Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wychowanie i kształcenie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 200S-3E3WIK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wychowanie i kształcenie
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Przekazanie najnowszej wiedzy dotyczącej kształcenia i wychowania. Ukształtowanie podejścia umożliwiającego samokształcenie i samowychowanie. Profesjonalne przygotowanie do działań diagnostycznych w środowisku szkolnym (na wszystkich szczeblach edukacji) oraz rodzinnym

Pełny opis:

Ukazane zostaną różnice między wychowaniem i kształceniem, jak i zachodząca między nimi współzależność. Współczesne kontrowersje wokół wychowania i kształcenia zostaną osadzone w tradycji myślenia emancypacyjnego w wychowaniu ukazując ciągłość wychowania jako praktyki zwykle budzącej społeczne kontrowersje. Omówione zostaną podstawowe aspekty z zakresu historii dzieciństwa.

1. Kulturowa i historyczna zmienność form wychowania i kształcenia

2. Z historii myśli emancypacyjnej w wychowaniu

3. Aksjocentryzm – pajdocentryzm.

4. Pedagogia personalistyczno – egzystencjalna.

5. Kultura popularna jako forma dydaktyki

6. Postmodernistyczne konteksty wychowania: asertywność czy sprzeciw?

7. Rozwój moralny i religijny w projekcie wychowania integralnego.

8. Dydaktyka miłości? Wychowanie a rodzina.

9. Wyższe stadia rozwoju w dorosłości.

Literatura:

LITERATURA OBOWIAZKOWA

Czerepaniak – Walczak, M. (2003). Współczesne dyskursy emancypacji poprzez edukację (wielka narracja w małej klasie). Colloquia Communia, 2 (75) lipiec – grudzień

Nowak M. Wyzwania dla wychowania etyczno – religijnego w kontekście wielokulturowym. W: T. Lewowicki, B.Grabowska, A.

Różańska (red.), Socjalizacja i kształtowanie się tożsamości – problemy i sugestie rozwiązań. Wydawnictwo Adam Marszałek

Różańska A. Kształtowanie się tożsamości religijnej młodzieży w sytuacji pluralizmu kulturowego i religijnego. W: T. Lewowicki, B.

Grabowska, A. Różańska (red.), Socjalizacja i kształtowanie się tożsamości – problemy i sugestie rozwiązań. Wydawnictwo Adam Marszałek

Sartre, J.-P. Byt i nicość (s. 586-677). Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa

Szkudlarek, T. (2001). Wolność ponowoczesna i pedagogika dekonstrukcji. W: M. Reut (red.), Dylematy wolności. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej

Śliwerski, B. (2001). Problem wolności [od] wychowania w dyskursie antypedagogiki w Niemczech. W: M. Reut (red.), Dylematy wolności. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej

Zubelewicz, J. (2002). Filozofia wychowania: aksjocentryzm i pajdocentryzm. Warszawa: Wydawnictwo Żak

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Czerniawska, O. (2010). Andragogika z perspektywy badań biograficznych. W: Z., Melosik, B. Śliwerski (red.), Edukacja alternatywna w XXI wieku. Kraków: Impuls

Linton, R. (2000). Kulturowe podstawy osobowości,. Warszawa: PWN

Michałowska, D. (2010). Kształtowanie wrażliwości na wartości etyczne metodami dramy i psychodramy. W: Z., Melosik, B. Śliwerski (red.), Edukacja alternatywna w XXI wieku. Kraków: Impuls

Śliwerski, B. (2010). Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania. Kraków: Impuls

Szumlewicz, K. (2011) Emancypacja przez wychowanie. Sopot: GWP

Włodarski, Z., Hankała, A. (2004) Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka (rozdziały: 1,2,6). Warszawa – Kraków: Wydawnictwo Impuls

Efekty uczenia się:

Wiedza

Rozróżniać wychowanie i kształcenie, umieć wskazać właściwe im sfery i czynniki oddziaływania

Umieć charakteryzować kulturowe wyznaczniki procesu wychowawczego, historyczną i kulturową zmienność metod wychowawczych i metod kształcenia

Rozumieć kulturowy kontekst wychowania, np. formacyjne wpływy kultury popularnej i in.

Znać podstawowe definicje i pojęcia, takie jak: rozwój, rozwój ontogenetyczny, zmiana progresywna, zmiana regresywna, pajdocentryzm, aksjocentryzm itp.

Znać podstawowe prawa i obowiązki stron pozostających w relacji wychowawczej

Umiejętności

Kompetencje społeczne

Sposób pomiaru

Ocena wypowiedzi pisemnej w czasie egzaminu, ocena wypowiedzi w czasie zajęć

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)