Rysunek - 3
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | EP-3F-RYS3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rysunek - 3 |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
METODY KSZTAŁCENIA Ćwiczenia prowadzone metodami oglądowymi (pokazy multimedialne i publikacje). Prezentacja utworów wizualnych wykonanych przez studenta, prezentacje multimedialne, konsultacje indywidualne bezpośrednie. Grupowe dyskusje nt. prezentowanego materiału. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 90 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do egzaminu - Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 Inne formy 20 (szkice) Sumaryczna liczba punktów ETCS 3 |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Realizacja utworów wizualnych posiadających cechy rysunku wyczerpujących następujące treści: szkic jako zapis wrażenia, jako zapis idei, jako zapis kompozycyjny; studium z natury przy użyciu rysunkowych środków wyrazu artystycznego (linia, plama, światłocień, walor, faktury i inne), badanie relacji przestrzennych (proporcje odległości); interpretacja natury przy użyciu złożonych rysunkowych struktur wizualnych; poszukiwanie nowych form wyrazu poprzez rozwijanie umiejętności obserwowania i interpretowania natury oraz poszukiwanie abstrakcyjnych właściwości obrazu rysunkowego; techniki rysunkowe; temat rysunku (martwa natura, pejzaż, człowiek we wnętrzu, figura ludzka w plenerze), poszukiwania wyrazowe na styku z innymi dziedzinami sztuki, interpretacja rysunkowego obrazu fotograficznego, video i innych form wizualnych, intermedialny charakter rysunku. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student ma wiedzę o środkach wyrazu i możliwościach kreacji rysunku w sztuce. Student posiada wiedzę o podstawowych zasadach dotyczących realizacji prac rysunkowych. Student zna tendencje rozwojowe z zakresu rysunku oraz widzi zależności pomiędzy rysunkiem i innymi dyscyplinami. Student zna uwarunkowania i skutki praktyki rysunkowej w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji. Student posiada podstawową wiedzę o sposobach eksponowania dzieła sztuki w przestrzeni galeryjnej. Umiejętności Świadomie posługuje się poznanymi technikami rysunkowymi, przyporządkowując umiejętności manualne i wiedzę warsztatową realizacji koncepcji artystycznej. Potrafi realizować własne działania rysunkowe oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności. W projektowaniu własnych prac artystycznych podejmuje samodzielne decyzje co do ich tematu i kompozycji oraz znajduje własne rozwiązania warsztatowe, odwołując się do doświadczeń artystycznych i wykorzystując wiedzę z innych dyscyplin. Potrafi dokonać analizy własnej pracy rysunkowej pod względem oryginalności koncepcji, kreatywności realizacji oraz poprawności wykorzystania technik rysunkowych. Potrafi zorganizować profesjonalną ekspozycję prac własnych oraz innych twórców w przestrzeni wystawienniczej i publicznej. Planuje i organizuje w ramach praktyki rysunkowej swoją pracę indywidualną lub współpracując z innymi w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym). Samodzielnie doskonali poznane techniki warsztatowe poprzez umiejętne, systematyczne, konsekwentne dalsze indywidualne ćwiczenia. Kompetencje społeczne Student jest świadomy konieczności doskonalenia własnego warsztatu. Student rozumie, z jakiej szkoły artystycznej wywodzi się jego nauczyciel. Cechuje się zdolnością rzeczowej analizy własnych prac artystycznych pod kątem oryginalności koncepcyjnej, jakości warsztatowej, relacji do innych dzieł sztuki i oceny artystycznej. Świadomie i odpowiedzialnie uczestniczy w życiu kulturalnym, przyjmując zasadę dbałości o zachowanie dziedzictwa sztuki regionalnej, polskiej i europejskiej. Jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
