Socjologia niepełnosprawności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | ID-2F-SON |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia niepełnosprawności |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Rola społeczna osoby niepełnosprawnej. Niepełnosprawni a społeczeństwo- integracja, wykluczenie, izolacja. Zróżnicowanie kulturowe społecznych postaw wobec niepełnosprawnych. Społeczny obraz osoby niepełnosprawnej. Stereotyp osoby niepełnosprawnej. Cykl życiowy osoby niepełnosprawnej. Niepełnosprawni w rodzinie pochodzenia. Niepełnosprawni w sferze edukacji. Niepełnosprawni w miejscu pracy. Niepełnosprawni w miejscu zamieszkania. Życie rodzinne osób niepełnosprawnych. Aktywność społeczna osób niepełnosprawnych. Organizacje i stowarzyszenie osób n niepełnosprawnych. Aktywność kulturalna osób niepełnosprawnych. Religijność osób niepełnosprawnych. Osoby pomagające niepełnosprawnym. Organizacje pomagające niepełnosprawnym. Polityka państwa wobec osób niepełnosprawnych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna rozszerzone socjologiczne koncepcje człowieka i ich odniesienia do niepełnosprawności oraz projektowania działań na rzecz osób z niepełnosprawnością. Ma poszerzoną wiedzę o teoriach socjologicznych leżących u podstaw zjawiska stygmatyzacji i dyskryminacji oraz zna rodzaje działań stymulujących pozytywne zmiany postaw społecznych. Zna w pogłębionym stopniu prawidłowości i zaburzenia rozwoju społecznego człowieka w cyklu życia. Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą społeczno – demograficznej sytuacji osób z niepełnosprawnością w Polsce i na świecie. Ma uporządkowaną wiedzę na temat znaczenia postaw społecznych dla autopercepcji osób z niepełnosprawnością oraz ich obecności w życiu społecznym i aktywności społecznej. Zna i omawia aktualne problemy osób niepełnosprawnych w warunkach dokonujących się zmian społeczno – kulturowych. Umiejętności Potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu socjologii niepełnosprawności celem analizy i interpretacji aktualnych postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnością (obserwowane w stosunkach międzyludzkich, w mediach) oraz ich przemian w odniesieniu do czynników społeczno-kulturowych. Potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu socjologii niepełnosprawności w celu rozpoznawania potrzeb i możliwości rozwojowych osób z niepełnosprawnością, a w tym określić rolę rodziny oraz innych grup społecznych w funkcjonowaniu społecznym osób niepełnosprawnych. Kompetencje społeczne Jest gotów do kreatywnego wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności w celu rozwiązywania problemów poznawczych oraz praktycznych związanych z obszarem społecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością oraz poszukiwania wsparcia ekspertów w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązaniu problemu. Jest gotów do podejmowania i wypełniania zobowiązań społecznych związanych z realizacją zadań zawodowych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego osób z niepełnosprawnością, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Mikołajczyk | |
Prowadzący grup: | Marta Mikołajczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: egzamin (praca pisemna); prezentacja podczas ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: WYKŁAD Niepełnosprawność - model teologiczny, medyczny, społeczny. Niepełnosprawność - wybrane koncepcje socjologiczne. Osoby z niepełnosprawnością w świetle badań socjologicznych. Stereotypy i postawy wobec osób z niepełnosprawnościami. Hospitacje (wizyt studyjne) - prezentacja działalności instytucji/organizacji dedykowanych osobom z niepełnosprawnościami. ĆWICZENIA Funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami w wybranych obszarach (edukacja, rynek pracy, zdrowie, kultura, rodzina, pomoc społeczna) |
|
Literatura: |
I. Poliwczak, 2007, Wyrównywanie szans osób niepełnosprawnych na rynku pracy, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, KIG-R, Warszawa E. Giermanowska (red.), 2007, Młodzi niepełnosprawni - aktywizacja zawodowa i nietypowe formy zatrudnienia. Instytut Spraw Publicznych, Warszawa J. Barański, W. Piątkowski (red.), 2002, Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny. Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław Z. Kawczyńska-Butrym, 2008, Wyzwania rodziny: zdrowie, choroba, niepełnosprawność, starość. Wydawnictwo Makmed, Lublin I Banach, 2014, Od integracji do inkluzji : o problemach integracji społecznej osób niepełnosprawnych, Zielona Góra . S. Bedyńska, P. Rycielski, 2010, Kim jestem? : przeciwdziałanie stereotypizacji i stygmatyzacji osób z ograniczeniami sprawności, Warszawa. C. Barnes, G. Mercer, 2008, Niepełnosprawność, Warszawa B. Borowska-Beszta, Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych, Kraków 2012 J. Kowalska, R. Dziurla, K. Bargieł-Matusiewicz (red.), 2018, Kultura zdrowie i niepełnosprawność, WUM, Warszawa D. Żukowska-Skiba, 2016, Aktywność środowisk osób niepełnosprawnych we współczesnej Polsce, Wyd. IFiS PAN, Warszawa Literatura zalecana: World Health Organization (2011), World Report on Disability |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: prezentacja, dyskusja, praca w grupach, odgrywanie scenek. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: wykład 15h; ćwiczenia 15h przygotowanie się do ćwiczeń (prezentacja) - 10 godzin przygotowanie się do egzaminu - 10 godzin Liczba punktów ECTS - 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.