Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia sztuki - 3

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EP-3F-HSZ3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia sztuki - 3
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Dzieje sztuki w ujęciu historycznym i problemowym.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Prezentacja wybranych zagadnień historii sztuki od realizmu do surrealizmu (1.impresjonizm, 2. symbolizm -nabizm-secesja, 3. postimpresjonizm, 4. ekspresjonizm, 5. fowizm, 6. kubizm, 7. abstrakcjonizm (abstrakcja organiczna), 8. neoplastycyzm-suprematyzm-rajonizm, 9. modernizm (sztuka użytkowa i architektura), 10. polska sztuka okresu międzywojnia (ugrupowania artystyczne), 11.konstruktywizm, 12. futuryzm, 13. dadaizm, 14. surrealizm). Wskazanie specyfiki sztuki na ziemiach polskich. Chronologiczna i tematyczna prezentacja dziejów sztuki z uwzględnieniem słownika technik i terminologii kierunków artystycznych i stylów. Prezentacją dzieł twórczo interpretujących inspiracje wcześniejszymi dokonaniami sztuki. Korespondencja sztuk.

Wykład – konwersatorium

Literatura:

Literatura:

Baumgarth Ch., (1978), Futuryzm, Warszawa.

Białostocki J., (2004), Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieści o sztuce europejskiej naszej ery., PWN, Warszawa.

Dobrowolski T. (1968), Malarstwo polskie, Wrocław.

Gombrich E.H., (2009), O sztuce., Rebis.

Guze J., (1986), Impresjoniści, Warszawa.

Hofstatter H., (1980), Symbolizm, Warszawa.

Honour H., (1972), Neoklasycyzm, Warszawa.

Janicka K., (1984), Surrealizm, Warszawa.

Juszczak W., (1985). Postimpresjoniści, Warszawa.

Kębłowski J., (1987), Dzieje sztuki polskiej, Arkady, Warszawa.

Kępiński Z., (1986), Impresjonizm, Warszawa.

Kotula A., Krakowski P., (1985), Rzeźba współczesna, Warszawa.

Kotula A., Krakowski P., (1973), Sztuka abstrakcyjna, Warszawa.

Kowalska B., (1989), Od impresjonizmu do konceptualizmu. Odkrycia sztuki, Warszawa (wybrane rozdziały)

Naylor G., (1988), Bauhaus, Warszawa.

Overy P., (1979), De Stijl, Warszawa.

Pevsner N., (1979), Pionierzy współczesności, Warszawa.

Poprzęcka M., (1989), Akademizm, Warszawa.

Porębski M., (1988), Dzieje sztuki w zarysie. T. 2-3, Warszawa.

Porębski M., (1966), Kubizm. Wprowadzenie do sztuki XX wieku, Warszawa.

Richter H., (1983), Dadaizm, Warszawa.

Rzepińska M., (1986), Siedem wieków malarstwa europejskiego, Ossolineum, Wrocław (wybrane rozdziały)

Słownik sztuki XX wieku, (1977), Warszawa.

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, (1996), Warszawa.

Sztuka świata, Arkady (wybrane tomy)

Wallis M., (1974), Secesja, Warszawa.

Watkin D., (2006), Historia architektury zachodniej, Wydawnictwo Arkady.

Willett J., (1976), Ekspresjonizm, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W zakresie poznanych epok student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu historii sztuki, umożliwiającą odniesienie dzieł artystycznych do kontekstów kulturowych, historycznych i społecznych.

W zakresie poznanych epok student zna wybrane zagadnienia dotyczące dziejów myśli o sztuce i estetyce oraz wybrane zagadnienia ikonograficzne.

Umiejętności

Student potrafi rozpoznać kluczowe dzieła sztuki, wskazać ich twórców i przeprowadzić analizę w kontekście technik warsztatowych oraz cech stylu (w zakresie poznanych epok).

Student potrafi prawidłowo zaklasyfikować dzieło sztuki do odpowiedniego okresu oraz opisać je pod względem formalnym i stylistycznym (w zakresie poznanych epok).

Student potrafi rozpoznawać i analizować zabytki oraz dzieła sztuki swojskiego kręgu kulturowego (regionalnego, narodowego), w kontekście powszechnej historii sztuki.