WIEDZA: 1. Student zna podstawowe techniki rysunkowe. 2. Student zna w zarysie Historię rysunku jako dziedziny artystycznej. UMIEJĘTNOŚCI: 1. Student opanował podstawowe techniki rysunku artystycznego. 2. Student potrafi wykonać szkic rysunkowy jako formę zapisu znaczeń artystycznych. KOMPETENCJE: 1. Student ma zdolność krytycznej oceny własnych prac pod kątem sprawności użycia technik rysunkowych. 2. Student potrafi omówić prace rysunkowe i objaśnić zastosowane w nich techniki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Sadlej | |
Prowadzący grup: | Tomasz Sadlej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
METODY KSZTAŁCENIA Ćwiczenia prowadzone z metodami oglądowymi (pokazy multimedialne i publikacje). Prezentacja utworów wizualnych wykonanych przez studenta, prezentacje multimedialne, konsultacje indywidualne bezpośrednie. Grupowe dyskusje nt. prezentowanego materiału. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 90 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do egzaminu - Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 Inne formy 20 (szkice) Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
|
Pełny opis: |
Realizacja utworów wizualnych posiadających cechy rysunku wyczerpująych następujące treści: szkic jako zapis wrażenia, jako zapis idei, jako zapis kompozycji; studium z natury przy użyciu rysunkowych środków wyrazu artystycznego (linia, plama, światłocień, walor, faktury i inne), badanie relacji przestrzennych (proporcje odległości); interpretacja natury przy użyciu złożonych rysunkowych struktur wizualnych; poszukiwanie nowych form wyrazu poprzez rozwijanieumiejętności obserwowania i interpretowania natury oraz poszukiwanie abstrakcyjnych właściwości obrazu rysunkowego; techniki rysunkowe; temat rysunku (martwa natura, pejzaż, człowiek we wnętrzu, figura ludzka w plenerze) poszukiwania wyrazowe na styku z innymi dziedzinami sztuki, interpretacja rysunkowego obrazu fotograficznego, video i innych form wizualnych, intermedialny charakter rysunku. |
|
Literatura: |
Alfabet Wilkonia c Józef Wilkoń, 2020 c Fundacja Pracownia, 2020 www.czystywarsztat.pl WSPÓŁCZESNY RYSUNEK POLSKI - Wiesława Wierzchowska, AURIGA OFICYNA WYDAWNICZA WYDAWNICTWA ARTYSTYCZNE I FILMOWE WARSZAWA 1982 Techniki malarskie spoiwa organiczne - Władysław Ślesiński, Arkady 1984 |
|
Uwagi: |
liczba punktów ETCS 4 Warsztatowe przygotowanie się do zajęć: 10 godzin Literatura przedmiotu: 20 godzin Analiza pracy warsztatowej: 10 godzin Wystawy i pokazy sztuki: 10 godzin Rozmowa i dyskusja tematyczna: 5 godzin Wiedza: 1. Student zna podstawowe techniki rysunkowe. 2. Student zna w zarysie historię rysunku jako dziedziny artystycznej. Umiejętności: 1. Student opanował podstawowe techniki rysunku artystycznego. 2. Student potrafi wykonać szkic rysunkowy jako formę zapisu znaczeń artystycznych. Kompetencje: 1. Student ma zdolność krytycznej oceny własnych prac pod kątem sprawności użycia technik rysunkowych. 2. Student potrafi omówić prace rysunkowe i objaśnić zastosowane w nich techniki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Sadlej | |
Prowadzący grup: | Tomasz Sadlej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
METODY KSZTAŁCENIA Ćwiczenia prowadzone z metodami oglądowymi (pokazy multimedialne i publikacje). Prezentacja utworów wizualnych wykonanych przez studenta, prezentacje multimedialne, konsultacje indywidualne bezpośrednie. Grupowe dyskusje nt. prezentowanego materiału. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 90 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do egzaminu - Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 Inne formy 20 (szkice) Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
