Proces diagnozy psychologicznej. Studium przypadku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 200S-3C4PRD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Proces diagnozy psychologicznej. Studium przypadku |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Charakterystyka dobrego kontaktu z drugim człowiekiem: co stanowi o dobrym kontakcie, jak rozpoznać opór i jak sobie z nim radzić. Zasady kontraktu z osobą badaną. Pierwsze wrażenia z kontaktu z wybraną osobą, pytania i wątpliwości dotyczące decyzji kontraktowych. Omówienie czym jest studium przypadku w praktyce klinicznej. Prezentacja wzoru studium przypadku. Miejsce studium przypadku w psychologii klinicznej. Omówienie mini obserwacji, ze zwróceniem uwagi na ich słabe i mocne strony. Przygotowanie do spotkania na którym osoba badana ma wypełnić techniki diagnostyczne (FCZ-KT, WKP, TNZ Rottera). Przypomnienie interesujących nas technik oraz omówienie warunków przebiegu badania. Omówienie wybranych nurtów psychologicznych - wprowadzenie do interpretowania materiału zebranego z technik projekcyjnych w kontekście wybranego nurtu psychologii osobowości. Interpretujemy niektóre z uzyskanych wyników technik standardowych, tak żeby rozwiać wątpliwości interpretacyjne studentów. Interpretujemy dane uzyskane z użyciem techniki projekcyjnej, zaczynamy tworzyć hipotezy, które mają być weryfikowane w wywiadzie. Przygotowujemy się do przeprowadzenia wywiadu. W 4-5 osobowych grupach sprawdzana jest zasadność poszczególnych hipotez oraz czy przygotowany plan wywiadu spełnia interesujące nas kryteria, pozostałe wątpliwości są konsultowane z prowadzącym. Omawiamy wiele przykładów na forum, tak żeby nie było wątpliwości, co można, a czego nie można. Dookreślenie obszarów do przeprowadzenia rozmów. Omówienie zjawisk w psychoterapii – ich zdefiniowanie i przełożenie na kontakt z osobą badaną. Omówienie procesów związanych z sytuacją badania oraz obaw i trudności zgłoszonych przez studentów. Podstawy prowadzenia wywiadu ukierunkowanego. Radzenie sobie z oporem i inne zjawiska występujące w kontakcie. Ćwiczenia sytuacji wywiadu. Rozstrzyganie wątpliwości dotyczących planów wywiadów, zatwierdzenie przez prowadzącego ćwiczenia planów wywiadów. Omówienie wrażeń z przeprowadzonych wywiadów. Praca z fragmentami transkrypcji i wybranymi przez studentów danymi obserwacyjnymi. Praca z wybranymi fragmentami studenckich wywiadów. Konsultacje planów informacji zwrotnych w małych grupach i z prowadzącym. |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA Wybrane fragmenty: Corey, G. (2001). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwa. Fengler, J.(2001). Pomaganie męczy. Wypalenie w pracy zawodowej. Gdańsk: GWP Grzesiuk, L. (2005). Psychoterapia. Podręcznik akademicki. Tom I. Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. Stemplewska, K., Krejtz, K. (2005). Wywiad psychologiczny. (cz. 1 i 2). Wywiad jako spotkanie z człowiekiem. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Wybrane fragmenty: Olechnowicz. H. (2000). Opowieści terapeutów I, II, III kom. Warszawa: WSIP. Stewart, J. (2008). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.