Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka z ewaluacją wyników kształcenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EP-3F-DEW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka z ewaluacją wyników kształcenia
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne. Style kierowania klasą. Ład i dyscyplina. Procesy społeczne w klasie; integracja klasy szkolnej. Tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce. Nauczanie w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego. Cele kształcenia – źródła, sposoby formułowania i rodzaje. Zasady dydaktyki. Metody nauczania. Treści nauczania. Organizacja procesu kształcenia i pracy uczniów. Lekcja (jednostka dydaktyczna) i jej budowa. Modele lekcji. Sztuka prowadzenia lekcji. Style i techniki pracy z uczniami. Interakcje w klasie. Środki dydaktyczne. Projektowanie działań edukacyjnych dostosowanych do potrzeb i możliwości ucznia, w szczególności do możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się ucznia. Autonomia dydaktyczna nauczyciela. Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia. Ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów; ocenianie kształtujące a efektywność nauczania. Wewnątrzszkolny system oceniania. Sprawdziany i egzaminy zewnętrzne. Ocena efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości pracy szkoły. Edukacyjna wartość dodana.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student zna i rozumie usytuowanie dydaktyki w zakresie pedagogiki, a także przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki oraz relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych.

Student zna i rozumie zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego: style kierowania klasą, problem ładu i dyscypliny, procesy społeczne w klasie, integrację klasy szkolnej, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce oraz sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego.

Student zna i rozumie współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia – źródła, sposoby ich formułowania

oraz ich rodzaje; zasady dydaktyki, metody nauczania, treści nauczania i organizację procesu kształcenia oraz pracy uczniów.

Student zna i rozumie zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz jej budowę, modele lekcji i sztukę prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami; interakcje w klasie; środki dydaktyczne.

Student zna i rozumie konieczność projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do potrzeb i możliwości ucznia, w szczególności możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się, a także potrzebę wyrównywania szans edukacyjnych, znaczenie odkrywania oraz rozwijania predyspozycji i uzdolnień oraz zagadnienia związane z przygotowaniem uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych; autonomię dydaktyczną nauczyciela.

Student zna i rozumie sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów: ocenianie kształtujące

w kontekście efektywności nauczania, wewnątrzszkolny system oceniania, rodzaje i sposoby przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych; tematykę oceny efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości działalności szkoły oraz edukacyjną wartość dodaną.

Student rozumie i wyjaśnia pojęcia: nauczanie, uczenie się, kształcenie, cele i wyniki kształcenia, metody kształcenia, treść kształcenia, proces kształcenia, zasady dydaktyczne, style nauczania, systemy dydaktyczne; program ukryty szkoły.

Zna sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów, wewnątrzszkolny system oceniania, rodzaje i sposoby egzaminów zewnętrznych, zagadnienia związane z przygotowaniem ucznia do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych.

Rozumie i opisuje filozoficzne przesłanki leżące u podstaw orientacji dydaktycznych oraz charakteryzuje te orientacje.

Opisuje sposób i zakres wykorzystywania przez dydaktykę dorobku innych nauk (psychologia, socjologia, filozofia).

Ma uporządkowaną wiedzę na temat struktury nadzoru pedagogicznego w polskim systemie oświaty, opisuje ustawowo określone obszary ewaluacji działalności edukacyjnej.

Charakteryzuje zagadnienie lekcji, zna modele lekcji, style i techniki pracy z uczniami, środki dydaktyczne.

Umiejętności

Potrafi zidentyfikować potrzeby dostosowania metod pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego.

Potrafi zaprojektować działania służące integracji klasy szkolnej.

Potrafi dobierać metody nauczania do nauczanych treści i zorganizować pracę uczniów.

Potrafi wybrać model lekcji i zaprojektować jej strukturę.

Potrafi zaplanować pracę z uczniem zdolnym, przygotowującą go do udziału w konkursie przedmiotowym.

Potrafi dokonać oceny pracy ucznia i zaprezentować ją w formie oceny kształtującej.

Konstruuje prosty konspekt zajęć.

Trafnie dobiera metody, formy, środki i treści dydaktyczne do założonych celów dydaktycznych - potrafi dostosować metody i formy pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego.

Potrafi zaprojektować wewnętrzne badanie ewaluacyjne, dokonać oceny pracy ucznia.

Kompetencje społeczne

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych związanych z planowaniem zajęć.

Poddaje krytycznej analizie problemy związane z edukacją we współczesnym świecie, działa na rzecz poprawy pracy placówki oświatowej, w poczuciu odpowiedzialności za dobro uczniów.

