Analiza dzieła sztuki - 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | EP-2F-ADS2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza dzieła sztuki - 2 |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest ćwiczeniową kontynuacją zajęć wykładowych z pierwszego roku studiów Analiza dzieła sztuki - 1 Podstawą zaliczenia przedmiotu jest czynny udział w zajęciach. Realizacja ćwiczeń indywidualnych i grupowych w ramach różnorodnych technik i konwencji analitycznych. Dokumentacja działań w zespole na platformie Teams. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Formy przekazu treści artystycznych. Ćwiczenia analityczne z użyciem wybranych metod opisu dzieła. Dostosowanie języka i metod analitycznych ze względu na specyfikę obiektu. Wykorzystanie literackiej i kulturowej perspektywy dzieła sztuki. Różnice i podobieństwa analizy i interpretacji dzieł artystycznych. Wygłaszanie sądów o sztuce z uwzględnieniem profesjonalnych metod opisu dzieła. Ćwiczenie umiejętności przekładu z języka środków plastycznych na język werbalny. Zajęcia w formie ćwiczeń do wykładu Analiza dzieła sztuki 1. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Białostocki J., (1982) Symbole i obrazy w świecie sztuki. Warszawa. Dąb- Kalinowska B., (1994), Ziemia, piekło, raj – jak czytać obrazy religijne, PWN, Warszawa. Fabiani B., (2016), Stary Testament w malarstwie, PWN, Warszawa. Fabiani B., (2017), Antyk w malarstwie, PWN, Warszawa. Fabiani B., (2017), Biblia w malarstwie, PWN, Warszawa. Dzieło sztuki: źródło ikonograficzne czy coś więcej? , Materiały sympozjum XVII Powszechnego Zjazdu Historyków w Krakowie 15-18 września 2004, Warszawa 2005. Ławniczak W., (1975) Teoretyczne podstawy interpretacji dzieł sztuki plastycznej, Poznań. Panofsky E., (1971), Ikonografia i ikonologia, [w:] Studia z historii sztuki, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, Warszawa, s. 11-32. Literatura uzupełniająca: Białostocki J., pod red., (1981) Ars emblematica. Ukryte znaczenia w malarstwie holenderskim, kat. wystawy, Warszawa. Cirlot J. E., (2000) Słownik symboli, Kraków. Forstner D., (1990) Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa. Kalinowski L., (1989) Speculum artis, Warszawa. Kopaliński W., (1990) Słownik symboli, Warszawa. Pastoureau M., (2006), Średniowieczny świat symboli, Warszawa. Porębski M., (1972) Ikonosfera, Kraków. Ripa C., (1998) Ikonologia, Kraków. Seibert J., (2007),Leksykon sztuki chrześcijańskiej. Tematy, postacie, symbole, Kielce. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student zna wybrane metody analizy dzieła sztuki i ich podstawy teoretyczne. Student ma podstawową wiedzę o źródłach danych do analizy dzieł sztuki. Umiejętności Student potrafi przeanalizować dzieło sztuki historyczne bądź współczesne pod względem formy, treści i interpretacji. Student potrafi wykazać poprzez analizę dzieła artystycznego ciągłość tradycji i współczesności w sztukach plastycznych. Student potrafi wyszukiwać źródła wiedzy potrzebnej do analizy dzieł sztuki na potrzeby pracy artystycznej i badawczej. Kompetencje społeczne Student jest gotów do uczestnictwa w debatach dotyczących sztuki dawnej i współczesnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia analityczne, pokaz multimedialny, praca indywidualna i grupowa Wykonanie analiz dzieł sztuki w ujęciu różnych teorii historii sztuki. Opisy i interpretacje dzieł w ujęciu różnych teorii sztuki, z zastosowaniem terminologii i ikonografii służącej do opisu dzieła sztuki, umiejętne posługiwanie się warsztatem bibliograficznym Oceny: 5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wychowania estetycznego, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury, 4 – znajomość zagadnień związanych z tematem, 3 – podstawowa znajomość zagadnień. ECTS 2 pkt: 30 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń, 30 godz. pracy własnej studenta (kwerenda źródeł, przygotowanie pracy analitycznej, lektura literatury przedmiotu) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Janota-Bzowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Janota-Bzowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
