Psychoanaliza - rozumienie procesów psychicznych i społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-FF-PSR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychoanaliza - rozumienie procesów psychicznych i społecznych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Pełny opis: |
Fakultet składa się z części dotyczących: 1. Psychoanalizy Freuda 2. Zastosowania psychoanalizy Freuda do rozumienia tekstu na podstawie bajek (Bettelheim) 3. Psychoanalizy zajmujacej się relacją z obiektem (Klein, Segal, Winnicott) 4. Teorii i praktyki analitycznej terapii grupowej 5. Uzywania psychoanalizy do rozumienia zjawisk społecznych Na każde zajęcia określana jest literatura, która uczestnicy maja przeczytać. Jest ona dyskutowana i uzupełniania przez prowadzącego o przykłady z praktyki klinicznej. Po każdej części uczestnicy piszą krótką pracę stanowiącą próbę zastosowania omawianego materiału do sytuacji życiowej/klinicznej. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Zygmunt Freud „Wstęp do psychoanalizy” Bruno Bettelheim „Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartości baśni”) Hanna Segal „Wprowadzenie do teorii Melanie Klein”, „Teoria Melanie Klein w praktyce klinicznej” Donald Winnicott "Zabawa a rzeczywistość", "Dom jest punktem wyjścia" „Psychoterapia analityczna. Procesy i zjawiska grupowe.” Pod redakcją Jerzego Pawlika Literatura uzupełniająca: Hanna Segal „Psychoanaliza, literatura i wojna.” Agnieszka Leźnicka – Łoś „Podstawy terapii psychoanalitycznej” Nancy McWilliams „Opracowanie przypadku w psychoanalizie” oraz „Psychoterapia psychoanalityczna’ Psychoanalytic perspectives on a Turbulent World” pod redakcją Haliny Brunning i Mario Perini Dominick Lacapra „Historia w okresie przejściowym”, „Psychoanaliza, pamięć i zwrot etyczny” |
Efekty uczenia się: |
Rozumienie i rozróżnianie podstawowych nurtów psychoanalitycznych Umiejętność zastosowania w praktyce myślenia psychoanalitycznego |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność, punktualność, aktywność na zajęciach 2. Praca pisemne dotyczące każdego działu (trzy w ciągu roku) |
Praktyki zawodowe: |
Nie przewidywane |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.