Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Emisja głosu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: AP-3F-EMG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Emisja głosu
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 5 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 5 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 5 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 5 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania.

Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy).

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji. Omówienie problematyki ustawienia, rozwijania i doskonalenia głosu. Oddech przeponowo-żebrowy. Faza wydechowa. Ćwiczenia fonacyjne/ artykulacyjne/ dykcyjne. Nauka prawidłowego ustawienia i emisji głosu. Techniki rehabilitacji głosu.

Literatura:

Ciecierska-Zajdel B., Trening głosu, Warszawa 2012

Streżyński J., Jagiełłowicz A.B., Walczak-Deleżyńska M., Siła Twojego głosu, t.

1, Wrocław 2018.

Klemensiewicz Z.(oprac.), uzup. Urbańczyk S, Prawidła poprawnej wymowy polskiej, Kraków 1995.

Szymański P.A., Wybrane zagadnienia emisji głosu w pracy pedagoga, Zamojskie

Studia i Materiały, 2011/nr 1, s.101-108, Wyższa Szkoła Zarządzania i Admini-

stracji w Zamościu.

Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu,

Kraków 2003.

Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.

Toczyska B., Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama, Gdańsk 2009.

Toczyska B., Sarabanda w chaszczach (Ćwiczenia samogłosek), Gdańsk 1997.

Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000.

Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, czyli o faflunieniu i bełkotaniu, Warszawa

2007.

Walczak- Deleżyńska M.,„Aby język giętki”, Wrocław, 2001.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/ka ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i patologii narządów mowy.

Zna zagadnienia dotyczące ustawiania, rozwijania i doskonalenia głosu.

Zna zasady dotyczące higieny głosu, zapoznał się z ćwiczeniami kształtującymi prawidłową dykcję i emisję głosu, zapoznał się z metodami rehabilitacji głosu.

Umiejętności

Student/ka ma rozwinięte umiejętności komunikowania się, w tym także posiada w stopniu podstawowym umiejętność poprawnego posługiwania się głosem.

Ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się narządem mowy i wykazuje higieniczną dbałość w tym obszarze.

Kompetencje społeczne

Student/ka dokonuje refleksji nad realizacją zajęć dydaktycznych wymagających posługiwania się głosem, ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się aparatem artykulacyjnym, wykazuje higieniczną dbałość w tym obszarze.

Ma świadomość konieczności samokształcenia w zakresie dykcji, emisji i higieny głosu.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą lub utrwalone w formie pliku wideo.

NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

6. godz. w kontakcie bezpośrednim

4 godz. w kontakcie online - Skype, wysyłane nagrania studentów

10 godz. przygotowanie się do zajęć, samodzielne ćwiczenia głosowe, analiza otrzymanych materiałów, konsultacje z prowadzącym

5 godz.- przygotowanie i realizacja zaliczenia:

Liczba uzyskanych punktów ECTS- 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Ostolska
Prowadzący grup: Magdalena Ostolska, Agnieszka Sztuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- obserwacja pracy studenta na zajęciach, - orientacja w tematyce przedmiotu, ocena poziomu wystąpienia przed grupą, które jest sposobem zaliczenia przedmiotu i skala postępów w pracy nad prawidłową dykcja i emisją, umiejętności związane z zauważaniem dobrych i słabych cech wystąpień publicznych,

Pełny opis:

Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania.

Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy).

Treści poruszane na zajęciach:

- Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji

- przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych

- przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy

- przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji.

- ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu

-Zapoznanie studentów ze znaczeniem i oddziaływaniem ćwiczeń proponowanych do samodzielnego wykonywania

- pomoc w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie z pamięci wybranego tekstu zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu

Literatura:

Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk, 2000.

Klemensiewicz Z.(oprac.) , uzup. Urbańczyk S., Prawidła poprawnej wymowy polskiej, Kraków,1995.

Literatura uzupełniająca:

Walczak- Deleżyńska M., Aby język giętki, Wrocław, 2001.

Pease A., Mowa ciała, Warszawa 2007.

Uwagi:

Metody kształcenia: ćwiczenia fizyczne indywidualne i grupowe, wykład aktywizujący.

Godziny kontaktowe: 15 godzin

Godziny przeznaczone na pracę samodzielną:

utrwalenie wiadomości z zajęć –15 godzin

przygotowanie bieżących zadań i przygotowanie zaliczenia – 10 godzin

przegląd literatury – 10 godzin

ECTS: 2 pkt.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska
Prowadzący grup: Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska, Magdalena Ostolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania.

Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy)

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji. Omówienie problematyki ustawienia, rozwijania i doskonalenia głosu. Oddech przeponowo-żebrowy. Faza wydechowa. Ćwiczenia fonacyjne/ artykulacyjne/ dykcyjne. Nauka prawidłowego ustawienia i emisji głosu. Techniki rehabilitacji głosu.

Literatura:

Ciecierska-Zajdel B., Trening głosu, Warszawa 2012

Streżyński J., Jagiełłowicz A.B., Walczak-Deleżyńska M., Siła Twojego głosu, t.

1, Wrocław 2018.

Klemensiewicz Z.(oprac.), uzup. Urbańczyk S, Prawidła poprawnej wymowy polskiej, Kraków 1995.

Szymański P.A., Wybrane zagadnienia emisji głosu w pracy pedagoga, Zamojskie

Studia i Materiały, 2011/nr 1, s.101-108, Wyższa Szkoła Zarządzania i Admini-

stracji w Zamościu.

Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu,

Kraków 2003.

Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.

Toczyska B., Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama, Gdańsk 2009.

Toczyska B., Sarabanda w chaszczach (Ćwiczenia samogłosek), Gdańsk 1997.

Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000.

Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, czyli o faflunieniu i bełkotaniu, Warszawa

2007.

Walczak- Deleżyńska M.,„Aby język giętki”, Wrocław, 2001.

Uwagi:

Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą lub utrwalone w formie pliku wideo.

NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

6. godz. w kontakcie bezpośrednim

4 godz. w kontakcie online - Skype, wysyłane nagrania studentów

10 godz. przygotowanie się do zajęć, samodzielne ćwiczenia głosowe, analiza otrzymanych materiałów, konsultacje z prowadzącym

5 godz.- przygotowanie i realizacja zaliczenia:

Liczba uzyskanych punktów ECTS- 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)