Jest gotów do twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Dernowska
Prowadzący grup: Urszula Dernowska, Aleksandra Tłuściak-Deliowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe.

Podstawowe pojęcia dydaktyczne. Szkoła jako środowisko edukacyjne. Cele i treści kształcenia. Metody nauczania i uczenia się. Środki dydaktyczne. Zasady kształcenia. Formy organizacyjne i ogniwa procesu kształcenia. Proces dydaktyczny zorientowany na eksponowanie wartości. Projektowanie zajęć dydaktycznych. Kierowanie klasą szkolną. Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Ewaluacja wyników kształcenia: ocenianie sumujące, ocenianie opisowe, ocenianie kształtujące. Dylematy i błędy oceniania.

Literatura:

K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela.

K. Konarzewski, Sztuka nauczania. Szkoła.

Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna.

W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej.

D. Sterna, Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce.

R. Arends, Uczymy się nauczać.

Uwagi:

Zajęcia odbywają się z wykorzystaniem aplikacji MSTeams.

Grupa 1

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ab34d9f3c74354d8ea31fe29e0a74a6d9%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=12fec6e9-70cc-45db-b6c1-208b3c6da299&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 2

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7255e0787bf54089a0a35992efa6efaa%40thread.tacv2

/conversations?groupId=8aacc829-e43e-417b-8180-261895d38229&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Warunki zaliczenia przedmiotu:

1) obecność i aktywność na zajęciach,

2) systematyczne realizowanie bieżących zadań,

3) uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium (kolokwium w formie stacjonarnej),

4) poprawne zaprojektowanie zajęć dydaktycznych (konspekt zajęć).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Tłuściak-Deliowska
Prowadzący grup: Urszula Dernowska, Aleksandra Tłuściak-Deliowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Główne sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- opracowanie konspektu zajęć lekcyjnych na wybrany temat (z zaproponowanej puli tematów);

- kolokwium w postaci testowej (pytania otwarte i zamknięte).

Oprócz tego efekty uczenia zostaną zmierzone w następujący sposób:

- prezentacja wyników pracy w parach i grupach;

- rozwiązanie indywidualnych zadań w karcie pracy i omówienie;

- wypowiedzi studenta dotyczące rozwiązania przedstawionej sytuacji dydaktyczno-wychowawczej wraz z uzasadnieniem.

Warunki zaliczenia przedmiotu:

1) obecność i aktywność na zajęciach,

2) systematyczne realizowanie bieżących zadań

3) uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium

4) poprawne zaprojektowanie zajęć dydaktycznych (konspekt zajęć).

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe.

Podstawowe pojęcia dydaktyczne. Szkoła jako środowisko edukacyjne.

Cele i treści kształcenia.

Metody nauczania i uczenia się.

Środki dydaktyczne.

Zasady kształcenia.

Formy organizacyjne i ogniwa procesu kształcenia. Proces dydaktyczny zorientowany na eksponowanie wartości.

Projektowanie zajęć dydaktycznych.

Kierowanie klasą szkolną. Zdarzenia krytyczne w nauczaniu.

Ewaluacja wyników kształcenia: ocenianie sumujące, ocenianie opisowe, ocenianie kształtujące. Dylematy i błędy oceniania.

Literatura:

K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela.

K. Konarzewski, Sztuka nauczania. Szkoła.

Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna.

W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej.

D. Sterna, Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce.

A. Tłuściak-Deliowska, M. Czyżewska, Tu chodzi o wspieranie mojego ucznia... czyli studium teoretyczno-empiryczne o ocenianiu kształtującym i klimacie szkoły.

R. Arends, Uczymy się nauczać.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- metody aktywizujące

- gry dydaktyczne

- zadania praktyczne

- rozmowa kierowana

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny zajęciowe: 30 godz.

Konsultacje z osobą prowadzącą zajęcia: 2 godz.

Praca samodzielna: 10 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 8 godz.

Przygotowanie się do kolokwium: 10 godz.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Tłuściak-Deliowska
Prowadzący grup: Urszula Dernowska, Aleksandra Tłuściak-Deliowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Główne sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- opracowanie konspektu zajęć lekcyjnych na wybrany temat (z zaproponowanej puli tematów);

- kolokwium w postaci testowej (pytania otwarte i zamknięte).

Oprócz tego efekty uczenia zostaną zmierzone w następujący sposób:

- prezentacja wyników pracy w parach i grupach;

- rozwiązanie indywidualnych zadań w karcie pracy i omówienie;

- wypowiedzi studenta dotyczące rozwiązania przedstawionej sytuacji dydaktyczno-wychowawczej wraz z uzasadnieniem.

