Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dzieciństwo a spójność społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: IP-2F-DSS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dzieciństwo a spójność społeczna
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) niest. II st.
Obowiązkowe dla 1 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) stacj. II st.
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aba8780bc2c664ec9b94e9cdb39d87d2d%40thread.tacv2/conversations?groupId=69566ce9-9eb4-4314-aedf-496f7c711f93&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Podstawą kursu jest korczakowska teza „nie ma dzieci są ludzie”. Pokazuje ona model edukacji społecznej i budowania struktur społecznych w których dostrzega się miejsce dzieci w społeczeństwie i dziecięce problemy. Na tym tle w programie kursu przedstawia się różnorodne działania wychowawcze, profilaktyczne i terapeutyczne skierowane na zrównoważony rozwój i spójność społeczna.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Pedagogika społeczna w służbie dziecku. Polityka społeczna w służbie dziecku. Teorie nierówności społecznych. Teorie reprodukcji systemu społecznego i dziedziczenia statusu społecznego (Bourdieu, Passeron). Teoria odwrócenia (Boudon). Raporty dotyczące rozwarstwienia społecznego. Rola szkoły i instytucji oświatowych w wyrównywaniu szans. Czynniki służące spójności społecznej.

Literatura:

Literatura

Obowiązkowa

- Dzieciństwo – witraż bolesny. Chowanna 2010. T.1.34, red. E. Jarosz

- J. Brągiel, B. Matyjas, K. Segiet, Dzieciństwo – w stronę poznania, zrozumienia i zmiany. Poznań 2019. Wyd. UAM

- Młodzież jako przedmiot i podmiot badań pedagogicznych. Red. A.Cybal-Michalska. Poznań 2019 . Wyd. UAM

Uzupełniajaca:

- K.Frysztacki, M.Nózka, M.Smagacz-Poziemska, Dzieci ulicy. Studium szczególnego problemu miejskiego. Kraków 2011, Wyd. UJ

- Ewa Jarosz, Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Perspektywa globalna i lokalna. Katowice 2008 Wyd. UŚ

- J.Kusztal, Dobro dziecka w perspektywie resocjalizacji. Problemy pedagogiczne i prawne. Kraków 2018, Wyd. UJ

B.Matyjas, Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska. Warszawa 2008. Wyd. Żak

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i rozumie zaawansowane metody i analizy zjawisk dotyczących nierówności społecznych, działań na rzecz niwelowania zbyt dużych różnic dochodowych i innych narzędzi wyrównywania szans i utrzymywania spójności społecznej.

Zna i rozumie w pogłębionym stopniu budowę i funkcje systemów i instytucji właściwych do interpretowania i oddziaływania na nierówności społeczne dotyczące dziecka i realizacji praw dziecka.

Umiejętności

Potrafi formułować i analizować problemy badawcze dotyczące nierówności społecznych i spójności społecznej w optyce pedagogicznej, na ich podstawie potrafi identyfikować szanse i zagrożenia oraz konstruować projekty sprzyjające wyrównywaniu szans dzieci i realizacji praw dziecka.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do krytycznego spojrzenia na poznawane treści związane z różnymi koncepcjami dotyczącymi nierówności społecznych i sposobów ich wyrównywania.

Jest gotów zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemu.

Metody i kryteria oceniania:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

WIEDZA:

egzamin; studium przypadku- analiza w 3-4 osobowej grupie studenckiej

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

praca w grupie, wrażliwość na problemy dziecięce, wielowymiarowe, interdyscyplinarne widzenie problemów dziecięcych, odwoływanie się do różnorodnych doświadczeń i przykładów.

UMIEJĘTNOŚCI: krytyczna analiza , umiejętność poszukiwania rozwiązań,

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Perkowska-Klejman
Prowadzący grup: Mirosława Kątna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Podstawą kursu jest korczakowska teza „nie ma dzieci są ludzie”. Pokazuje ona model edukacji społecznej i budowania struktur społecznych w których dostrzega się miejsce dzieci w społeczeństwie i dziecięce problemy. Na tym tle w programie kursu przedstawia się różnorodne działania wychowawcze, profilaktyczne i terapeutyczne skierowane na zrównoważony rozwój i spójność społeczna.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Pedagogika społeczna w służbie dziecku. Polityka społeczna w służbie dziecku. Rola szkoły i instytucji oświatowych w wyrównywaniu szans. Teorie nierówności społecznych. Teorie reprodukcji systemu społecznego i dziedziczenia statusu społecznego (Bourdieu, Passeron). Teoria odwrócenia (Boudon). Raporty dotyczące rozwarstwienia społecznego. Czynniki służące spójności społecznej. Rola kultury w modelach socjalizacyjnych, dewiacja i kontrola społeczna.

