Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza dzieła sztuki - 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EP-2F-ADS2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza dzieła sztuki - 2
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Przedmiot jest ćwiczeniową kontynuacją zajęć wykładowych z pierwszego roku studiów Analiza dzieła sztuki - 1

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest czynny udział w zajęciach. Realizacja ćwiczeń indywidualnych i grupowych w ramach różnorodnych technik i konwencji analitycznych. Dokumentacja działań w zespole na platformie Teams.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Formy przekazu treści artystycznych. Ćwiczenia analityczne z użyciem wybranych metod opisu dzieła. Dostosowanie języka i metod analitycznych ze względu na specyfikę obiektu. Wykorzystanie literackiej i kulturowej perspektywy dzieła sztuki. Różnice i podobieństwa analizy i interpretacji dzieł artystycznych. Wygłaszanie sądów o sztuce z uwzględnieniem profesjonalnych metod opisu dzieła. Ćwiczenie umiejętności przekładu z języka środków plastycznych na język werbalny.

Zajęcia w formie ćwiczeń do wykładu Analiza dzieła sztuki 1.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Białostocki J., (1982) Symbole i obrazy w świecie sztuki. Warszawa.

Dąb- Kalinowska B., (1994), Ziemia, piekło, raj – jak czytać obrazy religijne, PWN, Warszawa.

Fabiani B., (2016), Stary Testament w malarstwie, PWN, Warszawa.

Fabiani B., (2017), Antyk w malarstwie, PWN, Warszawa.

Fabiani B., (2017), Biblia w malarstwie, PWN, Warszawa.

Dzieło sztuki: źródło ikonograficzne czy coś więcej? , Materiały sympozjum XVII Powszechnego Zjazdu Historyków w Krakowie 15-18 września 2004, Warszawa 2005.

Ławniczak W., (1975) Teoretyczne podstawy interpretacji dzieł sztuki plastycznej, Poznań.

Panofsky E., (1971), Ikonografia i ikonologia, [w:] Studia z historii sztuki, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, Warszawa, s. 11-32.

Literatura uzupełniająca:

Białostocki J., pod red., (1981) Ars emblematica. Ukryte znaczenia w malarstwie holenderskim, kat. wystawy, Warszawa.

Cirlot J. E., (2000) Słownik symboli, Kraków.

Forstner D., (1990) Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa.

Kalinowski L., (1989) Speculum artis, Warszawa.

Kopaliński W., (1990) Słownik symboli, Warszawa.

Pastoureau M., (2006), Średniowieczny świat symboli, Warszawa.

Porębski M., (1972) Ikonosfera, Kraków.

Ripa C., (1998) Ikonologia, Kraków.

Seibert J., (2007),Leksykon sztuki chrześcijańskiej. Tematy, postacie, symbole, Kielce.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student zna wybrane metody analizy dzieła sztuki i ich podstawy teoretyczne.

Student ma podstawową wiedzę o źródłach danych do analizy dzieł sztuki.

Umiejętności

Student potrafi przeanalizować dzieło sztuki historyczne bądź współczesne pod względem formy, treści i interpretacji.

Student potrafi wykazać poprzez analizę dzieła artystycznego ciągłość tradycji i współczesności w sztukach plastycznych.

Student potrafi wyszukiwać źródła wiedzy potrzebnej do analizy dzieł sztuki na potrzeby pracy artystycznej i badawczej.

Kompetencje społeczne

Student jest gotów do uczestnictwa w debatach dotyczących sztuki dawnej i współczesnej.

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia analityczne, pokaz multimedialny, praca indywidualna i grupowa

Wykonanie analiz dzieł sztuki w ujęciu różnych teorii historii sztuki.

Opisy i interpretacje dzieł w ujęciu różnych teorii sztuki, z zastosowaniem terminologii i ikonografii służącej do opisu dzieła sztuki, umiejętne posługiwanie się warsztatem bibliograficznym

Oceny:

5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wychowania estetycznego, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,

4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,

3 – podstawowa znajomość zagadnień.

