Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening kreatywności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-FF-TKR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Trening kreatywności
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Czym jest kreatywność? Kto może być kreatywny? Jeśli chcesz poznać mity dotyczące kreatywności, dowiedzieć się, czym ona jest oraz jak jest związana z postawą twórczą, to te zajęcia są dla Ciebie!

Poznasz metody i techniki pracy twórczej, działań kreatywnych oraz technik aktywizujących, do zastosowania niemal w każdym środowisku pracy, szczególnie w pracy z uczniem. To doskonałe zajęcia na przełamanie własnych barier w dzieleniu się z innymi swoimi pomysłami oraz doskonaleniu sztuki autoprezentacji.

Warunki zaliczenia:

- obecność i aktywny udział w zajęciach,

- zaprojektowanie autorskich ćwiczeń o charakterze twórczym (w oparciu o poznanie wcześniej metody i techniki pracy podczas zajęć i przeczytaną literaturę),

- opracowanie konspektu zajęć i przeprowadzenie fragmentu treningu twórczego dla grupy (podsumowanie wyniesionej wiedzy, wzmacnianie i rozwój kompetencji osobistych).

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

- Trening twórczości. Podstawowe założenia, wprowadzenie.

- Umiejętności interpersonalne (klimat grupowy, porozumiewanie się, współdziałanie).

- Zdolności (abstrahowanie, dokonywanie skojarzeń, rozumowanie dedukcyjne, rozumowanie indukcyjne (analogie), metaforyzowanie, transformowanie). Organizacja i przebieg treningu (skład grupy, kompozycja ćwiczeń). Teoria i praktyka.

- Przezwyciężanie przeszkód (twórcza samoocena, normy grupowe, udzielanie informacji zwrotnej, etc). Autoanaliza i autoobserwacja w sytuacji indywidualnego kontaktu oraz ekspozycji społecznej.

- Prezentacje wybranych fragmentów przygotowanych przez siebie treningów twórczości. Analiza wywiadów.

- Ewaluacja zajęć/Wnioski.

METODY KSZTAŁCENIA:

Metody aktywne, twórcze. Ćwiczenia w grupie, parach, indywidualne, dyskusja moderowana, odgrywanie ról, burza mózgów, analogie proste, personalne, symboliczne, łańcuch skojarzeń, etc.

Aktywność własna – zaprojektowanie oraz przeprowadzenie fragmentu treningu twórczości.

EFEKTY UCZENIA SIĘ:

WIEDZA:

Student po warsztatach:

- Zna metody i techniki twórczego myślenia. Potrafi je wymienić i omówić;

- Transfer/wymiana wiedzy w zakresie twórczego myślenia pomiędzy uczestnikami;

- Posiada wiedzę odnośnie możliwości wdrożenia/zastosowania poznanych metod i technik do treningu twórczego.

UMIEJĘTNOŚCI:

Student po warsztatach:

- Właściwie identyfikuje i wykorzystuje metody i techniki twórcze;

- Doskonali swój warsztat praktyczny;

- Potrafi analizować i wyciągać właściwe wnioski z zadań oraz umiejętnie przekazywać informacje zwrotne uczestnikom, zachęcając i motywując do rozwoju;

- Potrafi zaprojektować samodzielnie różne zadania o charakterze twórczym.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

Student po warsztatach:

- Jest świadoma/y poziomu rozwoju własnych kompetencji w zakresie twórczości, doskonali swój warsztat;

- Doskonali swój warsztat we współpracy z grupą;

- Rozwija kompetencje trenerskie (przygotowywanie twórczej rozgrzewki, praca rozwijająca różnymi metodami i technikami twórczymi, podsumowywanie/umiejętność argumentowania i udzielania informacji zwrotnych).

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Nęcka, E. (2012). Trening twórczości. Gdańsk: GWP

Szmidt, K. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Lektura uzupełniająca:

Szmidt, K. (2013). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)