Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka w szkole ponadpodstawowej (20 godz.)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EP-2P-KIE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka w szkole ponadpodstawowej (20 godz.)
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Zadania dydaktyczne realizowane przez placówkę, sposób jej funkcjonowania, organizacja pracy, dokumentacja działalności dydaktycznej prowadzona w placówce. Obserwacja zajęć plastycznych prowadzonych przez nauczyciela, analiza metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych. Planowanie i prowadzenie, pod nadzorem opiekuna, zajęć z wykorzystaniem środków ekspresji i umiejętności warsztatowych z dziedziny sztuk plastycznych. Analizowanie, przy pomocy opiekuna praktyk oraz nauczycieli akademickich prowadzących przygotowanie dydaktyczne, zaobserwowanych albo doświadczanych w czasie praktyk sytuacji i zdarzeń pedagogicznych. Uczestnicy procesów pedagogicznych, analiza dokumentów dotyczących określonego ucznia oraz sporządzenie anonimowej charakterystyki ucznia. Poznanie zespołu klasowego oraz przeprowadzenie wywiadu z nauczycielem. Prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno–wychowawczych. Protokół hospitacyjny.

DRUKI DO POBRANIA

Uwaga ! dokumenty należy drukować dwustronnie.

Sylabus

Karta praktykanta

Inne dokumenty

Skierowanie

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student ma wiedzę na temat roli nauczyciela w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów.

Student zna założenia organizacyjne szkoły, w której realizuje praktykę.

Student zna organizację, statut i plan pracy szkoły oraz program wychowawczo-profilaktyczny.

Student zna zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę lub placówkę oświatową.

Student zna osób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły lub placówki oświatowej.

Student zna rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole.

Student zna obowiązujące zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w placówkach szkolnych i odpowiedzialności prawnej nauczyciela w tym zakresie.

Student zna podstawę programową realizowaną w ramach zajęć w szkole, zakres treści nauczania i typowe trudności uczniowskie związane z ich opanowaniem.

Student ma wiedzę dotyczącą prowadzenia zajęć z wykorzystaniem środków ekspresji i umiejętności warsztatowych z zakresu sztuk wizualnych.

Student wie, jak efektywnie korzystać ze środków dydaktycznych, warsztatu i technik plastycznych, w tym zasobów internetowych wspomagających nauczanie przedmiotowe.

Student zna sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne) i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych; edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów.

Umiejętności

Student potrafi na podstawie obserwacji dokonać analizy sytuacji i zdarzeń pedagogicznych oraz proponuje rozwiązanie problemu.

Student potrafi wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej.

Student potrafi dokonać adekwatnego doboru metod pracy, materiałów, środków dydaktycznych, w tym technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz dostosować je do potrzeb i możliwości uczniów w celu samodzielnego projektowania zajęć artystycznych o zróżnicowanym charakterze (również teoretycznym, krytycznym i warsztatowym).

Student potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia wychowawcze pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych.

Student potrafi zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji.

Student potrafi stworzyć sytuacje motywujące do nauki, analizuje ich skuteczność oraz modyfikuje działania dydaktyczne w celu uzyskania pożądanych efektów uczenia się.

Student potrafi rozbudzić zainteresowania uczniów poprzez właściwy dobór treści, zadań i form pracy samokształceniowej oraz promowanie osiągnięć uczniów.

Student potrafi rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów.

Student potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk zawodowych.

Kompetencje społeczne

Student posługuje się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w swojej działalności; kieruje się szacunkiem dla każdego człowieka.

Student buduje relacje oparte na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi uczestnikami procesu kształcenia.

Student jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb uczniów.

Student rozwiązuje konflikty poprzez dialog i tworzenie dobrej atmosfery dla komunikacji podczas zajęć i poza nimi.

Student działa na rzecz poprawy jakości pracy szkoły.

Student umiejętnie współpracuje z innymi nauczycielami, pedagogami i rodzicami uczniów oraz innymi osobami tworzącymi społeczność szkoły.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Kwiatkowska-Zwolan
Prowadzący grup: Agnieszka Kwiatkowska-Zwolan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:
Uwagi:

Od dnia 12 marca 2020 r. praca zdalna w formie indywidualnych konsultacji.

Informacje ogólne przekazywane grupie poprzez Usosmail.

Konsultacje indywidualne: azwolan@aps.edu.pl:

w godzinach dyżurów:

poniedziałki godz. 13.20 - 14.20, środy 14.15 - 15.15

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Wójcik-Tepper
Prowadzący grup: Agnieszka Kwiatkowska-Zwolan, Anna Wójcik-Tepper
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Wójcik-Tepper
Prowadzący grup: Agnieszka Kwiatkowska-Zwolan, Anna Wójcik-Tepper
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Wójcik-Tepper
Prowadzący grup: Anna Zielińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Wójcik-Tepper
Prowadzący grup: Anna Zielińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Niewiadomski
Prowadzący grup: Łukasz Niewiadomski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Praktyka w szkole ponadpodstawowej.