ECTS 2 pkt:

30 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń,

30 godz. pracy własnej studenta (kwerenda źródeł, przygotowanie pracy analitycznej, lektura literatury przedmiotu)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Janota-Bzowska
Prowadzący grup: Magdalena Janota-Bzowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

Przedmiot jest ćwiczeniową kontynuacją zajęć wykładowych z pierwszego roku studiów Analiza dzieła sztuki - 1

1. Koncepcje strukturalne i ikonograficzne dzieła sztuki.

2. Wybrane metody analizy dzieła sztuki.

3. Ukryte treści dzieła - wybrane analizy ikonograficzne.

4. Formy przekazu treści artystycznych.

5. Analiza ikonologiczna

6. Interdyscyplinarne uwarunkowanie współczesnej analizy artystycznej.

7. Warsztat terminologiczny.

8. Kontekst dzieła sztuki.

9. Analiza obrazu metodą Wolfganga Kempa.

10. Literacka perspektywa analizy działa sztuki.

11. Kulturowa przynależność dzieła sztuki

12. Heinrich Wölfflin i badania nad formą.

13. Analiza interpretacyjna.

14. Krytyka estetyczna.

15. Współczesna krytyka artystyczna.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Janota-Bzowska
Prowadzący grup: Magdalena Janota-Bzowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot jest ćwiczeniową kontynuacją zajęć wykładowych z pierwszego roku studiów Analiza dzieła sztuki - 1

Pełny opis:

1. Koncepcje strukturalne i ikonograficzne dzieła sztuki.

2. Wybrane metody analizy dzieła sztuki.

3. Ukryte treści dzieła - wybrane analizy ikonograficzne.

4. Formy przekazu treści artystycznych.

5. Analiza ikonologiczna

6. Interdyscyplinarne uwarunkowanie współczesnej analizy artystycznej.

7. Warsztat terminologiczny.

8. Kontekst dzieła sztuki.

9. Analiza obrazu metodą Wolfganga Kempa.

10. Literacka perspektywa analizy działa sztuki.

11. Kulturowa przynależność dzieła sztuki

12. Heinrich Wölfflin i badania nad formą.

13. Analiza interpretacyjna.

14. Krytyka estetyczna.

15. Współczesna krytyka artystyczna.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Białostocki J., (1982) Symbole i obrazy w świecie sztuki. Warszawa.

Dąb- Kalinowska B., (1994), Ziemia, piekło, raj – jak czytać obrazy religijne, PWN, Warszawa.

Fabiani B., (2016), Stary Testament w malarstwie, PWN, Warszawa.

Fabiani B., (2017), Antyk w malarstwie, PWN, Warszawa.

Fabiani B., (2017), Biblia w malarstwie, PWN, Warszawa.

Dzieło sztuki: źródło ikonograficzne czy coś więcej? , Materiały sympozjum XVII Powszechnego Zjazdu Historyków w Krakowie 15-18 września 2004, Warszawa 2005.

Ławniczak W., (1975) Teoretyczne podstawy interpretacji dzieł sztuki plastycznej, Poznań.

Panofsky E., (1971), Ikonografia i ikonologia, [w:] Studia z historii sztuki, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, Warszawa, s. 11-32.

Literatura uzupełniająca:

Białostocki J., pod red., (1981) Ars emblematica. Ukryte znaczenia w malarstwie holenderskim, kat. wystawy, Warszawa.

Cirlot J. E., (2000) Słownik symboli, Kraków.

Forstner D., (1990) Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa.

Kalinowski L., (1989) Speculum artis, Warszawa.

Kopaliński W., (1990) Słownik symboli, Warszawa.

Pastoureau M., (2006), Średniowieczny świat symboli, Warszawa.

Porębski M., (1972) Ikonosfera, Kraków.

Ripa C., (1998) Ikonologia, Kraków.

Seibert J., (2007),Leksykon sztuki chrześcijańskiej. Tematy, postacie, symbole, Kielce.

