Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zajęcia tutoringowe - 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: ID-2F-ZTU2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zajęcia tutoringowe - 2
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Studenci I roku, kierunku studiów Interdyscyplinarne Studia nad Niepełnosprawnoscią realizują przedmiot Zajęcia tutoringowe – 1 w formie zajęć do wyboru. Dokonują wyboru problematyki tutoringu spośród zaproponowanej w obszarze Interdyscyplinarnych Studiów nad Niepełnosprawnoscią, a w tym:

1. Integracja i inkluzja w teorii i praktyce społecznej. Podstawowe pojęcia, płaszczyzny, cechy, uwarunkowania postaw wobec "Inności-obcości"

2. Społeczne postrzeganie niepełnosprawności jako inności i obcości a koncepcja normalizacji.

3. Marginalizacja a automarinalizacja, stygmatyzacja a autostygmatyzacja - wymiary, kategorie zagrożone, sposoby badania. Niepełnosprawność jako stygmat społeczny i forma dewiacji.

4. Autonomia i podmiotowość osób z niepełnosprawnością - perspektywa filozoficzna, socjologiczna i pedagogiczna. Niepełnosprawność a interdyscyplinarność.

5. Koncepcje tożsamości w odniesieniu do osób z niepełnosprawnością. Tożsamość a niepełnosprawność. Integracja, reintegracja czy odbudowa tożsamości?

6. Teorie psychologiczne w interpretacji zachowania człowieka z niepełnosprawnością. Koncepcje podmiotowości. Problem upodmiotowienia i uprzedmiotowienia osób z niepełnosprawnością.

7. Miejsce osób z niepełnosprawnością w życiu społecznym a stratyfikacja emanacji "inności". Pojęcie i wymiary nierówności społecznych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu disability studies, m.in. interdyscyplinarność, studia nad niepełnosprawnością/ disability studies, prawa osób z niepełnosprawnością, normalizacja, self-adwokatura, piętno niepełnosprawności.

Zna pojęcia z obszaru socjologiczno-etyczno-prawnych aspektów dyskursu nad niepełnosprawnością, m.in. przynależność społeczna, bioetyka, Inny, inkluzja, wykluczenie, marginalizacja.

Zna pojęcia z obszaru antropologiczno-historycznego ujęcia niepełnosprawności, m.in. kultura niepełnosprawności, styl życia osób z niepełnosprawnością, kreatywność osób z niepełnosprawnością

Zna pojęcia z obszaru psychologiczno-medycznego aspektu niepełnosprawności, m.in. psychologia pozytywna, eudajmoniczny dobrostan, jakość życia, umacnianie, afirmujący model niepełnosprawności.

Zna podstawowe zagadnienia pedagogiczno-strategicznych kontekstów fenomenu niepełnosprawności, m.in. normalizacja, paradygmat wsparcia, systemy wsparcia.

Umiejętności

Umie zastosować interdyscyplinarną wiedzę do wyjaśniania niepełnosprawności w perspektywie nauk humanistycznych, społecznych, medycznych.

Umie podejmować działania eksperckie, opiniotwórcze w zakresie problematyki związanej z niepełnosprawnością.

Samodzielnie planuje i realizuje własną ścieżkę rozwoju zawodowego i osobowego, a także inspiruje innych do działań na rzecz uczenia się przez całe życie.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do kreatywnego wykorzystania posiadanej, interdyscyplinarnej wiedzy i umiejętności z zakresu niepełnosprawności w celu rozwiązywania problemów poznawczych oraz praktycznych oraz poszukiwania wsparcia ekspertów w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązaniu problemu.

Ma świadomość zasad i norm etycznych, którą wyraża w prezentowaniu własnego stanowiska, argumentacji własnego zdania odnośnie podejmowanych problemów związanych z niepełnosprawnością.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magda Lejzerowicz
Prowadzący grup: Magda Lejzerowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Forma zaliczenia przedmiotu:

Zaliczenie

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie przesłanych zadań:

zaliczenie na podstawie przygotowania planu rozwoju zawodowego

obserwacji zaangażowania studenta

Sposób pomiaru efektów kształcenia w trakcie nauczania zdalnego:

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie przesłanych zadań: zaliczenie na podstawie przygotowania planu rozwoju zawodowego oraz obserwacji zaangażowania studenta, jak również

aktywności na platformie Microsoft Teams link https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af336ae6430034b7c924701e5d284925f%40thread.tacv2/conversations?groupId=3d59d02f-3648-4042-9888-fd82e5cfadd7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zaliczenie zaplanowano w trakcie ostatnich zajęć w dniu 12.06 w zespole w aplikacji teams, w razie indywidualnych potrzeb studentów dotyczących dostosowania zaliczenia proszę o kontakt indywidualny.

Ze względu na dzień rektorski 12.06 zaliczenie odbędzie się w ramach spotkań indywidualnych na teams w dniach, 8.06, 10.06.

