Kultura języka polskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | AP-3F-KJP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura języka polskiego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 2 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 2 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 2 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Ustawa o języku polskim - analiza i komentarz - jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów. Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności. Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych. Język w przestrzeni publicznej. Formy wypowiedzi - sztuka monologu, dialogu, debaty. Debaty oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki - czyli prowadzenia sporów. Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej. SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania, retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu. Język jako narzędzie pracy nauczyciela. Praktyka wystąpień publicznych, etykieta korespondencji tradycyjnej i elektronicznej. Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu. Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów. Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga. Stan współczesnej polszczyzny - diagnoza i prognoza. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/ka zna podstawowe pojęcia związane z wiedzą o kulturze języka i rozumie ich sensy w kontekście nauk humanistycznych i społecznych. Rozumie teoretyczne i praktyczne znaczenia językowych i komunikacyjnych kompetencji współczesnego użytkownika języka i postrzega je w kontekście kultury bycia, pedagoga w szczególności. Zna i rozumie Ustawę o Języku Polskim i jej konsekwencje jurydyczne. Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z kulturą języka: norma językowa, kryteria poprawności językowej, rodzaje błędów językowych itp. Zna znaczenie języka jako narzędzia pracy nauczyciela; problematykę pracy z uczniami z ograniczoną znajomością języka polskiego; metody porozumiewania się w celach dydaktycznych – sztukę wykładania i zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów. Rozumie praktyczne aspekty wystąpień publicznych – poprawność językową, etykę języka, etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej. Zna i rozumie europejskie i światowe kierunki edukacji doskonalącej poziom kompetencji językowych i komunikacyjnych. Umiejętności Student/ka potrafi dostrzegać i rozumieć zmiany zachodzące we współczesnej polszczyźnie. Potrafi wyodrębniać i poddawać krytycznej analizie rolę słowa w przestrzeni publicznej, tradycyjnej i nowoczesnej dydaktyce, terapii słowem, pedagogicznych narracjach itp. Rozumie rolę retoryki praktycznej w pracy współczesnego pedagoga i potrafi doskonalić swoje umiejętności komunikacyjne; poprawnie posługuje się językiem polskim. Kompetencje społeczne Student/ka jest świadomy/a roli języka w swojej przyszłej pracy i w życiu codziennym i chce korygować swoje błędy językowe. Jest świadom znaczenia języka jako instrumentu pedagogicznego oddziaływania w pracy wychowawczej i jego roli w interakcjach społecznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Prowadzący grup: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Forma zaliczenia-analiza językowa tekstu z przestrzeni publicznej. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Kultura Języka przekazuje podstawy wiedzy o języku polskim, kształtuje wysoki poziom kompetencji lingwistycznej i komunikacyjnej, opisuje najważniejsze cechy współczesnej polszczyzny. Jednocześnie przekazuje wiedzę o podstawowych, najważniejszych kategoriach językowych - norma językowa, błędy językowe, kryteria poprawności językowej i innych. Kształtuje wysoki poziom świadomości językowej pedagogów, dla których język staje się podstawowym instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Zaznajamia z Ustawą o Języku Polskim (2000r.), kompetencjami Rady Języka Polskiego. Uświadamia zmiany we współczesnej polszczyźnie, obiektem zainteresowania czyni też język mediów i cyberprzestrzeni. Oferuje diagnozę stanu polszczyzny w przestrzeni publicznej. Treści programowe: Ustawa o Języku Polskim-analiza i komentarz- jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy. Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych. Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty. Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki- czyli prowadzenia sporów Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu. Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści. Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści. Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu. Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów wszystkich specjalności. Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym. Stan współczesnej polszczyzny- diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych mediów. „Odpowiednie dać rzeczy słowo”kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006. Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006 Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008. Bralczyk J . Markowski A. Miodek J Trzy po 33 Warszawa 2016 Literatura uzupełniająca: Bralczyk J., Mój język prywatny Warszawa 2004 Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II Lewandowska- Tarasiuk E., W teatrze prezentacji. O sztuce perswazji, Warszawa 2005. Akty prawne o języku polskim z nowelizacją 200-2003 Apel KRASPu 2015 przeciwko mowie nienawiści. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 30 (wykłady) czytanie zalecanej literatury - 10 godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10 autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Prowadzący grup: | Magdalena Ostolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Forma zaliczenia-analiza językowa tekstu z przestrzeni publicznej. