Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dzieci i sacrum

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: IP-2F-DSA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dzieci i sacrum
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć,

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć,

- ocena wykonanej pracy zaliczeniowej

Pełny opis:

Sfera religijności dziecięcej, wybrane praktyk religijne a prawa dziecka, antropologiczna funkcja sacrum, dzieciństwo w sferze religiioraz dzieciństwo w sferze świeckości, przejawy sacrum w świecie pedagogiki, polityki, ekonomii.

1. Sacrum i godność dziecka

2. Sacrum i wychowanie holistyczne dziecka

3. Sacrum i edukacja kulturowa dziecka

4. Sacrum i dziecko w ujęciu interdyscyplinarnym

4. Sacrum i dziecko w myśli Janusza Korczaka

5. Sacrum i dziecko w magisterium eklezjalnym

6. Zderzenie profanum i sacrum w życiu dziecka

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Janusz Korczak, Sam na sam z Bogiem. Modlitwy tych, którzy się nie modlą, wyd. Rzecznik Praw Dziecka, Warszawa 2018

2. A. Solak (red.), Prawa dziecka w kontekście wychowawczym, wyd. BIBLOS, Tarnów 2005

3. R. Gawrych, A. Solak, T. Wardzała (red.), Interdyscyplinarność w wychowaniu. Inspiracje korczakowskie, wyd. Sofia WSSE, Gdańsk 2014

4. M. Michalak, Order Uśmiechu – wspólny świat dzieci i dorosłych, wyd. MKOU, Warszawa 2020

Literatura uzupełniająca:

1. B. Smolińska_Theiss, Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej, wyd. APS, Warszawa 2014

2. J. Bińczycka, Spotkanie z Korczakiem, wyd. Olsztyńska Szkoła Wyższa, Olsztyn 2009

Efekty uczenia się:

Wiedza

- Ma wiedzęz zakresu nauk społecznychi humanistycznych, w tym wiedzę teologiczną pozwalającą mu rozumieć procesrozwoju dziecka oraz wychowanie dziecka w różnych środowiskachze szczególnym uwzględnieniem praktyk religijnych.

- Zna i rozumiefundamentalne dylematy o charakterze społecznym związane z marginalizacją dziecka w rodzinie i społeczeństwie. Rozważa te dylematy w kontekście religijnym.

Umiejętności

- Potrafiwykorzystaćwiedzę teoretyczną doanalizy złożonych problemów pomocowych związanych z marginalizowaniem dzieciństwa.

- Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne dotyczące dziecka i prawdziecka ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców.Kompetencje społeczne.

- Jest gotów do budowania swojej tożsamość zawodowej w perspektywie lokalnej i globalnej pozostając otwartym zarówno na polskie tradycje i doświadczenia jak i międzynarodoweprocesy i wyzwaniaw tym procesy i wyzwania związanez religią.

- Jest gotówdo bycia troskliwym opiekunem dziecka, który służy pomocą i wsparciem, ajednocześnie szanuje podmiotowość i niezależność dziecka. Jest gotów stwarzać wyzwania i sytuacje, które przyczyniają się do tego, że zarówno dziecko,jak i jego środowisko podejmują indywidualne i zbiorowe działaniaprowadzące do wyjścia z biedy.

Metody i kryteria oceniania:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład aktywizujący,

- dyskusja dydaktyczna,

- praca w zespołach,

- analiza przypadków,

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 15 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod zdalnego nauczania. Główne środki cyklicznej komunikacji (o charakterze synchronicznym oraz niesynchronicznym): program Microsoft Teams oraz Microsoft Outlook oraz poprzez kontakt telefoniczny. Narzędzia wykorzystywane w zależności od możliwości uczestników procesu kształcenia, według ustalonych sposobów pracy z grupami. Wykorzystywane formy komunikacji: poczta e-mail, kontakt telefoniczny, spotkania on line.

Użycie poszczególnych form komunikacji jest uzależnione od podejmowanych tematów na zajęciach, dotyczy to także godzin spotkań.

Różnorodność wykorzystywanych narzędzi i metod pracy ze studentami podyktowana jest troską o realizację celów zajęć w sposób najbardziej przystępny dla ogółu grupy.

Link do zajęć:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aeb31137b2f984a2eb22f0680e55bb71d%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=6e1f2561-3aa8-43aa-91d5-81fc1f72b073&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Perkowska-Klejman
Prowadzący grup: Adam Solak
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aeb31137b2f984a2eb22f0680e55bb71d%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=6e1f2561-3aa8-43aa-91d5-81fc1f72b073&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Sfera religijności dziecięcej, wybrane praktyk religijne a prawa dziecka, antropologiczna funkcja sacrum, dzieciństwo w sferze religiioraz dzieciństwo w sferze świeckości, przejawy sacrum w świecie pedagogiki, polityki, ekonomii.

1. Sacrum i godność dziecka

2. Sacrum i wychowanie holistyczne dziecka

3. Sacrum i edukacja kulturowa dziecka

4. Sacrum i dziecko w ujęciu interdyscyplinarnym

4. Sacrum i dziecko w myśli Janusza Korczaka

5. Sacrum i dziecko w magisterium eklezjalnym

6. Zderzenie profanum i sacrum w życiu dziecka

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Janusz Korczak, Sam na sam z Bogiem. Modlitwy tych, którzy się nie modlą, wyd. Rzecznik Praw Dziecka, Warszawa 2018

2. A. Solak (red.), Prawa dziecka w kontekście wychowawczym, wyd. BIBLOS, Tarnów 2005

3. R. Gawrych, A. Solak, T. Wardzała (red.), Interdyscyplinarność w wychowaniu. Inspiracje korczakowskie, wyd. Sofia WSSE, Gdańsk 2014

4. M. Michalak, Order Uśmiechu – wspólny świat dzieci i dorosłych, wyd. MKOU, Warszawa 2020

Literatura uzupełniająca:

1. B. Smolińska_Theiss, Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej, wyd. APS, Warszawa 2014

2. J. Bińczycka, Spotkanie z Korczakiem, wyd. Olsztyńska Szkoła Wyższa, Olsztyn 2009

Uwagi:

ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć,

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć,

- ocena wykonanej pracy zaliczeniowej

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład aktywizujący,

- dyskusja dydaktyczna,

- praca w zespołach,

- analiza przypadków,

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 15 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod zdalnego nauczania. Główne środki cyklicznej komunikacji (o charakterze synchronicznym oraz niesynchronicznym): program Microsoft Teams oraz Microsoft Outlook oraz poprzez kontakt telefoniczny. Narzędzia wykorzystywane w zależności od możliwości uczestników procesu kształcenia, według ustalonych sposobów pracy z grupami. Wykorzystywane formy komunikacji: poczta e-mail, kontakt telefoniczny, spotkania on line.

Użycie poszczególnych form komunikacji jest uzależnione od podejmowanych tematów na zajęciach, dotyczy to także godzin spotkań.

Różnorodność wykorzystywanych narzędzi i metod pracy ze studentami podyktowana jest troską o realizację celów zajęć w sposób najbardziej przystępny dla ogółu grupy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Adam Solak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Solak
Prowadzący grup: Adam Solak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)