Współczesne nurty filozofii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | AK-0F-WFN1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne nurty filozofii |
Jednostka: | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) niest. II st. Obowiązkowe dla 1 sem. (RS) ped. resocjalizacyjnej z socjoter., (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 1 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 1 sem. PS, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla 10 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 2 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 7 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wybrane zagadnienia współczesnej filozofii. Źródła i oddziaływanie filozofii współczesnej. Podstawowe nurty w filozofii współczesnej - wybór: filozofia pozytywistyczna, analityczna, pragmatyczna, egzystencjalizm, filozofia życia, personalizm, fenomenologia, filozofia umysłu i ekofilozofia. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/ka zna i rozumie w zaawansowanym stopniu znaczenie poszczególnych idei filozoficznych dla współczesnych przemian społecznych. Rozumie istotę współczesnych dylematów filozoficznych oraz zna sposoby ich argumentowania za i przeciw. Ma wiedzę o współczesnych trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w zakresie filozofii. Zna i rozumie złożone zależności między poszczególnymi zagadnieniami filozoficznymi a współczesnymi problemami społecznymi. Umiejętności Student/ka potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę filozoficzną, aby formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy społeczne. Potrafi komunikować się z użyciem filozoficznej terminologii; oraz wykorzystywać ją w debacie. Potrafi prezentować i oceniać różne stanowiska filozoficzne oraz krytycznie się do nich odnosić. Potrafi samodzielnie kształtować i planować własny rozwój poprzez wskazanie istotnych idei i wartości. Kompetencje społeczne Student/ka jest przygotowany/a do krytycznej refleksji nad własnymi światopoglądem i posiadanymi ideami filozoficznymi. Jest przygotowany/a do realizowania fundamentalnych idei filozoficznych w życiu społecznym i publicznym oraz ich merytorycznego uzasadniania. Jest przygotowany/a do krytycznej refleksji poznawanych treści filozoficznych oraz ich oceny wobec aktualnych problemów społecznych. Jest przygotowany/a do merytorycznej oceny i odpowiedzialnego realizowania zadań wynikających z aktualnie wykonywanego zawodu i pełnionej funkcji społecznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiktor Wolman | |
Prowadzący grup: | Mateusz Radzki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów uczenia się: Wiedza - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia Umiejętności - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia Kompetencje społeczne - Ocena wypowiedzi ustnej |
|
Pełny opis: |
1. Prezentacja sylwetek wybranych filozofów XIX i XX wieku 2. Omówienie podstawowych nurtów funkcjonujących w XIX i XX wieku 3. Analiza współczesnych koncepcji filozoficznych i ich wpływu na przemiany społeczne |
|
Literatura: |
Literatura Kuderowicz Z. (red.), Filozofia XX wieku, tom 1-2, Warszawa 2002. Miś A., Filozofia współczesna. Główne nurty, Warszawa 2002. Opara S., Filozofia. Współczesne kierunki i problemy, Warszawa 2002 |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: udział w zajęciach - 15 h przygotowanie do egzaminu - 20 h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1.00 Forma zaliczenia Egzamin pisemny, kolokwium, referat |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiktor Wolman | |
