Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Osoba z niepełnosprawnością w przestrzeni publicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: ID-2F-PNP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Osoba z niepełnosprawnością w przestrzeni publicznej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Postrzeganie niepełnosprawnych na przestrzeni wieków oraz współcześnie – kontekst społeczny, polityczny i gospodarczy.

2. Postrzeganie i stereotypy dotyczące osób niepełnosprawnych – procesy integracji, izolacji i wykluczenia, wiedza na temat osób z niepełnosprawnością w społeczeństwie.

3. Współczesne kreowanie wizerunku osób z niepełnosprawnością – rola mediów.

4. Edukacja osób z niepełnosprawnością (kolejne etapy, możliwości, ograniczenia).

5. Przygotowanie zawodowe i rynek pracy dla osób z niepełnosprawnością.

6. System pomocy społecznej dla osób z niepełnosprawnością.

7. Bariery społeczne i ich przełamywanie w odniesieniu do osób z niepełnosprawnością.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i rozumie sytuację społeczną osób z niepełnosprawnością w kontekście integracji systemowej sektorów polityki państwa.

Zna i rozumie warunki edukacji i rewalidacji uczniów z niepełnosprawnością w reformowanej przestrzeni szkolnictwa ogólnodostępnego, integracyjnego i specjalnego.

Posiada wiedzę na temat przygotowania zawodowego oraz rynku pracy dla osób z niepełnosprawnością.

Posiada wiedzę na temat systemu pomocy społecznej jako narzędzia adaptacji lub dewaloryzacji społecznej osoby z niepełnosprawnością.

Zna i rozumie znaczenie środków masowego przekazu w kreowaniu wizerunku osób z niepełnosprawnością.

Posiada wiedzę na temat przełamywania barier społecznych w kontaktach z osobami niepełnosprawnymi (bariery: architektoniczne, komunikacyjne, związane z dostępem do: nowych technologii, dóbr kultury, edukacji na poziomie wyższym oraz kształcenia ustawicznego, związane z chęcią pełnienia nowych ról społecznych).

Umiejętności

Potrafi wykorzystywać i integrować interdyscyplinarną wiedzę teoretyczną z zakresu studiów nad niepełnosprawnością w celu analizy i rozwiązywania złożonych problemów dotyczących różnych obszarów funkcjonowania osób z niepełnosprawnością.

Umie rozpoznawać potrzeby i możliwości rozwojowe osób niepełnosprawnością oraz w tym zakresie projektować i realizować zadania badawcze i praktyczne.

Kompetencje społeczne

Jest wrażliwy na problemy związane z niepełnosprawnością, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w zespołach badawczych oraz grupach i organizacjach działających na rzecz osób z niepełnoprawnością

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magda Lejzerowicz
Prowadzący grup: Magda Lejzerowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Forma zaliczenia przedmiotu:

zaliczenie

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

test zaliczeniowy

Pełny opis:

Postrzeganie i stereotypy dotyczące osób niepełnosprawnych – procesy integracji, izolacji i wykluczenia, wiedza na temat osób z niepełnosprawnością w społeczeństwie.

Współczesne kreowanie wizerunku osób z niepełnosprawnością – rola mediów.

Projektowanie uniwersalne a rzeczywista dostępność przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami.

Osoba z niepełnosprawnością w mediach.

Przygotowanie zawodowe i rynek pracy dla osób z niepełnosprawnością.

System pomocy społecznej dla osób z niepełnosprawnością.

Literatura:

Domański H., Struktura społeczna, Scholar, Warszawa, 2007.

Goffman, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Warszawa 2005.

Grotowska-Leder J., Ekskluzja społeczna – aspekty teoretyczne i metodologiczne [w:] J. Gro-towska-Leder, K. Faliszek (red.), Ekskluzja i

inkluzja społeczna. Diagnoza – uwa-runkowania –kierunki działań, Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit"s.c, Toruń 2005.

Konwencja o prawach osób z niepełnosprawnościami, 2006.

Kotus J., Społeczne dylematy w przestrzeni miejskiej, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2005.

Lash S.,Urry J.(1987) The End of Organized Capitalism,Cambridge:Polity Press

Lejzerowicz M., Osoba z niepełnosprawnością w systemie edukacji: podmiot czy przedmiot?, Zeszyty Naukowe SWPR, nr 5-6/2013-2014,

s. 109-148.

Osoby niepełnosprawne w przestrzeni publicznej Poznania - trudności, możliwości, prognozy, Opracowanie wyników badań

przeprowadzonych przez portal PION.pl dzięki współpracy i współfinansowaniu przez Urząd Miasta Poznania, 2012.

Społeczna psychologia piętna, pod red. T. Heatherton, M. Hebl, R. Kleck, Warszawa 2008.

Szołtysek J., MIASTO DOSTOSOWANE DO POTRZEB OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH – PRZYKŁAD DZIAŁAŃ CZĘSTOCHOWY I

GLIWIC, 2013.

Szumski G. Wokół edukacji włączającej. Warszawa: Wydawnictwo APS, 2010.

Wolski P., Utrata sprawności. Radzenie sobie z niepełnosprawnością nabytą a aktywizacja zawodowa, Warszawa, 2010.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 15

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do zaliczenia - 10

Liczba punktów ETCS – 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)