Zajęcia tutoringowe - 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | ID-2F-ZTU1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia tutoringowe - 1 |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Studenci I roku, kierunku studiów Interdyscyplinarne Studia nad Niepełnosprawnoscią realizują przedmiot Zajęcia tutoringowe – 1 w formie zajęć do wyboru. Dokonują wyboru problematyki tutoringu spośród zaproponowanej w obszarze Interdyscyplinarnych Studiów nad Niepełnosprawnoscią, a w tym: I. Problematyka rozwoju, edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. Tematyka: Problematyka rozwoju, edukacji, rehabilitacji i wsparcia osób z niepełnosprawnoscią; Terapeutyczne i edukacyjne metody wspierania dzieci, młodzieży i dorosłych osób z niepełnosprawnoscią. II. Psychospołeczna sytuacja rodzin z osobą z niepełnosprawnością. Tematyka: Sytuacja psychospołeczna rodziców dzieci z niepełnosprawnością; Postawy rodzicielskie, stres rodzicielski i problematyka wypalenia sił u rodziców dziecka z niepełnosprawnością; Sytuacja psychospołeczna rodzin z osobą z niepełnosprawnoscią; Strategie pomocy i wsparcia rodzin z osobą z niepełnosprawnoscią. III. Sytuacja indywidualna oraz społeczna osób z niepełnosprawnością w Polce: wsparcie społeczne, postawy społeczne, funkcjonowanie osób z różnym rodzajem niepełnosprawności. IV. Autorstwo własnego życia a niepełnosprawność - ku urzeczywistnieniu idei normalizacji Tematyka: Podmiotowość, godność, autonomia, samostanowienie osób z niepełnosprawnością; Tożsamość społeczna a niepełnosprawność; Implikacje założeń psychologii pozytywnej w badaniach pedagogiki specjalnej; Niepełnosprawność – stereotypy, stygmatyzacja; Niepełnosprawność – dyskryminacja, wykluczenie, miejsce „Innego” w społeczeństwie. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu disability studies, m.in. interdyscyplinarność, studia nad niepełnosprawnością/ disability studies, prawa osób z niepełnosprawnością, normalizacja, self-adwokatura, piętno niepełnosprawności. Zna pojęcia z obszaru socjologiczno-etyczno-prawnych aspektów dyskursu nad niepełnosprawnością, m.in. przynależność społeczna, bioetyka, Inny, inkluzja, wykluczenie, marginalizacja. Zna pojęcia z obszaru antropologiczno-historycznego ujęcia niepełnosprawności, m.in. kultura niepełnosprawności, styl życia osób z niepełnosprawnością, kreatywność osób z niepełnosprawnością Zna pojęcia z obszaru psychologiczno-medycznego aspektu niepełnosprawności, m.in. psychologia pozytywna, eudajmoniczny dobrostan, jakość życia, umacnianie, afirmujący model niepełnosprawności. Zna podstawowe zagadnienia pedagogiczno-strategicznych kontekstów fenomenu niepełnosprawności, m.in. normalizacja, paradygmat wsparcia, systemy wsparcia. Umiejętności Umie zastosować interdyscyplinarną wiedzę do wyjaśniania niepełnosprawności w perspektywie nauk humanistycznych, społecznych, medycznych. Umie podejmować działania eksperckie, opiniotwórcze w zakresie problematyki związanej z niepełnosprawnością. Samodzielnie planuje i realizuje własną ścieżkę rozwoju zawodowego i osobowego, a także inspiruje innych do działań na rzecz uczenia się przez całe życie. Kompetencje społeczne Jest gotów do kreatywnego wykorzystania posiadanej, interdyscyplinarnej wiedzy i umiejętności z zakresu niepełnosprawności w celu rozwiązywania problemów poznawczych oraz praktycznych oraz poszukiwania wsparcia ekspertów w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązaniu problemu. Ma świadomość zasad i norm etycznych, którą wyraża w prezentowaniu własnego stanowiska, argumentacji własnego zdania odnośnie podejmowanych problemów związanych z niepełnosprawnością. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magda Lejzerowicz | |
Prowadzący grup: | Magda Lejzerowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Przygotowanie planu rozwoju osobistego/naukowego |
|
Pełny opis: |
1. Kształtowanie relacji mistrz – uczeń. Rozpoznanie przez studenta własnych kompetencji, określenie mocnych i słabych stron, określenie kierunku rozwoju osobistego. 2. Praca nad planem rozwoju osobistego/naukowego. 3. Marginalność i marginalizacja-wymiary, kategorie zagrożone, sposoby badania. Niepełnosprawność jako stygmat i forma dewiacji. 4.Niepełnosprawność w perspektywie różnorodności. 5. Teorie psychologiczne w interpretacji zachowania człowieka z niepełnosprawnością. Klasyczne teorie "Braku i słabości" i teorie potencjałów i mocnych stron 6. Miejsce osób z niepełnosprawnością w życiu społecznym a stratyfikacja emanacji "inności". Pojęcie i wymiary nierówności społecznych |
|
Literatura: |
Coaching i tutoring : w stronę nowoczesnej pracy dydaktycznej / pod redakcją Jana A. Malinowskiego i Agaty Wesołowskiej. – Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, 2015 Lejzerowicz, M., Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 2016, 28(1). Nowoczesny wychowawca - tutor, mentor, coach / pod red. Józefy Bałachowicz i Agnieszki Rowickiej ; Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie. – Warszawa : Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka, 2013 Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010 Tutoring w szkole : między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej : praca zbiorowa / pod redakcją M. Budzyńskiego, P. Czekierdy, J. Traczyńskiego, Z. Zalewskiego, A. Zembrzuskiej. – Wrocław : Towarzystwo Edukacji Otwartej, 2009. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: dyskusja praca z tekstem działania praktyczne NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: warsztaty - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 liczba godzin przygotowania planu rozwoju naukowego - 10 Liczba punktów ETCS - 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.