Arteterapia w teorii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | EP-2S-ATE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Arteterapia w teorii |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. EP, moduł arteterapeutyczny, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do arteterapii: historia, koncepcje, założenia. Prezentacja teoretycznych podejść na przykładzie praktyki klinicznej i praktyki w obszarze edukacji. Omówienie efektywności arteterapii na podstawie wybranych badań naukowych. Prezentacja standardów pracy zawodowej (bezpieczeństwo i etyka). |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Definiowanie arteterapii. Rozwój koncepcji arteterapeutycznych w trzech etapach historii arteterapii od lat 40. XX wieku do współczesności. Wiodące modalności arteterapeutyczne. Modele teoretyczne i podejścia kliniczne w arteterapii. Arteterapia w edukacji, resocjalizacji i medycynie. Wyniki badań naukowych nad arteterapią. Społeczny wymiar arteterapii. Bezpieczeństwo i etyka w arteterapii. Uwarunkowania prawno-medyczne zawodu arteterapeuty. |
Literatura: |
Chmielnicka-Plaskota A., Łoza B., Bednarski P., Zielińska A., (2011) Arteterapia –leczenie poprzez wartości, Neuropsychiatria, „Przegląd kliniczny” vol. 3 (nr 3). Florczykiewicz, J. (2013). Terapia przez kreację plastyczną w resocjalizacji recydywistów penitencjarnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Józefowski, E. (2012). Arteterapia w sztuce i edukacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Kaplan, F. (2000). Art, science and art therapy, Philadelphia: Jessica Kingsley. Łoza, B., Chmielnicka-Plaskota, A. (2014). Arteterapia cz. 1. Difin. Warszawa Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Uwarunkowania prawno-medyczne zawodu arteterapeuty [w:] B. Łoza, A. Chmielnicka-Plaskota, Difin. Warszawa. Malchiodi, C.A. (red.). (2014). Arteterapia. Podręcznik. Gdańsk: Harmonia Universalis. Michalak, M. (2013). Czynniki leczące w psychoterapii. Co naprawdę leczy? Psychoterapia, 1 (164), 15‒21. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student zna koncepcje rozwoju arteterapii wraz z wiodącymi modalnościami oraz najnowszą weryfikacją empiryczną. Student zna uwarunkowania społeczne, prawne i artystyczne arteterapii. Student zna wybrane koncepcje teoretyczne dot. umiejętności interpersonalnych w arteterapii. Student posiada wiedzę na temat bezpieczeństwa i etyki arteterapii. Student posiada poszerzoną i pogłębioną wiedzę na temat wspomagania siebie i drugiego człowieka w ekspresji środkami wyrazu z dziedziny sztuk wizualnych. Umiejętności Student w trakcie procesu twórczego świadomie posługuje się oryginalnymi koncepcjami oraz właściwymi technikami, rozumiejąc aspekt rozwojowy i poznawczy arteterapii. Kompetencje społeczne Student ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i profesjonalizmu w oddziaływaniach arteterapeutycznych. Student podejmuje inicjatywy i ustala priorytety w trakcie podejmowanych oddziaływań arteterapeutycznych, uwzględniając etyczne aspekty pracy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład, konwersatorium, prezentacja multimedialna. Godziny kontaktowe, wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 Inne formy 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 Kryteria oceny Samodzielne przygotowanie koncepcji pracy pisemnej nt. Plan pracy arteterapeutycznej - studium przypadku (według schematu podanego na zajęciach). Pozytywna ocena pracy. Egzamin ustny. Praca zdalna obejmuje wysłanie drogą elektroniczną treści i opisu zagadnień programowych, materiałów dydaktycznych, zadań do samodzielnego wykonania, instrukcji, wskazówek dotyczących pytań i analizy prac na adres grupy. Kontakt i informacje szczegółowe w zakładce przedmiotu/grupy zajęcia: wykład. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do arteterapii: historia, koncepcje, założenia. Prezentacja teoretycznych podejść na przykładzie praktyki klinicznej i praktyki w obszarze edukacji. Omówienie efektywności arteterapii na podstawie wybranych badań naukowych. Prezentacja standardów pracy zawodowej (bezpieczeństwo i etyka). |
|
Pełny opis: |
Definiowanie arteterapii. Rozwój koncepcji arteterpauetycznych w trzech etapach historii arteterapii od lat 40. XX wieku do aktualności. Wiodące modalności arteterapeutyczne. Modele teoretyczne i podejścia kliniczne w arteterapii. Arteterapia w edukacji, resocjalizacji i medycynie (cele, funkcje zadania). Wyniki badań naukowych nad arteterapią. Społeczny wymiar arteterapii. Bezpieczeństwo i etyka w arteterapii. Uwarunkowania prawno - medyczne zawodu arteterapeuty. |
|
Literatura: |
Chmielnicka-Plaskota A., Łoza B., Bednarski P., Zielińska A., (2011) Arteterapia –leczenie poprzez wartości, Neuropsychiatria, „Przegląd kliniczny” vol. 3 (nr 3). Florczykiewicz, J. (2013). Terapia przez kreację plastyczną w resocjalizacji recydywistów penitencjarnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Józefowski, E. (2012). Arteterapia w sztuce i edukacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Kaplan, F. (2000). Art, science and art therapy, Philadelphia: Jessica Kingsley. Łoza, B., Chmielnicka-Plaskota, A. (2014). Arteterapia cz. 1. Difin. Warszawa Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Uwarunkowania prawno-medyczne zawodu arteterapeuty [w:] B. Łoza, A. Chmielnicka-Plaskota, Difin. Warszawa. Malchiodi, C.A. (red.). (2014). Arteterapia. Podręcznik. Gdańsk: Harmonia Universalis. Michalak, M. (2013). Czynniki leczące w psychoterapii. Co naprawdę leczy? Psychoterapia, 1 (164), 15 |
