Metody analizy danych jakościowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20SD-1D-MDJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody analizy danych jakościowych |
Jednostka: | Wydział Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: |
Obowiązkowe dla II r. DD-IR (stacjonarne 3 stopnia) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Poraj-Weder | |
Prowadzący grup: | Aneta Pasternak, Magdalena Poraj-Weder | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - Zadania wykonywane w ramach zajęć (praca indywidualna i grupowa). - Realizacja projektu badawczego: zaprojektowanie i realizacja indywidualnych wywiadów pogłębionych /IDI/, przygotowanie transkrypcji, analiza zgodnie ze wskazaną metodą, opracowanie wyników w formie raportu zbiorczego, prezentacja wyników badania. SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA w warunkach pandemii: - Zadania wykonywane w ramach zajęć (praca indywidualna i grupowa). - Realizacja projektu badawczego: zaprojektowanie i realizacja wirtualnych indywidualnych wywiadów pogłębionych /ViDI/, przygotowanie transkrypcji, analiza zgodnie ze wskazaną metodą, opracowanie wyników w formie raportu zbiorczego, prezentacja wyników badania. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Zajęcia mają na celu zapoznanie uczestników z zagadnieniami teoretycznymi dot. strategii badawczych, metod zbierania i analizowania materiałów empirycznych, stosowania metod analizy danych jakościowych oraz z praktyczną analizą danych jakościowych, prowadzoną m.in. przy użyciu klasycznych metod oraz oprogramowania komputerowego, ułatwiającego pracę z danymi jakościowymi. Zajęcia realizowane w dniach: 1) 05.03 - Metody badań jakościowych. Paradygmaty i strategie badawcze (4h) Kontynuacja zdalna na platformie zoom - zajęcia realizowane zgodnie z planem, w czwartki w godz. 15.20-18.45: 2) 19.03 - Wprowadzenie w problematykę badań. Sformułowanie problemu badań. Kryteria doboru próby w badaniach jakościowych. Wytyczne do pracy nad konspektem badawczym (4h). 3) 26.03 - Praca nad konspektem badawczym (4h). 4) 02.04 - Omówienie konspektu badawczego. Konstrukcja scenariusza (4h). 5) 16.04 - Finalizacja konspektów. Omówienie i finalizacja scenariuszy. Ustalenia dotyczące realizacji fazy terenowej (4h). 6) 20.04-24.04 (termin do ustalenia) - Konsultacje dot. moderowania wywiadów i pracy ze scenariuszem (2h). 7) 20.04-26.04 - Realizacja wirtualnych indywidualnych wywiadów pogłębionych. Przygotowanie transkrypcji. 8) 30.04.2020 - Wstęp do analizy danych jakościowych - metody klasyczne, analiza z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego. Przygotowanie raportu z badań (wytyczne) (4h). 9) 07.05.2020 - Prezentacja wyników badania. Podsumowanie zajęć (4h). |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: - wybrane artykuły i rozdziały w książkach udostępnione w formie pdf na dysku OneDrive w katalogu dedykowanym prowadzeniu z zajęć z przedmiotu: Metody analizy danych jakościowych) - artykuły dostępne w sieci (w bazie EBSCO i opublikowane w wolnym dostępie) LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: - Flick, U. (2012). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. - Hammersley, M., Atkinson, P. (2000). Projekt badawczy: problemy, przykłady i próbki. W: Metody badań terenowych. Warszawa: Zysk i S-ka. - Maison, D. Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. - Silverman, D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji. Warszawa: PWN. - Smith, J. A. (2015). Qualitative Psychology. A Practical Guide to Research Methods. Los Angeles: SAGE Publications Ltd. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład/prezentacja Praca grupowa i indywidualna Edukacja na odległość: dydaktyka realizowana z wykorzystaniem aplikacji zoom (regularne spotkania, zgodne z planem studiów), emaila. Narzędzia usprawniające przepływ plików/dokumentów - Google Sheets, dysk OneDrive. NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe: 30 realizacja kolejnych zadań: 30 LICZBA ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.