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Kultura Języka przekazuje podstawy wiedzy o języku polskim, kształtuje wysoki poziom kompetencji lingwistycznej i komunikacyjnej, opisuje najważniejsze cechy współczesnej polszczyzny. Jednocześnie przekazuje wiedzę o podstawowych, najważniejszych kategoriach językowych - norma językowa, błędy językowe, kryteria poprawności językowej i innych. Kształtuje wysoki poziom świadomości językowej pedagogów, dla których język staje się podstawowym instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Zaznajamia z Ustawą o Języku Polskim (2000r.), kompetencjami Rady Języka Polskiego. Uświadamia zmiany we współczesnej polszczyźnie, obiektem zainteresowania czyni też język mediów i cyberprzestrzeni. Oferuje diagnozę stanu polszczyzny w przestrzeni publicznej. Treści programowe: Ustawa o Języku Polskim-analiza i komentarz- jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy. Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych. Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty. Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki- czyli prowadzenia sporów Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu. Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści. Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści. Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu. Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów wszystkich specjalności. Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym. Stan współczesnej polszczyzny- diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych mediów. „Odpowiednie dać rzeczy słowo”kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: · Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006. · Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006 · Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008. · Bralczyk J . Markowski A. Miodek J Trzy po 33 Warszawa 2016 Literatura uzupełniająca: · Bralczyk J., Mój język prywatny Warszawa 2004 · Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 30 (wykłady) czytanie zalecanej literatury - 10 godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10 autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Prowadzący grup: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Forma zaliczenia-analiza językowa tekstu z przestrzeni publicznej. Sprawdzian pytań otwartych. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Kultura Języka przekazuje podstawy wiedzy o języku polskim, kształtuje wysoki poziom kompetencji lingwistycznej i komunikacyjnej, opisuje najważniejsze cechy współczesnej polszczyzny. Jednocześnie przekazuje wiedzę o podstawowych, najważniejszych kategoriach językowych - norma językowa, błędy językowe, kryteria poprawności językowej i innych. Kształtuje wysoki poziom świadomości językowej pedagogów, dla których język staje się podstawowym instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Zaznajamia z Ustawą o Języku Polskim (2000r.), kompetencjami Rady Języka Polskiego. Uświadamia zmiany we współczesnej polszczyźnie, obiektem zainteresowania czyni też język mediów i cyberprzestrzeni. Oferuje diagnozę stanu polszczyzny w przestrzeni publicznej. Treści programowe: Ustawa o Języku Polskim-analiza i komentarz- jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy. Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych. Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty. Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki- czyli prowadzenia sporów Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu. Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści. Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści. Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu. Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów wszystkich specjalności. Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym. Stan współczesnej polszczyzny- diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych mediów. „Odpowiednie dać rzeczy słowo”kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału Zmiany we współczesnej polszczyźnie. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: · Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006. · Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006 · Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008. · Bralczyk J . Markowski A. Miodek J Trzy po 33 Warszawa 2016 Literatura uzupełniająca: · Bralczyk J., Mój język prywatny Warszawa 2004 · Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 30 (wykłady) czytanie zalecanej literatury - 10 godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10 autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Prowadzący grup: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Forma zaliczenia-analiza językowa tekstu z przestrzeni publicznej. Sprawdzian pytań otwartych. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Kultura Języka przekazuje podstawy wiedzy o języku polskim, kształtuje wysoki poziom kompetencji lingwistycznej i komunikacyjnej, opisuje najważniejsze cechy współczesnej polszczyzny. Jednocześnie przekazuje wiedzę o podstawowych, najważniejszych kategoriach językowych - norma językowa, błędy językowe, kryteria poprawności językowej i innych. Kształtuje wysoki poziom świadomości językowej pedagogów, dla których język staje się podstawowym instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Zaznajamia z Ustawą o Języku Polskim (2000r.), kompetencjami Rady Języka Polskiego. Uświadamia zmiany we współczesnej polszczyźnie, obiektem zainteresowania czyni też język mediów i cyberprzestrzeni. Oferuje diagnozę stanu polszczyzny w przestrzeni publicznej. Treści programowe: Ustawa o Języku Polskim-analiza i komentarz- jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy. Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych. Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty. Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki- czyli prowadzenia sporów Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu. Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści. Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści. Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu. Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów wszystkich specjalności. Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym. Stan współczesnej polszczyzny- diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych mediów. „Odpowiednie dać rzeczy słowo”kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału Zmiany we współczesnej polszczyźnie. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: · Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006. · Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006 · Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008. · Bralczyk J . Markowski A. Miodek J Trzy po 33 Warszawa 2016 Literatura uzupełniająca: · Bralczyk J., Mój język prywatny Warszawa 2004 · Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 30 (wykłady) czytanie zalecanej literatury - 10 godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10 autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Prowadzący grup: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Forma zaliczenia-analiza językowa tekstu z przestrzeni publicznej. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Kultura Języka przekazuje podstawy wiedzy o języku polskim, kształtuje wysoki poziom kompetencji lingwistycznej i komunikacyjnej, opisuje najważniejsze cechy współczesnej polszczyzny. Jednocześnie przekazuje wiedzę o podstawowych, najważniejszych kategoriach językowych - norma językowa, błędy językowe, kryteria poprawności językowej i innych. Kształtuje wysoki poziom świadomości językowej pedagogów, dla których język staje się podstawowym instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Zaznajamia z Ustawą o Języku Polskim (2000r.), kompetencjami Rady Języka Polskiego. Uświadamia zmiany we współczesnej polszczyźnie, obiektem zainteresowania czyni też język mediów i cyberprzestrzeni. Oferuje diagnozę stanu polszczyzny w przestrzeni publicznej. Treści programowe: Ustawa o Języku Polskim-analiza i komentarz- jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy. Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych. Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty. Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki- czyli prowadzenia sporów Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu. Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści. Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści. Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu. Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów wszystkich specjalności. Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym. Stan współczesnej polszczyzny- diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych mediów. „Odpowiednie dać rzeczy słowo”kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: · Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006. · Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006 · Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008. · Bralczyk J . Markowski A. Miodek J Trzy po 33 Warszawa 2016 Literatura uzupełniająca: · Bralczyk J., Mój język prywatny Warszawa 2004 · Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 30 (wykłady) czytanie zalecanej literatury - 10 godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10 autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Prowadzący grup: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Forma zaliczenia-analiza językowa tekstu z przestrzeni publicznej. Sprawdzian pytań otwartych. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Kultura Języka przekazuje podstawy wiedzy o języku polskim, kształtuje wysoki poziom kompetencji lingwistycznej i komunikacyjnej, opisuje najważniejsze cechy współczesnej polszczyzny. Jednocześnie przekazuje wiedzę o podstawowych, najważniejszych kategoriach językowych - norma językowa, błędy językowe, kryteria poprawności językowej i innych. Kształtuje wysoki poziom świadomości językowej pedagogów, dla których język staje się podstawowym instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Zaznajamia z Ustawą o Języku Polskim (2000r.), kompetencjami Rady Języka Polskiego. Uświadamia zmiany we współczesnej polszczyźnie, obiektem zainteresowania czyni też język mediów i cyberprzestrzeni. Oferuje diagnozę stanu polszczyzny w przestrzeni publicznej. Treści programowe: Ustawa o Języku Polskim-analiza i komentarz- jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy. Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych. Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty. Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki- czyli prowadzenia sporów Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu. Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści. Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści. Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu. Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów wszystkich specjalności. Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym. Stan współczesnej polszczyzny- diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych mediów. „Odpowiednie dać rzeczy słowo”kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału Zmiany we współczesnej polszczyźnie. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: · Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006. · Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006 · Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008. · Bralczyk J . Markowski A. Miodek J Trzy po 33 Warszawa 2016 Literatura uzupełniająca: · Bralczyk J., Mój język prywatny Warszawa 2004 · Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 30 (wykłady) czytanie zalecanej literatury - 10 godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10 autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.