Pedagogika serca
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-FF-PSC1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika serca |
Jednostka: | Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu Celem zajęć jest zapoznanie studentów Akademii Pedagogiki Specjalnej, która „jest Uczelnią pedagogiczną z sercem” z koncepcją m.in. „pedagogiki serca” prof. Marii Łopatkowej. Równorzędnym celem jest wdrożenie studentów do umiejętności interpretowania i analizowania otaczającej rzeczywistości wychowawczej, opiekuńczej, socjalnej na tle uwarunkowań społecznych. Umiejętności wyboru rozwiązań przydatnych we własnej pracy opartych na „mądrej miłości”, włączenie do „wspólnoty pedagogicznego niepokoju”. Efekty: Student zna i opisuje podstawowe założenia pedagogiki serca. Umie zastosować posiadaną wiedzę w rozwiązywaniu problemów edukacyjnej i socjalno-wychowawczej praktyki. |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1.Czynniki stanowiące zagrożenie wobec wychowania w XXI wieku. Zagadnienie „wspólnoty pedagogicznego niepokoju”. 2.Podstawy „pedagogiki serca” Marii Łopatkowej. 3.Pedagogika serca jako „teoria wychowania w miłości” oraz nurt wychowania emo-cjonalnego 4.Propozycje wobec zagrożeń wychowania ,,zgłaszane’’ przez pedagogikę serca 5.Kompetencje emocjonalne osoby pracującej „z drugim” człowiekiem. Postulowana sylwetka osobowościowa. 6.Pedagogika "mądrej miłości" Janusza Korczaka. 7.Wybrane (bardziej i mniej znane) postaci – prekursorzy "mądrej miłości". |
Literatura: |
Literatura proponowana: 1.Borczak M., Dzieci od początku świata są takie same - rozmowa z M. Łopatkową,[w:] "Nowe książki", 2001, nr. 12. 2.Kotański M., Ty zaraziłeś ich narkomanią. Warszawa. PZWL. 1994. 3.Kotański M., Sprzedałem się ludziom. Warszawa (bez roku wydania), wydanie broszu-rowe 4.Kotański M., Tworzyć wyspy dobra, [w:] O dorastaniu Narkotyki, przemoc, manipula-cje. WL 2002. 5.Lewandowska-Tarasiuk E., Łaszczyk J., Śliwierski B., (red.), Pedagogika serca. Wychowanie emocjonalne w XXI wieku, Wydawnictwo: Difin 2016 6.Łopatkowa M., Pedagogika serca, Warszawa 1992. 7.Łopatkowa M., Dziecko a polityka, czyli walka o miłość, Wydawnictwo Akademii Pe-dagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2001. 8.Obuchowska I. ,Dzieci małe i duże: jak je kochać i rozumieć, Media Rodzina, Poznań 2007. 9.Obuchowska I., Nasze dzieci: jak je kochać i rozumieć, Media Rodzina, Poznań 2008. 10.Portmann R., [tłum. Magdalena Jałowiec], Gry i zabawy przeciwko agresji, wyd. 2, Wydaw. JEDNOŚĆ, Kielce 2002. 11.Pufal-Struzik I., (red.), Agresja dzieci i młodzieży: uwarunkowania indywidualne, rodzinne i szkolne, Wydaw. Pedagogiczne ZNP, Kielce 2007. 12.Ridley Dale Scott, Walther Bill [tłum. Krzysztof Rogowski], Jak nauczyć dzieci od-powiedzialności, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2005. 13.Rogge Jan-Uwe [tłum. Edyta Brudnik], Agresja a wychowanie: czy dzieci mają prawo do agresji?, Wydaw. JEDNOŚĆ, Kielce 2007. 14.Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santor-ski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009 15.Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Impuls 2016 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z koncepcją „pedagogiki serca” Marii Łopatkowej. Równorzędnym celem jest nauczenie studentów umiejętności interpretowania i analizowania otaczającej rzeczywistości wychowawczej na tle uwarunkowań społecznych, umiejętności wyboru rozwiązań przydatnych we własnej pracy pedagogicznej opartych na „mądrej miłości”. Student, jako założony efekt kształcenia, zna i opisuje podstawowe założenia pedagogiki serca, umie zastosować posiadaną wiedzę w rozwiązywaniu problemów edukacyjnej i wychowawczej praktyki. |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia 1. Czynniki stanowiące zagrożenie wobec wychowania w XXI wieku 2. Podstawy „pedagogiki serca” Marii Łopatkowej 3. Pedagogika serca jako „teoria wychowania w miłości” oraz nurt wychowania emocjonalnego 4. Propozycje wobec zagrożeń wychowania ,,zgłaszane’’ przez pedagogikę serca 5. Kompetencje emocjonalne nauczyciela 6. Postulowana sylwetka osobowościowa nauczyciela-wychowawcy-opiekuna 7. Pedagogika "mądrej miłości" Janusza Korczaka. 8. Wybrane (bardziej i mniej znane) postaci – prekursorzy "mądrej miłości" |
|
Literatura: |
1. Borczak M., Dzieci od początku świata są takie same - rozmowa z M. Łopatkową, [w:] "Nowe książki", 2001, nr. 12. 2. Kotański M., Ty zaraziłeś ich narkomanią. Warszawa. PZWL. 1994. 3. Kotański M., Sprzedałem się ludziom. Warszawa (bez roku wydania), wydanie broszurowe 4. Kotański M., Tworzyć wyspy dobra, [w:] O dorastaniu Narkotyki, przemoc, manipulacje. WL 2002. 5. Lewandowska-Tarasiuk E., Łaszczyk J., Śliwierski B., (red.), Pedagogika serca. Wychowanie emocjonalne w XXI wieku, Wydawnictwo: Difin 2016 6. Łopatkowa M., Pedagogika serca, Warszawa 1992. 7. Łopatkowa M., Dziecko a polityka, czyli walka o miłość, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2001. 8. Obuchowska I. ,Dzieci małe i duże: jak je kochać i rozumieć, Media Rodzina, Poznań 2007. 9. Obuchowska I., Nasze dzieci: jak je kochać i rozumieć, Media Rodzina, Poznań 2008. 10. Portmann R., [tłum. Magdalena Jałowiec], Gry i zabawy przeciwko agresji, wyd. 2, Wydaw. JEDNOŚĆ, Kielce 2002. 11. Pufal-Struzik I., (red.), Agresja dzieci i młodzieży: uwarunkowania indywidualne, rodzinne i szkolne, Wydaw. Pedagogiczne ZNP, Kielce 2007. 12. Ridley Dale Scott, Walther Bill [tłum. Krzysztof Rogowski], Jak nauczyć dzieci odpowiedzialności, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2005. 13. Rogge Jan-Uwe [tłum. Edyta Brudnik], Agresja a wychowanie: czy dzieci mają prawo do agresji?, Wydaw. JEDNOŚĆ, Kielce 2007. 14. Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009 15. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Impuls 2016 |
|
Uwagi: |
Metody poszukujące z elementami wykładu, a w szczególności: case studies, dyskusja, pogadanka, praca w zespołach zadaniowych, praca indywidualna - esej końcowy Nakład pracy osoby studiującej: 30 godzin ćwiczeń, 2 ECTS, 30 godzin samodzielnej pracy, łącznie 60 godzin aktywności, związanej z przedmiotem. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.