Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia w orientacji pozytywistycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: ID-2F-MOP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia w orientacji pozytywistycznej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia dostarczają wiedzy i umiejętności, aby student był w stanie zaplanować,i przeprowadzić i opracować badania do pracy licencjackiej

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wprowadzenie do metodologii. Cechy poznania naukowego w orientacji pozytywistycznej

Procedura badawcza pedagogiki z uwzględnieniem:

zasad formułowania problemu

definiowania pojęć

tworzenia modelu zmiennych występujących w pracy

operacjonalizacji zmiennych

tworzenia hipotez

planowania badań

ogólnych zasad przeprowadzania badań

ogólnych zasad opracowywania i dyskusji wyników

Obserwacja bezpośrednia

Skale szacunkowe

Wywiad

Ankieta

Socjometria

Test pedagogiczny

Eksperyment pedagogiczny

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna genezę i cechy charakterystyczne pozytywistycznej orientacji metodologicznej w badaniach naukowych.

Zna procedurę badawczą prowadzenia analiz ilościowych: kryteria doboru badań ilościowych w projektach badawczych z zakresu różnych obszarów niepełnosprawności; metody doboru próby badawczej, metody zbierania danych oraz analizy materiału empirycznego stosowane w ilościowych strategiach badawczych.

Ma pogłębioną wiedzę o zasadach i normach etycznych w badaniach nad niepełnosprawnością.

Umiejętności

Potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczym, a w tym: rozpoznawać ważną empirycznie przestrzeń badawczą studiów nad niepełnosprawnością, ustalać założenia koncepcyjne badań ilościowych, prowadzić badania, analizować i interpretować wyniki, formułować wnioski oraz propozycje dalszych badań, w obrębie studiów nad niepełnosprawnością.

Przedstawia założenia koncepcyjne ilościowych strategii badawczych.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością na rzecz osób z niepełnosprawnością, a w tym: podejmowania działań służących własnemu rozwojowi zawodowemu i rozwijaniu dorobku zawodowego, podotrzymywania etosu zawodu oraz przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz podejmowania działań na rzecz przestrzegania tych zasad, przestrzegania etyki badań nad niepełnosprawnością.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Grabowska
Prowadzący grup: Elżbieta Grabowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia dostarczają wiedzy i umiejętności, aby student był w stanie zaplanować, przeprowadzić i opracować badania do pracy licencjackiej

Pełny opis:

1. Metodologia : cel, użyteczność, powiązanie z filozofia nauki, cechy poznania naukowego

2. Procedura badawcza pedagogiki i zasady jej realizacji: podjęcie tematu, studia literaturowe, formułowanie problemu, analiza wybranego pytania badawczego: problemy szczegółowe, definiowanie pojęć, tworzenie modelu zmiennych niezależnych i zależnych, operacjonalizacja zmiennych i dobór wskaźników empirycznych i definicyjnych, stawianie hipotez, planowanie badań, metody, techniki, narzędzia, dobór osób badanych, przeprowadzanie badań, sposoby opracowania i prezentacji wyników, dyskusja uzyskanych wyników

3. Obserwacja bezpośrednia: definicja, zalety, ograniczenia, typy, rodzaje, formy, planowanie i opracowanie wyników obserwacji

4. Skale szacunkowe: definicja, rodzaje, wymagania techniczne, typowe błędy w szacowaniu, planowanie i konstrukcja skal, opracowanie wyników szacowania

5 Wywiad: definicja, rodzaje, struktura, planowanie wywiadu, zasady przeprowadzania, rejestracji i opracowania wyników. Problemy z realizacją, specjalne techniki zadawania pytań

6. Ankieta:definicja, rodzaje ankiet i ich wady i zalety, rodzaje pytań i typowe błędy, czynniki obniżające wartość badań ankietowych, planowanie, konstruowanie ankiety, zasady opracowania i prezentacji wyników badań

6. Socjometria: definicja, rodzaje technik socjometrycznych, planowanie testu Moreno, kryteria, zasady opracowywania, tabela wyników, socjogramy, wskaźnik indywidualne i grupowe, status w tabeli Bronfenbrenera, zalety i wady socjometrii

7. Testy pedagogiczne: definicja, rodzaje testów i pytań testowych, planowanie i konstrukcja testu, trudność i moc dyskryminacyjna, przeliczanie punktów na oceny, zalety i wady testowania

8.Eksperyment pedagogiczny: definicja, rodzaje planów, eksperyment klasyczny, jednogrupowy, rotacyjny, bez pomiaru początkowego, Salomona, zasady planowania, przeprowadzania i opracowywania wyników różnych typów eksperymentów

Literatura:

. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006

T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001

Literatura uzupełniająca:

H.H. Kruger – „Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005

K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008

B. Śliwerski – „Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych” t.2, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006

E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008

Od dn. 21 03 2020 do odwołania zajęcia są prowadzone metodą zdalną. Studenci mogą korzystać z ograniczonej literatury udostępnionej przez bibliotekę APS. Podstawowym źródłem jest skrypt Metody badań pedagogicznych w zarysie

Uwagi:

Wprowadzenie zdalnego systemu zajęć powoduje wzrost koniecznego nakładu pracy własnej do ok. 270 godz. Do czasu odwołania stanu epidemii zaliczenie poszczególnych metod będzie na podstawie testu wiadomości

Na czas pandemii uzgodniono ze studentami:

1. Studenci opracowują materiał dotyczący poszczególnych metod i technik samodzielnie na podstawie skryptu i wybranych podręczników.

2.Sprawdzili i wysłali zapewnienie, że APS zapewnia dostęp do koniecznych materiałów

3.Studenci otrzymali od wykładowcy bryki odnośnie poszczególnych metod badań ze szczegółowym wypunktowaniem zagadnień do opracowania

4. Cały czas są w kontakcie mailowym z wykładowcą.

5. Wykładowca wyjąśnia na życzenie studentów ewentualne niejasności

6. Na 18 maja zapowiedziany jest test wiadomości

7. Wyniki testu będą podstawą zaliczenia

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Nawrocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)