Zajęcia tutoringowe - 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | ID-2F-ZTU2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia tutoringowe - 2 |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Studenci I roku, kierunku studiów Interdyscyplinarne Studia nad Niepełnosprawnoscią realizują przedmiot Zajęcia tutoringowe – 1 w formie zajęć do wyboru. Dokonują wyboru problematyki tutoringu spośród zaproponowanej w obszarze Interdyscyplinarnych Studiów nad Niepełnosprawnoscią, a w tym: 1. Integracja i inkluzja w teorii i praktyce społecznej. Podstawowe pojęcia, płaszczyzny, cechy, uwarunkowania postaw wobec "Inności-obcości" 2. Społeczne postrzeganie niepełnosprawności jako inności i obcości a koncepcja normalizacji. 3. Marginalizacja a automarinalizacja, stygmatyzacja a autostygmatyzacja - wymiary, kategorie zagrożone, sposoby badania. Niepełnosprawność jako stygmat społeczny i forma dewiacji. 4. Autonomia i podmiotowość osób z niepełnosprawnością - perspektywa filozoficzna, socjologiczna i pedagogiczna. Niepełnosprawność a interdyscyplinarność. 5. Koncepcje tożsamości w odniesieniu do osób z niepełnosprawnością. Tożsamość a niepełnosprawność. Integracja, reintegracja czy odbudowa tożsamości? 6. Teorie psychologiczne w interpretacji zachowania człowieka z niepełnosprawnością. Koncepcje podmiotowości. Problem upodmiotowienia i uprzedmiotowienia osób z niepełnosprawnością. 7. Miejsce osób z niepełnosprawnością w życiu społecznym a stratyfikacja emanacji "inności". Pojęcie i wymiary nierówności społecznych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu disability studies, m.in. interdyscyplinarność, studia nad niepełnosprawnością/ disability studies, prawa osób z niepełnosprawnością, normalizacja, self-adwokatura, piętno niepełnosprawności. Zna pojęcia z obszaru socjologiczno-etyczno-prawnych aspektów dyskursu nad niepełnosprawnością, m.in. przynależność społeczna, bioetyka, Inny, inkluzja, wykluczenie, marginalizacja. Zna pojęcia z obszaru antropologiczno-historycznego ujęcia niepełnosprawności, m.in. kultura niepełnosprawności, styl życia osób z niepełnosprawnością, kreatywność osób z niepełnosprawnością Zna pojęcia z obszaru psychologiczno-medycznego aspektu niepełnosprawności, m.in. psychologia pozytywna, eudajmoniczny dobrostan, jakość życia, umacnianie, afirmujący model niepełnosprawności. Zna podstawowe zagadnienia pedagogiczno-strategicznych kontekstów fenomenu niepełnosprawności, m.in. normalizacja, paradygmat wsparcia, systemy wsparcia. Umiejętności Umie zastosować interdyscyplinarną wiedzę do wyjaśniania niepełnosprawności w perspektywie nauk humanistycznych, społecznych, medycznych. Umie podejmować działania eksperckie, opiniotwórcze w zakresie problematyki związanej z niepełnosprawnością. Samodzielnie planuje i realizuje własną ścieżkę rozwoju zawodowego i osobowego, a także inspiruje innych do działań na rzecz uczenia się przez całe życie. Kompetencje społeczne Jest gotów do kreatywnego wykorzystania posiadanej, interdyscyplinarnej wiedzy i umiejętności z zakresu niepełnosprawności w celu rozwiązywania problemów poznawczych oraz praktycznych oraz poszukiwania wsparcia ekspertów w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązaniu problemu. Ma świadomość zasad i norm etycznych, którą wyraża w prezentowaniu własnego stanowiska, argumentacji własnego zdania odnośnie podejmowanych problemów związanych z niepełnosprawnością. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magda Lejzerowicz | |
Prowadzący grup: | Magda Lejzerowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Forma zaliczenia przedmiotu: Zaliczenie Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie przesłanych zadań: zaliczenie na podstawie przygotowania planu rozwoju zawodowego obserwacji zaangażowania studenta Sposób pomiaru efektów kształcenia w trakcie nauczania zdalnego: Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie przesłanych zadań: zaliczenie na podstawie przygotowania planu rozwoju zawodowego oraz obserwacji zaangażowania studenta, jak również aktywności na platformie Microsoft Teams link https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af336ae6430034b7c924701e5d284925f%40thread.tacv2/conversations?groupId=3d59d02f-3648-4042-9888-fd82e5cfadd7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Zaliczenie zaplanowano w trakcie ostatnich zajęć w dniu 12.06 w zespole w aplikacji teams, w razie indywidualnych potrzeb studentów dotyczących dostosowania zaliczenia proszę o kontakt indywidualny. Ze względu na dzień rektorski 12.06 zaliczenie odbędzie się w ramach spotkań indywidualnych na teams w dniach, 8.06, 10.06. |
|
Pełny opis: |
