Trening kreatywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-FF-TKR1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Trening kreatywności |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Czym jest kreatywność? Kto może być kreatywny? Jeśli chcesz poznać mity dotyczące kreatywności, dowiedzieć się, czym ona jest oraz jak jest związana z postawą twórczą, to te zajęcia są dla Ciebie! Poznasz metody i techniki pracy twórczej, działań kreatywnych oraz technik aktywizujących, do zastosowania niemal w każdym środowisku pracy, szczególnie w pracy z uczniem. To doskonałe zajęcia na przełamanie własnych barier w dzieleniu się z innymi swoimi pomysłami oraz doskonaleniu sztuki autoprezentacji. Warunki zaliczenia: - obecność i aktywny udział w zajęciach, - zaprojektowanie autorskich ćwiczeń o charakterze twórczym (w oparciu o poznanie wcześniej metody i techniki pracy podczas zajęć i przeczytaną literaturę), - opracowanie konspektu zajęć i przeprowadzenie fragmentu treningu twórczego dla grupy (podsumowanie wyniesionej wiedzy, wzmacnianie i rozwój kompetencji osobistych). |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: - Trening twórczości. Podstawowe założenia, wprowadzenie. - Umiejętności interpersonalne (klimat grupowy, porozumiewanie się, współdziałanie). - Zdolności (abstrahowanie, dokonywanie skojarzeń, rozumowanie dedukcyjne, rozumowanie indukcyjne (analogie), metaforyzowanie, transformowanie). Organizacja i przebieg treningu (skład grupy, kompozycja ćwiczeń). Teoria i praktyka. - Przezwyciężanie przeszkód (twórcza samoocena, normy grupowe, udzielanie informacji zwrotnej, etc). Autoanaliza i autoobserwacja w sytuacji indywidualnego kontaktu oraz ekspozycji społecznej. - Prezentacje wybranych fragmentów przygotowanych przez siebie treningów twórczości. Analiza wywiadów. - Ewaluacja zajęć/Wnioski. METODY KSZTAŁCENIA: Metody aktywne, twórcze. Ćwiczenia w grupie, parach, indywidualne, dyskusja moderowana, odgrywanie ról, burza mózgów, analogie proste, personalne, symboliczne, łańcuch skojarzeń, etc. Aktywność własna – zaprojektowanie oraz przeprowadzenie fragmentu treningu twórczości. EFEKTY UCZENIA SIĘ: WIEDZA: Student po warsztatach: - Zna metody i techniki twórczego myślenia. Potrafi je wymienić i omówić; - Transfer/wymiana wiedzy w zakresie twórczego myślenia pomiędzy uczestnikami; - Posiada wiedzę odnośnie możliwości wdrożenia/zastosowania poznanych metod i technik do treningu twórczego. UMIEJĘTNOŚCI: Student po warsztatach: - Właściwie identyfikuje i wykorzystuje metody i techniki twórcze; - Doskonali swój warsztat praktyczny; - Potrafi analizować i wyciągać właściwe wnioski z zadań oraz umiejętnie przekazywać informacje zwrotne uczestnikom, zachęcając i motywując do rozwoju; - Potrafi zaprojektować samodzielnie różne zadania o charakterze twórczym. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Student po warsztatach: - Jest świadoma/y poziomu rozwoju własnych kompetencji w zakresie twórczości, doskonali swój warsztat; - Doskonali swój warsztat we współpracy z grupą; - Rozwija kompetencje trenerskie (przygotowywanie twórczej rozgrzewki, praca rozwijająca różnymi metodami i technikami twórczymi, podsumowywanie/umiejętność argumentowania i udzielania informacji zwrotnych). |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Nęcka, E. (2012). Trening twórczości. Gdańsk: GWP Szmidt, K. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Lektura uzupełniająca: Szmidt, K. (2013). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.