Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dziecko w kulturze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: IP-2F-DZK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dziecko w kulturze
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) niest. II st.
Obowiązkowe dla 2 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Rola sztuki i aktywności twórczej w rozwoju dziecka. Współczesne koncepcje wychowania przez sztukę. Sztuka dziecka i jej naturalny rozwój. Poetycka twórczość dziecka (Semenowicz). Stadia rozwoju rysunkowego dziecka (Lowenfeld). Antropologiczna funkcja sacrum, przejawy sacrum w świecie pedagogiki, polityki, ekonomii, dzieciństwo w sferze religii oraz dzieciństwo w sferze świeckości.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma wiedzę z zakresu nauk społecznych i humanistycznych oraz dziedzin sztuki, w tym wiedzę z zakresu sztuk filmowych, teatralnych, muzycznych, plastycznych oraz wiedzę teologiczną pozwalającą mu rozumieć proces rozwoju dziecka oraz wychowanie dziecka w różnych środowiskach. Ma wiedzę pedagogiczną dotyczącą wychowania przez sztukę.

Zna i rozumie fundamentalne dylematy o charakterze społecznym związane z marginalizacją dziecka w rodzinie i społeczeństwie. Rozważa te dylematy w kontekście religijnym i kulturowym.

Umiejętności

Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizy złożonych problemów pomocowych związanych z marginalizowaniem dzieciństwa. Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę dotyczącą sztuki dziecka podczas wykonywania zadań praktycznych.

Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne dotyczące dziecka i praw dziecka ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do budowania swojej tożsamości zawodowej w perspektywie lokalnej i globalnej, pozostając otwartym zarówno na polskie tradycje i doświadczenia, jak i międzynarodowe procesy i wyzwania, w tym procesy i wyzwania związane z religią i kulturą.

Jest gotów do bycia troskliwym opiekunem dziecka, który służy pomocą i wsparciem, a jednocześnie szanuje podmiotowość i niezależność dziecka. Jest gotów stwarzać wyzwania i sytuacje, które przyczyniają się do tego, że zarówno dziecko, jak i jego środowisko podejmują indywidualne i zbiorowe działania prowadzące do wyjścia z biedy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Dąbrowa
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)