Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Arteterapia w teorii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EP-2S-ATE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Arteterapia w teorii
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. EP, moduł arteterapeutyczny, (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Wprowadzenie do arteterapii: historia, koncepcje, założenia. Prezentacja teoretycznych podejść na przykładzie praktyki klinicznej i praktyki w obszarze edukacji. Omówienie efektywności arteterapii na podstawie wybranych badań naukowych. Prezentacja standardów pracy zawodowej (bezpieczeństwo i etyka).

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Definiowanie arteterapii. Rozwój koncepcji arteterapeutycznych w trzech etapach historii arteterapii od lat 40. XX wieku do współczesności. Wiodące modalności arteterapeutyczne. Modele teoretyczne i podejścia kliniczne w arteterapii. Arteterapia w edukacji, resocjalizacji i medycynie. Wyniki badań naukowych nad arteterapią. Społeczny wymiar arteterapii. Bezpieczeństwo i etyka w arteterapii. Uwarunkowania prawno-medyczne zawodu arteterapeuty.

Literatura:

Chmielnicka-Plaskota A., Łoza B., Bednarski P., Zielińska A., (2011) Arteterapia –leczenie poprzez wartości, Neuropsychiatria, „Przegląd kliniczny” vol. 3 (nr 3).

Florczykiewicz, J. (2013). Terapia przez kreację plastyczną w resocjalizacji recydywistów penitencjarnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Józefowski, E. (2012). Arteterapia w sztuce i edukacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Kaplan, F. (2000). Art, science and art therapy, Philadelphia: Jessica Kingsley.

Łoza, B., Chmielnicka-Plaskota, A. (2014). Arteterapia cz. 1. Difin. Warszawa

Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Uwarunkowania prawno-medyczne

zawodu arteterapeuty [w:] B. Łoza, A. Chmielnicka-Plaskota, Difin. Warszawa.

Malchiodi, C.A. (red.). (2014). Arteterapia. Podręcznik. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Michalak, M. (2013). Czynniki leczące w psychoterapii. Co naprawdę leczy? Psychoterapia, 1 (164), 15‒21.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student zna koncepcje rozwoju arteterapii wraz z wiodącymi modalnościami oraz najnowszą weryfikacją empiryczną.

Student zna uwarunkowania społeczne, prawne i artystyczne

arteterapii.

Student zna wybrane koncepcje teoretyczne dot. umiejętności interpersonalnych w arteterapii.

Student posiada wiedzę na temat bezpieczeństwa i etyki arteterapii.

Student posiada poszerzoną i pogłębioną wiedzę na temat wspomagania siebie i drugiego człowieka w ekspresji środkami wyrazu z dziedziny sztuk wizualnych.

Umiejętności

Student w trakcie procesu twórczego świadomie posługuje się oryginalnymi koncepcjami oraz właściwymi technikami, rozumiejąc aspekt rozwojowy i poznawczy arteterapii.

Kompetencje społeczne

Student ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i profesjonalizmu w oddziaływaniach arteterapeutycznych.

Student podejmuje inicjatywy i ustala priorytety w trakcie podejmowanych oddziaływań arteterapeutycznych, uwzględniając etyczne aspekty pracy.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład, konwersatorium, prezentacja multimedialna.

Godziny kontaktowe, wykład 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do egzaminu 10

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5

Inne formy 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Kryteria oceny

Samodzielne przygotowanie koncepcji pracy pisemnej nt. Plan pracy arteterapeutycznej - studium przypadku (według schematu podanego na zajęciach). Pozytywna ocena pracy. Egzamin ustny.

Praca zdalna obejmuje wysłanie drogą elektroniczną treści i opisu zagadnień programowych, materiałów dydaktycznych, zadań do samodzielnego wykonania, instrukcji, wskazówek dotyczących pytań i analizy prac na adres grupy. Kontakt i informacje szczegółowe w zakładce przedmiotu/grupy zajęcia: wykład.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wprowadzenie do arteterapii: historia, koncepcje, założenia. Prezentacja teoretycznych podejść na przykładzie praktyki klinicznej i praktyki

w obszarze edukacji. Omówienie efektywności arteterapii na podstawie wybranych badań naukowych. Prezentacja standardów pracy

zawodowej (bezpieczeństwo i etyka).

Pełny opis:

Definiowanie arteterapii.

Rozwój koncepcji arteterpauetycznych w trzech etapach historii arteterapii od lat 40. XX wieku do aktualności.

Wiodące modalności arteterapeutyczne. Modele teoretyczne i podejścia kliniczne w arteterapii.

Arteterapia w edukacji, resocjalizacji i medycynie (cele, funkcje zadania).

Wyniki badań naukowych nad arteterapią. Społeczny wymiar arteterapii. Bezpieczeństwo i etyka w arteterapii.

Uwarunkowania prawno - medyczne zawodu arteterapeuty.

Literatura:

Chmielnicka-Plaskota A., Łoza B., Bednarski P., Zielińska A., (2011) Arteterapia –leczenie poprzez wartości, Neuropsychiatria, „Przegląd

kliniczny” vol. 3 (nr 3).

Florczykiewicz, J. (2013). Terapia przez kreację plastyczną w resocjalizacji recydywistów penitencjarnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza

Impuls.

Józefowski, E. (2012). Arteterapia w sztuce i edukacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Kaplan, F. (2000). Art, science and art therapy, Philadelphia: Jessica Kingsley.

