Psychologiczne uwarunkowania zaburzeń psychicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 200S-3E3PUZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologiczne uwarunkowania zaburzeń psychicznych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi teoriami wyjaśniającymi powstawanie zaburzeń psychicznych oraz z psychologicznymi i społecznymi problemami osób z zaburzeniami psychicznymi. |
Pełny opis: |
1.Teorie psychologiczne wyjaśniające powstawanie zaburzeń psychicznych z punktu widzenia teorii: • systemowych wyjaśniających powstanie zaburzenia w kontekście rodzinnym, • humanistycznych • poznawczo-behawioralnych 2.Neuropsychologiczne podłoże zaburzeń funkcjonowania psychospołecznego osób z chorobami psychicznymi 3. Doświadczenia związane z zaburzeniami psychicznymi dla chorego i jego rodziny • subiektywne doświadczanie choroby, • utrata poczucia sprawstwa i kontroli nad własnym życiem, • utrata poczucia własnej wartości, • lęk przed odrzuceniem i stygmatyzacją. • dyskryminacja zawodowa i społeczna, 4. Konsekwencje choroby psychicznej dla jednostki, rodziny i najbliższego otoczenia – • sytuacja chorego jako złożona sytuacja trudna i źródło stresu. • obraz własnej choroby i psychologiczne reakcje na chorobę psychiczną • problematyka rodzin z członkiem chorym psychicznie – od zaprzeczania chorobie, przez walkę o rozpoznanie choroby po współpracę z zespołem leczącym, • wpływ rodziny na przebieg chorób psychicznych • wpływ choroby psychicznej na relacje rodzinne |
Literatura: |
Obowiązkowa 1.Alanen Y. (2000) Schizofrenia. Jej przyczyny i leczenie dostosowane do potrzeb, IPiN. 2. Seligman M.E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L. (2003) Psychopatologia, rozdział 1, 3, 7, 9, 10; Zysk i Ska, Poznań 3. Roszczyńska-Michta, Janczewska M., Waszkiewicz J. (2009) Zdrowienie – budowanie własnej narracji. Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa 4. Prochaska J.O., Norcross J.C. (2006). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna. Rozdział 2, 5, 6, 10, 11( w każdym pierwsze trzy punkty rozdziału). Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa 5. Borkowska A. (red) (2005) Zaburzenia funkcji poznawczych w chorobach psychicznych. Rozdział 1, 2, 3 (str 7-54) Biblioteka Psychiatrii Polskiej, Kraków Uzupełniająca: 1. Mueser K.T,, Gingerich S.(2001). Życie ze schizofrenią. Poradnik dla rodzin. Wydawnictwo Rebis 2. Sęk H. (red.) (2005) Psychologia kliniczna, t. 1, rozdziały 6- 9, PWN, Warszawa 3. de Barbaro B., Ostoja-Zawadzka K., Cechnicki A. (2005) Możesz pomóc. Poradnik dla rodzin pacjentów chorych na schizofrenię i zaburzenia schizotypowe. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków. 4.Hintze B. (2010). Choroba jak inne – o Osobach i do Osób chorujących na schizofrenię. Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa. 5.Koszewska I., Habrat - Pragłowska E. (2002) - Żyć z zaburzeniami nastroju. O chorobie afektywnej dwubiegunowej. Poradnik dla chorych i ich rodzin. Instytut Psychiatrii i Neurologii. Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza zna teorie psychologiczne wyjaśniające powstawanie zaburzeń psychicznych; opisuje powstawanie konkretnych zaburzeń psychicznych w języku najważniejszych teorii psychologicznych: psychoanalitycznej, humanistycznej, poznawczej, systemowej; wyjaśnia psychologiczne reakcje na chorobę psychiczną uwzględniając kontekst jednostki i jej najbliższego otoczenie; potrafi scharakteryzować sytuacje psychologiczną i społeczną rodzin osób chorych psychicznie; definiuje problem stygmatyzacji; zna podstawowe metody terapeutyczne wspierające pacjenta i jego rodzinę w procesie zdrowienia; Umiejętności potrafi rozpoznawać konsekwencje choroby psychicznej dla pacjenta i jego rodziny; potrafi zdiagnozować postawy społeczne wobec osób chorych psychicznie; Kompetencje społeczne zdolny do zaproponowania adekwatnych form pomocy psychologicznej wspierającej pacjenta i jego rodzinę; Sposób pomiaru Ocena wiadomości w czasie pisemnego egzaminu Ocena w czasie pisemnego egzaminu |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin – test wiadomości z treści wykładu – zalicza 51% |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.