Psychologiczne podstawy uczenia się i wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | AP-3F-PPU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologiczne podstawy uczenia się i wychowania |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 3 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 3 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 3 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Wprowadzenie do psychologii kształcenia. Cele uczenia się a motywacja. Modele procesu uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych. Metody i techniki uczenia się. Uczenie się i analiza zachowania. Trudności w procesie uczenia się i strategie przezwyciężania. Wybrane zagadnienia psychologii społecznej. Wprowadzenie do psychologii wychowania. Pojęcie i zadania psychologii wychowania. Koncepcje rozwoju człowieka a modele wychowania. Strategie działań wychowawczych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/ka zna i rozumie proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych, metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań. Zna metody wspierania rozwiązywania problemów w trakcie nauczania (się). Zna teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, empatię, zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim, porozumiewanie się ludzi w instytucjach, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się, media i ich wpływ wychowawczy, style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, różne formy komunikacji − autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną, porozumiewanie się emocjonalne w klasie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych. Opisuje typologie postaw i stylów wychowawczych rodziców i nauczycieli. Umiejętności Student/ka posiada umiejętność stosowania wiedzy na temat procesów uczenia się w praktycznych sytuacjach społecznych i edukacyjnych. Wykorzystuje wiedzę o mechanizmach wpływu wychowawczego do wyjaśniania konkretnych zachowań dzieci i młodzieży, w szczególności potrafi rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych. Potrafi skutecznie i świadomie komunikować się, także w sytuacji konfliktowej. Kompetencje społeczne Student/ka ma świadomość znaczenia wiedzy o rozwoju i funkcjonowaniu społecznym człowieka dla kształtowania prawidłowych relacji w rodzinie i szkole. Ma świadomość możliwości i potrzeby ingerencji wychowawczej. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym. Ma świadomość etycznych aspektów procesu uczenia się. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ WYK
PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Najderska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bartoszak, Magdalena Kochańska, Małgorzata Najderska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
N WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Zaborek | |
Prowadzący grup: | Łukasz Zaborek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Warunkiem zaliczenia wykładu jest egzamin - test jednokrotnego wyboru składający się z 20 pytań. Zaliczenie od 51% Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest napisanie kolokwium |
|
Pełny opis: |
Tematyka przedmiotu dotyczy współczesnych teorii, badań i metod związanych z psychologią uczenia się i psychologią wychowania. Treści związane z psychologią uczenia się skupiają się wokół różnych rodzajów uczenia się: warunkowanie klasyczne, warunkowanie sprawcze, modelowanie, uczenie się utajone. Istotnym aspektem są również fizjologiczne podstawy funkcjonowania pamięci oraz współczesne teorie pamięci i modele jej funkcjonowania oraz badania empiryczne. Istotnym elementem są także mity związane z różnymi aspektami związanymi z uczeniem się oraz wynik współczesnych badań. Treści związane z psychologią wychowawczą skupiają się na wokół celów wychowawczych, metody bez porażek, pozytywnej dyscypliny, roli motywacji w uczeniu się oraz technik behawioralnych. |
|
Literatura: |
Gordon, T. (2000). Wychowanie bez porażek. Rozwiązywanie konfliktów między rodzicami a dziećmi. Warszwa: Pax. Steinke-Kalembka, J. (2017). Dodaj mi skrzydeł! Jak rozwijać u dzieci motywację wewnętrzną? Warszawa: Samo Sedno. Całusińska. M., Malinowski, W. (2012). Trening umiejętności wychowawczych. Dla rodziców i specjalistów. Sopot: GWP. Faber, A., Mazlish, E. (2013). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły. Media rodzina. Nelsen J. (2020). Pozytywna dyscyplina. Warszawa: CoJaNaTo. Kołakowski, A., Pisula, A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy: Zapoznanie się z wybrana literaturą - 15 godzin Przygotowanie do zajęć - 15 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
