Uzależnienia – terapia i profilaktyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-FF-UTP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Uzależnienia – terapia i profilaktyka |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Problematyka uzależnień coraz częściej pojawia się w praktyce psychologa klinicznego. Nadużywanie, używanie szkodliwe oraz uzależnienia to zagadnienia, z którymi psycholog styka się w różnych miejscach pracy. Dlatego też powinien dysponować informacjami o specyfice działania tych substancji, sposobach interweniowania oraz dostępnych metodach terapeutycznych. |
Pełny opis: |
Zaznajomienie studentów z problematyką uzależnień, mechanizmami działania najpopularniejszych substancji psychoaktywnych, specyfiką leczenia uzależnień oraz czynników warunkujących podejmowanie leczenia. Omówienie metod profilaktyki uzależnień. • Uzależnienie od substancji psychoaktywnych • Etiologia uzależnień • Rozpowszechnienie używania substancji psychoaktywnych • Psychologiczne koncepcje uzależnienia • Używanie, nadużywanie, uzależnienie • Koncepcje leczenia • Screening • Krótka interwencja • Populacje specjalne • Czynniki związane z podejmowaniem leczenia i utrzymywaniem abstynencji. • Ruchy samopomocowe • Abstynencja czy redukcja szkód ? • Profilaktyka – cele, założenia, koncepcje |
Literatura: |
• Leonard K., Blane H., Picie i alkoholizm w świetle teorii psychologicznych, PARPA, Warszawa 2003. • Rosenham D., Seligman M., PsychopatologiA, PTP, Warszawa 1994, tom II, rozdział „Zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych”. • Zucker R., Boyd G., Howard J., Powstawanie problemów alkoholowych. Biologiczne, psychospołeczne i socjologiczne czynniki ryzyka uzakleżnienia od alkoholu, PARPA, Warszawa, 1997. Teesson M.,Degenhardt L., Wayne H. (2004) Uzależnienia. Modele kliniczne i techniki terapeutyczne |
Efekty uczenia się: |
- zna biopsychospołeczną etiologię uzależnień - zna zasady rozpoznawania uzależnień i kryteria diagnostyczne - ma wiedzę o specyfice działania różnych substancji psychoaktywnych - zna podstawowe metody terapii - zna metody ograniczania szkód i krótkiej interwencji - ma wiedzę o programach profilaktyki uzależnień - potrafi przygotować diagnozę uzależnienia w oparciu o kryteria diagnostyczne zawarte w ICD 10 i DSM IV - potrafi dobrać metodę terapii w stosunku do problemów osób dzić interwencję profilaktyczną wobec różnych grup odbiorców uzależnionych |
Metody i kryteria oceniania: |
test wielokrotnego wyboru zalicza 60% poprawnych odpowiedzi |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.