Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja w szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EP-3F-KOS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komunikacja w szkole
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Elementy podstawowej wiedzy o komunikacji. Komunikacja interpersonalna, społeczna i instytucjonalna. Komunikowanie emocjonalne i komunikacja pozawerbalna. Scena komunikacyjna: nowe technologie komunikacji (telefonia mobilna, Internet), komunikacja masowa i przekazy audiowizualne. Społeczne znaczenie komunikacji. Współdziałanie, zarządzanie, rozwiązywanie konfliktów.

Komunikowanie się ze stronami procesu nauczania-uczenia się: uczniem, rodzicami, gronem pedagogicznym, specjalistami wspomagającymi proces (pedagog szkolny, psycholog, bibliotekarz itp.). Komunikacja z uczniem. Komunikacja w procesie oceniania uczniów jako stymulowanie kreatywności, poczucia własnej wartości i udzielanie informacji zwrotnej o możliwościach ucznia. Komunikacja społeczna z klasą jako zarządzanie grupą i pełnienie roli lidera grupy. Komunikacja z rodzicami w wymiarze instytucjonalnym, społecznym i interpersonalnym. Bariery w komunikacji z uczniem, klasą i rodzicami. Przyczyny zakłóceń w komunikacji (kulturowe, społeczne, językowe, medyczne, rozwojowe, kompetencyjne, emocjonalne). Zasady i sposoby przezwyciężania utrudnień komunikacyjnych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Dysponuje w koniecznym zakresie podstawową wiedzą o teorii komunikacji, znaczeniu komunikacji w życiu społecznym, typach komunikacji (interpersonalna, społeczna, instytucjonalna), scenie komunikacyjnej (mobilność, digitalizacja, media masowe); w szczególności zna i rozumie: teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, empatię, zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim, porozumiewanie się ludzi w instytucjach, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery

w komunikowaniu się, media i ich wpływ wychowawczy, style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, różne formy komunikacji − autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną, porozumiewanie się emocjonalne w klasie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych; bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z uczniem.

Ma świadomość szerokiego spektrum możliwości edukacyjnych i zagrożeń wychowawczych związanych ze współczesnymi mediami komunikacji indywidualnej i masowej.

Zna koncepcje media literacy i visual literacy oraz zadania pedagogiczne i wychowawcze wynikające z tych teorii.

Umiejętności

Dąży do efektywności komunikacji, w zależności od jej partnera, dobierając właściwe cele, strategie i rozwiązania komunikacyjne, wykorzystując zasady przezwyciężania utrudnień w komunikacji.

Świadomie kontroluje swoje zachowania komunikacyjne wobec klasy i uczniów, zarządzając grupą i animując zachowania społeczne z wykorzystaniem umiejętności obserwacji i specjalistycznej analizy sytuacji oraz zdarzeń pedagogicznych, natychmiastowo podejmuje działania zaradcze w momentach kryzysowych.

Stosuje właściwe narzędzia komunikacji instytucjonalnej w kontaktach z interesariuszami procesu edukacyjnego (uczniowie, rodzice, organy założycielskie i oświatowe) oraz partnerami społecznymi edukacji (instytucje, stowarzyszenia, organizacje lokalne, krajowe i międzynarodowe); potrafi porozumiewać się w sytuacji konfliktowej.

Z szacunkiem i bez uprzedzeń potrafi porozumieć się na zasadach dialogu z osobami odmiennymi pod względem kulturowym, społecznym, pokoleniowym oraz będącymi w różnej kondycji psychofizycznej i emocjonalnej; potrafi zidentyfikować potrzeby dostosowania metod pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego.

Kompetencje społeczne

Podmiotowo traktuje wszystkich uczestników procesu nauczania-uczenia się, w tym w szczególności ucznia, dbając o jego rozwój przez budowanie poczucia własnej wartości, docenianie osiągnięć, stymulowanie kreatywności i samodzielnego myślenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Pawlak
Prowadzący grup: Agnieszka Pawlak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot przygotowuje do radzenia sobie w roli nauczyciela-wychowawcy w sytuacjach interakcji w szkole.

Do zaliczenia zajęć wymagana obecność, aktywność, zaliczenie ćwiczenia praktycznego (utrwalonego w formie wideo)

Pełny opis:

Zajęcia dają ogólną wiedzę nt. sytuacji komunikacyjnych w pracy nauczyciela (patrz "Informacje ogólne - wiedza" w części sylabusa "Podstawowe informacje o przedmiocie" powyżej) oraz możliwość sprawdzenia się w sytuacji stresogennej wymagającej autoprezentacji, mediacji lub negocjacji.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

van Dijk J., Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci, Warszawa 2010.

Griffin R., Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa 2000.

McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2004.

Willmot W., Hocker J., Konflikty między ludźmi, Warszawa 2011.

