Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia niepełnosprawności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: ID-2F-SON
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia niepełnosprawności
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Rola społeczna osoby niepełnosprawnej.

Niepełnosprawni a społeczeństwo- integracja, wykluczenie, izolacja.

Zróżnicowanie kulturowe społecznych postaw wobec niepełnosprawnych.

Społeczny obraz osoby niepełnosprawnej. Stereotyp osoby niepełnosprawnej.

Cykl życiowy osoby niepełnosprawnej.

Niepełnosprawni w rodzinie pochodzenia.

Niepełnosprawni w sferze edukacji.

Niepełnosprawni w miejscu pracy.

Niepełnosprawni w miejscu zamieszkania.

Życie rodzinne osób niepełnosprawnych.

Aktywność społeczna osób niepełnosprawnych.

Organizacje i stowarzyszenie osób n niepełnosprawnych.

Aktywność kulturalna osób niepełnosprawnych.

Religijność osób niepełnosprawnych.

Osoby pomagające niepełnosprawnym. Organizacje pomagające niepełnosprawnym.

Polityka państwa wobec osób niepełnosprawnych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna rozszerzone socjologiczne koncepcje człowieka i ich odniesienia do niepełnosprawności oraz projektowania działań na rzecz osób z niepełnosprawnością.

Ma poszerzoną wiedzę o teoriach socjologicznych leżących u podstaw zjawiska stygmatyzacji i dyskryminacji oraz zna rodzaje działań stymulujących pozytywne zmiany postaw społecznych.

Zna w pogłębionym stopniu prawidłowości i zaburzenia rozwoju społecznego człowieka w cyklu życia.

Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą społeczno – demograficznej sytuacji osób z niepełnosprawnością w Polsce i na świecie.

Ma uporządkowaną wiedzę na temat znaczenia postaw społecznych dla autopercepcji osób z niepełnosprawnością oraz ich obecności w życiu społecznym i aktywności społecznej.

Zna i omawia aktualne problemy osób niepełnosprawnych w warunkach dokonujących się zmian społeczno – kulturowych.

Umiejętności

Potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu socjologii niepełnosprawności celem analizy i interpretacji aktualnych postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnością (obserwowane w stosunkach międzyludzkich, w mediach) oraz ich przemian w odniesieniu do czynników społeczno-kulturowych.

Potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu socjologii niepełnosprawności w celu rozpoznawania potrzeb i możliwości rozwojowych osób z niepełnosprawnością, a w tym określić rolę rodziny oraz innych grup społecznych w funkcjonowaniu społecznym osób niepełnosprawnych.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do kreatywnego wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności w celu rozwiązywania problemów poznawczych oraz praktycznych związanych z obszarem społecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością oraz poszukiwania wsparcia ekspertów w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązaniu problemu.

Jest gotów do podejmowania i wypełniania zobowiązań społecznych związanych z realizacją zadań zawodowych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego osób z niepełnosprawnością, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Mikołajczyk
Prowadzący grup: Marta Mikołajczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia: egzamin (praca pisemna); prezentacja podczas ćwiczeń.

Pełny opis:

Treści programowe:

WYKŁAD

Niepełnosprawność - model teologiczny, medyczny, społeczny.

Niepełnosprawność - wybrane koncepcje socjologiczne.

Osoby z niepełnosprawnością w świetle badań socjologicznych.

Stereotypy i postawy wobec osób z niepełnosprawnościami.

Hospitacje (wizyt studyjne) - prezentacja działalności instytucji/organizacji dedykowanych osobom z niepełnosprawnościami.

ĆWICZENIA

Funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami w wybranych obszarach (edukacja, rynek pracy, zdrowie, kultura, rodzina, pomoc społeczna)

Literatura:

I. Poliwczak, 2007, Wyrównywanie szans osób niepełnosprawnych na rynku pracy, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, KIG-R, Warszawa

E. Giermanowska (red.), 2007, Młodzi niepełnosprawni - aktywizacja zawodowa i nietypowe formy zatrudnienia. Instytut Spraw Publicznych, Warszawa

J. Barański, W. Piątkowski (red.), 2002, Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny. Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław

Z. Kawczyńska-Butrym, 2008, Wyzwania rodziny: zdrowie, choroba, niepełnosprawność, starość. Wydawnictwo Makmed, Lublin

I Banach, 2014, Od integracji do inkluzji : o problemach integracji społecznej osób niepełnosprawnych, Zielona Góra .

S. Bedyńska, P. Rycielski, 2010, Kim jestem? : przeciwdziałanie stereotypizacji i stygmatyzacji osób z ograniczeniami sprawności, Warszawa.

C. Barnes, G. Mercer, 2008, Niepełnosprawność, Warszawa

B. Borowska-Beszta, Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych, Kraków 2012

J. Kowalska, R. Dziurla, K. Bargieł-Matusiewicz (red.), 2018, Kultura zdrowie i niepełnosprawność, WUM, Warszawa

D. Żukowska-Skiba, 2016, Aktywność środowisk osób niepełnosprawnych we współczesnej Polsce, Wyd. IFiS PAN, Warszawa

Literatura zalecana:

World Health Organization (2011), World Report on Disability

Uwagi:

Metody kształcenia: prezentacja, dyskusja, praca w grupach, odgrywanie scenek.

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe: wykład 15h; ćwiczenia 15h

przygotowanie się do ćwiczeń (prezentacja) - 10 godzin

przygotowanie się do egzaminu - 10 godzin

Liczba punktów ECTS - 4

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)