Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza dzieła sztuki - 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EP-2F-ADS1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza dzieła sztuki - 1
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Analiza dzieła sztuki - dzieło sztuki jako komunikat

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Wprowadzenie do zagadnień analizy dzieła sztuki (forma, treść, interpretacja, bibliografia sztuki). Elementy analizy formalnej i treściowej, interpretacja znaczeniowa dzieła. Prezentacja różnorodnych metod interpretacyjnych i analitycznych dzieł sztuki. Przedstawienie podstaw analizy ikonograficznej i ikonologicznej. Język dzieła sztuki. Ujęcie artystyczne, historyczne, filozoficzne, społeczne kontekstów dzieła. Terminologia opisu dzieła sztuki. Elementy archiwizacji dzieł.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Białostocki J., (1982) Symbole i obrazy w świecie sztuki. Warszawa.

Dąb- Kalinowska B., (1994), Ziemia, piekło, raj – jak czytać obrazy religijne, PWN, Warszawa.

Fabiani B., (2016), Stary Testament w malarstwie, PWN, Warszawa.

Fabiani B., (2017), Antyk w malarstwie, PWN, Warszawa.

Fabiani B., (2017), Biblia w malarstwie, PWN, Warszawa.

Dzieło sztuki: źródło ikonograficzne czy coś więcej? , Materiały sympozjum XVII Powszechnego Zjazdu Historyków w Krakowie 15-18 września 2004, Warszawa 2005.

Ławniczak W., (1975) Teoretyczne podstawy interpretacji dzieł sztuki plastycznej, Poznań.

Panofsky E., (1971), Ikonografia i ikonologia, [w:] Studia z historii sztuki, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, Warszawa, s. 11-32.

Literatura uzupełniająca:

Białostocki J., pod red., (1981) Ars emblematica. Ukryte znaczenia w malarstwie holenderskim, kat. wystawy, Warszawa.

Cirlot J. E., (2000) Słownik symboli, Kraków.

Forstner D., (1990) Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa.

Kalinowski L., (1989) Speculum artis, Warszawa.

Kopaliński W., (1990) Słownik symboli, Warszawa.

Pastoureau M., (2006), Średniowieczny świat symboli, Warszawa.

Porębski M., (1972) Ikonosfera, Kraków.

Ripa C., (1998) Ikonologia, Kraków.

Seibert J., (2007),Leksykon sztuki chrześcijańskiej. Tematy, postacie, symbole, Kielce.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student zna wybrane metody analizy dzieła sztuki i ich podstawy teoretyczne.

Student ma podstawową wiedzę o źródłach danych do analizy dzieł sztuki.

Umiejętności

Student potrafi przeanalizować dzieło sztuki historyczne bądź współczesne pod względem formy, treści i interpretacji.

Student potrafi wykazać poprzez analizę dzieła artystycznego ciągłość tradycji i współczesności w sztukach plastycznych.

Student potrafi wyszukiwać źródła wiedzy potrzebnej do analizy dzieł sztuki na potrzeby pracy artystycznej i badawczej.

Kompetencje społeczne

Student jest gotów do uczestnictwa w debatach dotyczących sztuki dawnej i współczesnej.

Metody i kryteria oceniania:

- egzamin ustny

- pisemne i ustne opisy i interpretacje dzieł sztuki (w ujęciu różnych teorii sztuki, z zastosowaniem adekwatnej terminologii oraz ikonografii; z umiejętnym posługiwaniem się bibliografią)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Janota-Bzowska
Prowadzący grup: Magdalena Janota-Bzowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Janota-Bzowska
Prowadzący grup: Magdalena Janota-Bzowska
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a521c459d030a48458eaea12f5c5f4e3b%40thread.tacv2/conversations?groupId=0c795480-7572-4a5e-ba39-f56bac3e7e34&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Białostocki J., (1982) Symbole i obrazy w świecie sztuki. Warszawa.