Pease A. i B., Mowa ciała, Poznań 2011

Literatura uzupełniająca:

publikacje ORE http://bc.ore.edu.pl/dlibra/pubindex?dirids=1

Uwagi:

Punkty ECTS 1 (w przełożeniu na godziny):

15h zajęć stacjonarnych

15h pracy własnej studenta (przygotowanie do zajęć, przygotowanie do zaliczenia)

Zajęcia prowadzone w czasie rzeczywistym (wg planu APS) w aplikacji Teams (+Forms)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Wałaszewski
Prowadzący grup: Zbigniew Wałaszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia

- zaliczenie ustnego kolokwium (egzaminu)

- uzupełniająco: ocena wypowiedzi w trakcie zajęć (w tym udziału w dyskusji); referaty

Pełny opis:

Ogólna wiedzę nt. sytuacji komunikacyjnych w pracy nauczyciela, w szczególności:

- znaczenia komunikacji w życiu społecznym;

- współczesnej sytuacji komunikacyjnej;

- specyfiki komunikacji szkolnej (instytucja);

- specyfiki komunikacji w klasie (zarządzanie grupą);

- komunikacji interpersonalnej z uczniem lub rodzicem;

- rozwijania kompetencji komunikacyjnych ucznia;

- komunikacja wizualna i media literacy;

- media komunikacyjne jako środek dydaktyczny.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Janowski A. (1995) Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa.

2. Pisarek W. (2008) Wstęp do nauki o komunikowaniu. Warszawa:

roz. I Podstawowe pojęcia, s. 17-38; roz. III Kompetencje komunikacyjne, s. 63-76.

Literatura uzupełniająca

1. Gołębniak D., Teusz G. (1999) Edukacja poprzez język. Warszawa.

2. Konieczna A. (2009) Analiza struktury interakcji w sytuacji rozmowy nauczycieli z rodzicami. Warszawa.

3. Willmot W., Hocker J. (2011) Konflikty między ludźmi. Warszawa.

4. Stewart J. (2012) Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa.

5. Leathers D. G. (2008) Komunikacja niewerbalna. Warszawa.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Konwersatorium z elementami wykładu. Analiza tekstów. Dyskusja z elementami dramy. Burza mózgów. Metoda projektowa.

Forma aktywności - nakład pracy studenta

Godziny kontaktowe - ćwiczenia: 15

Przygotowanie się do zajęć, referaty: 5

Lektury z listy pozycji do zajęć: 5

Przygotowanie do zaliczenia : 5

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Wałaszewski
Prowadzący grup: Zbigniew Wałaszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia

- zaliczenie ustnego kolokwium (egzaminu)

- uzupełniająco: ocena wypowiedzi w trakcie zajęć (w tym udziału w dyskusji); referaty

Pełny opis:

Ogólna wiedzę nt. sytuacji komunikacyjnych w pracy nauczyciela, w szczególności:

- znaczenia komunikacji w życiu społecznym;

- współczesnej sytuacji komunikacyjnej;

- specyfiki komunikacji szkolnej (instytucja);

- specyfiki komunikacji w klasie (zarządzanie grupą);

- komunikacji interpersonalnej z uczniem lub rodzicem;

- rozwijania kompetencji komunikacyjnych ucznia;

- komunikacja wizualna i media literacy;

- media komunikacyjne jako środek dydaktyczny.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Janowski A. (1995) Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa.

2. Pisarek W. (2008) Wstęp do nauki o komunikowaniu. Warszawa:

roz. I Podstawowe pojęcia, s. 17-38; roz. III Kompetencje komunikacyjne, s. 63-76.

Literatura uzupełniająca

1. Konieczna A. (2009) Analiza struktury interakcji w sytuacji rozmowy nauczycieli z rodzicami. Warszawa.

2. Willmot W., Hocker J. (2011) Konflikty między ludźmi. Warszawa.

3. Stewart J. (2012) Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa.

4. Leathers D. G. (2008) Komunikacja niewerbalna. Warszawa.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Konwersatorium z elementami wykładu. Analiza tekstów. Dyskusja z elementami dramy. Burza mózgów. Metoda projektowa.

Forma aktywności - nakład pracy studenta

Godziny kontaktowe - ćwiczenia: 15

Inne godziny kontaktowe z wykładowcą - konsultacje: 5

Przygotowanie się do zajęć, referaty: 5

Lektury z listy pozycji do zajęć: 5

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adamina Korwin-Szymanowska
Prowadzący grup: Sylwia Krajza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- obecność i aktywność na zajęciach;

- wywiązywanie się z bieżących zadań;

- wykonanie pracy zaliczeniowej

Pełny opis:

1.Elementy podstawowej wiedzy o komunikacji. 7C w komunikacji.

2. Historia komunikacji - od mowy do Internetu.

3. Komunikacja nauczyciel-uczeń.

4. Komunikacja nauczyciel-rodzic.

5. Komunikacja nauczycieli-nauczyciel, nauczyciel-dyrekcja.

6. Non-violent communiaction - porozumienie bez przemocy.

7. Współczesne narzędzia komunikacji.

8. Informacja zwrotna w pracy nauczyciela.

Literatura:

Bocheńska K., Szach-mat, czyli o komunikacji w rzeczywistości szkolnej, Warszawa 2006.

Stewart J. , Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa 2003.

McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Sopot 2023.

Jagieła J., Komunikacja w szkole. Krótki poradnik psychologiczny. Kraków 2004.

Rosenberg M.B., Porozumienie bez przemowy. O języku życia. Warszawa, 2016.

Żebrok P., Współczesne narzędzia komunikacji w placówkach oświatowych. Poznań 2019.

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa dla II DZEP-ATM 15h zajęć stacjonarnych

10h pracy własnej studenta (przygotowanie do zajęć, przygotowanie do zaliczenia)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)