Kompetencje społeczne

Student pracuje nad rozwijaniem kompetencji publicznego wyrażania własnych sądów o sztuce z wykorzystaniem fachowej wiedzy z zakres historii sztuki.

Student potrafi w przemyślany sposób publicznie omawiać i rekomendować wydarzenia artystyczne, szczególnie dotyczące sztuk plastycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena wypowiedzi na zajęciach, udziału w dyskusji, odpowiedź ustna z zakresu problematyki omawianej na zajęciach oraz uwzględnionej w literaturze przedmiotu, prezentacja referatu z pokazem multimedialnym.

Oceny:

5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wychowania estetycznego, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,

4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,

3 – podstawowa znajomość zagadnień.

ECTS 2 pkt.:

30 godz. kontaktowych w ramach wykładu multimedialnego

30 godz. pracy własnej w odniesieniu do zalecanej literatury.(przygotowanie referatu)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Janota-Bzowska
Prowadzący grup: Magdalena Janota-Bzowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Janota-Bzowska
Prowadzący grup: Magdalena Durda-Dmitruk, Magdalena Janota-Bzowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Dzieje sztuki w ujęciu historycznym i problemowym.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Prezentacja wybranych zagadnień historii sztuki od realizmu do surrealizmu (1.impresjonizm, 2. symbolizm -nabizm-secesja, 3. postimpresjonizm, 4. ekspresjonizm, 5. fowizm, 6. kubizm, 7. abstrakcjonizm (abstrakcja organiczna), 8. neoplastycyzm-suprematyzm-rajonizm, 9. modernizm (sztuka użytkowa i architektura), 10. polska sztuka okresu międzywojnia (ugrupowania artystyczne), 11.konstruktywizm, 12. futuryzm, 13. dadaizm, 14. surrealizm). Wskazanie specyfiki sztuki na ziemiach polskich. Chronologiczna i tematyczna prezentacja dziejów sztuki z uwzględnieniem słownika technik i terminologii kierunków artystycznych i stylów. Prezentacją dzieł twórczo interpretujących inspiracje wcześniejszymi dokonaniami sztuki. Korespondencja sztuk.

Wykład – konwersatorium

Literatura:

Literatura:

Baumgarth Ch., (1978), Futuryzm, Warszawa.

Białostocki J., (2004), Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieści o sztuce europejskiej naszej ery., PWN, Warszawa.

Dobrowolski T. (1968), Malarstwo polskie, Wrocław.

Gombrich E.H., (2009), O sztuce., Rebis.

Guze J., (1986), Impresjoniści, Warszawa.

Hofstatter H., (1980), Symbolizm, Warszawa.

Honour H., (1972), Neoklasycyzm, Warszawa.

Janicka K., (1984), Surrealizm, Warszawa.

Juszczak W., (1985). Postimpresjoniści, Warszawa.

Kębłowski J., (1987), Dzieje sztuki polskiej, Arkady, Warszawa.

Kępiński Z., (1986), Impresjonizm, Warszawa.

Kotula A., Krakowski P., (1985), Rzeźba współczesna, Warszawa.

Kotula A., Krakowski P., (1973), Sztuka abstrakcyjna, Warszawa.

Kowalska B., (1989), Od impresjonizmu do konceptualizmu. Odkrycia sztuki, Warszawa (wybrane rozdziały)

Naylor G., (1988), Bauhaus, Warszawa.

Overy P., (1979), De Stijl, Warszawa.

Pevsner N., (1979), Pionierzy współczesności, Warszawa.

Poprzęcka M., (1989), Akademizm, Warszawa.

Porębski M., (1988), Dzieje sztuki w zarysie. T. 2-3, Warszawa.

Porębski M., (1966), Kubizm. Wprowadzenie do sztuki XX wieku, Warszawa.

Richter H., (1983), Dadaizm, Warszawa.

Rzepińska M., (1986), Siedem wieków malarstwa europejskiego, Ossolineum, Wrocław (wybrane rozdziały)

Słownik sztuki XX wieku, (1977), Warszawa.

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, (1996), Warszawa.

Sztuka świata, Arkady (wybrane tomy)

Wallis M., (1974), Secesja, Warszawa.

