Zniewolone dzieciństwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | IP-2F-ZDZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zniewolone dzieciństwo |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) niest. II st. Obowiązkowe dla 2 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zniewolone dzieciństwo –pojęcie,geneza, główne formy. Badania nad „kompleksem wojennym”: problemy i metodologia. „Dzieci Warszawy” (1939 –1945) –losy wojenne, pomoc i ratownictwow sytuacji zagrożenia. Polityczno-wychowawcza „obrabotka” –pseudopedagogika w wydaniukomunistycznym. Współczesne formy zniewolonego dzieciństwa –w Polsce i na świecie. Pedagogika pokoju –główne cele i formy w świetle Konwencji o prawach dziecka(1989). |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Zniewolone dzieciństwo – pojęcie, geneza, główne formy. Badania nad „kompleksem wojennym”: problemy i metodologia. „Dzieci Warszawy” (1939-1945) – losy wojenne, pomoc i ratownictwo w sytuacji zagrożenia. Polityczno-wychowawcza „obrabotka” – pseudopedagogika w wydaniu komunistycznym. Współczesne formy zniewolonego dzieciństwa – w Polsce i na świecie. Pedagogika pokoju – główne cele i formy w świetle Konwencji o prawach dziecka (1989). |
Literatura: |
- A. Bartuś (red.), Dzieci wojny, Oświęcim 2016 - A. Bartuś, P. Trojański (red.), Zdeptane dzieciństwo. II wojna światowa i jej wpływ na sytuację dzieci, Oświęcim 2017 - A. Kłys (red.), Dorośli odbierają wydarzenia inaczej. Wspomnienia młodocianych więźniów Stutthofu, Sztutowo 2020 - R.C. Lukas, dziecięcy płacz. Holocaust dzieci żydowskich i polskich w latach 1939-1945, Warszawa 2018 T. Matsumoto, W. Theiss, Dzieci syberyjskie. Pomoc Japonii dzieciom polskim w latach 1919 – 1922, Warszawa 2018 - J.B. Michlic, Piętno Zagłady. Wojenna i powojenna historia oraz pamięć żydowskich dzieci ocalałych w Polsce, Warszawa 2020 M. Pollack, Topografia pamięci, Wołowiec 2017 W. Theiss, Zniewolone dzieciństwo. Socjalizacja w skrajnych warunkach społeczno-politycznych, wyd. II, Warszawa 1999 W. Theiss, Sieroctwo wojenne polskich dzieci (1939-19450. Zarys problematyki, „Przegląd Pedagogiczny” 2012, nr 1 W. Theiss, Pomoc, opieka i ratownictwo dzieci w Polsce w latach wojny i okupacji (1939-1945). Szkic zagadnienia, „”Praca Socjalna” 2018, nr 1 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane fakty historyczne i zjawiska społeczno-polityczne, które prowadzą do sytuacji tzw. zniewolonego dzieciństwa. Dostrzega i rozumie związki, jakie zachodzą pomiędzy skrajną sytuacją zniewolonego dzieciństwa a rozwojem dziecka i jego funkcjonowaniem w życiu społecznym oraz potrzebą niesienia indywidualnej i zbiorowej pomocy dzieciom, których rozwój i życie jest zagrożone. Zna i rozumie różne oblicza zniewolonego dzieciństwa, jego historyczno-społeczne źródła i konteksty, w tym zwłaszcza rolę działań zbrojnych (II wojna światowa) i politycznych systemów autorytarnych (niemiecki nazizm, sowiecki komunizm, realny socjalizm w Polsce), w destrukcji dzieciństwa i procesu wychowania. Zna i rozumie podstawowe rodzaje skutków zniewolonego dzieciństwa, m.in. skutki indywidualne i grupowe, osobowościowe i społeczne. W sposób pogłębiony zna różnice zachodzące pomiędzy wychowaniem a propagandą, agitacją, zniewoleniem. Umiejętności Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizy złożonych problemów historycznych i współczesnych, pedagogicznych i społecznych występujących w relacji dziecko – sytuacja skrajna. Potrafi prowadzić badania nad relacją dziecko – sytuacja skrajna, posługując się analizą dokumentów osobistych, m.in.: pamiętników, dzienników, wspomnień. Potrafi zaplanować i przeprowadzić wywiad biograficzny, skierowany na tematykę zniewolonego (wojennego) dzieciństwa najstarszych członków swojej rodziny lub/oraz innych osób z otoczenia. Kompetencje społeczne Jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści dotyczących praw dziecka i dzieciństwa w kontekście zniewolenia i sytuacji skrajnych. Jest gotów zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemu. Jest gotów do rozwijania swojej tożsamości zawodowej w perspektywie lokalnej i globalnej, pozostając otwartym zarówno na historię kraju, polskie tradycje i doświadczenia jak i globalne procesy i wyzwania. |
