Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Obywatelstwo i partycypacja dziecięca

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: IP-2F-OPA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Obywatelstwo i partycypacja dziecięca
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) niest. II st.
Obowiązkowe dla 3 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) stacj. II st.
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a56c0e09ec0254e55894cc4f302749755%40thread.tacv2/conversations?groupId=87223c70-38ff-42b2-a067-8b39f6d8ddb1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Przemiany w zakresie dyskursu o dziecku i dzieciństwie jako podstawa rozważań o partycypacji dzieci i problemach ich implementacji. Zakres normatywny aktywnego obywatelstwa dzieci (partycypacji społecznej) w świetle aktualnego dyskursu teoretycznego, politycznego i praktycznego. Pytania, bariery i postulaty w zakresie możliwości upowszechniania dziecięcego obywatelstwa. Dziecko i dzieciństwo jako konstrukty społeczno-kulturowe ujmowane na tle społeczeństwa i jego kultury. Analiza dzieciństwa

i rola dziecka w sieci społecznych relacji. Włączenie w dyskurs partycypacyjny pojęcia dziecięcego obywatelstwa ‒ rozumianego głównie jako prawo do uznania, szacunku

i aktywnego udziału w życiu społecznym. Refleksja i eksploracja trzech obszarów myślenia

o dziecięcym obywatelstwie, zaproponowane przez Johna W a l l a (2010, 2012), na podstawie analizy istniejących w literaturze ujęć, wykorzystując pojęcia sprawstwa, współzależności i różnicy.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Pojęcia praw dziecka do partycypacji społecznej: prawo do swobodnej wypowiedzi, do informacji, prawo do swobody myślenia, sumienia, wyznania, prawo do swobodnego zrzeszania się oraz prawo do prywatności i do dostępu do informacji medialnych. Dokumenty dotyczące partycypacji dziecięcej: Europejska karta uczestnictwa młodych w życiu lokalnym i regionalnym z 2003 roku. Rekomendacja Komitetu Ministrów państw członkowskich Rady Europy o partycypacji młodych ludzi w życiu lokalnym i regionalnym; Rekomendacje Rady Europy z 2009 roku. Komentarz Ogólny Komitetu Praw Dziecka z 2009 roku. Zalecenia Komitetu Ministrów w sprawie udziału młodzieży oraz przyszłości społeczeństwa obywatelskiego i w sprawie obywatelstwa dzieci. Pojęcia obywatelstwa dziecięcego, w szczególności idee demokracji jako sposobu do podejmowania samodzielnych decyzji w podstawowych sprawach dotyczących życia dzieci. Krytyczna analiza dyskursu – wskaźniki, monitoringi, raporty związanych z dzieckiem, a w szczególności z partycypacją dziecięcą.

Literatura:

1. Brzozowska-Brywczyńska M, Dziecięce obywatelstwo: kilka refleksji na marginesie idei dziecięcej partycypacji. Acta Universitatis Lodziensis 2017, nr 4

2. 2. Brzozowska -Brywczyańska M. , Ryba, Która ma głos. Prawo dziecka do partycypacji file:///C:/Users/Huawei/Desktop/PARTYCYPACJANowy%20folder/AAAAAABrzozowska_M_2017_Ryba_ktora_ma_glos.pdf

3. Jarosz E., Dzieciece obywatelstwo a partycypacja społeczna file:///C:/Users/Huawei/Desktop/PARTYCYPACJANowy%20folder/Jarosz_Dzieciece_obywatelstwo.pdf

4. Jarosz E., (2018), Dziecięce obywatelstwo-między prawami dziecka a rzeczywistością. (w:) Pedagogika Społeczna rok XVII, nr 4(70)

5. Jarosz E., (2014) Społeczna podmiotowość dziecka - rozwój koncepcji obywatelstwa dzieci. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne 23, 11-24.

6. Smolińska-Theiss B., ( 2014) Korczakowskie narracje pedagogiczne, Impuls.

7. Smolińska-Theiss B., (2014) Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej, Wyd. APS

8. Smolińska-Theiss B., (2013) Rok Janusza Korczaka 2012. Nie ma dzieci-są ludzie. Warszawa. Wyd Rzecznik Praw Dziecka

9. Korczak J., (2017) Prawo dziecka do szacunku. Wyd. Rzecznik Praw Dziecka

10. Dokumenty EU na temat strategii ochrony praw dziecka.

11. Analiza wybranych informacji z internetu (regulaminy szkolne, skargi uczniowskie, fora dotyczące dzieci w mieści, sejmu dziecięcego itp.

