Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Instytucje i programy wsparcia rodziny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 200S-1E3IPW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Instytucje i programy wsparcia rodziny
Jednostka: Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada elementarną wiedzę o instytucjach rządowych, pozarządowych i samorządowych wspierających rodzinę oraz o wybranych programach wsparcia (K_W04)

Wie z jakich źródeł pozyskiwać informacje potrzebne do rozwiązywania problemów rodziny i poszczególnych jej członków w przypadku konkretnych sytuacji (K_W10)

Korzysta z wiedzy dostępnej w Internecie, potrafi znaleźć informacje dotyczące wybranej instytucji bądź programu wsparcia rodziny (K_W13)

Wie jakie są uprawnienia rodziców posiadających dzieci w odpowiednim wieku, uprawnienia osób niepełnosprawnych, rodzin zastępczych, rodzin ubogich, ich zakres oraz sposoby egzekwowania (K_W16)

Posiada elementarną wiedzę o powiązaniach pracy socjalnej z innymi naukami (np. prawem, ekonomią, polityką społeczną, medycyną ) (K_W02)

Zna elementarną terminologię dotyczącą wsparcia rodziny zawartą w ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, rozumie jej zastosowanie (K_W01)

Umiejętności

Potrafi zdobywać informacje i zestawiać dane istotne dla przygotowania prezentacji wybranej instytucji rządowej, samorządowej lub pozarządowej wspierającej rodzinę lub poszczególnych jej członków (K_U01)

Umie prowadzić studia badawcze nad pracą wybranej instytucji, analizować wybrane dokumenty dotyczące instytucji, przeprowadzać wywiady z wybranymi jej przedstawicielami (K_U03)

Potrafi opracowywać innowacyjne rozwiązania na potrzeby swoich klientów potrzebujących wsparcia w konkretnej sytuacji (np. w sytuacji przemocy, uzależnień, rozwodu, niepełnosprawności członka rodziny) (K_U05)

Stosuje standardy etyczne i zawodowe w pracy socjalnej z rodziną i poszczególnymi jej członkami (K_U07)

Kontaktuje się z przedstawicielami różnych instytucji, pracownikami socjalnymi oraz przedstawicielami innych zawodów (K_U09)

Potrafi korzystać ze wsparcia instytucji świadczących pomoc rodzinie i poszczególnym jej członkom znajdującym się w konkretnych sytuacjach życiowych (K_U14)

Planuje i przeprowadza wywiady z przedstawicielami wybranych instytucji (K_U27)

Posługuje się w praktyce przepisami ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (K_U35)

Potrafi wskazywać kompetentne instytucje partnerskie dla pomocy społecznej i korzystać z ich usług w zakresie wsparcia rodziny (K_U24)

Kompetencje społeczne

Potrafi dyskutować na kontrowersyjne tematy z zakresu wsparcia rodziny w sposób nie budzący poczucia zagrożenia (K_K03)

Potrafi z zainteresowaniem słuchać innych osób w grupie, przygotowanych przez nich prezentacji wybranych instytucji, zadaje pytania dotyczące prezentowanej instytucji (K_K01)

Komunikuje się skutecznie niewerbalnie i werbalnie - w mowie i na piśmie, wypowiada się na temat wybranych instytucji i programów wsparcia rodziny (K_K06)

Potrafi udzielać porad klientom w zakresie ich praw i informacji o programach i instytucjach, z których pomocy mogą skorzystać w konkretnej sytuacji (K_K15)

Uczestniczy w pracy grupy w trakcie zajęć, dyskutuje w grupie na wybrane tematy, omawia wybrane instytucje i programy wsparcia rodziny, jest aktywnym członkiem i liderem grupy (K_K08)

Potrafi prowadzić obserwację instytucji i wyciągać wnioski z obserwacji, zauważa mocna i słabe strony danej instytucji (K_K16)

Potrafi nawiązywać relacje z innymi studentami w grupie oraz z przedstawicielami wybranych instytucji rządowych, samorządowych, pozarządowych, które wspierają rodzinę (K_K10)

Potrafi organizować i planować zawodowe zobowiązania, nawiązuje kontakt z wybraną instytucją w wyznaczonym wcześniej terminie, przygotowuje w konkretnym czasie prezentację danej instytucji (K_K06)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)