------------------------------------------------------------------------------------- Zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów, w piątki w godzinach 13.30-15.05 z wykorzystaniem platformy Teams. Harmonogram zadań i materiały udostępnione na wyżej wskazanej platformie link do platformy https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af336ae6430034b7c924701e5d284925f%40thread.tacv2/conversations?groupId=3d59d02f-3648-4042-9888-fd82e5cfadd7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ----------------------------------------------------------------------------------------- 1. Tutoring jako nauczanie spersonalizowane. Kształtowanie relacji mistrz – uczeń. Rozpoznanie przez studenta własnych kompetencji, określenie mocnych i słabych stron, określenie kierunku rozwoju osobistego. Przygotowanie planu rozwoju osobistego/zawodowego. 2. Integracja i inkluzja w teorii i praktyce społecznej. Implikacje psychologii humanistycznej i psychologii pozytywnej dla rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. 3. Społeczne postrzeganie niepełnosprawności jako inności i obcości a koncepcja normalizacji. 4. Marginalizacja a automarinalizacja, stygmatyzacja a autostygmatyzacja. 5. Autonomia i podmiotowość osób z niepełnosprawnością - perspektywa filozoficzna, socjologiczna i pedagogiczna. Niepełnosprawność a interdyscyplinarność. 6. Koncepcje tożsamości w odniesieniu do osób z niepełnosprawnością. Tożsamość a niepełnosprawność. Integracja, reintegracja czy odbudowa tożsamości? |
|
Literatura: |
Czykwin E., Stygmat społeczny, Warszawa, 2008. Czykwin E., Próba modyfikacji stereotypów i uprzedzeń narodowych w warunkach szkoły, (w:) J. Nikitorowicz, M. Sobecki (red.), Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym, Białystok, 1999, s.120-131. Domański H., Struktura społeczna, Scholar, Warszawa, 2007. Goffman, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Warszawa 2005. Lash S.,Urry J.(1987) The End of Organized Capitalism,Cambridge:Polity Press Marcia J.E.(1980) Identity in Adolescence, w: Adelson J (red.) Handbook of Adolescent Psychology,New Year ,John Wiley Lejzerowicz M., Osoba z niepełnosprawnością w systemie edukacji: podmiot czy przedmiot?, Zeszyty Naukowe SWPR, nr 5-6/2013-2014, s. 109-148. Lorenc J., Rozwój podmiotowości uczniów warunkiem aktywnego uczestnictwa w społeczeństwie, Palak, Z., Bujnowska, A. (red.). (2013). Kompetencje pedagoga specjalnego. Aktualne wyzwania teorii i praktyki. Lublin: Wyd. UMCS. Soroka-Fedorczuk, A. (2007). Osoby niepełnosprawne w opiniach dzieci. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". Społeczna psychologia piętna, pod red. T. Heatherton, M. Hebl, R. Kleck, Warszawa 2008. Szumski G. Wokół edukacji włączjącej. Warszawa: Wydawnictwo APS, 2010. Tutoring uczestniczący w akademickim kształceniu nauczycieli jako badanie w działaniu / Rozalia Ligus // W: Edukacyjne badania w działaniu / red. nauk. Hana Červikowá, Bogusława Dorota Gołębniak. – Warszawa : Wydaw. Naukowe Scholar, 2013. – S. 228-248 Tutoring akademicki / Agnieszka Rowicka // Problemy opiekuńczo-wychowawcze. – 2014, nr 4, s. 3-11 |
|
Uwagi: |
Forma realizacji: tutoring grupowy Forma realizacji zajęć zdalnych/przedmiotu na odległość ------------------------------------------------------------------------------------------- Zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów, w piątki w godzinach 13.30-15.05 z wykorzystaniem platformy Teams. Harmonogram zadań i materiały udostępnione na wyżej wskazanej platformie link do platformy https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af336ae6430034b7c924701e5d284925f%40thread.tacv2/conversations?groupId=3d59d02f-3648-4042-9888-fd82e5cfadd7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Zaliczenie na podstawie przesłanych zadań. Kontakt telefoniczny 663191116 ---------------------------------------------------------------------------------------------- Metody: praktyczno- problemowa, panel dyskusyjny, rozmowa, dyskusje na platformie Microsoft Teams, prezentacje. ---------------------------------------------------------------------------- Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie teams. Konsultacje indywidulane za pośrednictwem aplikacji teams, poczty elektronicznej oraz telefonicznie 663 191116 w godzinach dyżurów. Zaliczenie zaplanowano w trakcie ostatnich zajęć w dniu 12.06 w zespole w aplikacji teams, w razie indywidualnych potrzeb studentów dotyczących dostosowania zaliczenia proszę o kontakt indywidualny. ------------------------------------------------------------------------------------ Godziny kontaktowe: 10 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz. Przygotowanie planu rozwoju osobistego - 10 godz. 1 ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.