Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zajęcia tutoringowe - 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: ID-2F-ZTU1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zajęcia tutoringowe - 1
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Studenci I roku, kierunku studiów Interdyscyplinarne Studia nad Niepełnosprawnoscią realizują przedmiot Zajęcia tutoringowe – 1 w formie zajęć do wyboru. Dokonują wyboru problematyki tutoringu spośród zaproponowanej w obszarze Interdyscyplinarnych Studiów nad Niepełnosprawnoscią, a w tym:

I. Problematyka rozwoju, edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. Tematyka: Problematyka rozwoju, edukacji, rehabilitacji i wsparcia osób z niepełnosprawnoscią; Terapeutyczne i edukacyjne metody wspierania dzieci, młodzieży i dorosłych osób z niepełnosprawnoscią.

II. Psychospołeczna sytuacja rodzin z osobą z niepełnosprawnością. Tematyka: Sytuacja psychospołeczna rodziców dzieci z niepełnosprawnością; Postawy rodzicielskie, stres rodzicielski i problematyka wypalenia sił u rodziców dziecka z niepełnosprawnością; Sytuacja psychospołeczna rodzin z osobą z niepełnosprawnoscią; Strategie pomocy i wsparcia rodzin z osobą z niepełnosprawnoscią.

III. Sytuacja indywidualna oraz społeczna osób z niepełnosprawnością w Polce: wsparcie społeczne, postawy społeczne, funkcjonowanie osób z różnym rodzajem niepełnosprawności.

IV. Autorstwo własnego życia a niepełnosprawność - ku urzeczywistnieniu idei normalizacji Tematyka: Podmiotowość, godność, autonomia, samostanowienie osób z niepełnosprawnością; Tożsamość społeczna a niepełnosprawność; Implikacje założeń psychologii pozytywnej w badaniach pedagogiki specjalnej; Niepełnosprawność – stereotypy, stygmatyzacja; Niepełnosprawność – dyskryminacja, wykluczenie, miejsce „Innego” w społeczeństwie.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu disability studies, m.in. interdyscyplinarność, studia nad niepełnosprawnością/ disability studies, prawa osób z niepełnosprawnością, normalizacja, self-adwokatura, piętno niepełnosprawności.

Zna pojęcia z obszaru socjologiczno-etyczno-prawnych aspektów dyskursu nad niepełnosprawnością, m.in. przynależność społeczna, bioetyka, Inny, inkluzja, wykluczenie, marginalizacja.

Zna pojęcia z obszaru antropologiczno-historycznego ujęcia niepełnosprawności, m.in. kultura niepełnosprawności, styl życia osób z niepełnosprawnością, kreatywność osób z niepełnosprawnością

Zna pojęcia z obszaru psychologiczno-medycznego aspektu niepełnosprawności, m.in. psychologia pozytywna, eudajmoniczny dobrostan, jakość życia, umacnianie, afirmujący model niepełnosprawności.

Zna podstawowe zagadnienia pedagogiczno-strategicznych kontekstów fenomenu niepełnosprawności, m.in. normalizacja, paradygmat wsparcia, systemy wsparcia.

Umiejętności

Umie zastosować interdyscyplinarną wiedzę do wyjaśniania niepełnosprawności w perspektywie nauk humanistycznych, społecznych, medycznych.

Umie podejmować działania eksperckie, opiniotwórcze w zakresie problematyki związanej z niepełnosprawnością.

Samodzielnie planuje i realizuje własną ścieżkę rozwoju zawodowego i osobowego, a także inspiruje innych do działań na rzecz uczenia się przez całe życie.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do kreatywnego wykorzystania posiadanej, interdyscyplinarnej wiedzy i umiejętności z zakresu niepełnosprawności w celu rozwiązywania problemów poznawczych oraz praktycznych oraz poszukiwania wsparcia ekspertów w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązaniu problemu.

Ma świadomość zasad i norm etycznych, którą wyraża w prezentowaniu własnego stanowiska, argumentacji własnego zdania odnośnie podejmowanych problemów związanych z niepełnosprawnością.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magda Lejzerowicz
Prowadzący grup: Magda Lejzerowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Przygotowanie planu rozwoju osobistego/naukowego

Pełny opis:

1. Kształtowanie relacji mistrz – uczeń. Rozpoznanie przez studenta własnych kompetencji, określenie mocnych i słabych stron, określenie kierunku rozwoju osobistego.

2. Praca nad planem rozwoju osobistego/naukowego.

3. Marginalność i marginalizacja-wymiary, kategorie zagrożone, sposoby badania. Niepełnosprawność jako stygmat i forma dewiacji.

4.Niepełnosprawność w perspektywie różnorodności.

5. Teorie psychologiczne w interpretacji zachowania człowieka z niepełnosprawnością. Klasyczne teorie "Braku i słabości" i teorie potencjałów i mocnych stron

6. Miejsce osób z niepełnosprawnością w życiu społecznym a stratyfikacja emanacji "inności". Pojęcie i wymiary nierówności społecznych

Literatura:

Coaching i tutoring : w stronę nowoczesnej pracy dydaktycznej / pod redakcją Jana A. Malinowskiego i Agaty Wesołowskiej. – Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, 2015

Lejzerowicz, M., Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 2016, 28(1).

Nowoczesny wychowawca - tutor, mentor, coach / pod red. Józefy Bałachowicz i Agnieszki Rowickiej ; Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie. – Warszawa : Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka, 2013

Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010

Tutoring w szkole : między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej : praca zbiorowa / pod redakcją M. Budzyńskiego, P. Czekierdy, J. Traczyńskiego, Z. Zalewskiego, A. Zembrzuskiej. – Wrocław : Towarzystwo Edukacji Otwartej, 2009.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych: warsztaty - 15

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania planu rozwoju naukowego - 10

Liczba punktów ETCS - 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)