Pełny opis:

-------------------------------------------------------------------------------------

Zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów, w piątki w godzinach 13.30-15.05 z wykorzystaniem platformy Teams. Harmonogram zadań i materiały udostępnione na wyżej wskazanej platformie link do platformy https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af336ae6430034b7c924701e5d284925f%40thread.tacv2/conversations?groupId=3d59d02f-3648-4042-9888-fd82e5cfadd7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

-----------------------------------------------------------------------------------------

1. Tutoring jako nauczanie spersonalizowane. Kształtowanie relacji mistrz – uczeń. Rozpoznanie przez studenta własnych kompetencji, określenie mocnych i słabych stron, określenie kierunku rozwoju osobistego. Przygotowanie planu rozwoju osobistego/zawodowego.

2. Integracja i inkluzja w teorii i praktyce społecznej. Implikacje psychologii humanistycznej i psychologii pozytywnej dla rehabilitacji osób z niepełnosprawnością.

3. Społeczne postrzeganie niepełnosprawności jako inności i obcości a koncepcja normalizacji.

4. Marginalizacja a automarinalizacja, stygmatyzacja a autostygmatyzacja.

5. Autonomia i podmiotowość osób z niepełnosprawnością - perspektywa filozoficzna, socjologiczna i pedagogiczna. Niepełnosprawność a interdyscyplinarność.

6. Koncepcje tożsamości w odniesieniu do osób z niepełnosprawnością. Tożsamość a niepełnosprawność. Integracja, reintegracja czy odbudowa tożsamości?

Literatura:

Czykwin E., Stygmat społeczny, Warszawa, 2008.

Czykwin E., Próba modyfikacji stereotypów i uprzedzeń narodowych w warunkach szkoły, (w:) J. Nikitorowicz, M. Sobecki (red.), Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym, Białystok, 1999, s.120-131.

Domański H., Struktura społeczna, Scholar, Warszawa, 2007.

Goffman, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Warszawa 2005.

Lash S.,Urry J.(1987) The End of Organized Capitalism,Cambridge:Polity Press

Marcia J.E.(1980) Identity in Adolescence, w: Adelson J (red.) Handbook of Adolescent Psychology,New Year ,John Wiley

Lejzerowicz M., Osoba z niepełnosprawnością w systemie edukacji: podmiot czy przedmiot?, Zeszyty Naukowe SWPR, nr 5-6/2013-2014, s. 109-148.

Lorenc J., Rozwój podmiotowości uczniów warunkiem aktywnego uczestnictwa w społeczeństwie,

Palak, Z., Bujnowska, A. (red.). (2013). Kompetencje pedagoga specjalnego. Aktualne wyzwania teorii i praktyki. Lublin: Wyd. UMCS.

Soroka-Fedorczuk, A. (2007). Osoby niepełnosprawne w opiniach dzieci. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Społeczna psychologia piętna, pod red. T. Heatherton, M. Hebl, R. Kleck, Warszawa 2008.

Szumski G. Wokół edukacji włączjącej. Warszawa: Wydawnictwo APS, 2010.

Tutoring uczestniczący w akademickim kształceniu nauczycieli jako badanie w działaniu / Rozalia Ligus // W: Edukacyjne badania w działaniu / red. nauk. Hana Červikowá, Bogusława Dorota Gołębniak. – Warszawa : Wydaw. Naukowe Scholar, 2013. – S. 228-248

Tutoring akademicki / Agnieszka Rowicka // Problemy opiekuńczo-wychowawcze. – 2014, nr 4, s. 3-11

Uwagi:

Forma realizacji: tutoring grupowy

Forma realizacji zajęć zdalnych/przedmiotu na odległość

-------------------------------------------------------------------------------------------

Zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów, w piątki w godzinach 13.30-15.05 z wykorzystaniem platformy Teams. Harmonogram zadań i materiały udostępnione na wyżej wskazanej platformie link do platformy https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af336ae6430034b7c924701e5d284925f%40thread.tacv2/conversations?groupId=3d59d02f-3648-4042-9888-fd82e5cfadd7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zaliczenie na podstawie przesłanych zadań. Kontakt telefoniczny 663191116

----------------------------------------------------------------------------------------------

Metody: praktyczno- problemowa, panel dyskusyjny, rozmowa, dyskusje na platformie Microsoft Teams, prezentacje.

----------------------------------------------------------------------------

Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie teams.

Konsultacje indywidulane za pośrednictwem aplikacji teams, poczty elektronicznej oraz telefonicznie 663 191116 w godzinach dyżurów.

Zaliczenie zaplanowano w trakcie ostatnich zajęć w dniu 12.06 w zespole w aplikacji teams, w razie indywidualnych potrzeb studentów dotyczących dostosowania zaliczenia proszę o kontakt indywidualny.

------------------------------------------------------------------------------------

Godziny kontaktowe: 10 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz.

Przygotowanie planu rozwoju osobistego - 10 godz.

1 ECTS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)