zdrowie dziecka w pierwszych latach życia. 6. Metody i zasady oceny rozwoju. 7. Okres pokwitania, dorosłości i starości. 8. Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kontekście rozwoju. 9. Budowa i rola układu nerwowego. 10. Stres / Zdrowie i choroba. |
|
Literatura: |
1. Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania (2020 / 2010) B.Woynarowska, A.Kowalewska, Z.Izdebska, K.Komosińska, PWN Warszawa 2. Biomedyczne podstawy rozwoju dziecka dla studentów pedagogiki, opiekunów w żłobku i nauczycieli wychowania przedszkolnego (2022) Anna Mikler-Chwastek, Marta Wiśniewska, Magdalena Hinz, Magdalena Plandowska, Difin, Warszawa. 3. Genetyka medyczna i molekularna (2017) J.Bal (red.), PWN Warszawa 4. Embriologia (2012) H. Bartel, PZWL Warszawa 5. Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia (2014) Piotrowicz R. (red.), Wydawnictwo APS Warszawa 6. Profilaktyka w pediatrii (2008) B.Woynarowska (red.), PZWL Warszawa 7. Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci (2018) M.Kaczmarek, N.Wolański, PWN Warszawa 8. Wybrane problemy auksologii i antropometrii rozwojowej (2019) L.Perenc, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy + rozmowa kierowana + dialog / dyskusja UMIEJĘTNOŚCI: praca z tekstem KOMPETENCJE SPOŁECZNE: dyskusja + dialog NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych -15 Przygotowanie się do zajęć - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 30 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60 Liczba punktów ECTS - 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.