Uwagi:

Ćwiczenia analityczne, pokaz multimedialny, praca indywidualna i grupowa

Wykonanie analiz dzieł sztuki w ujęciu różnych teorii historii sztuki.

Opisy i interpretacje dzieł w ujęciu różnych teorii sztuki, z zastosowaniem terminologii i ikonografii służącej do opisu dzieła sztuki, umiejętne posługiwanie się warsztatem bibliograficznym

Oceny:

5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wychowania estetycznego, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,

4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,

3 – podstawowa znajomość zagadnień.

ECTS 2 pkt:

30 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń,

30 godz. pracy własnej studenta (kwerenda źródeł, przygotowanie pracy analitycznej, lektura literatury przedmiotu)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Janota-Bzowska
Prowadzący grup: Magdalena Janota-Bzowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot jest ćwiczeniową kontynuacją zajęć wykładowych z pierwszego roku studiów Analiza dzieła sztuki - 1

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest czynny udział w zajęciach. Realizacja ćwiczeń indywidualnych i grupowych w ramach różnorodnych technik i konwencji analitycznych. Dokumentacja działań w zespole na platformie Teams.

Pełny opis:

1. Koncepcje strukturalne i ikonograficzne dzieła sztuki.

2. Wybrane metody analizy dzieła sztuki.

3. Ukryte treści dzieła - wybrane analizy ikonograficzne.

4. Formy przekazu treści artystycznych.

5. Analiza ikonologiczna

6. Interdyscyplinarne uwarunkowanie współczesnej analizy artystycznej.

7. Warsztat terminologiczny.

8. Kontekst dzieła sztuki.

9. Analiza obrazu metodą Wolfganga Kempa.

10. Literacka perspektywa analizy działa sztuki.

11. Kulturowa przynależność dzieła sztuki

12. Heinrich Wölfflin i badania nad formą.

13. Analiza interpretacyjna.

14. Krytyka estetyczna.

15. Współczesna krytyka artystyczna.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Białostocki J., (1982) Symbole i obrazy w świecie sztuki. Warszawa.

Dąb- Kalinowska B., (1994), Ziemia, piekło, raj – jak czytać obrazy religijne, PWN, Warszawa.

Fabiani B., (2016), Stary Testament w malarstwie, PWN, Warszawa.

Fabiani B., (2017), Antyk w malarstwie, PWN, Warszawa.

Fabiani B., (2017), Biblia w malarstwie, PWN, Warszawa.

Dzieło sztuki: źródło ikonograficzne czy coś więcej? , Materiały sympozjum XVII Powszechnego Zjazdu Historyków w Krakowie 15-18 września 2004, Warszawa 2005.

Ławniczak W., (1975) Teoretyczne podstawy interpretacji dzieł sztuki plastycznej, Poznań.

Panofsky E., (1971), Ikonografia i ikonologia, [w:] Studia z historii sztuki, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, Warszawa, s. 11-32.

Literatura uzupełniająca:

Białostocki J., pod red., (1981) Ars emblematica. Ukryte znaczenia w malarstwie holenderskim, kat. wystawy, Warszawa.

Cirlot J. E., (2000) Słownik symboli, Kraków.

Forstner D., (1990) Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa.

Kalinowski L., (1989) Speculum artis, Warszawa.

Kopaliński W., (1990) Słownik symboli, Warszawa.

Pastoureau M., (2006), Średniowieczny świat symboli, Warszawa.

Porębski M., (1972) Ikonosfera, Kraków.

Ripa C., (1998) Ikonologia, Kraków.

Seibert J., (2007),Leksykon sztuki chrześcijańskiej. Tematy, postacie, symbole, Kielce.

Uwagi:

Ćwiczenia analityczne, pokaz multimedialny, praca indywidualna i grupowa

Wykonanie analiz dzieł sztuki w ujęciu różnych teorii historii sztuki.

Opisy i interpretacje dzieł w ujęciu różnych teorii sztuki, z zastosowaniem terminologii i ikonografii służącej do opisu dzieła sztuki, umiejętne posługiwanie się warsztatem bibliograficznym

Oceny:

5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wychowania estetycznego, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,

4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,

3 – podstawowa znajomość zagadnień.