Przedmiot jest ćwiczeniową kontynuacją zajęć wykładowych z pierwszego roku studiów Analiza dzieła sztuki - 1 1. Koncepcje strukturalne i ikonograficzne dzieła sztuki. 2. Wybrane metody analizy dzieła sztuki. 3. Ukryte treści dzieła - wybrane analizy ikonograficzne. 4. Formy przekazu treści artystycznych. 5. Analiza ikonologiczna 6. Interdyscyplinarne uwarunkowanie współczesnej analizy artystycznej. 7. Warsztat terminologiczny. 8. Kontekst dzieła sztuki. 9. Analiza obrazu metodą Wolfganga Kempa. 10. Literacka perspektywa analizy działa sztuki. 11. Kulturowa przynależność dzieła sztuki 12. Heinrich Wölfflin i badania nad formą. 13. Analiza interpretacyjna. 14. Krytyka estetyczna. 15. Współczesna krytyka artystyczna. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Janota-Bzowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Janota-Bzowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest ćwiczeniową kontynuacją zajęć wykładowych z pierwszego roku studiów Analiza dzieła sztuki - 1 |
|
Pełny opis: |
1. Koncepcje strukturalne i ikonograficzne dzieła sztuki. 2. Wybrane metody analizy dzieła sztuki. 3. Ukryte treści dzieła - wybrane analizy ikonograficzne. 4. Formy przekazu treści artystycznych. 5. Analiza ikonologiczna 6. Interdyscyplinarne uwarunkowanie współczesnej analizy artystycznej. 7. Warsztat terminologiczny. 8. Kontekst dzieła sztuki. 9. Analiza obrazu metodą Wolfganga Kempa. 10. Literacka perspektywa analizy działa sztuki. 11. Kulturowa przynależność dzieła sztuki 12. Heinrich Wölfflin i badania nad formą. 13. Analiza interpretacyjna. 14. Krytyka estetyczna. 15. Współczesna krytyka artystyczna. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Białostocki J., (1982) Symbole i obrazy w świecie sztuki. Warszawa. Dąb- Kalinowska B., (1994), Ziemia, piekło, raj – jak czytać obrazy religijne, PWN, Warszawa. Fabiani B., (2016), Stary Testament w malarstwie, PWN, Warszawa. Fabiani B., (2017), Antyk w malarstwie, PWN, Warszawa. Fabiani B., (2017), Biblia w malarstwie, PWN, Warszawa. Dzieło sztuki: źródło ikonograficzne czy coś więcej? , Materiały sympozjum XVII Powszechnego Zjazdu Historyków w Krakowie 15-18 września 2004, Warszawa 2005. Ławniczak W., (1975) Teoretyczne podstawy interpretacji dzieł sztuki plastycznej, Poznań. Panofsky E., (1971), Ikonografia i ikonologia, [w:] Studia z historii sztuki, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, Warszawa, s. 11-32. Literatura uzupełniająca: Białostocki J., pod red., (1981) Ars emblematica. Ukryte znaczenia w malarstwie holenderskim, kat. wystawy, Warszawa. Cirlot J. E., (2000) Słownik symboli, Kraków. Forstner D., (1990) Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa. Kalinowski L., (1989) Speculum artis, Warszawa. Kopaliński W., (1990) Słownik symboli, Warszawa. Pastoureau M., (2006), Średniowieczny świat symboli, Warszawa. Porębski M., (1972) Ikonosfera, Kraków. Ripa C., (1998) Ikonologia, Kraków. Seibert J., (2007),Leksykon sztuki chrześcijańskiej. Tematy, postacie, symbole, Kielce. |
|
Uwagi: |
