Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologiczne podstawy uczenia się i wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: AP-3F-PPU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologiczne podstawy uczenia się i wychowania
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 3 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 3 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 3 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Wprowadzenie do psychologii kształcenia. Cele uczenia się a motywacja. Modele procesu uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych. Metody i techniki uczenia się. Uczenie się i analiza zachowania. Trudności w procesie uczenia się i strategie przezwyciężania.

Wybrane zagadnienia psychologii społecznej. Wprowadzenie do psychologii wychowania. Pojęcie i zadania psychologii wychowania. Koncepcje rozwoju człowieka a modele wychowania. Strategie działań wychowawczych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/ka zna i rozumie proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych, metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań.

Zna metody wspierania rozwiązywania problemów w trakcie nauczania (się).

Zna teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, empatię, zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim, porozumiewanie się ludzi w instytucjach, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się, media i ich wpływ wychowawczy, style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, różne formy komunikacji − autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną, porozumiewanie się emocjonalne w klasie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych.

Opisuje typologie postaw i stylów wychowawczych rodziców i nauczycieli.

Umiejętności

Student/ka posiada umiejętność stosowania wiedzy na temat procesów uczenia się w praktycznych sytuacjach społecznych i edukacyjnych.

Wykorzystuje wiedzę o mechanizmach wpływu wychowawczego do wyjaśniania konkretnych zachowań dzieci i młodzieży, w szczególności potrafi rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się.

Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych.

Potrafi skutecznie i świadomie komunikować się, także w sytuacji konfliktowej.

Kompetencje społeczne

Student/ka ma świadomość znaczenia wiedzy o rozwoju i funkcjonowaniu społecznym człowieka dla kształtowania prawidłowych relacji w rodzinie i szkole.

Ma świadomość możliwości i potrzeby ingerencji wychowawczej.

Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym.

Ma świadomość etycznych aspektów procesu uczenia się.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Najderska
Prowadzący grup: Magdalena Bartoszak, Magdalena Kochańska, Małgorzata Najderska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Zaborek
Prowadzący grup: Łukasz Zaborek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Warunkiem zaliczenia wykładu jest egzamin - test jednokrotnego wyboru składający się z 20 pytań. Zaliczenie od 51%

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest napisanie kolokwium

Pełny opis:

Tematyka przedmiotu dotyczy współczesnych teorii, badań i metod związanych z psychologią uczenia się i psychologią wychowania.

Treści związane z psychologią uczenia się skupiają się wokół różnych rodzajów uczenia się: warunkowanie klasyczne, warunkowanie sprawcze, modelowanie, uczenie się utajone. Istotnym aspektem są również fizjologiczne podstawy funkcjonowania pamięci oraz współczesne teorie pamięci i modele jej funkcjonowania oraz badania empiryczne. Istotnym elementem są także mity związane z różnymi aspektami związanymi z uczeniem się oraz wynik współczesnych badań.

Treści związane z psychologią wychowawczą skupiają się na wokół celów wychowawczych, metody bez porażek, pozytywnej dyscypliny, roli motywacji w uczeniu się oraz technik behawioralnych.

Literatura:

Gordon, T. (2000). Wychowanie bez porażek. Rozwiązywanie konfliktów między rodzicami a dziećmi. Warszwa: Pax.

Steinke-Kalembka, J. (2017). Dodaj mi skrzydeł! Jak rozwijać u dzieci motywację wewnętrzną? Warszawa: Samo Sedno.

Całusińska. M., Malinowski, W. (2012). Trening umiejętności wychowawczych. Dla rodziców i specjalistów. Sopot: GWP.

Faber, A., Mazlish, E. (2013). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły. Media rodzina.

Nelsen J. (2020). Pozytywna dyscyplina. Warszawa: CoJaNaTo.

Kołakowski, A., Pisula, A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP.

