Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja na rzecz różnorodności kulturowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: AP-3F-ERK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja na rzecz różnorodności kulturowej
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 5 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 5 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 5 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 5 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Różnorodność we współczesnym społeczeństwie. Inny - pomiędzy akceptacją a obcością/wrogością. Zmiany kulturowe współczesnego świata a teoria i praktyka edukacji. Problemy z inności we świecie - warunki i mechanizmy. Społeczne postawy wobec różnorodności. Heterogeniczne konteksty edukacji i jej rola w budowaniu świata różnorodności kulturowej; przekazaniu wiedzy i umiejętności do inicjowania i wdrażania międzykulturowych inicjatyw w różnorodnych środowiskach edukacyjnych oraz ochrony praw człowieka/dziecka. Problemy i potrzeby edukacyjne różnych grup wiekowych wynikające z globalnych przeobrażeń i rekonstruowania się społeczeństw wielo i międzykulturowych. Szkolna sytuacja dzieci emigrantów i reemigrantów. Pedagogika różnorodności – pojęcia i teorie. Edukacja wobec różnorodności kulturowej - badania i ich zastosowanie w praktyce. Specyfika edukacji w środowisku różnorodnym kulturowo i na rzecz środowiska różnorodnego. Programy edukacyjne na rzecz różnorodności kulturowej. Uczeń inny kulturowo (obcy) w szkole.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/ka zna podstawową terminologię obecną w subdyscyplinie. Zna podstawowe koncepcje naukowe istotne w pracy w środowisku zróżnicowanym kulturowo.

Ma podstawową wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym w Polsce i na świecie.

Wie, jak należy pracować w środowisku wielokulturowym i na rzecz różnorodności kulturowej; zna szkolną sytuację dzieci emigrantów i re-emigrantów.

Umiejętności

Student/ka identyfikuje podstawowe problemy w wielokulturowym środowisku i podejmuje działania na rzecz ich rozwiązania.

Potrafi pracować z osobami z różnych środowisk kulturowych i dostosowywać do ich potrzeb warsztat pracy; nawiązuje współpracę z innymi nauczycielami oraz środowiskiem pozaszkolnym.

Umie współdziałać z innymi osobami na rzecz różnorodności kulturowej.

Potrafi krytycznie korzystać z różnych źródeł informacji, zgłębiając problemy społeczne.

Kompetencje społeczne

Student/ka dostrzega potrzebę rozwijania wiedzy na temat różnorodności kulturowej i budowania świadomości społecznej w zakresie takich wartości jak szacunek, współpraca i dialog.

Jest gotów działać na rzecz społeczeństwa różnorodnościowego, opartego na wzajemnym poszanowaniu i wolności.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marlena Grzelak-Klus
Prowadzący grup: Marlena Grzelak-Klus, Aneta Szarfenberg
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wiedza i umiejętności kognitywne::

- egzamin pisemny (odpowiedzi na pytania zamknięte o charakterze rekonstruującym oraz na pytania otwarte o charakterze problemowym);

KRYTERIA OCENY:

1. poprawność merytoryczna wypowiedzi pisemnej, wsparta źródłami literaturowymi,

2. umiejętność przeanalizowania postawionego problemu zakończona propozycja jego rozwiązania,

3. umiejętność krytycznego ustosunkowania się do prezentowanych koncepcji naukowych

PRÓG ZALICZENIOWY:

egzamin jest zdany pozytywnie gdy studentka/ student otrzyma z niego 50% punktów mozliwych do otrzymania.

Umiejętności współpracy:

- wykonanie zadań związanych z realizacją ćwiczeń (udział w pracach w grupie, dyskusjach, rozwiązywaniu praktycznych problemów związanych z edukacją na rzecz różnorodności kulturowej, sprawozdanie z przeprowadzonych ćwiczeń warsztatowych na czerwcowych zajęciach).

Kompetencje społeczne:

- uczestnictwo w dyskusji podczas ćwiczeń; uczestnictwo w praktycznych zadaniach dotyczących edukacji na rzecz różnorodności kulturowej np.

udokumentowany sprawozdaniem udział w "Żywej Bibliotece".

