Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody analizy danych jakościowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20SD-1D-MDJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody analizy danych jakościowych
Jednostka: Wydział Stosowanych Nauk Społecznych
Grupy: Obowiązkowe dla II r. DD-IR (stacjonarne 3 stopnia)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Poraj-Weder
Prowadzący grup: Aneta Pasternak, Magdalena Poraj-Weder
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- Zadania wykonywane w ramach zajęć (praca indywidualna i grupowa).

- Realizacja projektu badawczego: zaprojektowanie i realizacja indywidualnych wywiadów pogłębionych /IDI/, przygotowanie transkrypcji, analiza zgodnie ze wskazaną metodą, opracowanie wyników w formie raportu zbiorczego, prezentacja wyników badania.

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA w warunkach pandemii:

- Zadania wykonywane w ramach zajęć (praca indywidualna i grupowa).

- Realizacja projektu badawczego: zaprojektowanie i realizacja wirtualnych indywidualnych wywiadów pogłębionych /ViDI/, przygotowanie transkrypcji, analiza zgodnie ze wskazaną metodą, opracowanie wyników w formie raportu zbiorczego, prezentacja wyników badania.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Zajęcia mają na celu zapoznanie uczestników z zagadnieniami teoretycznymi dot. strategii badawczych, metod zbierania i analizowania materiałów empirycznych, stosowania metod analizy danych jakościowych oraz z praktyczną analizą danych jakościowych, prowadzoną m.in. przy użyciu klasycznych metod oraz oprogramowania komputerowego, ułatwiającego pracę z danymi jakościowymi.

Zajęcia realizowane w dniach:

1) 05.03 - Metody badań jakościowych. Paradygmaty i strategie badawcze (4h)

Kontynuacja zdalna na platformie zoom - zajęcia realizowane zgodnie z planem, w czwartki w godz. 15.20-18.45:

2) 19.03 - Wprowadzenie w problematykę badań. Sformułowanie problemu badań. Kryteria doboru próby w badaniach jakościowych. Wytyczne do pracy nad konspektem badawczym (4h).

3) 26.03 - Praca nad konspektem badawczym (4h).

4) 02.04 - Omówienie konspektu badawczego. Konstrukcja scenariusza (4h).

5) 16.04 - Finalizacja konspektów. Omówienie i finalizacja scenariuszy. Ustalenia dotyczące realizacji fazy terenowej (4h).

6) 20.04-24.04 (termin do ustalenia) - Konsultacje dot. moderowania wywiadów i pracy ze scenariuszem (2h).

7) 20.04-26.04 - Realizacja wirtualnych indywidualnych wywiadów pogłębionych. Przygotowanie transkrypcji.

8) 30.04.2020 - Wstęp do analizy danych jakościowych - metody klasyczne, analiza z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego. Przygotowanie raportu z badań (wytyczne) (4h).

9) 07.05.2020 - Prezentacja wyników badania. Podsumowanie zajęć (4h).

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

- wybrane artykuły i rozdziały w książkach udostępnione w formie pdf na dysku OneDrive w katalogu dedykowanym prowadzeniu z zajęć z przedmiotu: Metody analizy danych jakościowych)

- artykuły dostępne w sieci (w bazie EBSCO i opublikowane w wolnym dostępie)

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

- Flick, U. (2012). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

- Hammersley, M., Atkinson, P. (2000). Projekt badawczy: problemy, przykłady i próbki. W: Metody badań terenowych. Warszawa: Zysk i S-ka.

- Maison, D. Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

- Silverman, D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji. Warszawa: PWN.

- Smith, J. A. (2015). Qualitative Psychology. A Practical Guide to Research Methods. Los Angeles: SAGE Publications Ltd.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład/prezentacja

Praca grupowa i indywidualna

Edukacja na odległość: dydaktyka realizowana z wykorzystaniem aplikacji zoom (regularne spotkania, zgodne z planem studiów), emaila. Narzędzia usprawniające przepływ plików/dokumentów - Google Sheets, dysk OneDrive.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

godziny kontaktowe: 30

realizacja kolejnych zadań: 30

LICZBA ECTS: 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)