Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjolog wobec przekazów medialnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-FF-SCM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjolog wobec przekazów medialnych
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Czym są badania mediów, gatunki dziennikarskie i jak przekładać przekazy medialne na rzeczywistość badacza.

2. Cotygodniowe zadania oparte na bieżącej lekturze prasy i literatury faktu.

3.Poprzez uczenie oparte na doświadczeniu praktyczne zetknięcie z mediami w sposób wyrabiający trwały nawyk stałej lektury prasy.

4. Uwrażliwienie na rozłożone w czasie zjawiska związane ze społecznym aspektem tematów realizowanych w mediach i internecie.

5. Samodzielne analizy wybranych mechanizmów ujawnianych w przestrzeni mediów, marketingu i public relations.

6. Długoterminowe obserwacje przekazów medialnych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student potrafi definiować i sprawnie posługiwać się kluczowymi pojęciami dla omawianego/ opracowywanego zagadnienia dotyczącego wiedzy o mediach lokalnych i ogólnopolskich oraz badaniach mediów.

Student potrafi określić strukturę przekazu w mediach drukowanych i elektronicznych.

Umiejętności

Student potrafi analizować informacje dziennikarskie z wysokiej jakości czasopism i gazet.

Student umie rozpoznawać gatunki dziennikarskie i poziom warsztatu dziennikarskiego

Student posiada umiejętność definiowania tematów do materiałów dziennikarskich i korzystania z różnych źródeł informacji.

Kompetencje społeczne

Student ma świadomość potrzeby edukacji permanentnej w zakresie badań społecznych i mediów

Student umie pracować w zespole nad projektami o charakterze medialnym.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Grudzień
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium/warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Metody weryfikacji efektów uczenia się:

Zaliczenie na ocenę

Prezentacja

Wykonywanie ćwiczeń

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Czym są badania mediów, gatunki dziennikarskie i jak przekładać przekazy medialne na rzeczywistość badacza.

2. Cotygodniowe zadania oparte na bieżącej lekturze prasy i literatury faktu.

3.Poprzez uczenie oparte na doświadczeniu praktyczne zetknięcie z mediami w sposób wyrabiający trwały nawyk stałej lektury prasy.

4. Uwrażliwienie na rozłożone w czasie zjawiska związane ze społecznym aspektem tematów realizowanych w mediach i internecie.

5. Samodzielne analizy wybranych mechanizmów ujawnianych w przestrzeni mediów, marketingu i public relations.

6. Długoterminowe obserwacje przekazów medialnych.

Literatura:

Kunczik M., Zipfel A., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Wyd. Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2000;

Olędzki J., Komunikowanie w świecie, Oficyna Wydawnicza ASPRA, Warszawa 1998;

Gluza R. (red.), Media w Polsce w XX wieku, Wyd. Press 1999;

Dobek - Ostrowska B. (red.), Studia z teorii komunikowania masowego, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1999;

Bauer Z., Dziennikarstwo wobec nowych mediów, Wydawnictwo Universitas, Wrocław 2005;

Maigret E., Socjologia komunikacji i mediów, Oficyna Naukowa, Warszawa 2013;

Jemielniak D., Socjologia internetu, Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2019.

Uwagi:

Metoda podająca treści programowe wraz z prezentacjami najważniejszych zagadnień w Power Point (do użytku studentów).

Dyskusje o lekturach i badaniach dotyczących tematyki zajęć.

Nakład pracy studenta

1. Udział w wykładach: 30 h

2. Przygotowanie prezentacji oraz wykonywanie ćwiczeń 25 h

Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 55h

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Grudzień
Prowadzący grup: Marcin Grudzień
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)