Pełny opis:

I. RÓŻNORODNOŚĆ W SPOŁECZEŃSTWACH WIELOKULTUROWYCH

1. Zmiany kulturowe - perspektywa dyskursów ideologicznych.

2. Wielokulturowość - ewolucja podejścia; koncepcje i modele społeczeństw wielokulturowego.

3. Różnorodność - ewolucja kategorii, orientacja różnorodnościowa w ujęciu prawnym i w polityce.

II. INNOŚĆ W SPOŁECZEŃSTWACH WIELOKULTUROWYCH

4. Inność jako fundamentalna kategoria społeczeństwa heterogenicznego; różne sposoby postrzegania innego/inności;.

5. Inny i inność w przestrzeni edukacyjnej.

6. Badania dotyczące różnorodności.

III. EDUKACJA WOBEC POTRZEB RÓŻNYCH GRUP KULTUROWYCH

7. Rola edukacji w budowaniu świata różnorodności kulturowej.

8. Edukacja na rzecz różnorodności: edukacja na rzecz praw człowieka, edukacja międzykulturowa, edukacja antydyskryminacyjna.

9. Praca edukacyjna wobec potrzeb różnych grup kulturowych.

10. Specyfika pracy w środowisku różnorodnym kulturowo i na rzecz środowiska różnorodnego.

IV. METODYKA PRACY W ŚWIECIE ZRÓŻNICOWANYM KULTUROWO

11. Żywa Biblioteka - idea i realizacja.

12. Trening antydyskryminacyjny - idea i realizacja.

13. Projekty edukacyjne i społeczne - zasady tworzenia i wdrażania, inicjatywy i dobre praktyki na rzecz budowania świata zróżnicowanego kulturowo.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Witosz B. (2020). O dyskursie wykluczenia i dyskursach wykluczonych z perspektywy lingwistycznej. Tekst i dyskurs – Text und Diskurs 3. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3-s9-25/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3-s9-25.pdf

Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 85-110. (dostępne on-line)

Szahaj A. (2003). Ideologia wielokulturowości - kontekst filozoficzny i polityczny. ER(R)GO. Teoria–Literatura–Kultura nr 1 (6), 35-51. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)-s35-51/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)-s35-51.pdf

Powszechna Deklaracja UNESCO O Różnorodności Kulturowej przyjęta jednomyślnie na 31 sesji Konferencji Generalnej UNESCO, Paryż, 2 listopada 2001 roku. https://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Powszechna_Dekl_o_roznorodnosci.pdf

Karta różnorodności. Łączy nas różnorodność. Przewodnik po Karcie różnorodności. (2016) Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu. https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2016/07/Karta-Roznorodnosci-Przewodnik-2016.pdf

Bilewicz, M. (2016). Psychologiczne źródła dystansu. Czyli dlaczego unikamy kontaktu z obcymi? [w:] Nauka. nr 2, s. 39-62. https://www.migracje.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/n216-02-Bilewicz.pdf

Dąbrowa, E. (2014). Kim jest inny w Polsce. [w:] Spoglądając na stereotyp. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury. https://www.academia.edu/34663644/Dr_Ewa_D%C4%85browa_KIM_JEST_DZI%C5%9A_INNY_W_POLSCE

Białek K. (2015). Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 31-37, 39-47, 50-54. http://bc.ore.edu.pl/Content/759/Miedzykulturowosc_w_szkole+1.pdf

Nikitorowicz J., Muszyńska J., Boćwińska-Kiluk (2014). Od wielokulturowości miejsca do międzykulturowości relacji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 237-249. https://noe.uwb.edu.pl/files/file/PDF/PUBLIKACJE/Od_wielokulturowosci_miejsca_do.pdf

Januszewska, E.; Markowska-Manista, U. (2017). Dziecko „inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną. Warszawa: Wydawnictwo APS, s. 321-363, 376-393. http://www.aps.edu.pl/media/2391444/dziecko_inne_kulturowo_e-book.pdf

Gawlicz, K., Rudnickiego, P., Starnawskiego, M. (2015). Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce Raport z badań. Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, s. 9-58, 79-130. http://wmbp.olsztyn.pl/pdf/338.pdf

Grzybowski, P.P. (2007). Edukacja europejska – od wielokulturowości ku międzykulturowości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „IMPULS”, s. 37-41, 65-67.

Rosa R. (2011). Godność i prawa człowieka w edukacji międzykulturowej. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII.

Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe. Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej. Warszawa 2011, rozdział 1. https://interwencjaprawna.pl/wp-content/uploads/2020/06/edukacja-antydyskryminacyjna.pdf

Dobrowolska B. (2011). Kultura szkoły a różnorodność kulturowa jej uczniów. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII. https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/811/1/Pogranicze_17.2_Dobrowolska.pdf

Rogalska-Marasińska A. (2017). Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 427-443.

Mołodyńska-Küntzel D. (2016). Podręcznik dla osób organizujących Żywą Bibliotekę. Wrocław: Żywa Biblioteka Polska, s. 4-18.

Branka, M., Cieślikowska, D. (2010), Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski. Kraków: Villa Decius.