11. Danilewicz W., Theiss W., (2014) Pedagogika Społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej. Wydawnictwo Akademickie Żak

12. Theiss W., (1996), Zniewolone dzieciństwo. Socjalizacja w warunkach społeczno-politycznych. Warszawa, Wyd. Żak

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia związane z partycypacją dziecięcą oraz obywatelstwem dzieci.

Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą praw dziecka do uczestnictwa społecznego.

Zna podstawowe dokumenty europejskie dotyczące obywatelstwa i partycypacji dziecięcej.

Zna i rozumie w pogłębionym stopniu idee praktykowania partycypacji dzieci, między innymi parlamentu dziecięcego i sądu koleżeńskiego.

Zna i rozumie krytyczną analizę dyskursu jako metodę badawczą pozwalającą na interpretację wskaźników, monitoringów i raportów na temat obywatelstwa i partycypacji społecznej.

Umiejętności

Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do rozwiązywania złożonych problemów praktykowania obywatelstwa i partycypacji dziecięcej.

Potrafi wybrać właściwe źródła oraz informacje dotyczące udziału młodzieży oraz przyszłości społeczeństwa obywatelskiego w celu krytycznej analizy i prezentacji tych informacji.

Potrafi wykorzystać idee uczestnictwa młodych w życiu lokalnym i regionalnym.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do krytycznej oceny dostępu młodych do informacji.

Jest gotów do inspirowania dzieci i młodzieży do myślenia i działania na rzecz społeczeństwa obywatelskiego i partycypacji dziecięcej.

Metody i kryteria oceniania:

komunikacja za pomocą platformy Microsoft Teams w czasie rzeczywistym

praca zespołowa - google forms oraz różne komunikatory : Whatsapp, messenger.

wykorzystanie google forms do sprawdzenia wiedzy

zajęcia zdalne za pomocą platformy MS TEAMS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kulesza
Prowadzący grup: Barbara Smolińska-Theiss
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przemiany w zakresie dyskursu o dziecku i dzieciństwie jako podstawa rozważań o partycypacji dzieci i problemach ich implementacji. Zakres normatywny aktywnego obywatelstwa dzieci (partycypacji społecznej) w świetle aktualnego dyskursu teoretycznego, politycznego i praktycznego. Pytania, bariery i postulaty w zakresie możliwości upowszechniania dziecięcego obywatelstwa. Dziecko i dzieciństwo jako konstrukty społeczno-kulturowe ujmowane na tle społeczeństwa i jego kultury. Analiza dzieciństwa

i rola dziecka w sieci społecznych relacji. Włączenie w dyskurs partycypacyjny pojęcia dziecięcego obywatelstwa ‒ rozumianego głównie jako prawo do uznania, szacunku

i aktywnego udziału w życiu społecznym. Refleksja i eksploracja trzech obszarów myślenia

o dziecięcym obywatelstwie, zaproponowane przez Johna W a l l a (2010, 2012), na podstawie analizy istniejących w literaturze ujęć, wykorzystując pojęcia sprawstwa, współzależności i różnicy.

Literatura:

1. Brzozowska-Brywczyńska M, Dziecięce obywatelstwo: kilka refleksji na marginesie idei dziecięcej partycypacji. Acta Universitatis Lodziensis 2017, nr 4

2. 2. Brzozowska -Brywczyańska M. , Ryba, Która ma głos. Prawo dziecka do partycypacji file:///C:/Users/Huawei/Desktop/PARTYCYPACJANowy%20folder/AAAAAABrzozowska_M_2017_Ryba_ktora_ma_glos.pdf

3. Jarosz E., Dzieciece obywatelstwo a partycypacja społeczna file:///C:/Users/Huawei/Desktop/PARTYCYPACJANowy%20folder/Jarosz_Dzieciece_obywatelstwo.pdf

4. Jarosz E., (2018), Dziecięce obywatelstwo-między prawami dziecka a rzeczywistością. (w:) Pedagogika Społeczna rok XVII, nr 4(70)

5. Jarosz E., (2014) Społeczna podmiotowość dziecka - rozwój koncepcji obywatelstwa dzieci. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne 23, 11-24.

6. Smolińska-Theiss B., ( 2014) Korczakowskie narracje pedagogiczne, Impuls.

7. Smolińska-Theiss B., (2014) Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej, Wyd. APS

8. Smolińska-Theiss B., (2013) Rok Janusza Korczaka 2012. Nie ma dzieci-są ludzie. Warszawa. Wyd Rzecznik Praw Dziecka

9. Korczak J., (2017) Prawo dziecka do szacunku. Wyd. Rzecznik Praw Dziecka

10. Dokumenty EU na temat strategii ochrony praw dziecka.

11. Analiza wybranych informacji z internetu (regulaminy szkolne, skargi uczniowskie, fora dotyczące dzieci w mieści, sejmu dziecięcego itp.

