Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka zawodu socjologa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 200S-2C3EPZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka zawodu socjologa
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

CELE

1. Zapoznanie studentów z podejściami metodologicznymi do tworzenie etyk zawodowych 2. przygotowanie studentów do aktywnego uczestnictwa we współczesnych dyskusjach na temat etyki zawodowej socjologów; 3. Kształcenie umiejętności praktycznego wykorzystania kodeksów etycznych; 4. Rozwijanie poczucia moralnych zobowiązań, jakie stawia praktyka zawodowa.

Pełny opis:

1. Zajęcia wprowadzające, przypomnienie podstawowoych terminów i podziałów w obrebie etyki. Argumenty za i przeciwko etyce kodeksowej

2. Konsekwencjalizm i deontologizm jako ramy dla etyki zawodowej.

3. Kodeksy etyczne. Praca na Kodeksie Etyki Socjologa metoda case study

4. Etyka wzoru osobowwego,

5. Wypracowanie wzorów osobowych dla zawodów socjologicznych.

Literatura:

LITERATURA OBOWIAZKOWA

1. Kodeks Etyki Socjologa PTS

2. Kołakowski L., Etyka bez kodesku, w: Kultura i fetysze, PWN, Warszawa 2000.

3. Ossowska M., Wzór obywatela w ustroju demokratycznym (1946) [w:] O człowieku, moralności i nauce, PWN Warszawa 1983.

4. „Etyka” 1994, nr 27.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. I.Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności

2. J. S. Mill, Utylitaryzm

Efekty uczenia się:

EFEKTY KSZTAŁCENIA I ICH OCENA

Wiedza Sposób pomiaru

Student/-ka zna istotę etyki zawodowej/etyki zawodu socjologa, miejsce socjologii i socjologa w naukach społecznych Aktywność w czasie zajęć (dyskusja na temat tekstu) lub odpowiedź ustna w czasie dyżuru

Student/-ka identyfikuje etyczne aspekty badań socjologicznych

Praca pisemna (krótki esej na temat dylematów etycznych)

Student/-ka zna przykłady dylematów etycznych pojawiających się w pracy socjologa Aktywność w czasie zajęć (dyskusja na temat tekstu) lud odpowiedź ustna w czasie dyżuru

Umiejętności

Student/-ka ocenia sytuację problemową wynikającą z zastosowania danej techniki czy metody badawczej stosowanej w badaniach socjologicznych z perspektywy ich pragmatycznych i etycznych konsekwencji Aktywność w czasie zajęć (dyskusja na temat tekstu) lud odpowiedź ustna w czasie dyżuru

Student/-ka potrafi zilustrować przykładami dylematy etyczne pojawiające się w pracy socjologa Aktywność w czasie zajęć (dyskusja na temat tekstu) lud odpowiedź ustna w czasie dyżuru

Student/-ka wyraża ocenę dotyczącą uprawiania zawodu socjologa Aktywność w czasie zajęć (dyskusja na temat tekstu) lud odpowiedź ustna w czasie dyżuru

Student/-ka uzasadnia wybór w sytuacji konfliktu wartości Aktywność w czasie zajęć (dyskusja na temat tekstu) lud odpowiedź ustna w czasie dyżuru

Kompetencje społeczne

Student/-ka ma świadomość ograniczeń poznawczych nauki i praktycznego wykorzystania wyników badań socjologicznych Aktywność w czasie zajęć (dyskusja na temat tekstu) lud odpowiedź ustna w czasie dyżuru

Student/-ka jest świadomy zobowiązań etycznych na etapie badań do pracy dyplomowej i na dalszych etapach pracy badawczej Aktywność w czasie zajęć (dyskusja na temat tekstu) lud odpowiedź ustna w czasie dyżuru

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)