Uwagi:

Nakład pracy:

Zapoznanie się z wybrana literaturą - 15 godzin

Przygotowanie do zajęć - 15 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Dominiak-Kochanek
Prowadzący grup: Monika Dominiak-Kochanek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

test jednokrotnego wyboru

Pełny opis:

Treści programowe:

Uczenie się z perspektywy różnych podejść psychologicznych; własności ucznia, nauczyciela i sytuacji uczenia warunkujące proces uczenia się i nauczania. Metody i techniki uczenia się. Trudności w procesie uczenia się i strategie przezwyciężania; Podstawowe teorie motywacyjne i strategie wzmacniające motywację wewnętrzną ucznia; zjawisko wyuczonej bezradności;

Pojęcie i modele wychowania ze względu na psychologiczną koncepcję rozwoju człowieka; Funkcje wychowania i typy orientacji wartościującej w procesie wychowania; istota i konsekwencje systemowego ujmowania rodziny; style wychowania i postawy rodzicielskie a psychospołeczna adaptacja dziecka; zmiana i kształtowanie postaw; własności systemu rodziny a samoocena dziecka; agresja jako efekt niewłaściwych metod wychowawczych

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Liberska, H., Trempała. J. (2020). Psychologia Wychowania. Warszawa: PWN (wybrane rozdziały)

Wojciszke, B, Grzyb, T. (2024). Psychologia społeczna (wybrane rozdziały)

Cierpka, A. (2003). Systemowe rozumienie funkcjonowania rodziny. W: Jurkowski (red.), Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej, 107129.

Literatura uzupełniająca:

Szczygieł, M, Cipora K. (2014). Fałszywe przekonania na temat działania mózgu i zjawisk psychicznych, czyli neuromity i psychomity w edukacji. Edukacja 2(127), 53-66

Piotrowski, K, Dzielińska, M., Sanna, K., Szczygieł, D. (2022). Wypalenie rodzicielskie: Wprowadzenie do teorii i badań. Psychologia Rozwojowa, 23, 3

Dąbrowska, A. (2023). Internet- w sidłach sieci. W: B. Ziółkowska, M. Miotk-Mrozowska, J. Ocalewski. Wyzwania wychowania w świetle problemów dzieci i młodzieży.Poznań: Difin

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, praca w grupach, prezentacje, przygotowanie plakatów

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe (wykład i ćwiczenia) - 30 godzin.

Przygotowanie do zajęć - 30 godzin.

Przygotowanie do egzaminu -20 godzin

Przygotowanie prezentacji i plakatu- 30 godzin

LICZBA PUNKTÓW ECTS - 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Knopp
Prowadzący grup: Karolina Konopka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin (test jednokrotnego wyboru)

Pełny opis:

Treści programowe:

Uczenie się z perspektywy różnych podejść psychologicznych; własności ucznia, nauczyciela i sytuacji uczenia warunkujące proces uczenia się i nauczania. Metody i techniki uczenia się. Trudności w procesie uczenia się i strategie przezwyciężania; Podstawowe teorie motywacyjne i strategie wzmacniające motywację wewnętrzną ucznia; zjawisko wyuczonej bezradności;

Pojęcie i modele wychowania ze względu na psychologiczną koncepcję rozwoju człowieka; Funkcje wychowania i typy orientacji wartościującej w procesie wychowania; istota i konsekwencje systemowego ujmowania rodziny; style wychowania i postawy rodzicielskie a psychospołeczna adaptacja dziecka; zmiana i kształtowanie postaw; własności systemu rodziny a samoocena dziecka; agresja jako efekt niewłaściwych metod wychowawczych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Liberska, H., Trempała. J. (2020). Psychologia Wychowania. Warszawa: PWN (Rozdziały 4-7)

Strelau, J. (red.). (2007). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. PWN. Rozdziały: 17 -19.

Cierpka, A. (2003). Systemowe rozumienie funkcjonowania rodziny. W: Jurkowski (red.), Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej, 107-129.

Literatura uzupełniająca:

Szczygieł, M, Cipora K. (2014). Fałszywe przekonania na temat działania mózgu i zjawisk psychicznych, czyli neuromity i psychomity w edukacji. Edukacja 2(127), 53-66

Piotrowski, K, Dzielińska, M., Sanna, K., Szczygieł, D. (2022). Wypalenie rodzicielskie: Wprowadzenie do teorii i badań. Psychologia Rozwojowa, 23, 3

Dąbrowska, A. (2023). Internet- w sidłach sieci. W: B. Ziółkowska, M. Miotk-Mrozowska, J. Ocalewski. Wyzwania wychowania w świetle problemów dzieci i młodzieży.Poznań: Difin

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, praca w grupach, prezentacje

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe (wykład i ćwiczenia) - 24 godziny

Przygotowanie do zajęć - 16 godzin

Zapoznanie się z literaturą do zajęć - 30 godzin

Przygotowanie do egzaminu - 30 godzin

LICZBA PUNKTÓW ECTS - 4

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)