Ćwiczenia analityczne, pokaz multimedialny, praca indywidualna i grupowa Wykonanie analiz dzieł sztuki w ujęciu różnych teorii historii sztuki. Opisy i interpretacje dzieł w ujęciu różnych teorii sztuki, z zastosowaniem terminologii i ikonografii służącej do opisu dzieła sztuki, umiejętne posługiwanie się warsztatem bibliograficznym Oceny: 5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wychowania estetycznego, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury, 4 – znajomość zagadnień związanych z tematem, 3 – podstawowa znajomość zagadnień. ECTS 2 pkt: 30 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń, 30 godz. pracy własnej studenta (kwerenda źródeł, przygotowanie pracy analitycznej, lektura literatury przedmiotu) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Janota-Bzowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Janota-Bzowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest ćwiczeniową kontynuacją zajęć wykładowych z pierwszego roku studiów Analiza dzieła sztuki - 1 Podstawą zaliczenia przedmiotu jest czynny udział w zajęciach. Realizacja ćwiczeń indywidualnych i grupowych w ramach różnorodnych technik i konwencji analitycznych. Dokumentacja działań w zespole na platformie Teams. |
|
Pełny opis: |
1. Koncepcje strukturalne i ikonograficzne dzieła sztuki. 2. Wybrane metody analizy dzieła sztuki. 3. Ukryte treści dzieła - wybrane analizy ikonograficzne. 4. Formy przekazu treści artystycznych. 5. Analiza ikonologiczna 6. Interdyscyplinarne uwarunkowanie współczesnej analizy artystycznej. 7. Warsztat terminologiczny. 8. Kontekst dzieła sztuki. 9. Analiza obrazu metodą Wolfganga Kempa. 10. Literacka perspektywa analizy działa sztuki. 11. Kulturowa przynależność dzieła sztuki 12. Heinrich Wölfflin i badania nad formą. 13. Analiza interpretacyjna. 14. Krytyka estetyczna. 15. Współczesna krytyka artystyczna. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Białostocki J., (1982) Symbole i obrazy w świecie sztuki. Warszawa. Dąb- Kalinowska B., (1994), Ziemia, piekło, raj – jak czytać obrazy religijne, PWN, Warszawa. Fabiani B., (2016), Stary Testament w malarstwie, PWN, Warszawa. Fabiani B., (2017), Antyk w malarstwie, PWN, Warszawa. Fabiani B., (2017), Biblia w malarstwie, PWN, Warszawa. Dzieło sztuki: źródło ikonograficzne czy coś więcej? , Materiały sympozjum XVII Powszechnego Zjazdu Historyków w Krakowie 15-18 września 2004, Warszawa 2005. Ławniczak W., (1975) Teoretyczne podstawy interpretacji dzieł sztuki plastycznej, Poznań. Panofsky E., (1971), Ikonografia i ikonologia, [w:] Studia z historii sztuki, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, Warszawa, s. 11-32. Literatura uzupełniająca: Białostocki J., pod red., (1981) Ars emblematica. Ukryte znaczenia w malarstwie holenderskim, kat. wystawy, Warszawa. Cirlot J. E., (2000) Słownik symboli, Kraków. Forstner D., (1990) Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa. Kalinowski L., (1989) Speculum artis, Warszawa. Kopaliński W., (1990) Słownik symboli, Warszawa. Pastoureau M., (2006), Średniowieczny świat symboli, Warszawa. Porębski M., (1972) Ikonosfera, Kraków. Ripa C., (1998) Ikonologia, Kraków. Seibert J., (2007),Leksykon sztuki chrześcijańskiej. Tematy, postacie, symbole, Kielce. |
|
Uwagi: |
Ćwiczenia analityczne, pokaz multimedialny, praca indywidualna i grupowa Wykonanie analiz dzieł sztuki w ujęciu różnych teorii historii sztuki. Opisy i interpretacje dzieł w ujęciu różnych teorii sztuki, z zastosowaniem terminologii i ikonografii służącej do opisu dzieła sztuki, umiejętne posługiwanie się warsztatem bibliograficznym Oceny: 5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wychowania estetycznego, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury, 4 – znajomość zagadnień związanych z tematem, 3 – podstawowa znajomość zagadnień. ECTS 2 pkt: 30 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń, 30 godz. pracy własnej studenta (kwerenda źródeł, przygotowanie pracy analitycznej, lektura literatury przedmiotu) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Janota-Bzowska | |
