Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kobiecość, męskość i związki miłosne w epokach i kulturach

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-FF-SZW1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kobiecość, męskość i związki miłosne w epokach i kulturach
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 35 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Melonowska
Prowadzący grup: Justyna Melonowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie:

1. obecność na zajęciach,

2. udział w dyskusji,

3. napisanie eseju na dwie strony znormalizowanego maszynopisu na jeden z tematów poruszanych w trakcie spotkań bądź ustalony z prowadzącą indywidualnie.

Dodatkowo istnieje możliwość włączenia się w przygotowanie materiałów poglądowych wykorzystywanych podczas zajęć.

#

Ze względu na epidemię forma zaliczenia ulegnie modyfikacji (vide zakładka "Literatura") przy uwzględnieniu bieżących zarządzeń rektora w tej sprawie. Wykonanie zadanych prac pisemnych daje podstawy do wystawienia ocen i odpowiada założonym celom dydaktycznym.

Pełny opis:

Celem kursu jest wyjść naprzeciw potrzebom poznawczym studentów w tym trudnym i ważnym temacie, jakim są związki miłosne. Stąd też studentom na zajęciach wprowadzających proponowany jest pewien wachlarz tematów, które warto poruszyć, z zastrzeżeniem, że ostatecznego wyboru curriculum przedmiotu wykładowca dokonuje wspólnie z grupą. Studenci są zachęcani do zgłaszania własnych propozycji tematów, sugerowania literatury przedmiotu oraz wnoszenia kwestii do dyskusji.

Wyjściowe, proponowane tematy, to:

1. Kobiecość, męskość i związki miłosne w dziełach sztuki malarskiej na przestrzeni epok, ze szczególnym uwzględnieniem problemów obyczaju, ról społecznych, życia rodzinnego, erotyzmu i seksualności.

2. „Związki miłosne” w myśli Otto Kernberga. Istota namiętności w długotrwałym związku.

3. Namiętność seksualna oraz rozumienie kobiecości i męskości w akcie seksualnym – w nawiązaniu do myśli Otto Kernberga oraz przy wykorzystaniu wybranych twierdzeń Virginii Satir o seksualności w parach małżeńskich.

4. Psychologia i literatura. Czego psycholog może dowiedzieć się o kobietach i mężczyznach z literatury pięknej? Na przykładzie tzw. powieści psychologicznej.

5. Psychologowie o tzw. kryzysie męskości.

6. Etyka a płeć w wiodących ideologiach wybranej epoki.

7. Psychologiczne i psychospołeczne aspekty "miłości romantycznej".

Literatura:

16.04.2020 Komunikacja dotycząca kursu „Kobiecość, męskość…” odbywa się za pośrednictwem maila oraz grupy facebookowej, której nazwą jest tytuł kursu.

Zadania:

1. Odtworzenie znaczenia obyczaju w rozumieniu kobiecości, męskości i relacji płci na podstawie z jednej strony klasycznej, tomistycznej definicji obyczaju (http://www.ptta.pl/pef/pdf/o/obyczaj.pdf), z drugiej zaś materiału ilustracyjnego (filmu „Fanny i Aleksander” Ingmara Bergmana).

2. Użycia tej samej definicji dla analizy postaci dwóch matek oraz rozumienia kobiecości w ujęciu koranicznym na podstawie filmu dokumentalnego „Kamienna cisza”.

3. Zapoznanie się z prozą autobiograficzną „List do nienarodzonego dziecka” Oriany Fallaci, opisanie w stronicowej notatce kontekstu kulturowego przeżyć bohaterki, czyli tego, jak jej doświadczenia psychiczne przenikają się z interpretacjami pochodzącymi od innych uczestników życia społecznego i z obserwowanych, dookolnych procesów emancypacyjnych.

4. Grupie na bieżąco przekazywane są interesujące materiały dotyczące kursu, na przykład film z przykładami twórczości Mary Cassatt.

5. Wykonanie powyższych prac pisemnych i związany z tym nakład pracy dają podstawy do wystawienia oceny. Termin złożenia prac, to czwartek 23 kwietnia.

Literatura podstawowa:

1. Kernberg O. ( 1998), Związki miłosne. Poznań: Zysk i S-ka.

2. Coulombe N. S., Zimbardo P. (2015), Gdzie ci mężczyźni?, Warszawa: PWN.

Literatura ilustracyjna:

1. Beauvoir de S. (1989), Kobieta zawiedziona. Warszawa: PIW.

2. Undset S. (1976), Macierzyństwo, Warszawa: PAX.

3. Fallaci O. (2017), List do nienarodzonego dziecka. Warszawa: Świat Książki.

Dodatkowo materiał ikonograficzny: Dzieła malarstwa polskiego, europejskiego i światowego – własny wybór studentów.

Uwagi:

Metody kształcenia: metoda podawcza, pokaz, dyskusja.

Nakład pracy studenta:

godziny kontraktowe - 15 godzin.

Przygotowanie do zajęć - 5 godzin

Przygotowanie do zaliczenia - 5 godzin

ECTS - 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)