Prowadzący grup: | Jarosław Janowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów uczenia się: Wiedza - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia Umiejętności - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia Kompetencje społeczne - Ocena wypowiedzi ustnej |
|
Pełny opis: |
1. Prezentacja sylwetek wybranych filozofów XIX i XX wieku 2. Omówienie podstawowych nurtów funkcjonujących w XIX i XX wieku 3. Analiza współczesnych koncepcji filozoficznych i ich wpływu na przemiany społeczne |
|
Literatura: |
Literatura Kuderowicz Z. (red.), Filozofia XX wieku, tom 1-2, Warszawa 2002. Miś A., Filozofia współczesna. Główne nurty, Warszawa 2002. Opara S., Filozofia. Współczesne kierunki i problemy, Warszawa 2002 |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: udział w zajęciach - 15 h przygotowanie do egzaminu - 20 h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1.00 Forma zaliczenia Egzamin pisemny, kolokwium, referat |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Melonowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Melonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Melonowska | |
Prowadzący grup: | Anna Drabarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie: Spełnione kryterium frekwencyjne. Kolokwium z sentencji filozoficznych, aforyzmów i myśli: dopasowanie i odtworzenie. Sentencje pochodzą z zadanej literatury oraz z treści wykładowych. Ich lista jest tworzona przez prowadzącą i przez grupę w ciągu semestru. |
|
Pełny opis: |
1. OBRONA FILOZOFII. CZYM JEST FILOZOFIA? CZYM JEST MYŚLENIE FILOZOFICZNE? (J. Pieper, H. Arendt, M. Heidegger). 2. KIERUNEK: EGZYSTENCJALIZM, OD „PIERWOTNEJ REWOLTY EGZYSTENCJALISTYCZNEJ”. Protoegzystencjalizm, egzystencjalizm: „délaissement”, samotność, trud oraz ironia. Filozofia a literatura i wypowiedź literacka. Aforyzm i dziennik filozoficzny. Elementy myśli rosyjskiej. 3. PROBLEM: CIERPIENIE (M. Scheler, E. Stump i in.). 4. KIERUNEK: HERMENEUTYKA. Mit, opowieść, symbol. Między dosłownością a alegorią. Pytanie o humanistykę. 5. PROBLEM: MIŁOŚĆ (tomizm, fenomenologia. Nurt platoński. Elementy myśli rosyjskiej - sofiologia). 6. KIERUNEK/PROBLEM: PERSONALIZM/OSOBA. SPÓR O OSOBĘ. SPÓR O WSPÓLNOTĘ (komunitaryzm, neoarystotelizm XX i XXI wieku). 7. KIERUNEK: ESTETYKA z wyjściem ku FILOZOFII HISTORII. Elementy badań własnych. 8. PODSUMOWANIE: JAKIE NAZWISKA POZNALIŚMY? WJAKICH KIERUNKACH POSZLIŚMY? Przegląd sentencji, aforyzmów, myśli. |
|
Literatura: |
Arendt H., Myślenie, Czytelnik, Warszawa 1991 [wyimki]. Camus A., Mit Syzyfa i inne eseje, MUZA, Warszawa 2004, s. 65-119. Cioran E., Zmierzch wszelkiej myśli, Aletheia, Warszawa 2021, s. 92-95. Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, wyd. Inter esse, Kraków 1993, s. 33-47, 50-60. Hildebrand von D., Istota miłości, Fronda 2021 [wyimki]. Kierkegaard S., Bojaźń i drżenie, wyd. Zysk i S-ka, Poznań, [b.d.w.], s. 27-30, 35-42, 124-126. Nietzsche F., Z genealogii moralności, Znak, Kraków 1997, s. 23-31. Pascal B., Myśli, PAX, Warszawa 1989, s. 157-162 (p. 314-333), 257-258 (p. 489-491). Pieper J., W obronie filozofii, PAX, Warszawa 1985. Ricoeur P., Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, wyd. DeAgostini, Pax, Altaya, [b.d.w.], s. 194-216. Sartre J.-P., Egzystencjalizm jest humanizmem, MUZA, Warszawa 1998. Scheler M., Cierpienie, śmierć, dalsze życie, PWN, Warszawa 1994, s. 3-35. Spaemann R., Osoby. O różnicy między czymś a kimś, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001, s. 8-50, 291-305. Stump E., Wędrując w ciemnościach. Narracja a problem cierpienia, t. 1 i 2 [wyimki]. Św. Augutyn, Wyznania, Hachette Polska - Biblioteka Filozofów, Warszawa 2022 [wyimki]. Uwaga: tam, gdzie napisano „[wyimki]” chodzi o fragmenty, które będą wplecione przez prowadzącą w kanwę wykładu, i z tej kanwy (tj. z wykładu) zostaną zaczerpnięte do kolokwium. Ze względu na formę zaliczenia literatura musi obejmować przede wszystkim wgląd w teksty źródłowe. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: 1. Udział w wykładach: 15 h 2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego: w tym opracowanie przedstawionych na wykładzie treści w oparciu o prezentacje Power Point oraz zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną i logiczną - 15 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Melonowska | |
