Choroby psychiczne dzieci
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | IP-2F-CPD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Choroby psychiczne dzieci |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a4ff5aa6b2f0c49beb127613439725f53%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=7595527c-44e3-43a4-8dfa-7035dcf50cd8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Kryteria diagnostyczne według ICD 10 (Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych) i DSM V (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) Podstawowe założenia psychologii klinicznej i diagnozy klinicznej Charakterystyka poszczególnych zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania występujących w dzieciństwie Nurty psychoterapeutyczne w pracy z dziećmi Podstawy psychologii rozwojowej |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Nieprawidłowości w rozwoju poznawczym, emocjonalnych i społecznym. Kryteria diagnostyczne wybranych jednostek chorobowych oraz procedury diagnostyczne według ICD 10. Zmiany w diagnostyce, profilaktyce i leczeniu chorób psychicznych dzieci i młodzieży. Zasady i normy etyczne w postępowaniu diagnostycznym i w oddziaływaniach pomocowych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki pracy z dziećmi. Wprowadzenie w podstawy terapii pedagogicznej oraz terapii poznawczo-behawioralnej, terapii rodzin. |
Literatura: |
Kazdin, A., E., W, J. R. (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków Namysłowska, I. (2014). Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa Sokołowska, E., Zabłocka-Żytka (2013). Psychologia rozwojowa dla klinicystów. Przykładowe ćwiczenia i interwencje. Fraszka. Warszawa Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. PWN. Warszawa. Czabała, Cz. (2013). Czynniki leczące w psychoterapii. PWN. Warszawa Borkowska, A., Domańska, Ł. (2012). Neuropsychologia kliniczna dziecka. PWN. Warszawa Oster, D, G., Gould, P. (2015). Rysunek w psychoterapii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk Stankiewicz, S., Tomczak, K. (2012). Psychodrama w psychoterapii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie procesy rozwoju biologicznego i fizycznego, poznawczego oraz społecznego i osobowościowego dzieci. Zna kryteria zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania rozwijających się w niemowlęctwie, wczesnym dzieciństwie i dzieciństwie. Zna kryteria diagnozowania zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania według ICD-10. Zna ekologiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania rozwijających się w dzieciństwie. Zna wybrane procedury, techniki i narzędzia diagnostyczne zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. Zna i rozumie trendy rozwojowe w naukach medycznych związane z chorobami psychicznymi, ich profilaktyką i leczeniem. Umiejętności Potrafi zaplanować sesje konsultacyjno-diagnostyczną. Potrafi zastosować poznane techniki i narzędzia diagnostyczne oraz dopasować je do indywidualnych potrzeb klienta i jego fizycznego i psychospołecznego funkcjonowania. Potrafi przystosować istniejące lub opracować nowe metody i narzędzia. Potrafi refleksyjnie oceniać poziom swojej wiedzy i umiejętności diagnostyczno-terapeutycznych niezbędnych w pracy z dziećmi z zaburzeniami psychicznymi i zaburzeniami zachowania i ich rodzinami. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. Kompetencje społeczne Jest gotów do wzmacniania swoich kompetencji w obszarze pracy diagnostyczno-interwencyjnej z dziećmi i ich najbliższym otoczeniem pozostając otwartym zarówno na polskie tradycje i doświadczenia, jak i międzynarodowe procesy i wyzwania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody kształcenia: - dyskusja dydaktyczna - analiza przypadków - prezentacja multimedialna NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - warsztaty: 30 h Przygotowanie się do zajęć na podstawie podanej literatury: 20 h Przygotowanie prezentacji/indywidualnej analizy przypadku dotyczącej wybranego tematu: 30 h Łączna liczba punktów ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Kulesza | |
Prowadzący grup: | Marta Kulesza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria diagnostyczne według ICD 10 (Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych) i DSM V (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) Podstawowe założenia psychologii klinicznej i diagnozy klinicznej Charakterystyka poszczególnych zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania występujących w dzieciństwie Nurty psychoterapeutyczne w pracy z dziećmi Podstawy psychologii rozwojowej |
|
Pełny opis: |
Nieprawidłowości w rozwoju poznawczym, emocjonalnych i społecznym. Kryteria diagnostyczne wybranych jednostek chorobowych oraz procedury diagnostyczne według ICD 10. Zmiany w diagnostyce, profilaktyce i leczeniu chorób psychicznych dzieci i młodzieży. Zasady i normy etyczne w postępowaniu diagnostycznym i w oddziaływaniach pomocowych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki pracy z dziećmi. Wprowadzenie w podstawy terapii pedagogicznej oraz terapii poznawczo-behawioralnej, terapii rodzin. |
|
Literatura: |
Kazdin, A., E., W, J. R. (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków Namysłowska, I. (2014). Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa Sokołowska, E., Zabłocka-Żytka (2013). Psychologia rozwojowa dla klinicystów. Przykładowe ćwiczenia i interwencje. Fraszka. Warszawa Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. PWN. Warszawa. Czabała, Cz. (2013). Czynniki leczące w psychoterapii. PWN. Warszawa Borkowska, A., Domańska, Ł. (2012). Neuropsychologia kliniczna dziecka. PWN. Warszawa Oster, D, G., Gould, P. (2015). Rysunek w psychoterapii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk Stankiewicz, S., Tomczak, K. (2012). Psychodrama w psychoterapii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Kulesza | |
Prowadzący grup: | Marta Kulesza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria diagnostyczne według ICD 10 (Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych) i DSM V (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) Podstawowe założenia psychologii klinicznej i diagnozy klinicznej Charakterystyka poszczególnych zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania występujących w dzieciństwie Nurty psychoterapeutyczne w pracy z dziećmi Podstawy psychologii rozwojowej |
|
Literatura: |
Kazdin, A., E., W, J. R. (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków Namysłowska, I. (2014). Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa Sokołowska, E., Zabłocka-Żytka (2013). Psychologia rozwojowa dla klinicystów. Przykładowe ćwiczenia i interwencje. Fraszka. Warszawa Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. PWN. Warszawa. Czabała, Cz. (2013). Czynniki leczące w psychoterapii. PWN. Warszawa Borkowska, A., Domańska, Ł. (2012). Neuropsychologia kliniczna dziecka. PWN. Warszawa Oster, D, G., Gould, P. (2015). Rysunek w psychoterapii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk Stankiewicz, S., Tomczak, K. (2012). Psychodrama w psychoterapii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone są za pośrednictwem aplikacji MS Teams https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a4ff5aa6b2f0c49beb127613439725f53%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=7595527c-44e3-43a4-8dfa-7035dcf50cd8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.