Edukacja w zakresie praw człowieka/Kompas/Kompasik https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/04/KOMPASPL.pdf

https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/04/kompasik.pdf

https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2019/07/Historie-nienawisci.pdf

Literatura uzupełniająca:

Jedlecka W. (2011). Wielokulturowość w procesie integracji europejskiej. “ACTA UNIVERSITATIS WRATISLAVIENSIS”, No 3367, Wrocław.

Bilewicz M. (2008). Być gorszymi. O reakcjach na zagrożenie statusu grupy własnej. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytety Warszawskiego.

Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 157-190. (dostępne on-line)

Łukaszewski P., Wielokulturowość w polskiej szkole, http://pppndm.pl/2021/03/31/wielokulturowosc-w-polskiej-szkole/

Hajduk-Gawron W. (2018). Uczniowie cudzoziemscy w polskim systemie edukacyjnym - doświadczenia śląskich szkół z perspektywy osób przyjmowanych i środowiska przyjmującego. POSTSCRIPTUM POLONISTYCZNE, 2 (22).

Uwagi:

Metody kształcenia:

- metody asymilacji wiedzy: praca z tekstem;

- metody aktywne: dyskusja, wchodzenie w rolę, rozwiązywanie problemów, uczenie się w małych zespołach, wizualizacja.

Nakład pracy studenta:

liczba godzin kontaktowych: 30;

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 30

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 40

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 21 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marlena Grzelak-Klus
Prowadzący grup: Iryna Androshchuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wiedza i umiejętności kognitywne::

- egzamin pisemny (odpowiedzi na pytania zamknięte o charakterze rekonstruującym oraz na pytania otwarte o charakterze problemowym);

KRYTERIA OCENY:

1. poprawność merytoryczna wypowiedzi pisemnej, wsparta źródłami literaturowymi,

2. umiejętność przeanalizowania postawionego problemu zakończona propozycja jego rozwiązania,

3. umiejętność krytycznego ustosunkowania się do prezentowanych koncepcji naukowych

PRÓG ZALICZENIOWY:

egzamin jest zdany pozytywnie gdy studentka/ student otrzyma z niego 50% punktów mozliwych do otrzymania.

Umiejętności współpracy:

- wykonanie zadań związanych z realizacją ćwiczeń (udział w pracach w grupie, dyskusjach, rozwiązywaniu praktycznych problemów związanych z edukacją na rzecz różnorodności kulturowej, sprawozdanie z przeprowadzonych ćwiczeń warsztatowych na czerwcowych zajęciach).

Kompetencje społeczne:

- uczestnictwo w dyskusji podczas ćwiczeń; uczestnictwo w praktycznych zadaniach dotyczących edukacji na rzecz różnorodności kulturowej np.

udokumentowany sprawozdaniem udział w "Żywej Bibliotece".

Pełny opis:

I. RÓŻNORODNOŚĆ W SPOŁECZEŃSTWACH WIELOKULTUROWYCH

1. Zmiany kulturowe - perspektywa dyskursów ideologicznych.

2. Wielokulturowość - ewolucja podejścia; koncepcje i modele społeczeństw wielokulturowego.

3. Różnorodność - ewolucja kategorii, orientacja różnorodnościowa w ujęciu prawnym i w polityce.

II. INNOŚĆ W SPOŁECZEŃSTWACH WIELOKULTUROWYCH

4. Inność jako fundamentalna kategoria społeczeństwa heterogenicznego; różne sposoby postrzegania innego/inności;.

5. Inny i inność w przestrzeni edukacyjnej.

6. Badania dotyczące różnorodności.

III. EDUKACJA WOBEC POTRZEB RÓŻNYCH GRUP KULTUROWYCH

7. Rola edukacji w budowaniu świata różnorodności kulturowej.

8. Edukacja na rzecz róznorodności: edukacja na rzecz praw człowieka, edukacja międzykulturowa, edukacja antydyskryminacyjna.

9. Praca edukacyjna wobec potrzeb różnych grup kulturowych.

10. Specyfika pracy w środowisku różnorodnym kulturowo i na rzecz środowiska różnorodnego.

IV. METODYKA PRACY W ŚWIECIE ZRÓŻNICOWANYM KULTUROWO

11. Żywa Biblioteka - idea i realizacja.

