Umysł moralny a mózg moralny. Perspektywa kognitywistyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-FF-UMZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Umysł moralny a mózg moralny. Perspektywa kognitywistyczna |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 Przygotowanie się do egzaminu 20 Wartość sumaryczna: 3 ECTS Metody kształcenia: wykład, prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne, metoda przypadków |
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1. Wprowadzenie. Moralność - rezultat konwencji społecznej, mechanizmów rozwoju osobniczego czy praw natury? 2. Dziedzina i metody badawcze neuroetyki a klasyczne badania moralności przed rewolucją kognitywną. 3. Teoria fasady oraz pogląd na moralność jako nadbudowaną na instynktach społecznych. 4. Ewolucyjne i neuronalne podłoże moralności: Koncepcja nieepistemicznych i epistemicznych emocji moralnych. 5. Ewolucyjne i neuronalne podłoże moralności: Instynkty moralne, intuicje moralne i nieświadoma gramatyka działań moralnych. 6. Ewolucyjne i neuronalne podłoże moralności:, Protorozumowania i rozumowania moralne, funkcja czynnika dyskursywnego w mechanizmach oceny moralnej. 7. Altruizm intencjonalny i altruistyczne automatyzmy wśród różnych gatunków biologicznych. Czy istnieje pomoc bezinteresowana? 8. Kompetencja moralna w ujęciu rozwojowym. Moralność jako potrzeba. Etapy rozwoju moralności w perspektywie współczesnych podejść z zakresu neuropsychologii. 9. Empatia i jej rodzaje oraz rola w prawidłowym funkcjonowaniu dyspozycji moralnej. Typy empatii i ich obecność u różnych gatunków biologicznych. 10. Dylematy moralne i sądzenie moralne w ujęciu kognitywistycznym. Osobiste i nieosobiste dylematy moralne oraz mechanizmy intuicyjno-poznawcze będące źródłem konfliktu. 11. Związki pomiędzy poznaniem moralnym a poznaniem społecznym. 12. Biologiczne funkcje sumienia. 13. Dysfunkcje moralności a uszkodzenia mózgu. 14. Tradycyjne spory etyczne a propozycje rozumienia kompetencji moralnej w neuroetyce. 15. Podsumowanie. Czego w zakresie zjawiska moralności nie wyjaśnia perspektywa redukcjonistyczna cognitive science? Czy istnieją takie aspekty moralności, które nigdy nie zostaną wyjaśnione przez naukę? |
Literatura: |
Baird, A.A., (2008), Adolescent Moral Reasoning: The Integration of Emotion and Cognition, w: Moral Psychology. The Neuroscience of Morality: Emotion, Brain Disorders, and Development, 3, Cambridge/MA.: MIT Press, s. 323-342. Changeux, J.P. (2004), The Physiology of Truth, Cambridge/MA: Belknap. Cushman, F.A., Young, L., Hauser, M.D. (2006), The role of conscious reasoning and intuitions in moral judgment: testing three principles of harm, Psychological Sciences, 17, s. 1082-1089. Dunbar, R. (1996), Grooming, Gossip, and the Evolution of Language, Cambridge/MA.: Harvard University Press. Evers, K. (2007), Towards a philosophy of neuroethics. An informed materialist view of the brain might help to develop theorethical frameworks for applied neuroethics, Science&society, European Molecular Biology Organization reports, Special issue, 8, s. 48-51. Evers, K. (2015), Understanding the brain: Challenges for neuroethics, Jahrbuch für Wissenschaft und Ethik, 19(1), s. 239-250. Greene, J., Haidt, J. (2002), How (and where) does moral judgment work?, Trends in Cognitive Science, 6, s. 517-523. Green, J.D., Nystrom, L.E., Engell, A.D., Darley, J.M., Cohen, J.D. (2004), The neural bases of cognitive conflict and control in moral judgment, Neuron, 44, s. 389-400. Haidt, J . (2001), The emotional dog and its rational tail: A social intuitionist approach to moral judgment, Psychological Review, 108, s. 814-834. Haidt, J. (2007), The new synthesis in moral psychology, Science, 316, s. 998-1002. Hauser, M. (2006), Moral Minds: How Nature Designed Our Universal Sense of Right and Wrong, New York: Ecco/Harper Collins. Hauser M., Cushman F., Young L., Kang-Xing Jin R., Mikhail J. (2007), A Dissociation Between Moral Judgments and Justifications, Mind & Language, 22 (1), s. 1-21. Kagan, J. (2008), Morality and Its Development, w: Moral Psychology. The Neuroscience of Morality: Emotion, Brain Disorders, and Development, 3, Cambridge/MA: MIT Press, s. 297-312. Knobe, J. (2005), Theory of mind and moral cognition: exploring the connections, Trends in Cognitive Sciences, 9, s. 357-359. Kohlberg, L. (1969), Stage and sequence: The cognitive development approach to socialization, w: Goslin, D. A. (red.), Handbook of socialization theory, Chicago/IL: Rand McNally, s. 347-480. Moll, J., de Oliveira-Souza, R., Eslinger, P.J. I in. (2002), The neural correlates of moral sensitivity: A functional magnetic resonance imaging investigation of basic and moral emotions, Journal of Neurosciences, 22, s. 2730-2736. Piaget, J. (1967), Rozwój ocen moralnych dziecka, Warszawa: PWN. Rawls, J. (1994), Teoria sprawiedliwości, Warszawa: PWN. Richerson, P.J., Boyd, R. (2005), Not by Genes Alone: How Culture Transformed Human Evolution, Chicago/IL: University of Chicago Press. Schnall, S., Haidt, J., Clore, G., Jordan, A. (2008), Disgust as embodied moral judgment, Personality and Social Psychology Bulletin, 34, s. 1096-1109. Shweder, R., Haidt, J. (1993), The future of moral psychology: Truth, intuition, and the pluralist way, Psychological Science, 4, 360-365. de Waal, F.B.M. (1996), Good Natured. The Origins of Right and Wrong in Humans and Other Animals, Cambridge: Harvard University Press. Wheatley, T., Haidt, J. (2005), Hypnotically induced disgust makes moral judgments more severe, Psychological Science, 16, s. 780-784. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.