Antropologiczne aspekty niepełnosprawności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | ID-2F-ASN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologiczne aspekty niepełnosprawności |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Antropologia jako nauka i historia antropologii j jej postaci: tradycyjna, biologiczna kulturowa społeczna filozoficzna. 2. Problem niepełnosprawności jako problem antropologiczny. 3 Rodzaje niepełnosprawności. 3. Podejścia do niepełnosprawności. 4. Niepełnosprawność wobec normalności. 5. Ekskluzywne i inkluzywne podejście do niepełnosprawności. 6. Niepełnosprawność w różnych kulturach i epokach. 7. Kształtowanie się współczesnego podejścia do niepełnosprawności. Ich opracowanie wiąże się z wykorzystaniem materiałów źródłowych, ikonograficznych i dokumentacji audiowizualnej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma pogłębioną wiedzę o głównych kierunkach rozwoju antropologii kulturowej (społecznej), wskazuje jej źródła, główne nurty, najważniejsze osiągnięcia teoretyczno- badawcze w obszarach związanych z niepełnosprawnością. Zna rozszerzone andrologiczne koncepcje człowieka i ich odniesienia do niepełnosprawności. Ma wiedzę o podmiotach działalności kulturowej w sytuacji niepełnosprawności, zna indywidualną i społeczną sytuację osób z niepełnosprawnością zaangażowanych w kulturę. Ma pogłębioną wiedzę o społecznych, ekonomicznych i osobowych uwarunkowaniach aktywności kulturowej osób z niepełnosprawnością. Umiejętności Potrafi wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę teoretyczną z zakresu antropologii kulturowej w celu identyfikowania złożonych i nietypowych zjawisk oraz problemów związanych z kulturą niepełnosprawności poprzez właściwy dobór źródeł informacji, krytyczną ocenę, analizę, syntezę oraz twórczą interpretację informacji. Potrafi identyfikować oraz interpretować zjawiska związane z kulturą niepełnosprawności w kontekście uwarunkowań społecznych, ekonomicznych, osobowościowych. Potrafi projektować, realizować i monitorować strategie innowacyjnych działań w obszarze kultury niepełnosprawności w nieprzewidzianych warunkach, generować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów, prognozować przebieg i skutki planowanych działań poprzez właściwy dobór oraz zastosowanie istniejących metod i narzędzi, ich przystosowanie oraz tworzenie nowych zaawansowanych metod, technik i narzędzi. Potrafi analizować powiązania pomiędzy kulturą niepełnosprawności a różnymi obszarami rehabilitacji i terapii osób z niepełnosprawnością. Kompetencje społeczne Jest gotów do krytycznej oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności, określenia potrzeb w zakresie własnego rozwoju osobistego i naukowego oraz kreowania własnego warsztatu metodycznego i badawczego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Ciążela | |
Prowadzący grup: | Andrzej Ciążela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy ze specyfiką analityczną fenomenu niepełnosprawności wynikającą z przyjęcia perspektywy antropologii w jej różnych odmianach-antropologii fizycznej, filozoficznej, kulturowej ,komunikacyjnej. SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: I. Egzamin ustny losowanie zestawu trzech pytań. Na ocenę bardzo dobrą : odpowiadający rozumie i potrafi ukazać złożoność i specyfikę antropologii jako nauki jej metody i stanowiska teoretyczne Potrafi omówić złożoność problematyki niepełnosprawności członków gatunku gatunku człowiek i konsekwencje tych zróżnicowań w praktyce życiowej. Potrafi scharakteryzować różnorodność i zmienność podejść do kwestii niepełnosprawności w ludzkich społecznościach. Na ocenę dobrą : odpowiadający potrafi ukazać złożoność i specyfikę antropologii jako nauki jej metody i stanowiska teoretyczne Potrafi omówić problematykę niepełnosprawności członków gatunku gatunku człowiek i konsekwencje tych zróżnicowań w praktyce życiowej. Potrafi przedstawić różnorodność i zmienność podejść do kwestii niepełnosprawności w ludzkich społecznościach. Na ocenę dostateczną : odpowiadający potrafi wskazać podstawowe kwestie określające specyfikę antropologii jako nauki jej metody i stanowiska teoretyczne Potrafi omówić ogólnie problematykę niepełnosprawości członków gatunku gatunku człowiek i konsekwencje tych zróżnicowanw praktyce życiowej. Potrafi przedstawić zróżnicowanie podejść do kwestii niepełnosprawności w ludzkich społecznościach. II. Obecność i aktywność na zajęciach III. Przygotowanie tematycznej prezentacji multimedialnej |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Antropologia jako nauka i historia antropologii j jej postaci: tradycyjna, biologiczna kulturowa społeczna filozoficzna. 2. Problem niepełnosprawności jako problem antropologiczny. 3 Rodzaje niepełnosprawności. 3. Podejścia do niepełnosprawności. 4. Niepełnosprawność wobec normalności. 5. Ekskluzywne i inkluzywne podejście do niepełnosprawności. 6. Niepełnosprawność w różnych kulturach i epokach. 7. Kształtowanie się współczesnego podejścia do niepełnosprawności. Ich opracowanie wiąże się z wykorzystaniem materiałów źródłowych, ikonograficznych i dokumentacji audiowizualnej. |
|
Literatura: |
B.Borowska-Beszta:Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych E.Czykwin: Stygmat społeczny, PWN,Warszawa 2007 Ingstad i Whyte : Culture and disability, Los Angeles 1996 J.Mucha : Kultura dominująca jako kultura obca, Oficyna Naukowa, Warszaw a1999 E.Nowicka :Świat człowieka-świat kultury, PWN,Warszawa 1998, A.Perzanowski : Odmieńcy.Antropologiczne studium dewiacji,Warszawa 2009 W.G.Sumner : Naturalne sposoby postępowania w gromadzie, PWN,Warszawa 1999 R.Szulc: Antropologiczne podstawy wychowania,Wyd.Żąk 1998 H.Żuraw : Inność-perspektywa kobiety niepełnosprawnej, wBartnikowska , Żyta,Przybyliński: Inkluzja-marginalizacja-wykluczenie a jakość żcyia z niepełnosprawnością,Wyd. UWM, Olsztyn 2016 H.Żuraw: ewolucja podejścia do niepełnosprawności w kulturze Zachodu H.Żuraw:Inność,obcość w perspektywie pozytywnej, Wielokontekstowość studiów nad innością-obcością,w.:Chrzanowska I.,Jachimczak B., Pawelczak K.: Miejsce innego we współczesnych naukach o wychowaniu.W poszukiwaniu pozytywów,Wyd. UAM 2013 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład z elementami dyskusji oraz prezentacji materiałów ikonograficznych i filmowych. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: wykład 15 godz.; ćwiczenia 15 godz. Przygotowanie się do egzaminu, zaliczenia - 35 godz. Studiowanie literatury przedmiotu - 35 godz. LICZBA PUNKTÓW ECTS - 4. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.