ECTS 2 pkt:

30 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń,

30 godz. pracy własnej studenta (kwerenda źródeł, przygotowanie pracy analitycznej, lektura literatury przedmiotu)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Janota-Bzowska
Prowadzący grup: Anna Ekielska-Mardal
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot jest ćwiczeniową kontynuacją zajęć wykładowych z pierwszego roku studiów Analiza dzieła sztuki - 1

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest czynny udział w zajęciach. Realizacja ćwiczeń indywidualnych i grupowych w ramach różnorodnych technik i konwencji analitycznych. Dokumentacja działań w zespole na platformie Teams.

Pełny opis:

1. Koncepcje strukturalne i ikonograficzne dzieła sztuki.

2. Wybrane metody analizy dzieła sztuki.

3. Ukryte treści dzieła - wybrane analizy ikonograficzne.

4. Formy przekazu treści artystycznych.

5. Analiza ikonologiczna

6. Interdyscyplinarne uwarunkowanie współczesnej analizy artystycznej.

7. Warsztat terminologiczny.

8. Kontekst dzieła sztuki.

9. Analiza obrazu metodą Wolfganga Kempa.

10. Literacka perspektywa analizy działa sztuki.

11. Kulturowa przynależność dzieła sztuki

12. Heinrich Wölfflin i badania nad formą.

13. Analiza interpretacyjna.

14. Krytyka estetyczna.

15. Współczesna krytyka artystyczna.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Białostocki J., (1982) Symbole i obrazy w świecie sztuki. Warszawa.

Dąb- Kalinowska B., (1994), Ziemia, piekło, raj – jak czytać obrazy religijne, PWN, Warszawa.

Fabiani B., (2016), Stary Testament w malarstwie, PWN, Warszawa.

Fabiani B., (2017), Antyk w malarstwie, PWN, Warszawa.

Fabiani B., (2017), Biblia w malarstwie, PWN, Warszawa.

Dzieło sztuki: źródło ikonograficzne czy coś więcej? , Materiały sympozjum XVII Powszechnego Zjazdu Historyków w Krakowie 15-18 września 2004, Warszawa 2005.

Ławniczak W., (1975) Teoretyczne podstawy interpretacji dzieł sztuki plastycznej, Poznań.

Panofsky E., (1971), Ikonografia i ikonologia, [w:] Studia z historii sztuki, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, Warszawa, s. 11-32.

Literatura uzupełniająca:

Białostocki J., pod red., (1981) Ars emblematica. Ukryte znaczenia w malarstwie holenderskim, kat. wystawy, Warszawa.

Cirlot J. E., (2000) Słownik symboli, Kraków.

Forstner D., (1990) Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa.

Kalinowski L., (1989) Speculum artis, Warszawa.

Kopaliński W., (1990) Słownik symboli, Warszawa.

Pastoureau M., (2006), Średniowieczny świat symboli, Warszawa.

Porębski M., (1972) Ikonosfera, Kraków.

Ripa C., (1998) Ikonologia, Kraków.

Seibert J., (2007),Leksykon sztuki chrześcijańskiej. Tematy, postacie, symbole, Kielce.

Uwagi:

Ćwiczenia analityczne, pokaz multimedialny, praca indywidualna i grupowa

Wykonanie analiz dzieł sztuki w ujęciu różnych teorii historii sztuki.

Opisy i interpretacje dzieł w ujęciu różnych teorii sztuki, z zastosowaniem terminologii i ikonografii służącej do opisu dzieła sztuki, umiejętne posługiwanie się warsztatem bibliograficznym

Oceny:

5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wychowania estetycznego, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,

4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,

3 – podstawowa znajomość zagadnień.

ECTS 2 pkt:

30 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń,

30 godz. pracy własnej studenta (kwerenda źródeł, przygotowanie pracy analitycznej, lektura literatury przedmiotu)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-22 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)