WYK
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Dominiak-Kochanek | |
Prowadzący grup: | Monika Dominiak-Kochanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
test jednokrotnego wyboru |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: Uczenie się z perspektywy różnych podejść psychologicznych; własności ucznia, nauczyciela i sytuacji uczenia warunkujące proces uczenia się i nauczania. Metody i techniki uczenia się. Trudności w procesie uczenia się i strategie przezwyciężania; Podstawowe teorie motywacyjne i strategie wzmacniające motywację wewnętrzną ucznia; zjawisko wyuczonej bezradności; Pojęcie i modele wychowania ze względu na psychologiczną koncepcję rozwoju człowieka; Funkcje wychowania i typy orientacji wartościującej w procesie wychowania; istota i konsekwencje systemowego ujmowania rodziny; style wychowania i postawy rodzicielskie a psychospołeczna adaptacja dziecka; zmiana i kształtowanie postaw; własności systemu rodziny a samoocena dziecka; agresja jako efekt niewłaściwych metod wychowawczych |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Liberska, H., Trempała. J. (2020). Psychologia Wychowania. Warszawa: PWN (wybrane rozdziały) Wojciszke, B, Grzyb, T. (2024). Psychologia społeczna (wybrane rozdziały) Cierpka, A. (2003). Systemowe rozumienie funkcjonowania rodziny. W: Jurkowski (red.), Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej, 107129. Literatura uzupełniająca: Szczygieł, M, Cipora K. (2014). Fałszywe przekonania na temat działania mózgu i zjawisk psychicznych, czyli neuromity i psychomity w edukacji. Edukacja 2(127), 53-66 Piotrowski, K, Dzielińska, M., Sanna, K., Szczygieł, D. (2022). Wypalenie rodzicielskie: Wprowadzenie do teorii i badań. Psychologia Rozwojowa, 23, 3 Dąbrowska, A. (2023). Internet- w sidłach sieci. W: B. Ziółkowska, M. Miotk-Mrozowska, J. Ocalewski. Wyzwania wychowania w świetle problemów dzieci i młodzieży.Poznań: Difin |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, praca w grupach, prezentacje, przygotowanie plakatów NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe (wykład i ćwiczenia) - 30 godzin. Przygotowanie do zajęć - 30 godzin. Przygotowanie do egzaminu -20 godzin Przygotowanie prezentacji i plakatu- 30 godzin LICZBA PUNKTÓW ECTS - 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Knopp | |
Prowadzący grup: | Karolina Konopka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin (test jednokrotnego wyboru) |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: Uczenie się z perspektywy różnych podejść psychologicznych; własności ucznia, nauczyciela i sytuacji uczenia warunkujące proces uczenia się i nauczania. Metody i techniki uczenia się. Trudności w procesie uczenia się i strategie przezwyciężania; Podstawowe teorie motywacyjne i strategie wzmacniające motywację wewnętrzną ucznia; zjawisko wyuczonej bezradności; Pojęcie i modele wychowania ze względu na psychologiczną koncepcję rozwoju człowieka; Funkcje wychowania i typy orientacji wartościującej w procesie wychowania; istota i konsekwencje systemowego ujmowania rodziny; style wychowania i postawy rodzicielskie a psychospołeczna adaptacja dziecka; zmiana i kształtowanie postaw; własności systemu rodziny a samoocena dziecka; agresja jako efekt niewłaściwych metod wychowawczych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Liberska, H., Trempała. J. (2020). Psychologia Wychowania. Warszawa: PWN (Rozdziały 4-7) Strelau, J. (red.). (2007). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. PWN. Rozdziały: 17 -19. Cierpka, A. (2003). Systemowe rozumienie funkcjonowania rodziny. W: Jurkowski (red.), Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej, 107-129. Literatura uzupełniająca: Szczygieł, M, Cipora K. (2014). Fałszywe przekonania na temat działania mózgu i zjawisk psychicznych, czyli neuromity i psychomity w edukacji. Edukacja 2(127), 53-66 Piotrowski, K, Dzielińska, M., Sanna, K., Szczygieł, D. (2022). Wypalenie rodzicielskie: Wprowadzenie do teorii i badań. Psychologia Rozwojowa, 23, 3 Dąbrowska, A. (2023). Internet- w sidłach sieci. W: B. Ziółkowska, M. Miotk-Mrozowska, J. Ocalewski. Wyzwania wychowania w świetle problemów dzieci i młodzieży.Poznań: Difin |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, praca w grupach, prezentacje NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe (wykład i ćwiczenia) - 24 godziny Przygotowanie do zajęć - 16 godzin Zapoznanie się z literaturą do zajęć - 30 godzin Przygotowanie do egzaminu - 30 godzin LICZBA PUNKTÓW ECTS - 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.