Prowadzący grup: | Anna Ekielska-Mardal | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest ćwiczeniową kontynuacją zajęć wykładowych z pierwszego roku studiów Analiza dzieła sztuki - 1 Podstawą zaliczenia przedmiotu jest czynny udział w zajęciach. Realizacja ćwiczeń indywidualnych i grupowych w ramach różnorodnych technik i konwencji analitycznych. Dokumentacja działań w zespole na platformie Teams. |
|
Pełny opis: |
1. Koncepcje strukturalne i ikonograficzne dzieła sztuki. 2. Wybrane metody analizy dzieła sztuki. 3. Ukryte treści dzieła - wybrane analizy ikonograficzne. 4. Formy przekazu treści artystycznych. 5. Analiza ikonologiczna 6. Interdyscyplinarne uwarunkowanie współczesnej analizy artystycznej. 7. Warsztat terminologiczny. 8. Kontekst dzieła sztuki. 9. Analiza obrazu metodą Wolfganga Kempa. 10. Literacka perspektywa analizy działa sztuki. 11. Kulturowa przynależność dzieła sztuki 12. Heinrich Wölfflin i badania nad formą. 13. Analiza interpretacyjna. 14. Krytyka estetyczna. 15. Współczesna krytyka artystyczna. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Białostocki J., (1982) Symbole i obrazy w świecie sztuki. Warszawa. Dąb- Kalinowska B., (1994), Ziemia, piekło, raj – jak czytać obrazy religijne, PWN, Warszawa. Fabiani B., (2016), Stary Testament w malarstwie, PWN, Warszawa. Fabiani B., (2017), Antyk w malarstwie, PWN, Warszawa. Fabiani B., (2017), Biblia w malarstwie, PWN, Warszawa. Dzieło sztuki: źródło ikonograficzne czy coś więcej? , Materiały sympozjum XVII Powszechnego Zjazdu Historyków w Krakowie 15-18 września 2004, Warszawa 2005. Ławniczak W., (1975) Teoretyczne podstawy interpretacji dzieł sztuki plastycznej, Poznań. Panofsky E., (1971), Ikonografia i ikonologia, [w:] Studia z historii sztuki, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, Warszawa, s. 11-32. Literatura uzupełniająca: Białostocki J., pod red., (1981) Ars emblematica. Ukryte znaczenia w malarstwie holenderskim, kat. wystawy, Warszawa. Cirlot J. E., (2000) Słownik symboli, Kraków. Forstner D., (1990) Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa. Kalinowski L., (1989) Speculum artis, Warszawa. Kopaliński W., (1990) Słownik symboli, Warszawa. Pastoureau M., (2006), Średniowieczny świat symboli, Warszawa. Porębski M., (1972) Ikonosfera, Kraków. Ripa C., (1998) Ikonologia, Kraków. Seibert J., (2007),Leksykon sztuki chrześcijańskiej. Tematy, postacie, symbole, Kielce. |
|
Uwagi: |
Ćwiczenia analityczne, pokaz multimedialny, praca indywidualna i grupowa Wykonanie analiz dzieł sztuki w ujęciu różnych teorii historii sztuki. Opisy i interpretacje dzieł w ujęciu różnych teorii sztuki, z zastosowaniem terminologii i ikonografii służącej do opisu dzieła sztuki, umiejętne posługiwanie się warsztatem bibliograficznym Oceny: 5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wychowania estetycznego, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury, 4 – znajomość zagadnień związanych z tematem, 3 – podstawowa znajomość zagadnień. ECTS 2 pkt: 30 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń, 30 godz. pracy własnej studenta (kwerenda źródeł, przygotowanie pracy analitycznej, lektura literatury przedmiotu) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-22 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.