Dziecko w kulturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | IP-2F-DZK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dziecko w kulturze |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) niest. II st. Obowiązkowe dla 2 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Rola sztuki i aktywności twórczej w rozwoju dziecka. Współczesne koncepcje wychowania przez sztukę. Sztuka dziecka i jej naturalny rozwój. Poetycka twórczość dziecka (Semenowicz). Stadia rozwoju rysunkowego dziecka (Lowenfeld). Antropologiczna funkcja sacrum, przejawy sacrum w świecie pedagogiki, polityki, ekonomii, dzieciństwo w sferze religii oraz dzieciństwo w sferze świeckości. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma wiedzę z zakresu nauk społecznych i humanistycznych oraz dziedzin sztuki, w tym wiedzę z zakresu sztuk filmowych, teatralnych, muzycznych, plastycznych oraz wiedzę teologiczną pozwalającą mu rozumieć proces rozwoju dziecka oraz wychowanie dziecka w różnych środowiskach. Ma wiedzę pedagogiczną dotyczącą wychowania przez sztukę. Zna i rozumie fundamentalne dylematy o charakterze społecznym związane z marginalizacją dziecka w rodzinie i społeczeństwie. Rozważa te dylematy w kontekście religijnym i kulturowym. Umiejętności Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizy złożonych problemów pomocowych związanych z marginalizowaniem dzieciństwa. Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę dotyczącą sztuki dziecka podczas wykonywania zadań praktycznych. Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne dotyczące dziecka i praw dziecka ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców. Kompetencje społeczne Jest gotów do budowania swojej tożsamości zawodowej w perspektywie lokalnej i globalnej, pozostając otwartym zarówno na polskie tradycje i doświadczenia, jak i międzynarodowe procesy i wyzwania, w tym procesy i wyzwania związane z religią i kulturą. Jest gotów do bycia troskliwym opiekunem dziecka, który służy pomocą i wsparciem, a jednocześnie szanuje podmiotowość i niezależność dziecka. Jest gotów stwarzać wyzwania i sytuacje, które przyczyniają się do tego, że zarówno dziecko, jak i jego środowisko podejmują indywidualne i zbiorowe działania prowadzące do wyjścia z biedy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Dąbrowa | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.