|
Uwagi: |
1. W ramach zajęć zdalnych niezbędna literatura zostanie przesłana drogą mailową. 2. W ramach zajęć zdalnych następuje modyfikacja metod pracy stosowanych w celu realizacji zajęć. Materiały, literatura, zadania i instrukcje do zadań będą przesyłane drogą mailową. Korekty zadań zostaną przeprowadzone zdalnie z pomocą dostępnych narzędzi multimedialnych. Kontakt za pomocą maila, telefonu, skype (według możliwości obu stron). Sposoby wersyfikacji efektów kształcenia: 1. Obecność na zajęciach 2. Samodzielne przygotowanie koncepcji pracy pisemnej nt. Plan pracy arteterapeutycznej - studium przypadku (według schematu podanego na zajęciach). Pozytywna ocena pracy. 3. Egzamin ustny |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Janina Florczykiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do arteterapii: historia, koncepcje, założenia. Prezentacja teoretycznych podejść na przykładzie praktyki klinicznej i praktyki w obszarze edukacji. Omówienie efektywności arteterapii na podstawie wybranych badań naukowych. Prezentacja standardów pracy zawodowej (bezpieczeństwo i etyka). |
|
Pełny opis: |
Definiowanie arteterapii. Rozwój koncepcji arteterpauetycznych w trzech etapach historii arteterapii od lat 40. XX wieku do aktualności. Wiodące modalności arteterapeutyczne. Modele teoretyczne i podejścia kliniczne w arteterapii. Arteterapia w edukacji, resocjalizacji i medycynie (cele, funkcje zadania). Wyniki badań naukowych nad arteterapią. Społeczny wymiar arteterapii. Bezpieczeństwo i etyka w arteterapii. Uwarunkowania prawno - medyczne zawodu arteterapeuty |
|
Literatura: |
Chmielnicka-Plaskota A., Łoza B., Bednarski P., Zielińska A., (2011) Arteterapia –leczenie poprzez wartości, Neuropsychiatria, „Przegląd kliniczny” vol. 3 (nr 3). Florczykiewicz, J. (2013). Terapia przez kreację plastyczną w resocjalizacji recydywistów penitencjarnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Józefowski, E. (2012). Arteterapia w sztuce i edukacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Kaplan, F. (2000). Art, science and art therapy, Philadelphia: Jessica Kingsley. Łoza, B., Chmielnicka-Plaskota, A. (2014). Arteterapia cz. 1. Difin. Warszawa Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Uwarunkowania prawno-medyczne zawodu arteterapeuty [w:] B. Łoza, A. Chmielnicka-Plaskota, Difin. Warszawa. Malchiodi, C.A. (red.). (2014). Arteterapia. Podręcznik. Gdańsk: Harmonia Universalis. Michalak, M. (2013). Czynniki leczące w psychoterapii. Co naprawdę leczy? Psychoterapia, 1 (164), 15 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Janina Florczykiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do arteterapii: historia, koncepcje, założenia. Prezentacja teoretycznych podejść na przykładzie praktyki klinicznej i praktyki w obszarze edukacji. Omówienie efektywności arteterapii na podstawie wybranych badań naukowych. Prezentacja standardów pracy zawodowej (bezpieczeństwo i etyka). |
|
Pełny opis: |
Definiowanie arteterapii. Rozwój koncepcji arteterpauetycznych w trzech etapach historii arteterapii od lat 40. XX wieku do aktualności. Wiodące modalności arteterapeutyczne. Modele teoretyczne i podejścia kliniczne w arteterapii. Arteterapia w edukacji, resocjalizacji i medycynie (cele, funkcje zadania). Wyniki badań naukowych nad arteterapią. Społeczny wymiar arteterapii. Bezpieczeństwo i etyka w arteterapii. Uwarunkowania prawno - medyczne zawodu arteterapeuty. |
|
Literatura: |
Chmielnicka-Plaskota A., Łoza B., Bednarski P., Zielińska A., (2011) Arteterapia –leczenie poprzez wartości, Neuropsychiatria, „Przegląd kliniczny” vol. 3 (nr 3). Florczykiewicz, J. (2013). Terapia przez kreację plastyczną w resocjalizacji recydywistów penitencjarnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Józefowski, E. (2012). Arteterapia w sztuce i edukacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Kaplan, F. (2000). Art, science and art therapy, Philadelphia: Jessica Kingsley. Łoza, B., Chmielnicka-Plaskota, A. (2014). Arteterapia cz. 1. Difin. Warszawa Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Uwarunkowania prawno-medyczne zawodu arteterapeuty [w:] B. Łoza, A. Chmielnicka-Plaskota, Difin. Warszawa. Malchiodi, C.A. (red.). (2014). Arteterapia. Podręcznik. Gdańsk: Harmonia Universalis. Michalak, M. (2013). Czynniki leczące w psychoterapii. Co naprawdę leczy? Psychoterapia, 1 (164), 15 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Janina Florczykiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Janina Florczykiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-22 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.