Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Klasycy pedagogiki dziecka - 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: IP-2F-KLD1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Klasycy pedagogiki dziecka - 1
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7ebf9ed0ae4e46b4a663c28ddd843a8c%40thread.tacv2/conversations?groupId=3a4d2a9b-777a-43db-bc53-edee1277c15e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Klasycy pedagogiki dziecka: m.in. Pestalozzi, Lock, Radlińska, Grzegorzewska, Korczak, Rousseau, Montessori, Dewey. Dyskutowane i zestawiane ze sobą będą koncepcje dziecka i dzieciństwa, zagadnienia wolności, partycypacji, praw i obowiązków, kontroli społecznej, szerokie tło społeczne i kulturowe oraz wynikające z nich oddziaływania pedagogiczne.

Pełny opis:

Klasycy pedagogiki dziecka: m.in. JH. Rousseau J. Lock, J. Bosko, M. Montessori H. Radlińska, M. Grzegorzewska, J .Korczak, M. Montessori, M. Łopatkowa, J. Bińczycka. Refleksyjna analiza tekstów źródłowych czołowych pedagogów zajmujących się dzieckiem i dzieciństwem. Prezentacja medialna życiorysów, dorobku, dyskusje nad wybranymi dziełami,

Analizy porównawcze koncepcji dziecka i dzieciństwa z podkreśleniem problematyki, godności dziecka, praw dziecka, widzianej w szerokiej perspektywie społecznej, kulturowej, religijnej. Różne stanowiska klasyków pedagogiki na temat wolności dziecka, partycypacji, praw i obowiązków, kontroli społecznej. Różne koncepcje dzieciństwa i obrazu dziecka oraz wynikające z nich oddziaływania pedagogiczne.

Odczytanie aktualności i doniosłości głoszonych idei, myśli i działań klasyków pedagogiki dziecka. Stosunek współczesności do dziecka i dzieciństwa, nadzieje i zagrożenia rozwoju dziecka, realizacja praw dziecka w kontekście przemian cywilizacyjnych, społecznych i kulturowych. Poszukiwanie tego, co uniwersalne, co łączy poglądy pedagogiczne klasyków Pedagogiki Dziecka.

Literatura:

1. Smolińska-Theiss B., ( 2014) Korczakowskie narracje pedagogiczne, Impuls.

2. Smolińska-Theiss B., (2014) Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej. Wyd. APS

3. Smolińska-Theiss B., (1993) Dzieciństwo w małym mieście, Uniwersytet Warszawski, Wydział Pedagogiczny

4. Smolińska-Theiss B., (2013) Rok Janusza Korczaka 2012. Nie ma dzieci-są ludzie. Warszawa

5. Smolińska-Theiss B., Theiss W., (2003) Stulecie dziecka: między mitem a zniewoleniem (w:)W służbie dziecku – blaski i cienie, red. J.W ilk, Lublin Katedra Pedagogiki Rodziny KUL

6. Korczak J., (2017) Momenty wychowawcze. Wyd. Rzecznik Praw Dziecka

7. Korczak J., (2017) Prawo dziecka do szacunku. Wyd. Rzecznik Praw Dziecka

8. Danilewicz W., Theiss W., (2014) Pedagogika Społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Wydawnictwo Akademickie Żak

9. Śliwerski B., (2007) Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Pedagogika GW

10. Korczak J., (2017) Momenty wychowawcze. Wyd. Rzecznik Praw Dziecka

11.Korczak J., (2017) Prawo dziecka do szacunku. Wyd. Rzecznik Praw Dziecka

12. Korczak J., (2004), Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie, Wydawnictwo Santorski, Warszawa.

13. Jarosz E., (2018), Dziecięce obywatelstwo-między prawami dziecka a rzeczywistością. (w:) Pedagogika Społeczna rok XVII, nr 4(70)

14. Jarosz E., (2014) Społeczna podmiotowość dziecka - rozwój koncepcji obywatelstwa dzieci. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne 23, 11-24.

15. Danilewicz W., Theiss W., (2014) Pedagogika Społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej. Wydawnictwo Akademickie Żak

16. Theiss W., (1996), Zniewolone dzieciństwo. Socjalizacja w warunkach społeczno-politycznych. Warszawa, Wyd. Żak

17.Aries, P. (1995). Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych czasach. Tłum. M. Ochab. Gdańsk: Wydawnictwo Marabut

18. Bałachowicz J., (2012) Dziecko w koncepcjach pedagogicznych Marii Grzegorzewskiej i Janusza Korczaka. Warszawa, Wyd. APS

19. Śliwerski B., (2007) Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu. Gdańsk, GWP

20. Kron W.F. (2012) Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Sopot , GWP

21. Krauze-Sikorska H., Klichowski M., (2020) Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki. Poznań, Wyd. UAM

22. Łopatkowa M., (1988) Elementarz wychowania małego dziecka. Warszawa, Wyd. LSW

23. Elliot J., Place M., (2000) Dzieci i młodzież w kłopocie. Warszawa, WSiP.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i rozumie w pogłębionym stopniu różne koncepcje dziecka i dzieciństwa oraz pedagogiki dziecka.

Ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu pedagogiki dziecka.

Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia i pojęcia, tj. dziecko, dzieciństwo, wychowanie, rozwój, socjalizacja, wsparcie, opieka, środowisko życia.

Zna różne oddziaływania pedagogiczne i rozumie je jako konsekwencje przyjęcia określonych perspektyw, interpretacji i definicji dziecka i dzieciństwa.

Umiejętności

Potrafi prowadzić debatę na tematy związane z pedagogicznymi oddziaływaniami.

