Dzieci i sacrum
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | IP-2F-DSA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dzieci i sacrum |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć, - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, - ocena wykonanej pracy zaliczeniowej |
Pełny opis: |
Sfera religijności dziecięcej, wybrane praktyk religijne a prawa dziecka, antropologiczna funkcja sacrum, dzieciństwo w sferze religiioraz dzieciństwo w sferze świeckości, przejawy sacrum w świecie pedagogiki, polityki, ekonomii. 1. Sacrum i godność dziecka 2. Sacrum i wychowanie holistyczne dziecka 3. Sacrum i edukacja kulturowa dziecka 4. Sacrum i dziecko w ujęciu interdyscyplinarnym 4. Sacrum i dziecko w myśli Janusza Korczaka 5. Sacrum i dziecko w magisterium eklezjalnym 6. Zderzenie profanum i sacrum w życiu dziecka |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Janusz Korczak, Sam na sam z Bogiem. Modlitwy tych, którzy się nie modlą, wyd. Rzecznik Praw Dziecka, Warszawa 2018 2. A. Solak (red.), Prawa dziecka w kontekście wychowawczym, wyd. BIBLOS, Tarnów 2005 3. R. Gawrych, A. Solak, T. Wardzała (red.), Interdyscyplinarność w wychowaniu. Inspiracje korczakowskie, wyd. Sofia WSSE, Gdańsk 2014 4. M. Michalak, Order Uśmiechu – wspólny świat dzieci i dorosłych, wyd. MKOU, Warszawa 2020 Literatura uzupełniająca: 1. B. Smolińska_Theiss, Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej, wyd. APS, Warszawa 2014 2. J. Bińczycka, Spotkanie z Korczakiem, wyd. Olsztyńska Szkoła Wyższa, Olsztyn 2009 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Ma wiedzęz zakresu nauk społecznychi humanistycznych, w tym wiedzę teologiczną pozwalającą mu rozumieć procesrozwoju dziecka oraz wychowanie dziecka w różnych środowiskachze szczególnym uwzględnieniem praktyk religijnych. - Zna i rozumiefundamentalne dylematy o charakterze społecznym związane z marginalizacją dziecka w rodzinie i społeczeństwie. Rozważa te dylematy w kontekście religijnym. Umiejętności - Potrafiwykorzystaćwiedzę teoretyczną doanalizy złożonych problemów pomocowych związanych z marginalizowaniem dzieciństwa. - Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne dotyczące dziecka i prawdziecka ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców.Kompetencje społeczne. - Jest gotów do budowania swojej tożsamość zawodowej w perspektywie lokalnej i globalnej pozostając otwartym zarówno na polskie tradycje i doświadczenia jak i międzynarodoweprocesy i wyzwaniaw tym procesy i wyzwania związanez religią. - Jest gotówdo bycia troskliwym opiekunem dziecka, który służy pomocą i wsparciem, ajednocześnie szanuje podmiotowość i niezależność dziecka. Jest gotów stwarzać wyzwania i sytuacje, które przyczyniają się do tego, że zarówno dziecko,jak i jego środowisko podejmują indywidualne i zbiorowe działaniaprowadzące do wyjścia z biedy. |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - praca w zespołach, - analiza przypadków, NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 15 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 Zajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod zdalnego nauczania. Główne środki cyklicznej komunikacji (o charakterze synchronicznym oraz niesynchronicznym): program Microsoft Teams oraz Microsoft Outlook oraz poprzez kontakt telefoniczny. Narzędzia wykorzystywane w zależności od możliwości uczestników procesu kształcenia, według ustalonych sposobów pracy z grupami. Wykorzystywane formy komunikacji: poczta e-mail, kontakt telefoniczny, spotkania on line. Użycie poszczególnych form komunikacji jest uzależnione od podejmowanych tematów na zajęciach, dotyczy to także godzin spotkań. Różnorodność wykorzystywanych narzędzi i metod pracy ze studentami podyktowana jest troską o realizację celów zajęć w sposób najbardziej przystępny dla ogółu grupy. Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aeb31137b2f984a2eb22f0680e55bb71d%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=6e1f2561-3aa8-43aa-91d5-81fc1f72b073&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Perkowska-Klejman | |
Prowadzący grup: | Adam Solak | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aeb31137b2f984a2eb22f0680e55bb71d%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=6e1f2561-3aa8-43aa-91d5-81fc1f72b073&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
Sfera religijności dziecięcej, wybrane praktyk religijne a prawa dziecka, antropologiczna funkcja sacrum, dzieciństwo w sferze religiioraz dzieciństwo w sferze świeckości, przejawy sacrum w świecie pedagogiki, polityki, ekonomii. 1. Sacrum i godność dziecka 2. Sacrum i wychowanie holistyczne dziecka 3. Sacrum i edukacja kulturowa dziecka 4. Sacrum i dziecko w ujęciu interdyscyplinarnym 4. Sacrum i dziecko w myśli Janusza Korczaka 5. Sacrum i dziecko w magisterium eklezjalnym 6. Zderzenie profanum i sacrum w życiu dziecka |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Janusz Korczak, Sam na sam z Bogiem. Modlitwy tych, którzy się nie modlą, wyd. Rzecznik Praw Dziecka, Warszawa 2018 2. A. Solak (red.), Prawa dziecka w kontekście wychowawczym, wyd. BIBLOS, Tarnów 2005 3. R. Gawrych, A. Solak, T. Wardzała (red.), Interdyscyplinarność w wychowaniu. Inspiracje korczakowskie, wyd. Sofia WSSE, Gdańsk 2014 4. M. Michalak, Order Uśmiechu – wspólny świat dzieci i dorosłych, wyd. MKOU, Warszawa 2020 Literatura uzupełniająca: 1. B. Smolińska_Theiss, Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej, wyd. APS, Warszawa 2014 2. J. Bińczycka, Spotkanie z Korczakiem, wyd. Olsztyńska Szkoła Wyższa, Olsztyn 2009 |
|
Uwagi: |
ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć, - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, - ocena wykonanej pracy zaliczeniowej METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - praca w zespołach, - analiza przypadków, NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 15 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 Zajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod zdalnego nauczania. Główne środki cyklicznej komunikacji (o charakterze synchronicznym oraz niesynchronicznym): program Microsoft Teams oraz Microsoft Outlook oraz poprzez kontakt telefoniczny. Narzędzia wykorzystywane w zależności od możliwości uczestników procesu kształcenia, według ustalonych sposobów pracy z grupami. Wykorzystywane formy komunikacji: poczta e-mail, kontakt telefoniczny, spotkania on line. Użycie poszczególnych form komunikacji jest uzależnione od podejmowanych tematów na zajęciach, dotyczy to także godzin spotkań. Różnorodność wykorzystywanych narzędzi i metod pracy ze studentami podyktowana jest troską o realizację celów zajęć w sposób najbardziej przystępny dla ogółu grupy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Solak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Solak | |
Prowadzący grup: | Adam Solak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.