Dziecko w systemie oświaty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | IP-2F-DSO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dziecko w systemie oświaty |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) niest. II st. Obowiązkowe dla 2 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Zasady i podstawy systemu edukacji w Polsce. Dziecko w jednostkach organizacyjnych systemu oświaty. Dobro dziecka. Ochrona praw dziecka w systemie oświatowym. Prawo dziecka do edukacji w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dziecko przewlekle chore, dziecko z rodziny migracyjnej w polskim systemie oświaty. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury organizacyjne systemu oświaty zapewniające dziecku realizację prawa do nauki poprzez kształcenie, wychowanie i opiekę. Zna i rozumie założenia Deklaracji Praw Człowieka ONZ i Konwencji o Prawach Dziecka oraz praktyczne efekty ich oddziaływania i wdrażania w systemie oświaty. Ma wiedzę pedagogiczną, psychologiczną, prawną i z polityki oświatowej pozwalającą mu rozumieć proces rozwoju, opieki, wychowania i kształcenia dziecka w jednostkach organizacyjnych systemu oświaty. Zna odpowiednią terminologię z tego zakresu umożliwiającą pisanie rozpraw akademickich. Umiejętności Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę związaną z dzieckiem, uwarunkowaniami jego rozwoju, dobrostanu i funkcjonowania społecznego podczas wykonywania zadań praktycznych w przedszkolu, szkole, placówce opiekuńczo-wychowawczej. Potrafi dokonać właściwego doboru źródeł informacji i wiedzy oraz dokonać ich oceny, krytycznej analizy, syntezy i interpretacji. Potrafi krytycznie analizować teksty naukowe oraz zaprezentować posiadane informacje i wiedzę. Potrafi wykorzystać te umiejętności w pisarstwie akademickim. Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne dotyczące dziecka i praw dziecka w polskim systemie oświaty ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców. Potrafi samodzielnie planować i realizować działania na rzecz dziecka, jak również współdziałać z innymi osobami, podmiotami w ramach prac zespołowych, np. w planowaniu i realizacji zadań badawczych związanych z dzieckiem i prawami dziecka, a także pełnić rolę przywódczą w zespole realizującym zadania zawodowe. Kompetencje społeczne Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych wobec dziecka, instytucji działających na rzecz dziecka, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego dziecka, inicjowania działania na rzecz interesu publicznego, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Odrowąż-Coates | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.