Wychowanie i kształcenie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 200S-3E3WIK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wychowanie i kształcenie |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przekazanie najnowszej wiedzy dotyczącej kształcenia i wychowania. Ukształtowanie podejścia umożliwiającego samokształcenie i samowychowanie. Profesjonalne przygotowanie do działań diagnostycznych w środowisku szkolnym (na wszystkich szczeblach edukacji) oraz rodzinnym |
Pełny opis: |
Ukazane zostaną różnice między wychowaniem i kształceniem, jak i zachodząca między nimi współzależność. Współczesne kontrowersje wokół wychowania i kształcenia zostaną osadzone w tradycji myślenia emancypacyjnego w wychowaniu ukazując ciągłość wychowania jako praktyki zwykle budzącej społeczne kontrowersje. Omówione zostaną podstawowe aspekty z zakresu historii dzieciństwa. 1. Kulturowa i historyczna zmienność form wychowania i kształcenia 2. Z historii myśli emancypacyjnej w wychowaniu 3. Aksjocentryzm – pajdocentryzm. 4. Pedagogia personalistyczno – egzystencjalna. 5. Kultura popularna jako forma dydaktyki 6. Postmodernistyczne konteksty wychowania: asertywność czy sprzeciw? 7. Rozwój moralny i religijny w projekcie wychowania integralnego. 8. Dydaktyka miłości? Wychowanie a rodzina. 9. Wyższe stadia rozwoju w dorosłości. |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA Czerepaniak – Walczak, M. (2003). Współczesne dyskursy emancypacji poprzez edukację (wielka narracja w małej klasie). Colloquia Communia, 2 (75) lipiec – grudzień Nowak M. Wyzwania dla wychowania etyczno – religijnego w kontekście wielokulturowym. W: T. Lewowicki, B.Grabowska, A. Różańska (red.), Socjalizacja i kształtowanie się tożsamości – problemy i sugestie rozwiązań. Wydawnictwo Adam Marszałek Różańska A. Kształtowanie się tożsamości religijnej młodzieży w sytuacji pluralizmu kulturowego i religijnego. W: T. Lewowicki, B. Grabowska, A. Różańska (red.), Socjalizacja i kształtowanie się tożsamości – problemy i sugestie rozwiązań. Wydawnictwo Adam Marszałek Sartre, J.-P. Byt i nicość (s. 586-677). Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa Szkudlarek, T. (2001). Wolność ponowoczesna i pedagogika dekonstrukcji. W: M. Reut (red.), Dylematy wolności. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej Śliwerski, B. (2001). Problem wolności [od] wychowania w dyskursie antypedagogiki w Niemczech. W: M. Reut (red.), Dylematy wolności. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej Zubelewicz, J. (2002). Filozofia wychowania: aksjocentryzm i pajdocentryzm. Warszawa: Wydawnictwo Żak LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Czerniawska, O. (2010). Andragogika z perspektywy badań biograficznych. W: Z., Melosik, B. Śliwerski (red.), Edukacja alternatywna w XXI wieku. Kraków: Impuls Linton, R. (2000). Kulturowe podstawy osobowości,. Warszawa: PWN Michałowska, D. (2010). Kształtowanie wrażliwości na wartości etyczne metodami dramy i psychodramy. W: Z., Melosik, B. Śliwerski (red.), Edukacja alternatywna w XXI wieku. Kraków: Impuls Śliwerski, B. (2010). Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania. Kraków: Impuls Szumlewicz, K. (2011) Emancypacja przez wychowanie. Sopot: GWP Włodarski, Z., Hankała, A. (2004) Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka (rozdziały: 1,2,6). Warszawa – Kraków: Wydawnictwo Impuls |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Rozróżniać wychowanie i kształcenie, umieć wskazać właściwe im sfery i czynniki oddziaływania Umieć charakteryzować kulturowe wyznaczniki procesu wychowawczego, historyczną i kulturową zmienność metod wychowawczych i metod kształcenia Rozumieć kulturowy kontekst wychowania, np. formacyjne wpływy kultury popularnej i in. Znać podstawowe definicje i pojęcia, takie jak: rozwój, rozwój ontogenetyczny, zmiana progresywna, zmiana regresywna, pajdocentryzm, aksjocentryzm itp. Znać podstawowe prawa i obowiązki stron pozostających w relacji wychowawczej Umiejętności Kompetencje społeczne Sposób pomiaru Ocena wypowiedzi pisemnej w czasie egzaminu, ocena wypowiedzi w czasie zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.