Dąb- Kalinowska B., (1994), Ziemia, piekło, raj – jak czytać obrazy religijne, PWN, Warszawa.

Fabiani B., (2016), Stary Testament w malarstwie, PWN, Warszawa.

Fabiani B., (2017), Antyk w malarstwie, PWN, Warszawa.

Fabiani B., (2017), Biblia w malarstwie, PWN, Warszawa.

Dzieło sztuki: źródło ikonograficzne czy coś więcej? , Materiały sympozjum XVII Powszechnego Zjazdu Historyków w Krakowie 15-18 września 2004, Warszawa 2005.

Ławniczak W., (1975) Teoretyczne podstawy interpretacji dzieł sztuki plastycznej, Poznań.

Panofsky E., (1971), Ikonografia i ikonologia, [w:] Studia z historii sztuki, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, Warszawa, s. 11-32.

Literatura uzupełniająca:

Białostocki J., pod red., (1981) Ars emblematica. Ukryte znaczenia w malarstwie holenderskim, kat. wystawy, Warszawa.

Cirlot J. E., (2000) Słownik symboli, Kraków.

Forstner D., (1990) Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa.

Kalinowski L., (1989) Speculum artis, Warszawa.

Kopaliński W., (1990) Słownik symboli, Warszawa.

Pastoureau M., (2006), Średniowieczny świat symboli, Warszawa.

Porębski M., (1972) Ikonosfera, Kraków.

Ripa C., (1998) Ikonologia, Kraków.

Seibert J., (2007),Leksykon sztuki chrześcijańskiej. Tematy, postacie, symbole, Kielce.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Janota-Bzowska
Prowadzący grup: Magdalena Janota-Bzowska, Katarzyna Stamm
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ay_tg2d2aS10F2lvXjJsuC9-4r0qwNTDbOKWwW4dW_FY1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=74208a38-3be4-44a0-9ba7-a3fe738bc7e4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Analiza dzieła sztuki - dzieło sztuki jako komunikat

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Wprowadzenie do zagadnień analizy dzieła sztuki (forma, treść, interpretacja, bibliografia sztuki). Elementy analizy formalnej i treściowej, interpretacja znaczeniowa dzieła. Prezentacja różnorodnych metod interpretacyjnych i analitycznych dzieł sztuki. Przedstawienie podstaw analizy ikonograficznej i ikonologicznej. Język dzieła sztuki. Ujęcie artystyczne, historyczne, filozoficzne, społeczne kontekstów dzieła. Terminologia opisu dzieła sztuki. Elementy archiwizacji dzieł.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Białostocki J., (1982) Symbole i obrazy w świecie sztuki. Warszawa.

Dąb- Kalinowska B., (1994), Ziemia, piekło, raj – jak czytać obrazy religijne, PWN, Warszawa.

Fabiani B., (2016), Stary Testament w malarstwie, PWN, Warszawa.

Fabiani B., (2017), Antyk w malarstwie, PWN, Warszawa.

Fabiani B., (2017), Biblia w malarstwie, PWN, Warszawa.

Dzieło sztuki: źródło ikonograficzne czy coś więcej? , Materiały sympozjum XVII Powszechnego Zjazdu Historyków w Krakowie 15-18 września 2004, Warszawa 2005.

Ławniczak W., (1975) Teoretyczne podstawy interpretacji dzieł sztuki plastycznej, Poznań.

Panofsky E., (1971), Ikonografia i ikonologia, [w:] Studia z historii sztuki, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, Warszawa, s. 11-32.

Literatura uzupełniająca:

Białostocki J., pod red., (1981) Ars emblematica. Ukryte znaczenia w malarstwie holenderskim, kat. wystawy, Warszawa.

Cirlot J. E., (2000) Słownik symboli, Kraków.

Forstner D., (1990) Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa.

Kalinowski L., (1989) Speculum artis, Warszawa.

Kopaliński W., (1990) Słownik symboli, Warszawa.

