Kobiecość, męskość i związki miłosne w epokach i kulturach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-FF-SZW1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kobiecość, męskość i związki miłosne w epokach i kulturach |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 35 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Melonowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Melonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zaliczenie: 1. obecność na zajęciach, 2. udział w dyskusji, 3. napisanie eseju na dwie strony znormalizowanego maszynopisu na jeden z tematów poruszanych w trakcie spotkań bądź ustalony z prowadzącą indywidualnie. Dodatkowo istnieje możliwość włączenia się w przygotowanie materiałów poglądowych wykorzystywanych podczas zajęć. # Ze względu na epidemię forma zaliczenia ulegnie modyfikacji (vide zakładka "Literatura") przy uwzględnieniu bieżących zarządzeń rektora w tej sprawie. Wykonanie zadanych prac pisemnych daje podstawy do wystawienia ocen i odpowiada założonym celom dydaktycznym. |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest wyjść naprzeciw potrzebom poznawczym studentów w tym trudnym i ważnym temacie, jakim są związki miłosne. Stąd też studentom na zajęciach wprowadzających proponowany jest pewien wachlarz tematów, które warto poruszyć, z zastrzeżeniem, że ostatecznego wyboru curriculum przedmiotu wykładowca dokonuje wspólnie z grupą. Studenci są zachęcani do zgłaszania własnych propozycji tematów, sugerowania literatury przedmiotu oraz wnoszenia kwestii do dyskusji. Wyjściowe, proponowane tematy, to: 1. Kobiecość, męskość i związki miłosne w dziełach sztuki malarskiej na przestrzeni epok, ze szczególnym uwzględnieniem problemów obyczaju, ról społecznych, życia rodzinnego, erotyzmu i seksualności. 2. „Związki miłosne” w myśli Otto Kernberga. Istota namiętności w długotrwałym związku. 3. Namiętność seksualna oraz rozumienie kobiecości i męskości w akcie seksualnym – w nawiązaniu do myśli Otto Kernberga oraz przy wykorzystaniu wybranych twierdzeń Virginii Satir o seksualności w parach małżeńskich. 4. Psychologia i literatura. Czego psycholog może dowiedzieć się o kobietach i mężczyznach z literatury pięknej? Na przykładzie tzw. powieści psychologicznej. 5. Psychologowie o tzw. kryzysie męskości. 6. Etyka a płeć w wiodących ideologiach wybranej epoki. 7. Psychologiczne i psychospołeczne aspekty "miłości romantycznej". |
|
Literatura: |
16.04.2020 Komunikacja dotycząca kursu „Kobiecość, męskość…” odbywa się za pośrednictwem maila oraz grupy facebookowej, której nazwą jest tytuł kursu. Zadania: 1. Odtworzenie znaczenia obyczaju w rozumieniu kobiecości, męskości i relacji płci na podstawie z jednej strony klasycznej, tomistycznej definicji obyczaju (http://www.ptta.pl/pef/pdf/o/obyczaj.pdf), z drugiej zaś materiału ilustracyjnego (filmu „Fanny i Aleksander” Ingmara Bergmana). 2. Użycia tej samej definicji dla analizy postaci dwóch matek oraz rozumienia kobiecości w ujęciu koranicznym na podstawie filmu dokumentalnego „Kamienna cisza”. 3. Zapoznanie się z prozą autobiograficzną „List do nienarodzonego dziecka” Oriany Fallaci, opisanie w stronicowej notatce kontekstu kulturowego przeżyć bohaterki, czyli tego, jak jej doświadczenia psychiczne przenikają się z interpretacjami pochodzącymi od innych uczestników życia społecznego i z obserwowanych, dookolnych procesów emancypacyjnych. 4. Grupie na bieżąco przekazywane są interesujące materiały dotyczące kursu, na przykład film z przykładami twórczości Mary Cassatt. 5. Wykonanie powyższych prac pisemnych i związany z tym nakład pracy dają podstawy do wystawienia oceny. Termin złożenia prac, to czwartek 23 kwietnia. Literatura podstawowa: 1. Kernberg O. ( 1998), Związki miłosne. Poznań: Zysk i S-ka. 2. Coulombe N. S., Zimbardo P. (2015), Gdzie ci mężczyźni?, Warszawa: PWN. Literatura ilustracyjna: 1. Beauvoir de S. (1989), Kobieta zawiedziona. Warszawa: PIW. 2. Undset S. (1976), Macierzyństwo, Warszawa: PAX. 3. Fallaci O. (2017), List do nienarodzonego dziecka. Warszawa: Świat Książki. Dodatkowo materiał ikonograficzny: Dzieła malarstwa polskiego, europejskiego i światowego – własny wybór studentów. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metoda podawcza, pokaz, dyskusja. Nakład pracy studenta: godziny kontraktowe - 15 godzin. Przygotowanie do zajęć - 5 godzin Przygotowanie do zaliczenia - 5 godzin ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.