Niepełnosprawność w ujęciu kulturoznawczym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | ID-2F-NUK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Niepełnosprawność w ujęciu kulturoznawczym |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wieloznaczność i koncepcje kultury. Opcje analityczne w kulturoznawstwie 2. Złożoność zależności między człowiekiem i kulturą 3.Człowiek z niepełnosprawnością jako twórca kultury symbolicznej 4.Człowiek z niepełnosprawnością w dorobku kultury symbolicznej (medialne wizerunki osób z niepełnosprawnością: obraz, film, literatura 5.Metody kulturoterapii 6.Pojęcie i formy uczestnictwa kulturalnego , tendencje i zmiany w praktykach kulturalnych i kulturowych 7. Opcja badawcze w studiach nad uczestnictwem kulturalnym i kulturowym 8. Tematy kulturowe w studiach nad niepełnosprawnością 9. Obyczaj, religia, tożsamość narodowa, migracji oraz wielokulturowość wobec osób z niepełnosprawnością. 10. Instytucje i organizacje społeczne w rozpowszechnianiu wiedzy o kulturotwórczej roli osób z niepełnosprawnościami. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna w pogłębionym stopniu koncepcje, opisujące praktyki, relacje i procesy zachodzące w kulturze , a także koncepcje człowieka jako uczestnika i twórcy kultury. Zna i rozumie rolę osób niepełnosprawnych w procesach kulturotwórczych w różnych epokach historycznych. Zna twórców z niepełnosprawnością w różnych epokach historycznych. Ma pogłębioną wiedzę o współczesnym życiu kulturalnym oraz o tendencjach i zmianach w praktykach kulturowych, uwzględniając zmiany dotyczące zjawiska niepełnosprawności oraz osób niepełnosprawnych. Umiejętności Potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu kulturoznawstwa w celu identyfikowania złożonych i nietypowych problemów związanych z udziałem osób z niepełnosprawnością w kulturze; posługuje się podstawowymi pojęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa w kontekście niepełnosprawności. Posługuje się koncepcjami życia społeczno - kulturowego, obejmującymi problematykę uczestnictwa osób z niepełnosprawnością w kulturze, obyczaju, religii, tożsamości narodowej, migracji oraz wielokulturowości. Potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczym w obrębie badań nad niepełnosprawnością w aspekcie kulturotwórczym. Kompetencje społeczne Jest gotów do podejmowania i wypełniania zobowiązań społecznych związanych z realizacją zadań zawodowych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego osób z niepełnosprawnością, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Kulbaka | |
Prowadzący grup: | Jacek Kulbaka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.