Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Choroby psychiczne dzieci

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: IP-2F-CPD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Choroby psychiczne dzieci
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a4ff5aa6b2f0c49beb127613439725f53%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=7595527c-44e3-43a4-8dfa-7035dcf50cd8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Kryteria diagnostyczne według ICD 10 (Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych) i DSM V (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders)

Podstawowe założenia psychologii klinicznej i diagnozy klinicznej

Charakterystyka poszczególnych zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania występujących w dzieciństwie

Nurty psychoterapeutyczne w pracy z dziećmi

Podstawy psychologii rozwojowej

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Nieprawidłowości w rozwoju poznawczym, emocjonalnych i społecznym. Kryteria diagnostyczne wybranych jednostek chorobowych oraz procedury diagnostyczne według ICD 10. Zmiany w diagnostyce, profilaktyce i leczeniu chorób psychicznych dzieci i młodzieży. Zasady i normy etyczne w postępowaniu diagnostycznym i w oddziaływaniach pomocowych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki pracy z dziećmi. Wprowadzenie w podstawy terapii pedagogicznej oraz terapii poznawczo-behawioralnej, terapii rodzin.

Literatura:

Kazdin, A., E., W, J. R. (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków

Namysłowska, I. (2014). Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa

Sokołowska, E., Zabłocka-Żytka (2013). Psychologia rozwojowa dla klinicystów. Przykładowe ćwiczenia i interwencje. Fraszka. Warszawa

Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. PWN. Warszawa.

Czabała, Cz. (2013). Czynniki leczące w psychoterapii. PWN. Warszawa

Borkowska, A., Domańska, Ł. (2012). Neuropsychologia kliniczna dziecka. PWN. Warszawa

Oster, D, G., Gould, P. (2015). Rysunek w psychoterapii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk

Stankiewicz, S., Tomczak, K. (2012). Psychodrama w psychoterapii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i rozumie procesy rozwoju biologicznego i fizycznego, poznawczego oraz społecznego i osobowościowego dzieci. Zna kryteria zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania rozwijających się w niemowlęctwie, wczesnym dzieciństwie i dzieciństwie. Zna kryteria diagnozowania zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania według ICD-10.

Zna ekologiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania rozwijających się w dzieciństwie. Zna wybrane procedury, techniki i narzędzia diagnostyczne zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania.

Zna i rozumie trendy rozwojowe w naukach medycznych związane z chorobami psychicznymi, ich profilaktyką i leczeniem.

Umiejętności

Potrafi zaplanować sesje konsultacyjno-diagnostyczną. Potrafi zastosować poznane techniki i narzędzia diagnostyczne oraz dopasować je do indywidualnych potrzeb klienta i jego fizycznego i psychospołecznego funkcjonowania.

Potrafi przystosować istniejące lub opracować nowe metody i narzędzia.

Potrafi refleksyjnie oceniać poziom swojej wiedzy i umiejętności diagnostyczno-terapeutycznych niezbędnych w pracy z dziećmi z zaburzeniami psychicznymi i zaburzeniami zachowania i ich rodzinami. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do wzmacniania swoich kompetencji w obszarze pracy diagnostyczno-interwencyjnej z dziećmi i ich najbliższym otoczeniem pozostając otwartym zarówno na polskie tradycje i doświadczenia, jak i międzynarodowe procesy i wyzwania.

Metody i kryteria oceniania:

Metody kształcenia:

- dyskusja dydaktyczna

- analiza przypadków

- prezentacja multimedialna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - warsztaty: 30 h

Przygotowanie się do zajęć na podstawie podanej literatury: 20 h

Przygotowanie prezentacji/indywidualnej analizy przypadku dotyczącej wybranego tematu: 30 h

Łączna liczba punktów ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kulesza
Prowadzący grup: Marta Kulesza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kryteria diagnostyczne według ICD 10 (Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych) i DSM V (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders)

Podstawowe założenia psychologii klinicznej i diagnozy klinicznej

Charakterystyka poszczególnych zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania występujących w dzieciństwie

Nurty psychoterapeutyczne w pracy z dziećmi

Podstawy psychologii rozwojowej

Pełny opis:

Nieprawidłowości w rozwoju poznawczym, emocjonalnych i społecznym. Kryteria diagnostyczne wybranych jednostek chorobowych oraz procedury diagnostyczne według ICD 10. Zmiany w diagnostyce, profilaktyce i leczeniu chorób psychicznych dzieci i młodzieży. Zasady i normy etyczne w postępowaniu diagnostycznym i w oddziaływaniach pomocowych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki pracy z dziećmi. Wprowadzenie w podstawy terapii pedagogicznej oraz terapii poznawczo-behawioralnej, terapii rodzin.

Literatura:

Kazdin, A., E., W, J. R. (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków

Namysłowska, I. (2014). Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa

Sokołowska, E., Zabłocka-Żytka (2013). Psychologia rozwojowa dla klinicystów. Przykładowe ćwiczenia i interwencje. Fraszka. Warszawa

Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. PWN. Warszawa.

Czabała, Cz. (2013). Czynniki leczące w psychoterapii. PWN. Warszawa

Borkowska, A., Domańska, Ł. (2012). Neuropsychologia kliniczna dziecka. PWN. Warszawa

Oster, D, G., Gould, P. (2015). Rysunek w psychoterapii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk

Stankiewicz, S., Tomczak, K. (2012). Psychodrama w psychoterapii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kulesza
Prowadzący grup: Marta Kulesza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kryteria diagnostyczne według ICD 10 (Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych) i DSM V (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders)

Podstawowe założenia psychologii klinicznej i diagnozy klinicznej

Charakterystyka poszczególnych zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania występujących w dzieciństwie

Nurty psychoterapeutyczne w pracy z dziećmi

Podstawy psychologii rozwojowej

Literatura:

Kazdin, A., E., W, J. R. (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków

Namysłowska, I. (2014). Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa

Sokołowska, E., Zabłocka-Żytka (2013). Psychologia rozwojowa dla klinicystów. Przykładowe ćwiczenia i interwencje. Fraszka. Warszawa

Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. PWN. Warszawa.

Czabała, Cz. (2013). Czynniki leczące w psychoterapii. PWN. Warszawa

Borkowska, A., Domańska, Ł. (2012). Neuropsychologia kliniczna dziecka. PWN. Warszawa

Oster, D, G., Gould, P. (2015). Rysunek w psychoterapii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk

Stankiewicz, S., Tomczak, K. (2012). Psychodrama w psychoterapii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk

Uwagi:

Zajęcia prowadzone są za pośrednictwem aplikacji MS Teams

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a4ff5aa6b2f0c49beb127613439725f53%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=7595527c-44e3-43a4-8dfa-7035dcf50cd8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)