Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne teorie nauczania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: AP-3F-WTN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne teorie nauczania
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 3 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 3 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 3 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne. Style kierowania klasą. Ład i dyscyplina. Procesy społeczne w klasie; integracja klasy szkolnej. Tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce. Nauczanie w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego. Cele kształcenia – źródła, sposoby formułowania i rodzaje. Zasady dydaktyki. Metody nauczania. Treści nauczania. Organizacja procesu kształcenia i pracy uczniów. Lekcja (jednostka dydaktyczna) i jej budowa. Modele lekcji. Sztuka prowadzenia lekcji. Style i techniki pracy z uczniami. Interakcje w klasie. Środki dydaktyczne. Projektowanie działań edukacyjnych dostosowanych do potrzeb i możliwości ucznia, w szczególności do możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się ucznia. Autonomia dydaktyczna nauczyciela. Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia. Ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów; ocenianie kształtujące a efektywność nauczania. Wewnątrzszkolny system oceniania. Sprawdziany i egzaminy zewnętrzne. Ocena efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości pracy szkoły. Edukacyjna wartość dodana.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/ka zna i rozumie usytuowanie dydaktyki w zakresie pedagogiki, a także przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki oraz relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych. Rozumie i opisuje filozoficzne przesłanki leżące u podstaw orientacji dydaktycznych oraz charakteryzuje te orientacje. Zna sposób i zakres wykorzystywania przez dydaktykę dorobku innych nauk (psychologia, socjologia, filozofia).

Zna i rozumie zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego: style kierowania klasą, problem ładu i dyscypliny, procesy społeczne w klasie, integrację klasy szkolnej, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce oraz sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego.

Zna i rozumie współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia – źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje; zasady dydaktyki, metody nauczania, treści nauczania i organizację procesu kształcenia oraz pracy uczniów.

Zna i rozumie zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz jej budowę, modele lekcji i sztukę prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami; interakcje w klasie; środki dydaktyczne. Charakteryzuje zagadnienie lekcji, zna modele lekcji, style i techniki pracy z uczniami, środki dydaktyczne.

Zna i rozumie konieczność projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do potrzeb i możliwości ucznia, w szczególności możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się, a także potrzebę wyrównywania szans edukacyjnych, znaczenie odkrywania oraz rozwijania predyspozycji i uzdolnień oraz zagadnienia związane z przygotowaniem uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych; autonomię dydaktyczną nauczyciela.

Zna i rozumie sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów: ocenianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania, wewnątrzszkolny system oceniania, rodzaje i sposoby przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych; tematykę oceny efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości działalności szkoły oraz edukacyjną wartość dodaną. Ma uporządkowaną wiedzę na temat struktury nadzoru pedagogicznego w polskim systemie oświaty, opisuje ustawowo określone obszary ewaluacji działalności edukacyjnej.

Rozumie i wyjaśnia pojęcia: nauczanie, uczenie się, kształcenie, cele i wyniki kształcenia, metody kształcenia, treść kształcenia, proces kształcenia, zasady dydaktyczne, style nauczania, systemy dydaktyczne; program ukryty szkoły.

Zna sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów, wewnątrzszkolny system oceniania, rodzaje i sposoby egzaminów zewnętrznych, zagadnienia związane z przygotowaniem ucznia do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych.

Umiejętności

Student/ka potrafi zidentyfikować potrzeby dostosowania metod pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego.

Potrafi zaprojektować działania służące integracji klasy szkolnej.

Potrafi dobierać metody nauczania do nauczanych treści i zorganizować pracę uczniów.

Potrafi wybrać model lekcji i zaprojektować jej strukturę.

Potrafi zaplanować pracę z uczniem zdolnym, przygotowującą go do udziału w konkursie przedmiotowym.

Potrafi dokonać oceny pracy ucznia i zaprezentować ją w formie oceny kształtującej.

Konstruuje prosty konspekt zajęć. Trafnie dobiera metody, formy, środki i treści dydaktyczne do założonych celów dydaktycznych - potrafi dostosować metody i formy pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego.

Potrafi zaprojektować wewnętrzne badanie ewaluacyjne, dokonać oceny pracy ucznia.

Kompetencje społeczne

Student/ka ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych związanych z planowaniem zajęć.