Prowadzący grup: | Jarosław Janowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie: Spełnione kryterium frekwencyjne. Kolokwium z sentencji filozoficznych, aforyzmów i myśli: dopasowanie i odtworzenie. Sentencje pochodzą z zadanej literatury oraz z treści wykładowych. Ich lista jest tworzona przez prowadzącą i przez grupę w ciągu semestru. |
|
Pełny opis: |
1. OBRONA FILOZOFII. CZYM JEST FILOZOFIA? CZYM JEST MYŚLENIE FILOZOFICZNE? (J. Pieper, H. Arendt, M. Heidegger). 2. KIERUNEK: EGZYSTENCJALIZM, OD „PIERWOTNEJ REWOLTY EGZYSTENCJALISTYCZNEJ”. Protoegzystencjalizm, egzystencjalizm: „délaissement”, samotność, trud oraz ironia. Filozofia a literatura i wypowiedź literacka. Aforyzm i dziennik filozoficzny. Elementy myśli rosyjskiej. 3. PROBLEM: CIERPIENIE (M. Scheler, E. Stump i in.). 4. KIERUNEK: HERMENEUTYKA. Mit, opowieść, symbol. Między dosłownością a alegorią. Pytanie o humanistykę. 5. PROBLEM: MIŁOŚĆ (tomizm, fenomenologia. Nurt platoński. Elementy myśli rosyjskiej - sofiologia). 6. KIERUNEK/PROBLEM: PERSONALIZM/OSOBA. SPÓR O OSOBĘ. SPÓR O WSPÓLNOTĘ (komunitaryzm, neoarystotelizm XX i XXI wieku). 7. KIERUNEK: ESTETYKA z wyjściem ku FILOZOFII HISTORII. Elementy badań własnych. 8. PODSUMOWANIE: JAKIE NAZWISKA POZNALIŚMY? WJAKICH KIERUNKACH POSZLIŚMY? Przegląd sentencji, aforyzmów, myśli. |
|
Literatura: |
Arendt H., Myślenie, Czytelnik, Warszawa 1991 [wyimki]. Camus A., Mit Syzyfa i inne eseje, MUZA, Warszawa 2004, s. 65-119. Cioran E., Zmierzch wszelkiej myśli, Aletheia, Warszawa 2021, s. 92-95. Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, wyd. Inter esse, Kraków 1993, s. 33-47, 50-60. Hildebrand von D., Istota miłości, Fronda 2021 [wyimki]. Kierkegaard S., Bojaźń i drżenie, wyd. Zysk i S-ka, Poznań, [b.d.w.], s. 27-30, 35-42, 124-126. Nietzsche F., Z genealogii moralności, Znak, Kraków 1997, s. 23-31. Pascal B., Myśli, PAX, Warszawa 1989, s. 157-162 (p. 314-333), 257-258 (p. 489-491). Pieper J., W obronie filozofii, PAX, Warszawa 1985. Ricoeur P., Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, wyd. DeAgostini, Pax, Altaya, [b.d.w.], s. 194-216. Sartre J.-P., Egzystencjalizm jest humanizmem, MUZA, Warszawa 1998. Scheler M., Cierpienie, śmierć, dalsze życie, PWN, Warszawa 1994, s. 3-35. Spaemann R., Osoby. O różnicy między czymś a kimś, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001, s. 8-50, 291-305. Stump E., Wędrując w ciemnościach. Narracja a problem cierpienia, t. 1 i 2 [wyimki]. Św. Augutyn, Wyznania, Hachette Polska - Biblioteka Filozofów, Warszawa 2022 [wyimki]. Uwaga: tam, gdzie napisano „[wyimki]” chodzi o fragmenty, które będą wplecione przez prowadzącą w kanwę wykładu, i z tej kanwy (tj. z wykładu) zostaną zaczerpnięte do kolokwium. Ze względu na formę zaliczenia literatura musi obejmować przede wszystkim wgląd w teksty źródłowe. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: 1. Udział w wykładach: 15 h 2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego: w tym opracowanie przedstawionych na wykładzie treści w oparciu o prezentacje Power Point oraz zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną i logiczną - 15 h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.