|
Pełny opis: |
Realizacja utworów wizualnych posiadających cechy rysunku wyczerpująych następujące treści: szkic jako zapis wrażenia, jako zapis idei, jako zapis kompozycji; studium z natury przy użyciu rysunkowych środków wyrazu artystycznego (linia, plama, światłocień, walor, faktury i inne), badanie relacji przestrzennych (proporcje odległości); interpretacja natury przy użyciu złożonych rysunkowych struktur wizualnych; poszukiwanie nowych form wyrazu poprzez rozwijanieumiejętności obserwowania i interpretowania natury oraz poszukiwanie abstrakcyjnych właściwości obrazu rysunkowego; techniki rysunkowe; temat rysunku (martwa natura, pejzaż, człowiek we wnętrzu, figura ludzka w plenerze) poszukiwania wyrazowe na styku z innymi dziedzinami sztuki, interpretacja rysunkowego obrazu fotograficznego, video i innych form wizualnych, intermedialny charakter rysunku. |
|
Literatura: |
Alfabet Wilkonia c Józef Wilkoń, 2020 c Fundacja Pracownia, 2020 www.czystywarsztat.pl WSPÓŁCZESNY RYSUNEK POLSKI - Wiesława Wierzchowska, AURIGA OFICYNA WYDAWNICZA WYDAWNICTWA ARTYSTYCZNE I FILMOWE WARSZAWA 1982 Techniki malarskie spoiwa organiczne - Władysław Ślesiński, Arkady 1984 |
|
Uwagi: |
liczba punktów ETCS 4 Warsztatowe przygotowanie się do zajęć: 10 godzin Literatura przedmiotu: 20 godzin Analiza pracy warsztatowej: 10 godzin Wystawy i pokazy sztuki: 10 godzin Rozmowa i dyskusja tematyczna: 5 godzin Wiedza: 1. Student zna podstawowe techniki rysunkowe. 2. Student zna w zarysie historię rysunku jako dziedziny artystycznej. Umiejętności: 1. Student opanował podstawowe techniki rysunku artystycznego. 2. Student potrafi wykonać szkic rysunkowy jako formę zapisu znaczeń artystycznych. Kompetencje: 1. Student ma zdolność krytycznej oceny własnych prac pod kątem sprawności użycia technik rysunkowych. 2. Student potrafi omówić prace rysunkowe i objaśnić zastosowane w nich techniki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Sadlej | |
Prowadzący grup: | Tomasz Sadlej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
METODY KSZTAŁCENIA Ćwiczenia prowadzone z metodami oglądowymi (pokazy multimedialne i publikacje). Prezentacja utworów wizualnych wykonanych przez studenta, prezentacje multimedialne, konsultacje indywidualne bezpośrednie. Grupowe dyskusje nt. prezentowanego materiału. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 90 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do egzaminu - Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 Inne formy 20 (szkice) Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
|
Pełny opis: |
Realizacja utworów wizualnych posiadających cechy rysunku wyczerpująych następujące treści: szkic jako zapis wrażenia, jako zapis idei, jako zapis kompozycji; studium z natury przy użyciu rysunkowych środków wyrazu artystycznego (linia, plama, światłocień, walor, faktury i inne), badanie relacji przestrzennych (proporcje odległości); interpretacja natury przy użyciu złożonych rysunkowych struktur wizualnych; poszukiwanie nowych form wyrazu poprzez rozwijanieumiejętności obserwowania i interpretowania natury oraz poszukiwanie abstrakcyjnych właściwości obrazu rysunkowego; techniki rysunkowe; temat rysunku (martwa natura, pejzaż, człowiek we wnętrzu, figura ludzka w plenerze) poszukiwania wyrazowe na styku z innymi dziedzinami sztuki, interpretacja rysunkowego obrazu fotograficznego, video i innych form wizualnych, intermedialny charakter rysunku. |
|
Literatura: |
