Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Uzależnienia – terapia i profilaktyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-FF-UTP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Uzależnienia – terapia i profilaktyka
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Problematyka uzależnień coraz częściej pojawia się w praktyce psychologa klinicznego. Nadużywanie, używanie szkodliwe oraz uzależnienia to zagadnienia, z którymi psycholog styka się w różnych miejscach pracy. Dlatego też powinien dysponować informacjami o specyfice działania tych substancji, sposobach interweniowania oraz dostępnych metodach terapeutycznych.

Pełny opis:

Zaznajomienie studentów z problematyką uzależnień, mechanizmami działania najpopularniejszych substancji psychoaktywnych, specyfiką leczenia uzależnień oraz czynników warunkujących podejmowanie leczenia. Omówienie metod profilaktyki uzależnień.

• Uzależnienie od substancji psychoaktywnych

• Etiologia uzależnień

• Rozpowszechnienie używania substancji psychoaktywnych

• Psychologiczne koncepcje uzależnienia

• Używanie, nadużywanie, uzależnienie

• Koncepcje leczenia

• Screening

• Krótka interwencja

• Populacje specjalne

• Czynniki związane z podejmowaniem leczenia i utrzymywaniem abstynencji.

• Ruchy samopomocowe

• Abstynencja czy redukcja szkód ?

• Profilaktyka – cele, założenia, koncepcje

Literatura:

• Leonard K., Blane H., Picie i alkoholizm w świetle teorii psychologicznych, PARPA, Warszawa 2003.

• Rosenham D., Seligman M., PsychopatologiA, PTP, Warszawa 1994, tom II, rozdział „Zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych”.

• Zucker R., Boyd G., Howard J., Powstawanie problemów alkoholowych. Biologiczne, psychospołeczne i socjologiczne czynniki ryzyka uzakleżnienia od alkoholu, PARPA, Warszawa, 1997.

Teesson M.,Degenhardt L., Wayne H. (2004) Uzależnienia. Modele kliniczne i techniki terapeutyczne

Efekty uczenia się:

- zna biopsychospołeczną etiologię uzależnień

- zna zasady rozpoznawania uzależnień i kryteria diagnostyczne

- ma wiedzę o specyfice działania różnych substancji psychoaktywnych

- zna podstawowe metody terapii

- zna metody ograniczania szkód i krótkiej interwencji

- ma wiedzę o programach profilaktyki uzależnień

- potrafi przygotować diagnozę uzależnienia w oparciu o kryteria diagnostyczne zawarte w ICD 10 i DSM IV

- potrafi dobrać metodę terapii w stosunku do problemów osób dzić interwencję profilaktyczną wobec różnych grup odbiorców uzależnionych

Metody i kryteria oceniania:

test wielokrotnego wyboru

zalicza 60% poprawnych odpowiedzi

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)