Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka zawodowa ciągła trzymiesięczna (300 godz.)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: IP-2P-KIE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka zawodowa ciągła trzymiesięczna (300 godz.)
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) niest. II st.
Obowiązkowe dla 4 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 18.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Dwie ścieżki do wyboru:

- krajowa i

- zagraniczna.

Praktyka będzie miała na celu budowanie tożsamości zawodowej specjalisty/-ki w zakresie praw dziecka i dzieciństwa, zbudowanej na uniwersalnych wartościach, poszanowaniu godności dziecka, wolności i dziecięcego obywatelstwa połączonych z podejściem opartym na podmiotowości, autonomiczności stosunku do dziecka, wspieraniem jego rozwoju.

Praktyki odbywane w przyszłych potencjalnych miejscach pracy (krajowe i międzynarodowe placówki i instytucje zajmujące się dzieckiem i prawami dziecka, Biuro Rzecznika Praw Dziecka, UNICEF, ONZ, CREAN, Katedra UNESCO im. Janusza Korczaka, a także placówki dyplomatyczne, samorządy lokalne, organizacje pozarządowe, media i inne miejsca tematycznie związane z kierunkiem studiów).

Sylabus

Karta praktykanta

Inne dokumenty

Skierowanie

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna podstawowe zasady samorozwoju w zakresie własnej przedsiębiorczości zawodowej.

Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę związaną z dzieckiem, uwarunkowaniami jego rozwoju, dobrostanu i funkcjonowania społecznego podczas odbywania praktyki zawodowej.

Potrafi posługiwać się wyspecjalizowanymi metodami i narzędziami, w tym zaawansowanymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi, w celu rozwiązywania problemów dotyczących dziecka i dzieciństwa, z którymi spotka się w trakcie praktyki zawodowej.

Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne dotyczące dziecka i praw dziecka ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców z różnych obszarów praktyki zawodowej.

W przypadku odbywania praktyki zawodowej za granicą, potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz w wyższym stopniu posługiwać się terminologią specjalistyczną związaną z prawami dziecka i dyscypliną wiodącą.

Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, wobec dziecka, rodziny, instytucji działających na rzecz praw dziecka, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego dziecka, inicjowania działania na rzecz interesu publicznego myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.

Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych związanych z dzieckiem i z prawami dziecka, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych oraz gotów do działań antydyskryminacyjnych

Posiada kompetencje niezbędne do bycia troskliwym opiekunem dziecka służącym radą i pomocą, a jednocześnie szanującym podmiotowość i autonomię dziecka, umiejącym stwarzać wyzwania i sytuacje skłaniające dziecko i jego środowisko życia do podejmowania indywidualnych i zbiorowych działań edukacyjnych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 300 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Perkowska-Klejman
Prowadzący grup: Marta Kulesza, Michał Kwiatkowski, Anna Perkowska-Klejman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 300 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marta Kulesza, Michał Kwiatkowski, Anna Perkowska-Klejman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 300 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kulesza
Prowadzący grup: Marta Kulesza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Dwie ścieżki do wyboru:

- krajowa i

- zagraniczna.

Praktyka krajowa – Praktyki odbywane w przyszłych potencjalnych miejscach pracy (krajowe i placówki i instytucje zajmujące się dzieckiem i prawami dziecka, Biuro Rzecznika Praw Dziecka, samorządy lokalne, organizacje pozarządowe, media i inne miejsca tematycznie związanej z kierunkiem studiów). Możliwość udziału w polskich projektach prowadzonych przez fundacje i stowarzyszenia.

Praktyka międzynarodowa – Praktyki nastawione na działalność międzynarodową oraz podniesienie kompetencji językowych i komunikacyjnych w języku obcym (zagraniczne lub międzynarodowe placówki i instytucje zajmujące się dzieckiem i prawami dziecka, w tym afiliowane przez UNESCO, UNICEF, ONZ, CREAN, Katedra UNESCO im. Janusza Korczaka, a także placówki dyplomatyczne). Będzie mógł także uczestniczyć w międzynarodowych projektach prowadzonych przez międzynarodowe agendy, a także fundacje i stowarzyszenia.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Dwie ścieżki do wyboru:

- krajowa i

- zagraniczna.

Praktyka krajowa – Praktyki odbywane w przyszłych potencjalnych miejscach pracy (krajowe i placówki i instytucje zajmujące się dzieckiem i prawami dziecka, Biuro Rzecznika Praw Dziecka, samorządy lokalne, organizacje pozarządowe, media i inne miejsca tematycznie związanej z kierunkiem studiów). Możliwość udziału w polskich projektach prowadzonych przez fundacje i stowarzyszenia.