Metody i kryteria oceniania: |
- Przedmiotem oceny jest wiedza naukowa wyniesiona z wykładu, umiejętność wiązania tej wiedzy z szerszym tłem społecznym i historycznym oraz wiedzą o rozwoju psychofizycznym dzieci i młodzieży. Metoda: przygotowanie eseju, recenzji lub innej formy wypowiedzi (np. prezentacja, wywiad) na temat wybranych zagadnień z zakresu „zniewolonego dzieciństwa”. Kryteria oceny: znajomość podstawowych pojęć, umiejętność samodzielnej analizy, poszukująca i twórcza postawa autorska. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Perkowska-Klejman | |
Prowadzący grup: | Wiesław Theiss | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5521fbe6dd31494ba89052d4ad40788a%40thread.tacv2/conversations?groupId=7e85d3cd-dfda-4d16-8b67-cfb85d041708&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zniewolone dzieciństwo –pojęcie,geneza, główne formy. Badania nad „kompleksem wojennym”: problemy i metodologia. „Dzieci Warszawy” (1939 –1945) –losy wojenne, pomoc i ratownictwow sytuacji zagrożenia. Polityczno-wychowawcza „obrabotka” –pseudopedagogika w wydaniukomunistycznym. Współczesne formy zniewolonego dzieciństwa –w Polsce i na świecie. Pedagogika pokoju –główne cele i formy w świetle Konwencji o prawach dziecka(1989). |
|
Pełny opis: |
Wykład „Zniewolone dzieciństwo” jest wykładem autorskim. Wprowadza w problematykę zagrożeń, jakie dziecku i dzieciństwie niosą sytuacje skrajne spowodowane przez określone wydarzenia społeczne i polityczne (m.in. wojna, rozruchy społeczne, gwałtowna zmiana polityczna, procesy imigracji i emigracji). Zakres wykładu obejmuje następujące główne zagadnienia: a) historycznospołeczne źródła zagrożenia rozwoju i życia dzieci, b) socjalizacyjne, wychowawcze, edukacyjne oraz społeczne skutki zagrożeń, c) ratunek, pomoc, opieka, wychowanie jako formy ochrony młodego pokolenia przed zagrożeniami oraz jako formy kompensacji dziecięcych tragedii. Tematyka wykładu: powstanie i rozwój zjawiska „zniewolonego dzieciństwa”, „zniewolone dzieciństwo” w perspektywie teoretycznej i badawczej, wybrane obrazy „zniewolonego dzieciństwa” (np. „dzieci Warszawy”, Holocaust dzieci żydowskich, dzieci-więźniowie obozów koncentracyjnych lat 1939-1945, wychowanie totalitarne – „dzieci Stalina”, „dzieci Hitlera”, wychowanie do pokoju, pomoc humanitarna). Wiedza na temat „zniewolonego dzieciństwa” pełni trzy zasadnicze role: dokumentalną, poznawczo-teoretyczną oraz moralną. Jest źródłem uniwersalnej refleksji o człowieku i świecie. |
|
Literatura: |
- A. Bartuś (red.), Dzieci wojny, Oświęcim 2016 - A. Bartuś, P. Trojański (red.), Zdeptane dzieciństwo. II wojna światowa i jej wpływ na sytuację dzieci, Oświęcim 2017 - A. Kłys (red.), Dorośli odbierają wydarzenia inaczej. Wspomnienia młodocianych więźniów Stutthofu, Sztutowo 2020 - R.C. Lukas, dziecięcy płacz. Holocaust dzieci żydowskich i polskich w latach 1939-1945, Warszawa 2018 T. Matsumoto, W. Theiss, Dzieci syberyjskie. Pomoc Japonii dzieciom polskim w latach 1919 – 1922, Warszawa 2018 - J.B. Michlic, Piętno Zagłady. Wojenna i powojenna historia oraz pamięć żydowskich dzieci ocalałych w Polsce, Warszawa 2020 M. Pollack, Topografia pamięci, Wołowiec 2017 W. Theiss, Zniewolone dzieciństwo. Socjalizacja w skrajnych warunkach społeczno-politycznych, wyd. II, Warszawa 1999 W. Theiss, Sieroctwo wojenne polskich dzieci (1939-19450. Zarys problematyki, „Przegląd Pedagogiczny” 2012, nr 1 W. Theiss, Pomoc, opieka i ratownictwo dzieci w Polsce w latach wojny i okupacji (1939-1945). Szkic zagadnienia, „”Praca Socjalna” 2018, nr 1 |
|
Uwagi: |
