Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Klasycy pedagogiki dziecka - 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: IP-2F-KLD2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Klasycy pedagogiki dziecka - 2
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Klasycy pedagogiki dziecka: m.in. Pestalozzi, Lock, Radlińska, Grzegorzewska, Korczak, Rousseau, Montessori, Dewey. Dyskutowane i zestawiane ze sobą będą koncepcje dziecka i dzieciństwa, zagadnienia wolności, partycypacji, praw i obowiązków, kontroli społecznej, szerokie tło społeczne i kulturowe oraz wynikające z nich oddziaływania pedagogiczne.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i rozumie w pogłębionym stopniu różne koncepcje dziecka i dzieciństwa oraz pedagogiki dziecka.

Ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu pedagogiki dziecka.

Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia i pojęcia, tj. dziecko, dzieciństwo, wychowanie, rozwój, socjalizacja, wsparcie, opieka, środowisko życia.

Zna różne oddziaływania pedagogiczne i rozumie je jako konsekwencje przyjęcia określonych perspektyw, interpretacji i definicji dziecka i dzieciństwa.

Umiejętności

Potrafi prowadzić debatę na tematy związane z pedagogicznymi oddziaływaniami.

Potrafi poszukiwać informacji i inspiracji w zakresie rozumienia koncepcji dziecka i dzieciństwa oraz wynikających z nich pedagogicznych oddziaływań. Potrafi włączać poznane koncepcje do własnej praktyki i rozumie potrzebę kształcenia się przez całe życie.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do krytycznego spojrzenia na poznawane treści związane z różnymi koncepcjami dziecka i dzieciństwa i wynikających z nich oddziaływaniami pedagogicznymi.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Górka-Strzałkowska
Prowadzący grup: Marek Siwicki, Barbara Smolińska-Theiss
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7ebf9ed0ae4e46b4a663c28ddd843a8c%40thread.tacv2/conversations?groupId=3a4d2a9b-777a-43db-bc53-edee1277c15e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

I rok – studia nad spuścizną Janusza Korczaka

II rok – europejscy i polscy klasycy pedagogiki dziecka

Klasycy pedagogiki dziecka: m.in. JH. Rousseau J. Lock, J. Bosko, M. Montessori H. Radlińska, M. Grzegorzewska, J .Korczak, M. Montessori, M. Łopatkowa, J. Bińczycka. Refleksyjna analiza tekstów źródłowych czołowych pedagogów zajmujących się dzieckiem i dzieciństwem. Prezentacja medialna życiorysów, dorobku, dyskusje nad wybranymi dziełami,

Analizy porównawcze koncepcji dziecka i dzieciństwa z podkreśleniem problematyki, godności dziecka, praw dziecka, widzianej w szerokiej perspektywie społecznej, kulturowej, religijnej. Różne stanowiska klasyków pedagogiki na temat wolności dziecka, partycypacji, praw i obowiązków, kontroli społecznej. Różne koncepcje dzieciństwa i obrazu dziecka oraz wynikające z nich oddziaływania pedagogiczne.

Odczytanie aktualności i doniosłości głoszonych idei, myśli i działań klasyków pedagogiki dziecka. Stosunek współczesności do dziecka i dzieciństwa, nadzieje i zagrożenia rozwoju dziecka, realizacja praw dziecka w kontekście przemian cywilizacyjnych, społecznych i kulturowych. Poszukiwanie tego, co uniwersalne, co łączy poglądy pedagogiczne klasyków Pedagogiki Dziecka.

Literatura:

1. Bińczycka J. (2009), Spotkanie z Korczakiem.

2. Ghiberti Giuseppe, Ksiądz Bosko i jego dzieło ( pakiet sześciu książek lub inne prace na temat Jana Bosko)

3. Fresco Grazia Honeger (2019) – Maria Montessori- Historia aktualna.

4. Grzegorzewska M., Listy do młodego nauczyciela – wydanie dowolne

5. Korczak J., Dzieła tomy- 1 - 14, Wyd. Latona oraz Wydawnictwo Literackie

6. Korczak J., (2017) Momenty wychowawcze.

7. Korczak J., (2017) Prawo dziecka do szacunku.

8. Lepalczyk Irena., (1988) Źródła do pedagogiki opiekuńczej, Ti i II

9. Maria Łopatkowa, (1992) Pedagogika serca.

10. Smolińska-Theiss B., ( 2014) Korczakowskie narracje pedagogiczne.

11. Smolińska-Theiss B., (2014) Dzieciństwo jako status społeczny.,

12. Smolińska-Theiss B., (2013) Rok Janusza Korczaka 2012. Nie ma dzieci-są ludzie.

13. Śliwerski B., (2007) Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

komunikacja za pomocą platformy Microsoft Teams w czasie rzeczywistym

praca zespołowa - google forms oraz różne komunikatory : Whatsapp, messenger.

wykorzystanie google forms do sprawdzenia wiedzy

zajęcia zdalne za pomocą platformy MS TEAMS

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7ebf9ed0ae4e46b4a663c28ddd843a8c%40thread.tacv2/conversations?groupId=3a4d2a9b-777a-43db-bc53-edee1277c15e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)