Osoba z niepełnosprawnością w przestrzeni publicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | ID-2F-PNP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Osoba z niepełnosprawnością w przestrzeni publicznej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Postrzeganie niepełnosprawnych na przestrzeni wieków oraz współcześnie – kontekst społeczny, polityczny i gospodarczy. 2. Postrzeganie i stereotypy dotyczące osób niepełnosprawnych – procesy integracji, izolacji i wykluczenia, wiedza na temat osób z niepełnosprawnością w społeczeństwie. 3. Współczesne kreowanie wizerunku osób z niepełnosprawnością – rola mediów. 4. Edukacja osób z niepełnosprawnością (kolejne etapy, możliwości, ograniczenia). 5. Przygotowanie zawodowe i rynek pracy dla osób z niepełnosprawnością. 6. System pomocy społecznej dla osób z niepełnosprawnością. 7. Bariery społeczne i ich przełamywanie w odniesieniu do osób z niepełnosprawnością. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie sytuację społeczną osób z niepełnosprawnością w kontekście integracji systemowej sektorów polityki państwa. Zna i rozumie warunki edukacji i rewalidacji uczniów z niepełnosprawnością w reformowanej przestrzeni szkolnictwa ogólnodostępnego, integracyjnego i specjalnego. Posiada wiedzę na temat przygotowania zawodowego oraz rynku pracy dla osób z niepełnosprawnością. Posiada wiedzę na temat systemu pomocy społecznej jako narzędzia adaptacji lub dewaloryzacji społecznej osoby z niepełnosprawnością. Zna i rozumie znaczenie środków masowego przekazu w kreowaniu wizerunku osób z niepełnosprawnością. Posiada wiedzę na temat przełamywania barier społecznych w kontaktach z osobami niepełnosprawnymi (bariery: architektoniczne, komunikacyjne, związane z dostępem do: nowych technologii, dóbr kultury, edukacji na poziomie wyższym oraz kształcenia ustawicznego, związane z chęcią pełnienia nowych ról społecznych). Umiejętności Potrafi wykorzystywać i integrować interdyscyplinarną wiedzę teoretyczną z zakresu studiów nad niepełnosprawnością w celu analizy i rozwiązywania złożonych problemów dotyczących różnych obszarów funkcjonowania osób z niepełnosprawnością. Umie rozpoznawać potrzeby i możliwości rozwojowe osób niepełnosprawnością oraz w tym zakresie projektować i realizować zadania badawcze i praktyczne. Kompetencje społeczne Jest wrażliwy na problemy związane z niepełnosprawnością, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w zespołach badawczych oraz grupach i organizacjach działających na rzecz osób z niepełnoprawnością |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magda Lejzerowicz | |
Prowadzący grup: | Magda Lejzerowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie Sposób pomiaru efektów kształcenia: test zaliczeniowy |
|
Pełny opis: |
Postrzeganie i stereotypy dotyczące osób niepełnosprawnych – procesy integracji, izolacji i wykluczenia, wiedza na temat osób z niepełnosprawnością w społeczeństwie. Współczesne kreowanie wizerunku osób z niepełnosprawnością – rola mediów. Projektowanie uniwersalne a rzeczywista dostępność przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami. Osoba z niepełnosprawnością w mediach. Przygotowanie zawodowe i rynek pracy dla osób z niepełnosprawnością. System pomocy społecznej dla osób z niepełnosprawnością. |
|
Literatura: |
Domański H., Struktura społeczna, Scholar, Warszawa, 2007. Goffman, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Warszawa 2005. Grotowska-Leder J., Ekskluzja społeczna – aspekty teoretyczne i metodologiczne [w:] J. Gro-towska-Leder, K. Faliszek (red.), Ekskluzja i inkluzja społeczna. Diagnoza – uwa-runkowania –kierunki działań, Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit"s.c, Toruń 2005. Konwencja o prawach osób z niepełnosprawnościami, 2006. Kotus J., Społeczne dylematy w przestrzeni miejskiej, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2005. Lash S.,Urry J.(1987) The End of Organized Capitalism,Cambridge:Polity Press Lejzerowicz M., Osoba z niepełnosprawnością w systemie edukacji: podmiot czy przedmiot?, Zeszyty Naukowe SWPR, nr 5-6/2013-2014, s. 109-148. Osoby niepełnosprawne w przestrzeni publicznej Poznania - trudności, możliwości, prognozy, Opracowanie wyników badań przeprowadzonych przez portal PION.pl dzięki współpracy i współfinansowaniu przez Urząd Miasta Poznania, 2012. Społeczna psychologia piętna, pod red. T. Heatherton, M. Hebl, R. Kleck, Warszawa 2008. Szołtysek J., MIASTO DOSTOSOWANE DO POTRZEB OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH – PRZYKŁAD DZIAŁAŃ CZĘSTOCHOWY I GLIWIC, 2013. Szumski G. Wokół edukacji włączającej. Warszawa: Wydawnictwo APS, 2010. Wolski P., Utrata sprawności. Radzenie sobie z niepełnosprawnością nabytą a aktywizacja zawodowa, Warszawa, 2010. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: dyskusja praca z tekstem działania praktyczne NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 liczba godzin przygotowania się do zaliczenia - 10 Liczba punktów ETCS – 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.