Potrafi poszukiwać informacji i inspiracji w zakresie rozumienia koncepcji dziecka i dzieciństwa oraz wynikających z nich pedagogicznych oddziaływań. Potrafi włączać poznane koncepcje do własnej praktyki i rozumie potrzebę kształcenia się przez całe życie.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do krytycznego spojrzenia na poznawane treści związane z różnymi koncepcjami dziecka i dzieciństwa i wynikających z nich oddziaływaniami pedagogicznymi.

Metody i kryteria oceniania:

FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ NA ODLEGŁOŚĆ:

- prowadzenie zajęć w czasie rzeczywistym z wykorzystywaniem platformy Microsoft Teams

- zamieszczanie materiałów omawianych na zajęciach na platformie Microsoft Teams

- komunikacja poprzez e-mail oraz MS Teams

- praca zespołowa - google forms oraz różne komunikatory : Whatsapp, messenger.

wykorzystanie google forms do sprawdzenia wiedzy

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

przygotowanie do ćwiczeń/warsztatów lektura tekstów

przygotowanie pracy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Wiatr
Prowadzący grup: Barbara Smolińska-Theiss
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

zaliczenie - aktywność na zajęciach , prezentacja i referat na wybrany temat

Pełny opis:

TREŚCI:

W ramach lektorium studenci zapoznają się z pracami klasyków pedagogiki dziecka m.in.: Pestalozzi, Lock, Radlińska, Grzegorzewska, Korczak, Rousseau, Montessori, Dewey. Dyskutowane i zestawiane ze sobą będą zarówno koncepcje dziecka i dzieciństwa, jak i szersze tło społeczne i kulturowe oraz wynikające z nich oddziaływania pedagogiczne.

Literatura:

Lektura:

B.Smolińska-Theiss, ( 2014) Korczakowskie narracje pedagogiczne, Impuls.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

zajęcia cotygodniowe zdalne Zoom/ TEAMs

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW:

godziny kontaktowe ćwiczenia i wykłady -

przygotowanie do ćwiczeń lektura tekstów -

przygotowanie pracy -

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Górka-Strzałkowska
Prowadzący grup: Barbara Smolińska-Theiss, Wiesław Theiss
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7ebf9ed0ae4e46b4a663c28ddd843a8c%40thread.tacv2/conversations?groupId=3a4d2a9b-777a-43db-bc53-edee1277c15e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

I rok – studia nad spuścizną Janusza Korczaka

II rok – europejscy i polscy klasycy pedagogiki dziecka

Klasycy pedagogiki dziecka: m.in. JH. Rousseau J. Lock, J. Bosko, M. Montessori H. Radlińska, M. Grzegorzewska, J .Korczak, M. Montessori, M. Łopatkowa, J. Bińczycka. Refleksyjna analiza tekstów źródłowych czołowych pedagogów zajmujących się dzieckiem i dzieciństwem. Prezentacja medialna życiorysów, dorobku, dyskusje nad wybranymi dziełami,

Analizy porównawcze koncepcji dziecka i dzieciństwa z podkreśleniem problematyki, godności dziecka, praw dziecka, widzianej w szerokiej perspektywie społecznej, kulturowej, religijnej. Różne stanowiska klasyków pedagogiki na temat wolności dziecka, partycypacji, praw i obowiązków, kontroli społecznej. Różne koncepcje dzieciństwa i obrazu dziecka oraz wynikające z nich oddziaływania pedagogiczne.

Odczytanie aktualności i doniosłości głoszonych idei, myśli i działań klasyków pedagogiki dziecka. Stosunek współczesności do dziecka i dzieciństwa, nadzieje i zagrożenia rozwoju dziecka, realizacja praw dziecka w kontekście przemian cywilizacyjnych, społecznych i kulturowych. Poszukiwanie tego, co uniwersalne, co łączy poglądy pedagogiczne klasyków Pedagogiki Dziecka.

Literatura:

1. Bińczycka J. (2009), Spotkanie z Korczakiem.

2. Ghiberti Giuseppe, Ksiądz Bosko i jego dzieło ( pakiet sześciu książek lub inne prace na temat Jana Bosko)

3. Fresco Grazia Honeger (2019) – Maria Montessori- Historia aktualna.

4. Grzegorzewska M., Listy do młodego nauczyciela – wydanie dowolne

5. Korczak J., Dzieła tomy- 1 - 14, Wyd. Latona oraz Wydawnictwo Literackie

6. Korczak J., (2017) Momenty wychowawcze.

7. Korczak J., (2017) Prawo dziecka do szacunku.

8. Lepalczyk Irena., (1988) Źródła do pedagogiki opiekuńczej, Ti i II

9. Maria Łopatkowa, (1992) Pedagogika serca.

10. Smolińska-Theiss B., ( 2014) Korczakowskie narracje pedagogiczne.

11. Smolińska-Theiss B., (2014) Dzieciństwo jako status społeczny.,

12. Smolińska-Theiss B., (2013) Rok Janusza Korczaka 2012. Nie ma dzieci-są ludzie.

13. Śliwerski B., (2007) Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

komunikacja za pomocą platformy Microsoft Teams w czasie rzeczywistym

praca zespołowa - google forms oraz różne komunikatory : Whatsapp, messenger.

wykorzystanie google forms do sprawdzenia wiedzy

zajęcia zdalne za pomocą platformy MS TEAMS

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7ebf9ed0ae4e46b4a663c28ddd843a8c%40thread.tacv2/conversations?groupId=3a4d2a9b-777a-43db-bc53-edee1277c15e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Uwagi:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)