Poddaje krytycznej analizie problemy związane z edukacją we współczesnym świecie, działa na rzecz poprawy pracy placówki oświatowej, w poczuciu odpowiedzialności za dobro uczniów.

Jest gotów do twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Tłuściak-Deliowska
Prowadzący grup: Urszula Dernowska, Jarosława Lach, Izabela Mikołajewska, Aleksandra Tłuściak-Deliowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

WYKŁAD

- egzamin w formie pisemnej, test z zadaniami otwartymi i zamkniętymi.

ĆWICZENIA

Główne sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- opracowanie konspektu zajęć lekcyjnych na wybrany temat (z zaproponowanej puli tematów);

- kolokwium w postaci testowej (pytania otwarte i zamknięte).

Oprócz tego efekty uczenia zostaną zmierzone w następujący sposób:

- prezentacja wyników pracy w parach i grupach;

- rozwiązanie indywidualnych zadań w karcie pracy i omówienie;

- wypowiedzi studenta dotyczące rozwiązania przedstawionej sytuacji dydaktyczno-wychowawczej wraz z uzasadnieniem.

Warunki zaliczenia ćwiczeń:

1) obecność i aktywność na zajęciach,

2) systematyczne realizowanie bieżących zadań

3) uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium

4) poprawne zaprojektowanie zajęć dydaktycznych (konspekt zajęć).

Pełny opis:

WYKŁAD - TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. Podstawowe pojęcia dydaktyczne. System kształcenia.

2. Miejsce szkoły we współczesnym społeczeństwie. Modele współczesnej szkoły. Szkoły alternatywne. Program szkolny.

3. Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne. Klimat społeczny klasy. Procesy społeczne w klasie, integracja klasy szkolnej. Style kierowania klasą. Nauczanie w klasie zróżnicowanej w zakresie możliwości edukacyjnych. Praca z uczniem zdolnym oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

4. Planowanie pracy dydaktycznej. Kontrolowanie i ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów. Efektywność pracy dydaktycznej nauczyciela.

ĆWICZENIA - TREŚCI PROGRAMOWE:

Dydaktyka ogólna jako subdyscyplina pedagogiczna.

Cele kształcenia i ich operacjonalizacja.

Zasady kształcenia.

Klasyczne metody nauczania. Nauczanie problemowe i gry dydaktyczne. Formy organizacyjne kształcenia.

Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne. Style kierowania klasą. Style i techniki pracy z uczniami. Interakcje w klasie.

Proces kształcenia i jego uwarunkowania. Środki dydaktyczne. Treści kształcenia.

Lekcja jako podstawowa jednostka dydaktyczna. Projektowanie działań edukacyjnych dostosowanych do potrzeb i możliwości ucznia, w szczególności do możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się ucznia (konspekt zajęć).

Plan a rzeczywisty przebieg lekcji.

Ewaluacja osiągnięć uczniów: sprawdzanie i ocenianie osiągnięć szkolnych. Ocenianie kształtujące.

Ocena efektywności nauczyciela i jakości pracy szkoły.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

Davis, R.H. i in. (1988). Konstruowanie systemu kształcenia.

Kruszewski, K. (2004). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa: PWN.

Kupisiewicz, Cz. (2012). Dydaktyka. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Niemierko, B. (2021). Diagnostyka edukacyjna. Wydanie rozszerzone. Warszawa: PWN.

Petty, G. (2010). Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców. Sopot: GWP.

Sterna, D. (2018). Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce. Warszawa: CEO.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Arends, R.I. (1994). Uczymy się nauczać. Warszawa: WSiP.

Dernowska, U. (2022). "Rusztowanie” w procesie dydaktycznym. Studium nauczycielskiego scaffoldingu. Warszawa: APS.

Dix, P. (2013). Jak modelować zachowania uczniów i zarządzać klasą. Warszawa: PWN.

Janowski, A. (2002). Pedagogika praktyczna. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.

Jaskulska, S., Dopierała, A., Muryczk, M., Racinowska, R., Staszczuk, A. (2023). Ocenianie zachowania. Jak robić to lepiej? Trzy modele oceniania zachowania z komentarzem. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Konarzewski, K. (2004). Sztuka nauczania. Szkoła. Warszawa: PWN.

Limont, W. (2012). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować? Gdańsk: GWP.

Okoń, W. (2016). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak”.

