Klasycy pedagogiki dziecka - 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | IP-2F-KLD2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Klasycy pedagogiki dziecka - 2 |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Klasycy pedagogiki dziecka: m.in. Pestalozzi, Lock, Radlińska, Grzegorzewska, Korczak, Rousseau, Montessori, Dewey. Dyskutowane i zestawiane ze sobą będą koncepcje dziecka i dzieciństwa, zagadnienia wolności, partycypacji, praw i obowiązków, kontroli społecznej, szerokie tło społeczne i kulturowe oraz wynikające z nich oddziaływania pedagogiczne. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie w pogłębionym stopniu różne koncepcje dziecka i dzieciństwa oraz pedagogiki dziecka. Ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu pedagogiki dziecka. Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia i pojęcia, tj. dziecko, dzieciństwo, wychowanie, rozwój, socjalizacja, wsparcie, opieka, środowisko życia. Zna różne oddziaływania pedagogiczne i rozumie je jako konsekwencje przyjęcia określonych perspektyw, interpretacji i definicji dziecka i dzieciństwa. Umiejętności Potrafi prowadzić debatę na tematy związane z pedagogicznymi oddziaływaniami. Potrafi poszukiwać informacji i inspiracji w zakresie rozumienia koncepcji dziecka i dzieciństwa oraz wynikających z nich pedagogicznych oddziaływań. Potrafi włączać poznane koncepcje do własnej praktyki i rozumie potrzebę kształcenia się przez całe życie. Kompetencje społeczne Jest gotów do krytycznego spojrzenia na poznawane treści związane z różnymi koncepcjami dziecka i dzieciństwa i wynikających z nich oddziaływaniami pedagogicznymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Górka-Strzałkowska | |
Prowadzący grup: | Marek Siwicki, Barbara Smolińska-Theiss | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7ebf9ed0ae4e46b4a663c28ddd843a8c%40thread.tacv2/conversations?groupId=3a4d2a9b-777a-43db-bc53-edee1277c15e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE I rok – studia nad spuścizną Janusza Korczaka II rok – europejscy i polscy klasycy pedagogiki dziecka Klasycy pedagogiki dziecka: m.in. JH. Rousseau J. Lock, J. Bosko, M. Montessori H. Radlińska, M. Grzegorzewska, J .Korczak, M. Montessori, M. Łopatkowa, J. Bińczycka. Refleksyjna analiza tekstów źródłowych czołowych pedagogów zajmujących się dzieckiem i dzieciństwem. Prezentacja medialna życiorysów, dorobku, dyskusje nad wybranymi dziełami, Analizy porównawcze koncepcji dziecka i dzieciństwa z podkreśleniem problematyki, godności dziecka, praw dziecka, widzianej w szerokiej perspektywie społecznej, kulturowej, religijnej. Różne stanowiska klasyków pedagogiki na temat wolności dziecka, partycypacji, praw i obowiązków, kontroli społecznej. Różne koncepcje dzieciństwa i obrazu dziecka oraz wynikające z nich oddziaływania pedagogiczne. Odczytanie aktualności i doniosłości głoszonych idei, myśli i działań klasyków pedagogiki dziecka. Stosunek współczesności do dziecka i dzieciństwa, nadzieje i zagrożenia rozwoju dziecka, realizacja praw dziecka w kontekście przemian cywilizacyjnych, społecznych i kulturowych. Poszukiwanie tego, co uniwersalne, co łączy poglądy pedagogiczne klasyków Pedagogiki Dziecka. |
|
Literatura: |
1. Bińczycka J. (2009), Spotkanie z Korczakiem. 2. Ghiberti Giuseppe, Ksiądz Bosko i jego dzieło ( pakiet sześciu książek lub inne prace na temat Jana Bosko) 3. Fresco Grazia Honeger (2019) – Maria Montessori- Historia aktualna. 4. Grzegorzewska M., Listy do młodego nauczyciela – wydanie dowolne 5. Korczak J., Dzieła tomy- 1 - 14, Wyd. Latona oraz Wydawnictwo Literackie 6. Korczak J., (2017) Momenty wychowawcze. 7. Korczak J., (2017) Prawo dziecka do szacunku. 8. Lepalczyk Irena., (1988) Źródła do pedagogiki opiekuńczej, Ti i II 9. Maria Łopatkowa, (1992) Pedagogika serca. 10. Smolińska-Theiss B., ( 2014) Korczakowskie narracje pedagogiczne. 11. Smolińska-Theiss B., (2014) Dzieciństwo jako status społeczny., 12. Smolińska-Theiss B., (2013) Rok Janusza Korczaka 2012. Nie ma dzieci-są ludzie. 13. Śliwerski B., (2007) Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: komunikacja za pomocą platformy Microsoft Teams w czasie rzeczywistym praca zespołowa - google forms oraz różne komunikatory : Whatsapp, messenger. wykorzystanie google forms do sprawdzenia wiedzy zajęcia zdalne za pomocą platformy MS TEAMS https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7ebf9ed0ae4e46b4a663c28ddd843a8c%40thread.tacv2/conversations?groupId=3a4d2a9b-777a-43db-bc53-edee1277c15e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.