Pastoureau M., (2006), Średniowieczny świat symboli, Warszawa.

Porębski M., (1972) Ikonosfera, Kraków.

Ripa C., (1998) Ikonologia, Kraków.

Seibert J., (2007),Leksykon sztuki chrześcijańskiej. Tematy, postacie, symbole, Kielce.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Janota-Bzowska
Prowadzący grup: Magdalena Janota-Bzowska
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ay_tg2d2aS10F2lvXjJsuC9-4r0qwNTDbOKWwW4dW_FY1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=74208a38-3be4-44a0-9ba7-a3fe738bc7e4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Analiza dzieła sztuki - dzieło sztuki jako komunikat. Wykład z pokazem multimedialnym połączony z konwersatorium i analizą dzieł sztuki.

- egzamin ustny

- pisemne i ustne opisy i interpretacje dzieł sztuki (w ujęciu różnych teorii sztuki, z zastosowaniem adekwatnej terminologii oraz ikonografii; z umiejętnym posługiwaniem się bibliografią)

Oceny:

5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wychowania estetycznego, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,

4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,

3 – podstawowa znajomość zagadnień.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Wprowadzenie do zagadnień analizy dzieła sztuki (forma, treść, interpretacja, bibliografia sztuki). Elementy analizy formalnej i treściowej, interpretacja znaczeniowa dzieła. Prezentacja różnorodnych metod interpretacyjnych i analitycznych dzieł sztuki. Przedstawienie podstaw analizy ikonograficznej i ikonologicznej. Język dzieła sztuki. Ujęcie artystyczne, historyczne, filozoficzne, społeczne kontekstów dzieła. Terminologia opisu dzieła sztuki. Elementy archiwizacji dzieł.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Białostocki J., (1982) Symbole i obrazy w świecie sztuki. Warszawa.

Dąb- Kalinowska B., (1994), Ziemia, piekło, raj – jak czytać obrazy religijne, PWN, Warszawa.

Fabiani B., (2016), Stary Testament w malarstwie, PWN, Warszawa.

Fabiani B., (2017), Antyk w malarstwie, PWN, Warszawa.

Fabiani B., (2017), Biblia w malarstwie, PWN, Warszawa.

Dzieło sztuki: źródło ikonograficzne czy coś więcej? , Materiały sympozjum XVII Powszechnego Zjazdu Historyków w Krakowie 15-18 września 2004, Warszawa 2005.

Ławniczak W., (1975) Teoretyczne podstawy interpretacji dzieł sztuki plastycznej, Poznań.

Panofsky E., (1971), Ikonografia i ikonologia, [w:] Studia z historii sztuki, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, Warszawa, s. 11-32.

Literatura uzupełniająca:

Białostocki J., pod red., (1981) Ars emblematica. Ukryte znaczenia w malarstwie holenderskim, kat. wystawy, Warszawa.

Cirlot J. E., (2000) Słownik symboli, Kraków.

Forstner D., (1990) Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa.

Kalinowski L., (1989) Speculum artis, Warszawa.

Kopaliński W., (1990) Słownik symboli, Warszawa.

Pastoureau M., (2006), Średniowieczny świat symboli, Warszawa.

Porębski M., (1972) Ikonosfera, Kraków.

Ripa C., (1998) Ikonologia, Kraków.

Seibert J., (2007),Leksykon sztuki chrześcijańskiej. Tematy, postacie, symbole, Kielce.

