Poradnictwo i preorientacja zawodowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 200N-3E5PIP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Poradnictwo i preorientacja zawodowa |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
1. Znaczenie pracy zawodowej w rozwoju człowieka – podejścia teoretyczne i przegląd badań 2. Etapy rozwoju zawodowego 3. Czynniki wpływające na wybór drogi zawodowej 4. Planowanie kariery zawodowej 5. Narzędzia diagnozy predyspozycji i zainteresowań 6. Systemy poradnictwa zawodowego 7. Ocena jakości szkolenia, doradztwa i konsultingu |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA Bańka, A. (2005). Poradnictwo zawodowe & doradztwo karier. Skale samooceny jakości doradztwa zawodowego. Poznań: Wydawnictwo. Stowarzyszenie Psychologia i Architektura. Barrett, J. (2002). Testy niezbędne przy wyborze zawodu i kierunku studiów. Warszawa: Amber. Czerkawska, A., Czerkawski, A. (2005). Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego. Warszawa: KOWEZiU. Egan, G. (2002). Uważanie, słuchanie i rozumienie. W: G. Egan, Kompetentne pomaganie. Model pracy oparty na procesie rozwiązywania problemów (s. 104-130). Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka Eggert, M. (2002). Doskonała rozmowa kwalifikacyjna. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. Enright J. (1987). Terapia i poradnictwo bez oporu. Nowiny Psychologiczne, 3, 88-112 Frydrychowicz, A., Kuźniewska, E., Sobolewska, M., Zwierzyńska, E. (2004). Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny. Warszawa: CMPP-P MEN. Hoffman, E. (2003). Ocena psychologiczna pracowników. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Hornowska, E. (2005). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: SCHOLAR Murgatroyd, S. (2000). Poradnictwo i pomoc. Poznań: Zysk i S-ka. Sobolewska, M. (2005). Testy i sprawdziany osiągnięć szkolnych w poradnictwie psychologiczno – pedagogicznym. Warszawa: CMPP LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Amos, J.A. (2001). Co trzeba wiedzieć, żeby napisać skuteczne CV. Warszawa: Read Me. Gestern, A. (2004). Jak szukać pracy w Polsce. Warszawa : Wydaw. Difin. Glen F., Taylor D. (2004). Narzędzia do przeprowadzania rekrutacji i selekcji pracowników. Kraków: Wolters Kluwer Polska - ABC Okręglicka-Forysiak, E. (red.) (1993). Wybrane metody diagnostyczne w psychologii. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Piszczek, M. (2003). Aktywizacja zawodowa uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym i umiarkowanym. Przewodnik dla nauczycieli. Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Sękowski, T. (2001). Psychologiczne aspekty rehabilitacji zawodowej osób niewidomych zatrudnionych w warunkach pełnej i częściowej integracji. Lublin : Wydaw. UMCS Uniszewski Z. Jak rozmawiać szukając pracy. Warszawa : Prószyński i S-ka , 2000 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Mieć wiedzę o koncepcjach teoretycznych i badaniach empirycznych przydatnych z punktu widzenia rozwoju zawodowego; Wskazać najważniejsze dokumenty dotyczące zakresu poradnictwa zawodowego; Znać reguły udzielania osobie porady w sprawach zawodowych; Wykazać się znajomością podstawowych narzędzi diagnostycznych; Przejawiać świadomość znaczenia pracy w życiu człowieka; Posłużyć się w studium przypadku kluczowymi pojęciami teoretycznymi; Umiejętności Dobierać adekwatne narzędzie do sformułowanych celów diagnostycznych; Stworzyć na podstawie wyników z pojedynczych technik diagnostycznych spójną informację zwrotną o preferencjach i realnych możliwościach zawodowych; Formułować prawidłowe wnioski diagnostyczne na podstawie samodzielnie przeprowadzonego badania; Posłużyć się w studium przypadku kluczowymi pojęciami teoretycznymi; Kompetencje społeczne Przeprowadzenie badania po nawiązaniu kontaktu diagnostycznego; Sposób pomiaru Egzamin pisemny - odpowiadanie na pytania w teście wiadomości Wykonanie zadania grupowego – dobieranie narzędzi do sformułowanego celu diagnostycznego |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.