Opis

W programie kursu uwzględnione są następujące zagadnienia:

- świadomość społeczna w podejściu do dzieci,

-dzieciństwo w kontekście moralności socjalistycznej,

-narodziny ruchów społecznych jako odpowiedz na dziecięce krzywdy,

-zmiany systemowe na przykładzie otwartych drzwi do szpitali dziecięcych,

-obraz dziecka krzywdzonego,

-znaczenie podmiotowości dziecka w procesie wychowania rodzicielskiego i funkcjonowania instytucji pomocowych

-rola i znaczenie pracy interdyscyplinarnej na rzecz dziecka i rodziny,

-współpraca instytucji rządowych, samorządowych, NGOs i środowisk lokalnych

-współczesne oferty pomocowe dla dziecka: Komitet Ochrony Praw Dziecka

Literatura:

Literatura

Obowiązkowa

- Dzieciństwo – witraż bolesny. Chowanna 2010. T.1.34, red. E. Jarosz

- J. Brągiel, B. Matyjas, K. Segiet, Dzieciństwo – w stronę poznania, zrozumienia i zmiany. Poznań 2019. Wyd. UAM

- Młodzież jako przedmiot i podmiot badań pedagogicznych. Red. A.Cybal-Michalska. Poznań 2019 . Wyd. UAM

Uzupełniajaca:

- K.Frysztacki, M.Nózka, M.Smagacz-Poziemska, Dzieci ulicy. Studium szczególnego problemu miejskiego. Kraków 2011, Wyd. UJ

- Ewa Jarosz, Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Perspektywa globalna i lokalna. Katowice 2008 Wyd. UŚ

- J.Kusztal, Dobro dziecka w perspektywie resocjalizacji. Problemy pedagogiczne i prawne. Kraków 2018, Wyd. UJ

B.Matyjas, Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska. Warszawa 2008. Wyd. Żak

Uwagi:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

WIEDZA:

egzamin; studium przypadku- analiza w 3-4 osobowej grupie studenckiej

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

praca w grupie, wrażliwość na problemy dziecięce, wielowymiarowe, interdyscyplinarne widzenie problemów dziecięcych, odwoływanie się do różnorodnych doświadczeń i przykładów.

UMIEJĘTNOŚCI: krytyczna analiza , umiejętność poszukiwania rozwiązań,

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kulesza
Prowadzący grup: Dorota Zawadzka
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aba8780bc2c664ec9b94e9cdb39d87d2d%40thread.tacv2/conversations?groupId=69566ce9-9eb4-4314-aedf-496f7c711f93&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Podstawą kursu jest korczakowska teza zawarta w cytacie „Dziecko ma prawo być sobą. ma prawo do popełniania błędów. Ma prawo do posiadania własnego zdania. Ma prawo do szacunku.

Nie ma dzieci – są ludzie.”

Planując model edukacji społecznej oraz budując struktury społeczne koniecznie należy dostrzec miejsce dzieci w społeczeństwie. Nie ma skuteczniejszego sposobu budowania spójnych, silnych i odpornych na kryzysy społeczności niż inwestowanie w dzieci, wgląd w ich problemy oraz funkcjonowanie w rodzinach, zwłaszcza tych najbardziej zagrożonych oraz w placówkach czy instytucjach.

W programie kursu przedstawione i omówione zostaną różnorodne możliwości działań wychowawczych, profilaktycznych i terapeutycznych skierowanych do dzieci, aby zapewnić im zrównoważony rozwój i zadbać o spójność́ społeczną.

Pełny opis:

Spójność społeczna opisywana jest jako niejasne pojęcie, a jej znaczenie jest nieustannie tematem dyskursu. Aby móc badać związek spójności społecznej ze zmianami w rodzinach, istotne wydaje się przyjęcie za punkt wyjścia definicji i wymiarów spójności społecznej, które wyłoniły się już z wcześniejszych badan i opracowań.

W programie kursu omówione zostaną następujące zagadnienia:

- podmiotowość dziecka

- świadomość społeczna w podejściu do dzieci,

- obraz dziecka krzywdzonego,

- zmiany systemowe na przykładzie akcji Rodzic po Ludzku i otwartych drzwi do szpitali dziecięcych,

- rola i znaczenie pracy interdyscyplinarnej na rzecz dziecka i rodziny,

- współpraca centralnych instytucji państwa, organów samorządowych, NGO i środowisk lokalnych

- współczesne oferty pomocowe dla dziecka

Literatura:

Literatura Obowiązkowa

- Dzieciństwo – witraż bolesny. Chowanna 2010. T.1.34, red. E. Jarosz

- J. Brągiel, B. Matyjas, K. Segiet, Dzieciństwo – w stronę poznania, zrozumienia i zmiany. Poznań 2019. Wyd. UAM - Młodzież jako przedmiot i podmiot badań pedagogicznych. Red. A.Cybal-Michalska. Poznań 2019. Wyd. UAM

Uzupełniająca:

- K.Frysztacki, M.Nózka, M.Smagacz-Poziemska, Dzieci ulicy. Studium szczególnego problemu miejskiego. Kraków 2011, Wyd. UJ - Ewa Jarosz, Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Perspektywa globalna i lokalna. Katowice 2008 Wyd. UŚ

- J.Kusztal, Dobro dziecka w perspektywie resocjalizacji. Problemy pedagogiczne i prawne. Kraków 2018, Wyd. UJ

B.Matyjas, Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska. Warszawa 2008. Wyd. Żak

Uwagi:

zajęcia przeprowadzane za pośrednictwem aplikacji MS TEAMS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kulesza
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)