Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologiczne uwarunkowania zaburzeń psychicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 200S-3E3PUZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologiczne uwarunkowania zaburzeń psychicznych
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi teoriami wyjaśniającymi powstawanie zaburzeń psychicznych oraz z psychologicznymi i społecznymi problemami osób z zaburzeniami psychicznymi.

Pełny opis:

1.Teorie psychologiczne wyjaśniające powstawanie zaburzeń psychicznych z punktu widzenia teorii:

• systemowych wyjaśniających powstanie zaburzenia w kontekście rodzinnym,

• humanistycznych

• poznawczo-behawioralnych

2.Neuropsychologiczne podłoże zaburzeń funkcjonowania psychospołecznego osób z chorobami psychicznymi

3. Doświadczenia związane z zaburzeniami psychicznymi dla chorego i jego rodziny

• subiektywne doświadczanie choroby,

• utrata poczucia sprawstwa i kontroli nad własnym życiem,

• utrata poczucia własnej wartości,

• lęk przed odrzuceniem i stygmatyzacją.

• dyskryminacja zawodowa i społeczna,

4. Konsekwencje choroby psychicznej dla jednostki, rodziny i najbliższego otoczenia –

• sytuacja chorego jako złożona sytuacja trudna i źródło stresu.

• obraz własnej choroby i psychologiczne reakcje na chorobę psychiczną

• problematyka rodzin z członkiem chorym psychicznie – od zaprzeczania chorobie, przez walkę o rozpoznanie choroby po współpracę z zespołem leczącym,

• wpływ rodziny na przebieg chorób psychicznych

• wpływ choroby psychicznej na relacje rodzinne

Literatura:

Obowiązkowa

1.Alanen Y. (2000) Schizofrenia. Jej przyczyny i leczenie dostosowane do potrzeb, IPiN.

2. Seligman M.E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L. (2003) Psychopatologia, rozdział 1, 3, 7, 9, 10; Zysk i Ska, Poznań

3. Roszczyńska-Michta, Janczewska M., Waszkiewicz J. (2009) Zdrowienie – budowanie własnej narracji. Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa

4. Prochaska J.O., Norcross J.C. (2006). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna. Rozdział 2, 5, 6, 10, 11( w każdym pierwsze trzy punkty rozdziału). Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa

5. Borkowska A. (red) (2005) Zaburzenia funkcji poznawczych w chorobach psychicznych. Rozdział 1, 2, 3 (str 7-54) Biblioteka Psychiatrii Polskiej, Kraków

Uzupełniająca:

1. Mueser K.T,, Gingerich S.(2001). Życie ze schizofrenią. Poradnik dla rodzin. Wydawnictwo Rebis

2. Sęk H. (red.) (2005) Psychologia kliniczna, t. 1, rozdziały 6- 9, PWN, Warszawa

3. de Barbaro B., Ostoja-Zawadzka K., Cechnicki A. (2005) Możesz pomóc. Poradnik dla rodzin pacjentów chorych na schizofrenię i zaburzenia schizotypowe. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków.

4.Hintze B. (2010). Choroba jak inne – o Osobach i do Osób chorujących na schizofrenię. Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa.

5.Koszewska I., Habrat - Pragłowska E. (2002) - Żyć z zaburzeniami nastroju. O chorobie afektywnej dwubiegunowej. Poradnik dla chorych i ich rodzin. Instytut Psychiatrii i Neurologii. Warszawa.

Efekty uczenia się:

Wiedza

zna teorie psychologiczne wyjaśniające powstawanie zaburzeń psychicznych;

opisuje powstawanie konkretnych zaburzeń psychicznych w języku najważniejszych teorii psychologicznych: psychoanalitycznej, humanistycznej, poznawczej, systemowej;

wyjaśnia psychologiczne reakcje na chorobę psychiczną uwzględniając kontekst jednostki i jej najbliższego otoczenie;

potrafi scharakteryzować sytuacje psychologiczną i społeczną rodzin osób chorych psychicznie;

definiuje problem stygmatyzacji;

zna podstawowe metody terapeutyczne wspierające pacjenta i jego rodzinę w procesie zdrowienia;

Umiejętności

potrafi rozpoznawać konsekwencje choroby psychicznej dla pacjenta i jego rodziny;

potrafi zdiagnozować postawy społeczne wobec osób chorych psychicznie;

Kompetencje społeczne

zdolny do zaproponowania adekwatnych form pomocy psychologicznej wspierającej pacjenta i jego rodzinę;

Sposób pomiaru

Ocena wiadomości w czasie pisemnego egzaminu

Ocena w czasie pisemnego egzaminu

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin – test wiadomości z treści wykładu – zalicza 51%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)