Alfabet Wilkonia c Józef Wilkoń, 2020 c Fundacja Pracownia, 2020 www.czystywarsztat.pl WSPÓŁCZESNY RYSUNEK POLSKI - Wiesława Wierzchowska, AURIGA OFICYNA WYDAWNICZA WYDAWNICTWA ARTYSTYCZNE I FILMOWE WARSZAWA 1982 Techniki malarskie spoiwa organiczne - Władysław Ślesiński, Arkady 1984 |
|
Uwagi: |
liczba punktów ETCS 4 Liczba godzin kontaktowych: 45 Warsztatowe przygotowanie się do zajęć: 10 godzin Literatura przedmiotu: 20 godzin Analiza pracy warsztatowej: 10 godzin Wystawy i pokazy sztuki: 10 godzin Rozmowa i dyskusja tematyczna: 5 godzin Wiedza: 1. Student zna podstawowe techniki rysunkowe. 2. Student zna w zarysie historię rysunku jako dziedziny artystycznej. Umiejętności: 1. Student opanował podstawowe techniki rysunku artystycznego. 2. Student potrafi wykonać szkic rysunkowy jako formę zapisu znaczeń artystycznych. Kompetencje: 1. Student ma zdolność krytycznej oceny własnych prac pod kątem sprawności użycia technik rysunkowych. 2. Student potrafi omówić prace rysunkowe i objaśnić zastosowane w nich techniki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stefan Paruch | |
Prowadzący grup: | Stefan Paruch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
METODY KSZTAŁCENIA Ćwiczenia prowadzone z metodami oglądowymi (pokazy multimedialne i publikacje). Prezentacja utworów wizualnych wykonanych przez studenta, prezentacje multimedialne, konsultacje indywidualne bezpośrednie. Grupowe dyskusje nt. prezentowanego materiału. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 90 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do egzaminu - Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 Inne formy 20 (szkice) Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
|
Pełny opis: |
Realizacja utworów wizualnych posiadających cechy rysunku wyczerpująych następujące treści: szkic jako zapis wrażenia, jako zapis idei, jako zapis kompozycji; studium z natury przy użyciu rysunkowych środków wyrazu artystycznego (linia, plama, światłocień, walor, faktury i inne), badanie relacji przestrzennych (proporcje odległości); interpretacja natury przy użyciu złożonych rysunkowych struktur wizualnych; poszukiwanie nowych form wyrazu poprzez rozwijanieumiejętności obserwowania i interpretowania natury oraz poszukiwanie abstrakcyjnych właściwości obrazu rysunkowego; techniki rysunkowe; temat rysunku (martwa natura, pejzaż, człowiek we wnętrzu, figura ludzka w plenerze) poszukiwania wyrazowe na styku z innymi dziedzinami sztuki, interpretacja rysunkowego obrazu fotograficznego, video i innych form wizualnych, intermedialny charakter rysunku. |
|
Literatura: |
Alfabet Wilkonia c Józef Wilkoń, 2020 c Fundacja Pracownia, 2020 www.czystywarsztat.pl WSPÓŁCZESNY RYSUNEK POLSKI - Wiesława Wierzchowska, AURIGA OFICYNA WYDAWNICZA WYDAWNICTWA ARTYSTYCZNE I FILMOWE WARSZAWA 1982 Techniki malarskie spoiwa organiczne - Władysław Ślesiński, Arkady 1984 |
|
Uwagi: |
liczba punktów ETCS 4 Liczba godzin kontaktowych: 45 Warsztatowe przygotowanie się do zajęć: 10 godzin Literatura przedmiotu: 20 godzin Analiza pracy warsztatowej: 10 godzin Wystawy i pokazy sztuki: 10 godzin Rozmowa i dyskusja tematyczna: 5 godzin Wiedza: 1. Student zna podstawowe techniki rysunkowe. 2. Student zna w zarysie historię rysunku jako dziedziny artystycznej. Umiejętności: 1. Student opanował podstawowe techniki rysunku artystycznego. 2. Student potrafi wykonać szkic rysunkowy jako formę zapisu znaczeń artystycznych. Kompetencje: 1. Student ma zdolność krytycznej oceny własnych prac pod kątem sprawności użycia technik rysunkowych. 2. Student potrafi omówić prace rysunkowe i objaśnić zastosowane w nich techniki. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.