- Przedmiotem oceny jest wiedza naukowa wyniesiona z wykładu, umiejętność wiązania tej wiedzy z szerszym tłem społecznym i historycznym oraz wiedzą o rozwoju psychofizycznym dzieci i młodzieży. Metoda: przygotowanie eseju, recenzji lub innej formy wypowiedzi (np. prezentacja, wywiad) na temat wybranych zagadnień z zakresu „zniewolonego dzieciństwa”. Kryteria oceny: znajomość podstawowych pojęć, umiejętność samodzielnej analizy, poszukująca i twórcza postawa autorska. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jacek Kulbaka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Kulbaka | |
Prowadzący grup: | Jacek Kulbaka | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5521fbe6dd31494ba89052d4ad40788a%40thread.tacv2/conversations?groupId=7e85d3cd-dfda-4d16-8b67-cfb85d041708&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zniewolone dzieciństwo –pojęcie,geneza, główne formy. Badania nad „kompleksem wojennym”: problemy i metodologia. „Dzieci Warszawy” (1939 –1945) –losy wojenne, pomoc i ratownictwow sytuacji zagrożenia. Polityczno-wychowawcza „obrabotka” –pseudopedagogika w wydaniukomunistycznym. Współczesne formy zniewolonego dzieciństwa –w Polsce i na świecie. Pedagogika pokoju –główne cele i formy w świetle Konwencji o prawach dziecka(1989). |
|
Pełny opis: |
Wykład „Zniewolone dzieciństwo” jest wykładem autorskim. Wprowadza w problematykę zagrożeń, jakie dziecku i dzieciństwie niosą sytuacje skrajne spowodowane przez określone wydarzenia społeczne i polityczne (m.in. wojna, rozruchy społeczne, gwałtowna zmiana polityczna, procesy imigracji i emigracji). Zakres wykładu obejmuje następujące główne zagadnienia: a) historycznospołeczne źródła zagrożenia rozwoju i życia dzieci, b) socjalizacyjne, wychowawcze, edukacyjne oraz społeczne skutki zagrożeń, c) ratunek, pomoc, opieka, wychowanie jako formy ochrony młodego pokolenia przed zagrożeniami oraz jako formy kompensacji dziecięcych tragedii. Tematyka wykładu: powstanie i rozwój zjawiska „zniewolonego dzieciństwa”, „zniewolone dzieciństwo” w perspektywie teoretycznej i badawczej, wybrane obrazy „zniewolonego dzieciństwa” (np. „dzieci Warszawy”, Holocaust dzieci żydowskich, dzieci-więźniowie obozów koncentracyjnych lat 1939-1945, wychowanie totalitarne – „dzieci Stalina”, „dzieci Hitlera”, wychowanie do pokoju, pomoc humanitarna). Wiedza na temat „zniewolonego dzieciństwa” pełni trzy zasadnicze role: dokumentalną, poznawczo-teoretyczną oraz moralną. Jest źródłem uniwersalnej refleksji o człowieku i świecie. |
|
Literatura: |
- A. Bartuś (red.), Dzieci wojny, Oświęcim 2016 - A. Bartuś, P. Trojański (red.), Zdeptane dzieciństwo. II wojna światowa i jej wpływ na sytuację dzieci, Oświęcim 2017 - A. Kłys (red.), Dorośli odbierają wydarzenia inaczej. Wspomnienia młodocianych więźniów Stutthofu, Sztutowo 2020 - R.C. Lukas, dziecięcy płacz. Holocaust dzieci żydowskich i polskich w latach 1939-1945, Warszawa 2018 T. Matsumoto, W. Theiss, Dzieci syberyjskie. Pomoc Japonii dzieciom polskim w latach 1919 – 1922, Warszawa 2018 - J.B. Michlic, Piętno Zagłady. Wojenna i powojenna historia oraz pamięć żydowskich dzieci ocalałych w Polsce, Warszawa 2020 M. Pollack, Topografia pamięci, Wołowiec 2017 W. Theiss, Zniewolone dzieciństwo. Socjalizacja w skrajnych warunkach społeczno-politycznych, wyd. II, Warszawa 1999 W. Theiss, Sieroctwo wojenne polskich dzieci (1939-19450. Zarys problematyki, „Przegląd Pedagogiczny” 2012, nr 1 W. Theiss, Pomoc, opieka i ratownictwo dzieci w Polsce w latach wojny i okupacji (1939-1945). Szkic zagadnienia, „”Praca Socjalna” 2018, nr 1 |
|
Uwagi: |
- Przedmiotem oceny jest wiedza naukowa wyniesiona z wykładu, umiejętność wiązania tej wiedzy z szerszym tłem społecznym i historycznym oraz wiedzą o rozwoju psychofizycznym dzieci i młodzieży. Metoda: test, referaty. Kryteria oceny: znajomość podstawowych pojęć, umiejętność samodzielnej analizy, poszukująca i twórcza postawa autorska. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.