Uwagi:

link do Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9FooV8nlCPQFalL5ovSAgzHvlFFoQlqgfVmUiUQOf5A1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4778cff3-e3d2-46bd-b2cc-1a35a6559d38&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Nakład pracy 3 pkt. ECTS:

30 godz. kontaktowych w formie wykładu multimedialnego,

15 godz. pracy indywidualnej z korektą wykładowcy (przygotowanie opracowania analitycznego z zakresu ikonografii - konwersatorium),

20 godz. lektura literatury przedmiotu (analiza tekstów źródłowych)

25 godz. pracy własnej studenta (przygotowanie do zaliczenia przedmiotu)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Janota-Bzowska
Prowadzący grup: Magdalena Janota-Bzowska
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ay_tg2d2aS10F2lvXjJsuC9-4r0qwNTDbOKWwW4dW_FY1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=74208a38-3be4-44a0-9ba7-a3fe738bc7e4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Analiza dzieła sztuki - dzieło sztuki jako komunikat. Wykład z pokazem multimedialnym połączony z konwersatorium i analizą dzieł sztuki.

- egzamin ustny

- pisemne i ustne opisy i interpretacje dzieł sztuki (w ujęciu różnych teorii sztuki, z zastosowaniem adekwatnej terminologii oraz ikonografii; z umiejętnym posługiwaniem się bibliografią)

Oceny:

5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wychowania estetycznego, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,

4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,

3 – podstawowa znajomość zagadnień.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Wprowadzenie do zagadnień analizy dzieła sztuki (forma, treść, interpretacja, bibliografia sztuki). Elementy analizy formalnej i treściowej, interpretacja znaczeniowa dzieła. Prezentacja różnorodnych metod interpretacyjnych i analitycznych dzieł sztuki. Przedstawienie podstaw analizy ikonograficznej i ikonologicznej. Język dzieła sztuki. Ujęcie artystyczne, historyczne, filozoficzne, społeczne kontekstów dzieła. Terminologia opisu dzieła sztuki. Elementy archiwizacji dzieł.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Białostocki J., (1982) Symbole i obrazy w świecie sztuki. Warszawa.

Dąb- Kalinowska B., (1994), Ziemia, piekło, raj – jak czytać obrazy religijne, PWN, Warszawa.

Fabiani B., (2016), Stary Testament w malarstwie, PWN, Warszawa.

Fabiani B., (2017), Antyk w malarstwie, PWN, Warszawa.

Fabiani B., (2017), Biblia w malarstwie, PWN, Warszawa.

Dzieło sztuki: źródło ikonograficzne czy coś więcej? , Materiały sympozjum XVII Powszechnego Zjazdu Historyków w Krakowie 15-18 września 2004, Warszawa 2005.

Ławniczak W., (1975) Teoretyczne podstawy interpretacji dzieł sztuki plastycznej, Poznań.

Panofsky E., (1971), Ikonografia i ikonologia, [w:] Studia z historii sztuki, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, Warszawa, s. 11-32.

Literatura uzupełniająca:

Białostocki J., pod red., (1981) Ars emblematica. Ukryte znaczenia w malarstwie holenderskim, kat. wystawy, Warszawa.

Cirlot J. E., (2000) Słownik symboli, Kraków.

Forstner D., (1990) Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa.

Kalinowski L., (1989) Speculum artis, Warszawa.

Kopaliński W., (1990) Słownik symboli, Warszawa.

Pastoureau M., (2006), Średniowieczny świat symboli, Warszawa.

Porębski M., (1972) Ikonosfera, Kraków.

Ripa C., (1998) Ikonologia, Kraków.

Seibert J., (2007),Leksykon sztuki chrześcijańskiej. Tematy, postacie, symbole, Kielce.

Uwagi:

link do Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aLW2DDZ251Xxw9C8Tv8tuGNx6fvshXrqsetbwBkNZeus1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9a83cd3e-13eb-4162-bbbd-23a5f6c107a9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Nakład pracy 3 pkt. ECTS:

30 godz. kontaktowych w formie wykładu multimedialnego,

15 godz. pracy indywidualnej z korektą wykładowcy (przygotowanie opracowania analitycznego z zakresu ikonografii - konwersatorium),

20 godz. lektura literatury przedmiotu (analiza tekstów źródłowych)

25 godz. pracy własnej studenta (przygotowanie do zaliczenia przedmiotu)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)