Watkin D., (2006), Historia architektury zachodniej, Wydawnictwo Arkady.

Willett J., (1976), Ekspresjonizm, Warszawa.

Uwagi:

ECTS 2 pkt. - 30 godz. kontaktowych i 30 godz. pracy własnej w odniesieniu do zalecanej literatury.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Janota-Bzowska
Prowadzący grup: Magdalena Janota-Bzowska
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aMADCgi9I5kEjQZ87gniulKL6QZXEtOW7g8MRd5wv7UA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=12debe11-7b89-4b6f-b039-ebfc7693693b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Dzieje sztuki w ujęciu historycznym i problemowym.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Prezentacja wybranych zagadnień historii sztuki od realizmu do surrealizmu (1.impresjonizm, 2. symbolizm -nabizm-secesja, 3. postimpresjonizm, 4. ekspresjonizm, 5. fowizm, 6. kubizm, 7. abstrakcjonizm (abstrakcja organiczna), 8. neoplastycyzm-suprematyzm-rajonizm, 9. modernizm (sztuka użytkowa i architektura), 10. polska sztuka okresu międzywojnia (ugrupowania artystyczne), 11.konstruktywizm, 12. futuryzm, 13. dadaizm, 14. surrealizm). Wskazanie specyfiki sztuki na ziemiach polskich. Chronologiczna i tematyczna prezentacja dziejów sztuki z uwzględnieniem słownika technik i terminologii kierunków artystycznych i stylów. Prezentacją dzieł twórczo interpretujących inspiracje wcześniejszymi dokonaniami sztuki. Korespondencja sztuk.

Wykład – konwersatorium

Literatura:

Literatura:

Baumgarth Ch., (1978), Futuryzm, Warszawa.

Białostocki J., (2004), Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieści o sztuce europejskiej naszej ery., PWN, Warszawa.

Dobrowolski T. (1968), Malarstwo polskie, Wrocław.

Gombrich E.H., (2009), O sztuce., Rebis.

Guze J., (1986), Impresjoniści, Warszawa.

Hofstatter H., (1980), Symbolizm, Warszawa.

Honour H., (1972), Neoklasycyzm, Warszawa.

Janicka K., (1984), Surrealizm, Warszawa.

Juszczak W., (1985). Postimpresjoniści, Warszawa.

Kębłowski J., (1987), Dzieje sztuki polskiej, Arkady, Warszawa.

Kępiński Z., (1986), Impresjonizm, Warszawa.

Kotula A., Krakowski P., (1985), Rzeźba współczesna, Warszawa.

Kotula A., Krakowski P., (1973), Sztuka abstrakcyjna, Warszawa.

Kowalska B., (1989), Od impresjonizmu do konceptualizmu. Odkrycia sztuki, Warszawa (wybrane rozdziały)

Naylor G., (1988), Bauhaus, Warszawa.

Overy P., (1979), De Stijl, Warszawa.

Pevsner N., (1979), Pionierzy współczesności, Warszawa.

Poprzęcka M., (1989), Akademizm, Warszawa.

Porębski M., (1988), Dzieje sztuki w zarysie. T. 2-3, Warszawa.

Porębski M., (1966), Kubizm. Wprowadzenie do sztuki XX wieku, Warszawa.

Richter H., (1983), Dadaizm, Warszawa.

Rzepińska M., (1986), Siedem wieków malarstwa europejskiego, Ossolineum, Wrocław (wybrane rozdziały)

Słownik sztuki XX wieku, (1977), Warszawa.

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, (1996), Warszawa.

Sztuka świata, Arkady (wybrane tomy)

Wallis M., (1974), Secesja, Warszawa.

Watkin D., (2006), Historia architektury zachodniej, Wydawnictwo Arkady.

Willett J., (1976), Ekspresjonizm, Warszawa.

