Etyka zawodu socjologa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 200S-2C3EPZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka zawodu socjologa |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
CELE 1. Zapoznanie studentów z podejściami metodologicznymi do tworzenie etyk zawodowych 2. przygotowanie studentów do aktywnego uczestnictwa we współczesnych dyskusjach na temat etyki zawodowej socjologów; 3. Kształcenie umiejętności praktycznego wykorzystania kodeksów etycznych; 4. Rozwijanie poczucia moralnych zobowiązań, jakie stawia praktyka zawodowa. |
Pełny opis: |
1. Zajęcia wprowadzające, przypomnienie podstawowoych terminów i podziałów w obrebie etyki. Argumenty za i przeciwko etyce kodeksowej 2. Konsekwencjalizm i deontologizm jako ramy dla etyki zawodowej. 3. Kodeksy etyczne. Praca na Kodeksie Etyki Socjologa metoda case study 4. Etyka wzoru osobowwego, 5. Wypracowanie wzorów osobowych dla zawodów socjologicznych. |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA 1. Kodeks Etyki Socjologa PTS 2. Kołakowski L., Etyka bez kodesku, w: Kultura i fetysze, PWN, Warszawa 2000. 3. Ossowska M., Wzór obywatela w ustroju demokratycznym (1946) [w:] O człowieku, moralności i nauce, PWN Warszawa 1983. 4. „Etyka” 1994, nr 27. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. I.Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności 2. J. S. Mill, Utylitaryzm |
Efekty uczenia się: |
EFEKTY KSZTAŁCENIA I ICH OCENA Wiedza Sposób pomiaru Student/-ka zna istotę etyki zawodowej/etyki zawodu socjologa, miejsce socjologii i socjologa w naukach społecznych Aktywność w czasie zajęć (dyskusja na temat tekstu) lub odpowiedź ustna w czasie dyżuru Student/-ka identyfikuje etyczne aspekty badań socjologicznych Praca pisemna (krótki esej na temat dylematów etycznych) Student/-ka zna przykłady dylematów etycznych pojawiających się w pracy socjologa Aktywność w czasie zajęć (dyskusja na temat tekstu) lud odpowiedź ustna w czasie dyżuru Umiejętności Student/-ka ocenia sytuację problemową wynikającą z zastosowania danej techniki czy metody badawczej stosowanej w badaniach socjologicznych z perspektywy ich pragmatycznych i etycznych konsekwencji Aktywność w czasie zajęć (dyskusja na temat tekstu) lud odpowiedź ustna w czasie dyżuru Student/-ka potrafi zilustrować przykładami dylematy etyczne pojawiające się w pracy socjologa Aktywność w czasie zajęć (dyskusja na temat tekstu) lud odpowiedź ustna w czasie dyżuru Student/-ka wyraża ocenę dotyczącą uprawiania zawodu socjologa Aktywność w czasie zajęć (dyskusja na temat tekstu) lud odpowiedź ustna w czasie dyżuru Student/-ka uzasadnia wybór w sytuacji konfliktu wartości Aktywność w czasie zajęć (dyskusja na temat tekstu) lud odpowiedź ustna w czasie dyżuru Kompetencje społeczne Student/-ka ma świadomość ograniczeń poznawczych nauki i praktycznego wykorzystania wyników badań socjologicznych Aktywność w czasie zajęć (dyskusja na temat tekstu) lud odpowiedź ustna w czasie dyżuru Student/-ka jest świadomy zobowiązań etycznych na etapie badań do pracy dyplomowej i na dalszych etapach pracy badawczej Aktywność w czasie zajęć (dyskusja na temat tekstu) lud odpowiedź ustna w czasie dyżuru |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.