Sterna, D. (2014). Uczę (się) w szkole. Warszawa: CEO (publikacja dostępna jako .pdf)

Tłuściak-Deliowska, A. Czyżewska, M. (2020). Tu chodzi o wspieranie mojego ucznia… czyli studium teoretyczno-empiryczne o ocenianiu kształtującym i klimacie szkoły. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład

- rozmowa kierowana

- metody aktywizujące

- gry dydaktyczne

- zadania praktyczne

Liczba punktów ECTS: 5

Nakład pracy studenta:

Godziny zajęciowe: 60 godz.

Konsultacje z osobą prowadzącą zajęcia: 10 godz.

Praca samodzielna: 20 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 godz.

Przygotowanie się do kolokwium: 10 godz.

Przygotowanie się do egzaminu: 20 godz.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 21 godzin więcej informacji
Wykład, 21 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Dernowska
Prowadzący grup: Urszula Dernowska, Izabela Mikołajewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład

Egzamin pisemny - test (zadania otwarte i zamknięte).

Ćwiczenia

Główne sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

1) obecność i aktywność na zajęciach

2) systematyczne realizowanie bieżących zadań

(prezentacja wyników pracy indywidualnej i grupowej)

3) indywidualna realizacja fragmentu zajęć dydaktycznych na wybrany temat, na podstawie opracowanego konspektu

Pełny opis:

WYKŁAD - TREŚCI PROGRAMOWE

1. Dydaktyka jako praktyka kulturowa i dyscyplina naukowa. Przedmiot, zadania i paradygmaty dydaktyki współczesnej.

2. Paradygmatyczne odmiany dydaktyk: podstawy teoretyczne, wartości, założenia , implikacje (dydaktyka normatywna, dydaktyka instrukcyjna, dydaktyka humanistyczna, dydaktyka krytyczna, dydaktyka konstruktywistyczna).

3. Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne. Style kierowania klasą. Tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce: indywidualizacja kształcenia. Ocenianie szkolne.

ĆWICZENIA - TREŚCI PROGRAMOWE

1. Cele i treści kształcenia.

2. Metody kształcenia i środki dydaktyczne.

3. Formy organizacji kształcenia.

4. Zasady świadomej, systematycznej i planowej organizacji procesu uczenia się i nauczania

5. Planowanie pracy dydaktycznej.

6. Technologie Informacyjno - Komunikacyjne (TIK) jako elementy kształcenia komplementarnego.

7. Kontrakt pracy grupowej jako narzędzie wspomagające utrzymanie ładu i porządku w klasie.

8. Kontrola i ocena efektów kształcenia (bieżąca i semestralna).

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

Klus-Stańska, D. (2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa: PWN

Kruszewski, K. (2004). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa: PWN.

Niemierko, B. (2021). Diagnostyka edukacyjna. Wydanie rozszerzone. Warszawa: PWN.

Petty, G. (2010). Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców. Sopot: GWP.

Sterna, D. (2018). Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce. Warszawa: CEO.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Arends, R.I. (1994). Uczymy się nauczać. Warszawa: WSiP.

Dernowska, U. (2022). "Rusztowanie” w procesie dydaktycznym. Studium nauczycielskiego scaffoldingu. Warszawa: APS.

Dix, P. (2013). Jak modelować zachowania uczniów i zarządzać klasą. Warszawa: PWN.

Janowski, A. (2002). Pedagogika praktyczna. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.

Jaskulska, S., Dopierała, A., Muryczk, M., Racinowska, R., Staszczuk, A. (2023). Ocenianie zachowania. Jak robić to lepiej? Trzy modele oceniania zachowania z komentarzem. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Konarzewski, K. (2004). Sztuka nauczania. Szkoła. Warszawa: PWN.

Limont, W. (2012). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować? Gdańsk: GWP.

Okoń, W. (2016). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak”.

Sterna, D. (2014). Uczę (się) w szkole. Warszawa: CEO (publikacja dostępna jako .pdf)

Tłuściak-Deliowska, A. Czyżewska, M. (2020). Tu chodzi o wspieranie mojego ucznia… czyli studium teoretyczno-empiryczne o ocenianiu kształtującym i klimacie szkoły. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład

- rozmowa kierowana

- dyskusja

- metody oparte na działaniu praktycznym

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny zajęciowe: 42 godz.

Konsultacje z osobą prowadzącą zajęcia: 15 godz.

Praca samodzielna: 25 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 godz.

Przygotowanie się do egzaminu: 25 godz.

Liczba punktów ECTS 5.00

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)