Uwagi:

Link do Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aMADCgi9I5kEjQZ87gniulKL6QZXEtOW7g8MRd5wv7UA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=12debe11-7b89-4b6f-b039-ebfc7693693b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

ECTS 2 pkt.:

30 godz. kontaktowych w ramach wykładu multimedialnego

30 godz. pracy własnej w odniesieniu do zalecanej literatury.(przygotowanie referatu)

Oceny:

5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wychowania estetycznego, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,

4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,

3 – podstawowa znajomość zagadnień.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Janota-Bzowska
Prowadzący grup: Magdalena Janota-Bzowska
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aMADCgi9I5kEjQZ87gniulKL6QZXEtOW7g8MRd5wv7UA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=12debe11-7b89-4b6f-b039-ebfc7693693b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Dzieje sztuki w ujęciu historycznym i problemowym.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Prezentacja wybranych zagadnień historii sztuki od realizmu do surrealizmu (1.impresjonizm, 2. symbolizm -nabizm-secesja, 3. postimpresjonizm, 4. ekspresjonizm, 5. fowizm, 6. kubizm, 7. abstrakcjonizm (abstrakcja organiczna), 8. neoplastycyzm-suprematyzm-rajonizm, 9. modernizm (sztuka użytkowa i architektura), 10. polska sztuka okresu międzywojnia (ugrupowania artystyczne), 11.konstruktywizm, 12. futuryzm, 13. dadaizm, 14. surrealizm). Wskazanie specyfiki sztuki na ziemiach polskich. Chronologiczna i tematyczna prezentacja dziejów sztuki z uwzględnieniem słownika technik i terminologii kierunków artystycznych i stylów. Prezentacją dzieł twórczo interpretujących inspiracje wcześniejszymi dokonaniami sztuki. Korespondencja sztuk.

Wykład – konwersatorium

Literatura:

Literatura:

Baumgarth Ch., (1978), Futuryzm, Warszawa.

Białostocki J., (2004), Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieści o sztuce europejskiej naszej ery., PWN, Warszawa.

Dobrowolski T. (1968), Malarstwo polskie, Wrocław.

Gombrich E.H., (2009), O sztuce., Rebis.

Guze J., (1986), Impresjoniści, Warszawa.

Hofstatter H., (1980), Symbolizm, Warszawa.

Honour H., (1972), Neoklasycyzm, Warszawa.

Janicka K., (1984), Surrealizm, Warszawa.

Juszczak W., (1985). Postimpresjoniści, Warszawa.

Kębłowski J., (1987), Dzieje sztuki polskiej, Arkady, Warszawa.

Kępiński Z., (1986), Impresjonizm, Warszawa.

Kotula A., Krakowski P., (1985), Rzeźba współczesna, Warszawa.

Kotula A., Krakowski P., (1973), Sztuka abstrakcyjna, Warszawa.

Kowalska B., (1989), Od impresjonizmu do konceptualizmu. Odkrycia sztuki, Warszawa (wybrane rozdziały)

Naylor G., (1988), Bauhaus, Warszawa.

Overy P., (1979), De Stijl, Warszawa.

Pevsner N., (1979), Pionierzy współczesności, Warszawa.

Poprzęcka M., (1989), Akademizm, Warszawa.

Porębski M., (1988), Dzieje sztuki w zarysie. T. 2-3, Warszawa.

Porębski M., (1966), Kubizm. Wprowadzenie do sztuki XX wieku, Warszawa.

Richter H., (1983), Dadaizm, Warszawa.

Rzepińska M., (1986), Siedem wieków malarstwa europejskiego, Ossolineum, Wrocław (wybrane rozdziały)

Słownik sztuki XX wieku, (1977), Warszawa.

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, (1996), Warszawa.

Sztuka świata, Arkady (wybrane tomy)

Wallis M., (1974), Secesja, Warszawa.

Watkin D., (2006), Historia architektury zachodniej, Wydawnictwo Arkady.

Willett J., (1976), Ekspresjonizm, Warszawa.

Uwagi:

Link do Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aMADCgi9I5kEjQZ87gniulKL6QZXEtOW7g8MRd5wv7UA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=12debe11-7b89-4b6f-b039-ebfc7693693b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

ECTS 2 pkt.:

30 godz. kontaktowych w ramach wykładu multimedialnego

30 godz. pracy własnej w odniesieniu do zalecanej literatury.(przygotowanie referatu)

Oceny:

5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wychowania estetycznego, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,

4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,

3 – podstawowa znajomość zagadnień.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)