Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zajęcia tutoringowe - 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: ID-2F-ZTU2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zajęcia tutoringowe - 2
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Studenci I roku, kierunku studiów Interdyscyplinarne Studia nad Niepełnosprawnoscią realizują przedmiot Zajęcia tutoringowe – 1 w formie zajęć do wyboru. Dokonują wyboru problematyki tutoringu spośród zaproponowanej w obszarze Interdyscyplinarnych Studiów nad Niepełnosprawnoscią, a w tym:

1. Integracja i inkluzja w teorii i praktyce społecznej. Podstawowe pojęcia, płaszczyzny, cechy, uwarunkowania postaw wobec "Inności-obcości"

2. Społeczne postrzeganie niepełnosprawności jako inności i obcości a koncepcja normalizacji.

3. Marginalizacja a automarinalizacja, stygmatyzacja a autostygmatyzacja - wymiary, kategorie zagrożone, sposoby badania. Niepełnosprawność jako stygmat społeczny i forma dewiacji.

4. Autonomia i podmiotowość osób z niepełnosprawnością - perspektywa filozoficzna, socjologiczna i pedagogiczna. Niepełnosprawność a interdyscyplinarność.

5. Koncepcje tożsamości w odniesieniu do osób z niepełnosprawnością. Tożsamość a niepełnosprawność. Integracja, reintegracja czy odbudowa tożsamości?

6. Teorie psychologiczne w interpretacji zachowania człowieka z niepełnosprawnością. Koncepcje podmiotowości. Problem upodmiotowienia i uprzedmiotowienia osób z niepełnosprawnością.

7. Miejsce osób z niepełnosprawnością w życiu społecznym a stratyfikacja emanacji "inności". Pojęcie i wymiary nierówności społecznych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu disability studies, m.in. interdyscyplinarność, studia nad niepełnosprawnością/ disability studies, prawa osób z niepełnosprawnością, normalizacja, self-adwokatura, piętno niepełnosprawności.

Zna pojęcia z obszaru socjologiczno-etyczno-prawnych aspektów dyskursu nad niepełnosprawnością, m.in. przynależność społeczna, bioetyka, Inny, inkluzja, wykluczenie, marginalizacja.

Zna pojęcia z obszaru antropologiczno-historycznego ujęcia niepełnosprawności, m.in. kultura niepełnosprawności, styl życia osób z niepełnosprawnością, kreatywność osób z niepełnosprawnością

Zna pojęcia z obszaru psychologiczno-medycznego aspektu niepełnosprawności, m.in. psychologia pozytywna, eudajmoniczny dobrostan, jakość życia, umacnianie, afirmujący model niepełnosprawności.

Zna podstawowe zagadnienia pedagogiczno-strategicznych kontekstów fenomenu niepełnosprawności, m.in. normalizacja, paradygmat wsparcia, systemy wsparcia.

Umiejętności

Umie zastosować interdyscyplinarną wiedzę do wyjaśniania niepełnosprawności w perspektywie nauk humanistycznych, społecznych, medycznych.

Umie podejmować działania eksperckie, opiniotwórcze w zakresie problematyki związanej z niepełnosprawnością.

Samodzielnie planuje i realizuje własną ścieżkę rozwoju zawodowego i osobowego, a także inspiruje innych do działań na rzecz uczenia się przez całe życie.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do kreatywnego wykorzystania posiadanej, interdyscyplinarnej wiedzy i umiejętności z zakresu niepełnosprawności w celu rozwiązywania problemów poznawczych oraz praktycznych oraz poszukiwania wsparcia ekspertów w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązaniu problemu.

Ma świadomość zasad i norm etycznych, którą wyraża w prezentowaniu własnego stanowiska, argumentacji własnego zdania odnośnie podejmowanych problemów związanych z niepełnosprawnością.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)