Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychoanaliza - rozumienie procesów psychicznych i społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-FF-PSR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychoanaliza - rozumienie procesów psychicznych i społecznych
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Pełny opis:

Fakultet składa się z części dotyczących:

1. Psychoanalizy Freuda

2. Zastosowania psychoanalizy Freuda do rozumienia tekstu na podstawie bajek (Bettelheim)

3. Psychoanalizy zajmujacej się relacją z obiektem (Klein, Segal, Winnicott)

4. Teorii i praktyki analitycznej terapii grupowej

5. Uzywania psychoanalizy do rozumienia zjawisk społecznych

Na każde zajęcia określana jest literatura, która uczestnicy maja przeczytać. Jest ona dyskutowana i uzupełniania przez prowadzącego o przykłady z praktyki klinicznej. Po każdej części uczestnicy piszą krótką pracę stanowiącą próbę zastosowania omawianego materiału do sytuacji życiowej/klinicznej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Zygmunt Freud „Wstęp do psychoanalizy”

Bruno Bettelheim „Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartości baśni”)

Hanna Segal „Wprowadzenie do teorii Melanie Klein”, „Teoria Melanie Klein w praktyce klinicznej”

Donald Winnicott "Zabawa a rzeczywistość", "Dom jest punktem wyjścia"

„Psychoterapia analityczna. Procesy i zjawiska grupowe.” Pod redakcją Jerzego Pawlika

Literatura uzupełniająca:

Hanna Segal „Psychoanaliza, literatura i wojna.”

Agnieszka Leźnicka – Łoś „Podstawy terapii psychoanalitycznej”

Nancy McWilliams „Opracowanie przypadku w psychoanalizie” oraz „Psychoterapia psychoanalityczna’

Psychoanalytic perspectives on a Turbulent World” pod redakcją Haliny Brunning i Mario Perini

Dominick Lacapra „Historia w okresie przejściowym”, „Psychoanaliza, pamięć i zwrot etyczny”

Efekty uczenia się:

Rozumienie i rozróżnianie podstawowych nurtów psychoanalitycznych

Umiejętność zastosowania w praktyce myślenia psychoanalitycznego

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność, punktualność, aktywność na zajęciach

2. Praca pisemne dotyczące każdego działu (trzy w ciągu roku)

Praktyki zawodowe:

Nie przewidywane

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)