Praktyka międzynarodowa – Praktyki nastawione na działalność międzynarodową oraz podniesienie kompetencji językowych i komunikacyjnych w języku obcym (zagraniczne lub międzynarodowe placówki i instytucje zajmujące się dzieckiem i prawami dziecka, w tym afiliowane przez UNESCO, UNICEF, ONZ, CREAN, Katedra UNESCO im. Janusza Korczaka, a także placówki dyplomatyczne). Będzie mógł także uczestniczyć w międzynarodowych projektach prowadzonych przez międzynarodowe agendy, a także fundacje i stowarzyszenia.

Praktyka będzie miała na celu budowanie tożsamości zawodowej specjalisty od praw dziecka i dzieciństwa, zbudowaną na uniwersalnych wartościach w służbie dobra dziecka, poszanowaniu jego godności, wolności i dziecięcego obywatelstwa połączonych ze spolegliwym stosunkiem do dziecka, wspieraniem jego rozwoju. Będzie miała za zadanie włączanie studentów w polskie i międzynarodowe środowisko badaczy dzieciństwa i praw dziecka.

Student – praktykant będzie refleksyjnym praktykiem, potrafiącym kierować własnym rozwojem, zdobywać wiedzę teoretyczna i praktyczną, refleksyjnie oceniać siebie i swoje działania. Przyjmie postawę opiekuna dziecka służącego radą i pomocą. Będzie przejawiał pozytywne nastawienie do siebie, do dziecka, do innych ludzi i do świata.

Praktyka będzie miała na celu budowanie tożsamości zawodowej specjalisty od praw dziecka i dzieciństwa, zbudowaną na uniwersalnych wartościach w służbie dobra dziecka, poszanowaniu jego godności, wolności i dziecięcego obywatelstwa połączonych ze spolegliwym stosunkiem do dziecka, wspieraniem jego rozwoju. Będzie miała za zadanie włączanie studentów w polskie i międzynarodowe środowisko badaczy dzieciństwa i praw dziecka.

Student – praktykant będzie refleksyjnym praktykiem, potrafiącym kierować własnym rozwojem, zdobywać wiedzę teoretyczna i praktyczną, refleksyjnie oceniać siebie i swoje działania. Przyjmie postawę opiekuna dziecka służącego radą i pomocą. Będzie przejawiał pozytywne nastawienie do siebie, do dziecka, do innych ludzi i do świata.

Celami praktyki są:

1) kształcenie kompetencji praktycznych studentów w zakresie działań pedagogicznych umożliwiających nabywanie doświadczeń związanych z pracą z dzieckiem i na rzecz dziecka oraz z prawami dziecka

2) praktyczna weryfikacja wiedzy zdobytej podczas studiów

3) doskonalenie warsztatu pracy w zakresie pracy z dzieckiem lub na rzecz dziecka

4) wdrożenie do wykonywania czynności związanych z przyszłym miejscem zatrudnienia

5) rozwijanie zdolności i umiejętności (planowanie, dokumentacja własnej pracy, analiza i dostrzeganie własnych kompetencji zawodowych).

Zadania realizowane na praktyce:

1) zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania miejsca odbywania praktyk (np.: szkoła, przedszkole, urzędy, fundacje, stowarzyszenia, placówki dyplomatyczne i rządowe ) szczególnie z jej strukturą organizacyjną, dokumentacją oraz działalnością tam prowadzoną

2) poznanie głównych aktów prawnych, na podstawie których działa instytucja (ustawy, rozporządzenia, statut, regulaminy, itp.)

3) poznanie zadań i kompetencji poszczególnych pracowników

4) dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu pracującego bezpośrednio z dzieckiem lub na jego rzecz (np.: zespoły psychologiczno-pedagogicznego w szkołach, gminny zespół interwencyjny, komisje parlamentarne ).

5) opracowanie charakterystyki miejsca realizacji praktyk – w szczególności opis (charakterystyka) działań placówki w zakresie pracy z dzieckiem lub na rzecz dziecka (założenia i analiza rozwiązań stosowanych w praktyce), krytyczna analiza działań prowadzonych w miejscu praktyk pod kontem wypełniania zobowiązań społecznych, wobec dziecka i rodziny w kontekście Konwencji o Prawach Dziecka

6) wykazanie się znajomością wyspecjalizowanych metod i narzędzi i w tym zaawansowanymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi w celu rozwiązywania problemów dotyczących dziecka i dzieciństwa, z którymi spotka się w trakcie praktyki zawodowej

7) prowadzenie własnej dokumentacji podczas praktyk.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)