Łoza, B., Chmielnicka-Plaskota, A. (2014). Arteterapia cz. 1. Difin. Warszawa

Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Uwarunkowania prawno-medyczne

zawodu arteterapeuty [w:] B. Łoza, A. Chmielnicka-Plaskota, Difin. Warszawa.

Malchiodi, C.A. (red.). (2014). Arteterapia. Podręcznik. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Michalak, M. (2013). Czynniki leczące w psychoterapii. Co naprawdę leczy? Psychoterapia, 1 (164), 15

Uwagi:

1. W ramach zajęć zdalnych niezbędna literatura zostanie przesłana drogą mailową.

2. W ramach zajęć zdalnych następuje modyfikacja metod pracy stosowanych w celu realizacji zajęć. Materiały, literatura, zadania i instrukcje do zadań będą przesyłane drogą mailową. Korekty zadań zostaną przeprowadzone zdalnie z pomocą dostępnych narzędzi multimedialnych. Kontakt za pomocą maila, telefonu, skype (według możliwości obu stron).

Sposoby wersyfikacji efektów kształcenia:

1. Obecność na zajęciach

2. Samodzielne przygotowanie koncepcji pracy pisemnej nt. Plan pracy arteterapeutycznej - studium przypadku (według schematu podanego na zajęciach). Pozytywna ocena pracy.

3. Egzamin ustny

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: Janina Florczykiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wprowadzenie do arteterapii: historia, koncepcje, założenia. Prezentacja teoretycznych podejść na przykładzie praktyki klinicznej i praktyki

w obszarze edukacji. Omówienie efektywności arteterapii na podstawie wybranych badań naukowych. Prezentacja standardów pracy

zawodowej (bezpieczeństwo i etyka).

Pełny opis:

Definiowanie arteterapii.

Rozwój koncepcji arteterpauetycznych w trzech etapach historii arteterapii od lat 40. XX wieku do aktualności.

Wiodące modalności arteterapeutyczne. Modele teoretyczne i podejścia kliniczne w arteterapii.

Arteterapia w edukacji, resocjalizacji i medycynie (cele, funkcje zadania).

Wyniki badań naukowych nad arteterapią. Społeczny wymiar arteterapii. Bezpieczeństwo i etyka w arteterapii.

Uwarunkowania prawno - medyczne zawodu arteterapeuty

Literatura:

Chmielnicka-Plaskota A., Łoza B., Bednarski P., Zielińska A., (2011) Arteterapia –leczenie poprzez wartości, Neuropsychiatria, „Przegląd

kliniczny” vol. 3 (nr 3).

Florczykiewicz, J. (2013). Terapia przez kreację plastyczną w resocjalizacji recydywistów penitencjarnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza

Impuls.

Józefowski, E. (2012). Arteterapia w sztuce i edukacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Kaplan, F. (2000). Art, science and art therapy, Philadelphia: Jessica Kingsley.

Łoza, B., Chmielnicka-Plaskota, A. (2014). Arteterapia cz. 1. Difin. Warszawa

Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Uwarunkowania prawno-medyczne

zawodu arteterapeuty [w:] B. Łoza, A. Chmielnicka-Plaskota, Difin. Warszawa.

Malchiodi, C.A. (red.). (2014). Arteterapia. Podręcznik. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Michalak, M. (2013). Czynniki leczące w psychoterapii. Co naprawdę leczy? Psychoterapia, 1 (164), 15

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: Janina Florczykiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wprowadzenie do arteterapii: historia, koncepcje, założenia. Prezentacja teoretycznych podejść na przykładzie praktyki klinicznej i praktyki

w obszarze edukacji. Omówienie efektywności arteterapii na podstawie wybranych badań naukowych. Prezentacja standardów pracy

zawodowej (bezpieczeństwo i etyka).

Pełny opis:

Definiowanie arteterapii.

Rozwój koncepcji arteterpauetycznych w trzech etapach historii arteterapii od lat 40. XX wieku do aktualności.

Wiodące modalności arteterapeutyczne. Modele teoretyczne i podejścia kliniczne w arteterapii.

Arteterapia w edukacji, resocjalizacji i medycynie (cele, funkcje zadania).

Wyniki badań naukowych nad arteterapią. Społeczny wymiar arteterapii. Bezpieczeństwo i etyka w arteterapii.

Uwarunkowania prawno - medyczne zawodu arteterapeuty.

Literatura:

Chmielnicka-Plaskota A., Łoza B., Bednarski P., Zielińska A., (2011) Arteterapia –leczenie poprzez wartości, Neuropsychiatria, „Przegląd

kliniczny” vol. 3 (nr 3).

Florczykiewicz, J. (2013). Terapia przez kreację plastyczną w resocjalizacji recydywistów penitencjarnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza

Impuls.

Józefowski, E. (2012). Arteterapia w sztuce i edukacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Kaplan, F. (2000). Art, science and art therapy, Philadelphia: Jessica Kingsley.

Łoza, B., Chmielnicka-Plaskota, A. (2014). Arteterapia cz. 1. Difin. Warszawa

Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Uwarunkowania prawno-medyczne

zawodu arteterapeuty [w:] B. Łoza, A. Chmielnicka-Plaskota, Difin. Warszawa.

Malchiodi, C.A. (red.). (2014). Arteterapia. Podręcznik. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Michalak, M. (2013). Czynniki leczące w psychoterapii. Co naprawdę leczy? Psychoterapia, 1 (164), 15

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Janina Florczykiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: Janina Florczykiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-22 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)