Warunki zaliczenia przedmiotu:

1) obecność i aktywność na zajęciach,

2) systematyczne realizowanie bieżących zadań

3) uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium

4) poprawne zaprojektowanie zajęć dydaktycznych (konspekt zajęć).

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe.

Podstawowe pojęcia dydaktyczne. Szkoła jako środowisko edukacyjne.

Cele i treści kształcenia.

Metody nauczania i uczenia się.

Środki dydaktyczne.

Zasady kształcenia.

Formy organizacyjne i ogniwa procesu kształcenia. Proces dydaktyczny zorientowany na eksponowanie wartości.

Projektowanie zajęć dydaktycznych.

Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne. Style kierowania klasą. Ład i dyscyplina.

Ewaluacja wyników kształcenia: ocenianie sumujące, ocenianie opisowe, ocenianie kształtujące. Dylematy i błędy oceniania.

Literatura:

Kruszewski K. (2004). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa: PWN

Konarzewski K. (2004). Sztuka nauczania. Szkoła. Warszawa: PWN.

Kupisiewicz Cz. (2012). Dydaktyka ogólna. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Okoń W. (2016). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Żak.

Niemierko B. (2021). Diagnostyka edukacyjna. Wydanie rozszerzone. Warszawa: PWN.

Sterna D. (2016). Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce. Warszawa: CEO.

Tłuściak-Deliowska A., Czyżewska M. (2020). Tu chodzi o wspieranie mojego ucznia... czyli studium teoretyczno-empiryczne o ocenianiu kształtującym i klimacie szkoły. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Arends R. (1994). Uczymy się nauczać. Warszawa: WSiP

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- metody aktywizujące

- gry dydaktyczne

- zadania praktyczne

- rozmowa kierowana

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny zajęciowe: 30 godz.

Konsultacje z osobą prowadzącą zajęcia: 2 godz.

Praca samodzielna: 10 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 8 godz.

Przygotowanie się do kolokwium: 10 godz.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Tłuściak-Deliowska
Prowadzący grup: Urszula Dernowska, Aleksandra Tłuściak-Deliowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Główne sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- opracowanie konspektu zajęć lekcyjnych na wybrany temat (z zaproponowanej puli tematów);

- kolokwium w postaci testowej (pytania otwarte i zamknięte).

Oprócz tego efekty uczenia zostaną zmierzone w następujący sposób:

- prezentacja wyników pracy w parach i grupach;

- rozwiązanie indywidualnych zadań w karcie pracy i omówienie;

- wypowiedzi studenta dotyczące rozwiązania przedstawionej sytuacji dydaktyczno-wychowawczej wraz z uzasadnieniem.

Warunki zaliczenia przedmiotu:

1) obecność i aktywność na zajęciach,

2) systematyczne realizowanie bieżących zadań

3) uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium

4) poprawne zaprojektowanie zajęć dydaktycznych (konspekt zajęć).

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe.

Podstawowe pojęcia dydaktyczne. Szkoła jako środowisko edukacyjne.

Cele i treści kształcenia.

Metody nauczania i uczenia się.

Środki dydaktyczne.

Zasady kształcenia.

Formy organizacyjne i ogniwa procesu kształcenia. Proces dydaktyczny zorientowany na eksponowanie wartości.

Projektowanie zajęć dydaktycznych.

Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne. Style kierowania klasą. Ład i dyscyplina.

Ewaluacja wyników kształcenia: ocenianie sumujące, ocenianie opisowe, ocenianie kształtujące. Dylematy i błędy oceniania.

Literatura:

Kruszewski K. (2004). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa: PWN

Konarzewski K. (2004). Sztuka nauczania. Szkoła. Warszawa: PWN.

Kupisiewicz Cz. (2012). Dydaktyka ogólna. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Okoń W. (2016). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Żak.

Niemierko B. (2021). Diagnostyka edukacyjna. Wydanie rozszerzone. Warszawa: PWN.

Sterna D. (2016). Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce. Warszawa: CEO.

Tłuściak-Deliowska A., Czyżewska M. (2020). Tu chodzi o wspieranie mojego ucznia... czyli studium teoretyczno-empiryczne o ocenianiu kształtującym i klimacie szkoły. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Arends R. (1994). Uczymy się nauczać. Warszawa: WSiP

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- metody aktywizujące

- gry dydaktyczne

- zadania praktyczne

- rozmowa kierowana

Liczba punktów ECTS: 2

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny zajęciowe: 30 godz.

Konsultacje z osobą prowadzącą zajęcia: 2 godz.

Praca samodzielna: 10 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 8 godz.

Przygotowanie się do kolokwium: 10 godz.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)