12. Trening antydyskryminacyjny - idea i realizacja.

13. Projekty edukacyjne i społeczne - zasady tworzenia i wdrażania, inicjatywy i dobre praktyki na rzecz budowania świata zróżnicowanego kulturowo.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Witosz B. (2020). O dyskursie wykluczenia i dyskursach wykluczonych z perspektywy lingwistycznej. Tekst i dyskurs – Text und Diskurs 3. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3-s9-25/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3-s9-25.pdf

Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 85-110. (dostępne on-line)

Szahaj A. (2003). Ideologia wielokulturowości - kontekst filozoficzny i polityczny. ER(R)GO. Teoria–Literatura–Kultura nr 1 (6), 35-51. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)-s35-51/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)-s35-51.pdf

Powszechna Deklaracja UNESCO O Różnorodności Kulturowej przyjęta jednomyślnie na 31 sesji Konferencji Generalnej UNESCO, Paryż, 2 listopada 2001 roku. https://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Powszechna_Dekl_o_roznorodnosci.pdf

Karta różnorodności. Łączy nas różnorodność. Przewodnik po Karcie różnorodności. (2016) Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu. https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2016/07/Karta-Roznorodnosci-Przewodnik-2016.pdf

Bilewicz, M. (2016). Psychologiczne źródła dystansu. Czyli dlaczego unikamy kontaktu z obcymi? [w:] Nauka. nr 2, s. 39-62. https://www.migracje.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/n216-02-Bilewicz.pdf

Dąbrowa, E. (2014). Kim jest inny w Polsce. [w:] Spoglądając na stereotyp. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury. https://www.academia.edu/34663644/Dr_Ewa_D%C4%85browa_KIM_JEST_DZI%C5%9A_INNY_W_POLSCE

Białek K. (2015). Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 31-37, 39-47, 50-54. http://bc.ore.edu.pl/Content/759/Miedzykulturowosc_w_szkole+1.pdf

Nikitorowicz J., Muszyńska J., Boćwińska-Kiluk (2014). Od wielokulturowości miejsca do międzykulturowości relacji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 237-249. https://noe.uwb.edu.pl/files/file/PDF/PUBLIKACJE/Od_wielokulturowosci_miejsca_do.pdf

Januszewska, E.; Markowska-Manista, U. (2017). Dziecko „inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną. Warszawa: Wydawnictwo APS, s. 321-363, 376-393. http://www.aps.edu.pl/media/2391444/dziecko_inne_kulturowo_e-book.pdf

Gawlicz, K., Rudnickiego, P., Starnawskiego, M. (2015). Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce Raport z badań. Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, s. 9-58, 79-130. http://wmbp.olsztyn.pl/pdf/338.pdf

Grzybowski, P.P. (2007). Edukacja europejska – od wielokulturowości ku międzykulturowości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „IMPULS”, s. 37-41, 65-67.

Rosa R. (2011). Godność i prawa człowieka w edukacji międzykulturowej. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII.

Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe. Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej. Warszawa 2011, rozdział 1. https://interwencjaprawna.pl/wp-content/uploads/2020/06/edukacja-antydyskryminacyjna.pdf

Dobrowolska B. (2011). Kultura szkoły a różnorodność kulturowa jej uczniów. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII. https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/811/1/Pogranicze_17.2_Dobrowolska.pdf

Rogalska-Marasińska A. (2017). Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 427-443.

Mołodyńska-Küntzel D. (2016). Podręcznik dla osób organizujących Żywą Bibliotekę. Wrocław: Żywa Biblioteka Polska, s. 4-18.

Branka, M., Cieślikowska, D. (2010), Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski. Kraków: Villa Decius.

Edukacja w zakresie praw człowieka/Kompas/Kompasik https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/04/KOMPASPL.pdf

https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/04/kompasik.pdf

https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2019/07/Historie-nienawisci.pdf

Literatura uzupełniająca:

Jedlecka W. (2011). Wielokulturowość w procesie integracji europejskiej. “ACTA UNIVERSITATIS WRATISLAVIENSIS”, No 3367, Wrocław.

Bilewicz M. (2008). Być gorszymi. O reakcjach na zagrożenie statusu grupy własnej. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytety Warszawskiego.

Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 157-190. (dostępne on-line)

Łukaszewski P., Wielokulturowość w polskiej szkole, http://pppndm.pl/2021/03/31/wielokulturowosc-w-polskiej-szkole/

Hajduk-Gawron W. (2018). Uczniowie cudzoziemscy w polskim systemie edukacyjnym - doświadczenia śląskich szkół z perspektywy osób przyjmowanych i środowiska przyjmującego. POSTSCRIPTUM POLONISTYCZNE, 2 (22).

Uwagi:

Metody kształcenia:

- metody asymilacji wiedzy: praca z tekstem;

- metody aktywne: dyskusja, wchodzenie w rolę, rozwiązywanie problemów, uczenie się w małych zespołach, wizualizacja.

Nakład pracy studenta:

liczba godzin kontaktowych: 15;

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 30

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 55

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)