Metody pomocy osobom w chorobach terminalnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 200N-3E5MCT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody pomocy osobom w chorobach terminalnych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Faza terminalna choroby - terminologia, objawy, wpływ choroby na funkcjonowanie psychospołeczne. Przeżycia psychiczne w stanach terminalnych (mechanizmy obronne, postawy, działanie oraz skutki uboczne ubocznie wybranych środków farmakologicznych opioidowych z drabiny analgetycznej). Ból wszechogarniający (cierpienie fizyczne, psychiczno – moralne, duchowe). Prawo pacjenta do poznania prawdy o stanie zdrowia -przekazywanie informacji o negatywnym zejściu choroby. Etapy umierania – wspomaganie człowieka chorego oraz jego rodziny. Współczesne postawy wobec śmierci i umierania (najczęściej występujące lęki u osób umierających, okoliczności ich występowania, sposoby wyrażania lęku, próby radzenia sobie z lękiem, inne emocje towarzyszące lękowi w procesie umierania). Terapia podtrzymująca oraz inne możliwości pomocy osobom chorym terminalnie. Syndrom wypalenia zawodowego w pracy paliatywno – hospicyjnej. |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA 1. de Walden–Gałuszko K. (red.): Podstawy opieki paliatywnej. PZWL, Warszawa 2004 2. de Walden–Gałuszko K., Kaptacz K.: Pielęgniarstwo w opiece paliatywnej i hospicyjnej. PZWL, Warszawa 2005 3. de Walden–Gałuszko K., Majkowicz M.: Ocena jakości opieki paliatywnej w teorii i praktyce. Akademia Medyczna, Gdańsk 2000 4. de Walden-Gałuszko K.: U kresu: opieka psychopaliatywna czyli jak pomóc choremu, rodzinie i personelowi medycznemu środkami psychologicznymi. MAK-MED, Gdańsk 1996 5. Krakowiak P.: Zdążyć z prawdą: o sztuce komunikacji w hospicjum. Fundacja Hospicyjna, Gdańsk 2006 6. Kübler–Ross E.: Rozmowy o śmierci i umieraniu. Media Rodzina, Poznań 1998 7. Kübler–Ross E.: Życiodajna śmierć. Księgarnia Św. Wojciecha, Poznań 1996 8. Ostrowska A.: Śmierć w doświadczeniu jednostki i społeczeństwa. IFiS PAN, Warszawa 2005 9. Twycross R.G.: Opieka paliatywna. Copying by Hospicjum, Bydgoszcz 1996 10. Watson M. S., Lucas C. F., Hoy A. M., Back J. N., (red. wyd. pol. A. Kubler): Opieka Paliatywna. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2007 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Aleksander H.: Doświadczenie żałoby. Wydawnictwo W drodze, Poznań 2001 2. Bandura-Madej W.: Psychologiczne aspekty śmierci, umierania i żałoby. Ośrodek Pomocy i Interwencji Psychologicznej CM UJ, Kraków 1993 3. Brehant J.: Thanatos; Chory i lekarz w obliczu śmierci. Wydawnictwo Ancher, Warszawa 1993 4. Catane R., Cherny N., Kloke M., Tanneberger S.: Podręcznik postępowania w zaawansowanej chorobie nowotworowej. MediPage, Warszawa 2007 5. de Walden–Gałuszko K., Majkowicz M.: Jakość życia w chorobie nowotworowej. MAK-MED, Gdańsk 1994 6. de Walden–Gałuszko K., Majkowicz M.: Model oceny jakości opieki paliatywnej realizowanej w warunkach ambulatoryjnych. Wydawnictwo AMG, Gdańsk 2000 7. de Walden–Gałuszko K., Majkowicz M.: Model oceny jakości opieki paliatywnej realizowanej w warunkach stacjonarnych. Wydawnictwo AMG, Gdańsk 2001 8. Diener H. Ch. i wsp.: Leczenie bólu. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2005 9. Górecki M.: Hospicjum w służbie umierającym. Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2000 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza umie objaśniać zagadnienia związane z pomocą osobom chorym terminalnie; opisać historię i ideę opieki paliatywnej; wskazać sposoby rozładowania emocji pomocne w przypadku ich dużego nasilenia; Umiejętności analizować uwarunkowania zewnętrzne (dobra kontrola objawów, odpowiednia organizacja opieki) oraz wewnętrzne; oceniać stan emocjonalny osoby terminalnie chorej; rozpoznawać postawy osób chorych wobec procesu umierania i zjawiska śmierci wytworzone w ciągu życia; Kompetencje społeczne wrażliwość na reakcje psychiczne zależące od stosowanych przez osobę chorą strategii wobec trudności a także od hierarchii przyjętych przez nich w ciągu życia wartości; świadomość, że najważniejsze dla osoby chorej jawią się ponownie potrzeby wartości najbardziej zagrożonych: bezpieczeństwa i komfortu fizycznego (np. usunięcie dolegliwości); dbałość o zapewnienie choremu poczucia akceptacji i życzliwości otoczenia, a także poczucia własnej godności; Sposób pomiaru egzamin testowy pisemny |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.