Literatura:

1. Czerwonka E., Waszkuć E. (2011). Metodyka nauczania przedmiotów, Kielce.

Materiał dostępny poprzez: metodyka nauczania przedmiotów - Ministerstwo Edukacji wyszukiwarka.efs.men.gov.pl › materialy-dla-studentow › attachment

2. Gombrich E. (1981) Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia obrazowego. Warszawa

3. Józefowski E.,(2009). Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, Łódź.

5. Limont W.,(1994). Synektyka a zdolności twórcze. Toruń .

6. Okoń W.(2003). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa

7. Rudowski T.(1989). Badania nad czynnikami intelektualnymi warunkującymi kształcenie plastyczne. Warszawa

Uwagi:

Podstawą zaliczenia praktyk jest zrealizowanie 20 godzin praktyki asystencko-pedagogicznej w ramach zajęć plastycznych, prowadzonych w szkołach ponadpodstawowych wg poniższego podziału:

Nakład pracy:

POZNANIE STRUKTURY PLACÓWKI- (15% godz. praktyki): 3 godz.

HOSPITOWANIE ZAJĘĆ- (25% godz. praktyki): 5 godz.

PROWADZENIE ZAJĘĆ- (50% godz. praktyki): 10 godz.

OCENA FUNKCJONALNA UCZNIA- (10% godz. praktyki): 2 godz.

Przygotowanie się do zajęć: 40 godz.

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60 godz.

Liczba punktów ECTS - 2

Zaliczenie odbywa się na podstawie rozmowy z praktykantem oraz merytorycznej oceny dokumentacji, wypełnionej i złożonej opiekunowi praktyk.

.

Dokumentacja powinna zawierać:

a) program praktyki (sylabus)

b) Kartę praktykanta APS (Załącznik )

c) dokumentację przebiegu praktyk:

- harmonogram realizacji zadań w miejscu praktyki

- charakterystyka placówki

- charakterystyka klasy lub charakterystyka ucznia ( do wyboru)

- protokoły hospitacji

- scenariusze realizacji zajęć

- opinia praktykanta o przebiegu praktyki

- karta oceny studenta (praktyka asystencko-pedagogiczna)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Niewiadomski
Prowadzący grup: Łukasz Niewiadomski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Praktyka w szkole ponadpodstawowej.

Literatura:

1. Czerwonka E., Waszkuć E. (2011). Metodyka nauczania przedmiotów, Kielce.

Materiał dostępny poprzez: metodyka nauczania przedmiotów - Ministerstwo Edukacji wyszukiwarka.efs.men.gov.pl › materialy-dla-studentow › attachment

2. Gombrich E. (1981) Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia obrazowego. Warszawa

3. Józefowski E.,(2009). Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, Łódź.

5. Limont W.,(1994). Synektyka a zdolności twórcze. Toruń .

6. Okoń W.(2003). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa

7. Rudowski T.(1989). Badania nad czynnikami intelektualnymi warunkującymi kształcenie plastyczne. Warszawa

Uwagi:

Podstawą zaliczenia praktyk jest zrealizowanie 20 godzin praktyki asystencko-pedagogicznej w ramach zajęć plastycznych, prowadzonych w szkołach ponadpodstawowych wg poniższego podziału:

Nakład pracy:

POZNANIE STRUKTURY PLACÓWKI- (15% godz. praktyki): 3 godz.

HOSPITOWANIE ZAJĘĆ- (25% godz. praktyki): 5 godz.

PROWADZENIE ZAJĘĆ- (50% godz. praktyki): 10 godz.

OCENA FUNKCJONALNA UCZNIA- (10% godz. praktyki): 2 godz.

Przygotowanie się do zajęć: 40 godz.

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60 godz.

Liczba punktów ECTS - 2

Zaliczenie odbywa się na podstawie rozmowy z praktykantem oraz merytorycznej oceny dokumentacji, wypełnionej i złożonej opiekunowi praktyk.

.

Dokumentacja powinna zawierać:

a) program praktyki (sylabus)

b) Kartę praktykanta APS (Załącznik )

c) dokumentację przebiegu praktyk:

- harmonogram realizacji zadań w miejscu praktyki

- charakterystyka placówki

- charakterystyka klasy lub charakterystyka ucznia ( do wyboru)

- protokoły hospitacji

- scenariusze realizacji zajęć

- opinia praktykanta o przebiegu praktyki

- karta oceny studenta (praktyka asystencko-pedagogiczna)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)