11. Danilewicz W., Theiss W., (2014) Pedagogika Społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej. Wydawnictwo Akademickie Żak

12. Theiss W., (1996), Zniewolone dzieciństwo. Socjalizacja w warunkach społeczno-politycznych. Warszawa, Wyd. Żak

Uwagi:

zajęcia odbywają się za pośrednictwem platformy MS TEAMS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Odrowąż-Coates
Prowadzący grup: Dagmara Kostrzewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przemiany w zakresie dyskursu o dziecku i dzieciństwie jako podstawa rozważań o partycypacji dzieci i problemach ich implementacji. Zakres normatywny aktywnego obywatelstwa dzieci (partycypacji społecznej) w świetle aktualnego dyskursu teoretycznego, politycznego i praktycznego. Pytania, bariery i postulaty w zakresie możliwości upowszechniania dziecięcego obywatelstwa. Dziecko i dzieciństwo jako konstrukty społeczno-kulturowe ujmowane na tle społeczeństwa i jego kultury. Analiza dzieciństwa

i rola dziecka w sieci społecznych relacji. Włączenie w dyskurs partycypacyjny pojęcia dziecięcego obywatelstwa ‒ rozumianego głównie jako prawo do uznania, szacunku

i aktywnego udziału w życiu społecznym. Refleksja i eksploracja trzech obszarów myślenia

o dziecięcym obywatelstwie, zaproponowane przez Johna W a l l a (2010, 2012), na podstawie analizy istniejących w literaturze ujęć, wykorzystując pojęcia sprawstwa, współzależności i różnicy.

Pełny opis:

Pojęcia praw dziecka do partycypacji społecznej: prawo do swobodnej wypowiedzi, do informacji, prawo do swobody myślenia, sumienia, wyznania, prawo do swobodnego zrzeszania się oraz prawo do prywatności i do dostępu do informacji medialnych.

Pojęcia: dzieciństwo, obywatelstwo dziecięce, partycypacja dziecięca, społeczeństwo, uczestnictwo.

Model L. Lundy – partycypacja dziecięca w perspektywie 12 art. Deklaracji Praw Dziecka.

Korczakowskie prawo do dziecięcej partycypacji.

Dokumenty dotyczące partycypacji dziecięcej: Deklaracja Praw Dziecka, Europejska karta uczestnictwa młodych w życiu lokalnym i regionalnym z 2003 roku. Rekomendacja Komitetu Ministrów państw członkowskich Rady Europy o partycypacji młodych ludzi w życiu lokalnym i regionalnym;

Pojęcia obywatelstwa dziecięcego, w szczególności idee demokracji jako sposobu do podejmowania samodzielnych decyzji w podstawowych sprawach dotyczących życia dzieci.

Instytucjonalne i pozainstytucjonalne działania na rzecz ochrony praw dziecka i partycypacji dziecięcej.

Krytyczna analiza dyskursu – wskaźniki, monitoringi, raporty związanych z dzieckiem, a w szczególność z partycypacją dziecięcą.

Literatura:

Brzozowska – Brywczyńska, M. (2013). (Poza) artykuł 12: partycypacja dzieci i młodzieży w świetle Konwencji o Prawach dziecka oraz wybranych ujęć teoretycznych. W: A. Kordasiewczisz, P. Sadura (red.), Edukacja Obywatelska w Działaniu (2013).

Brzozowska-Brywczyńska, M. (2017).Dziecięce obywatelstwo - kilka refleksji na marginesie idei dziecięcej partycypacji. Acta Universitatis Lodziensis, 4.

Cudowska, A. (2009). Współczesne dzieciństwo w narracji terapeutycznej kultury (po)nowoczesnej.

Europejska karta uczestnictwa młodych w życiu lokalnym i regionalnym z 2003

Konwencja o Prawach Dziecka

Rekomendacja Komitetu Ministrów państw członkowskich Rady Europy o partycypacji młodych ludzi w życiu lokalnym i regionalnym

Rok Janusza Korczaka, (2012), Wydawnictwo Rzecznika Praw Dziecka

Uwagi:

Nakład pracy studenta: 30 godzin kontaktowych, 30 godzin pracy samodzielnej. 2 ECTS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)