Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika serca

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-FF-PSC1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika serca
Jednostka: Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Cele przedmiotu

Celem zajęć jest zapoznanie studentów Akademii Pedagogiki Specjalnej, która „jest Uczelnią pedagogiczną z sercem” z koncepcją m.in. „pedagogiki serca” prof. Marii Łopatkowej.

Równorzędnym celem jest wdrożenie studentów do umiejętności interpretowania i analizowania otaczającej rzeczywistości wychowawczej, opiekuńczej, socjalnej na tle uwarunkowań społecznych. Umiejętności wyboru rozwiązań przydatnych we własnej pracy opartych na „mądrej miłości”, włączenie do „wspólnoty pedagogicznego niepokoju”.

Efekty:

Student zna i opisuje podstawowe założenia pedagogiki serca. Umie zastosować posiadaną wiedzę w rozwiązywaniu problemów edukacyjnej i socjalno-wychowawczej praktyki.

Pełny opis:

Treści programowe:

1.Czynniki stanowiące zagrożenie wobec wychowania w XXI wieku. Zagadnienie „wspólnoty pedagogicznego niepokoju”.

2.Podstawy „pedagogiki serca” Marii Łopatkowej.

3.Pedagogika serca jako „teoria wychowania w miłości” oraz nurt wychowania emo-cjonalnego

4.Propozycje wobec zagrożeń wychowania ,,zgłaszane’’ przez pedagogikę serca

5.Kompetencje emocjonalne osoby pracującej „z drugim” człowiekiem. Postulowana sylwetka osobowościowa.

6.Pedagogika "mądrej miłości" Janusza Korczaka.

7.Wybrane (bardziej i mniej znane) postaci – prekursorzy "mądrej miłości".

Literatura:

Literatura proponowana:

1.Borczak M., Dzieci od początku świata są takie same - rozmowa z M. Łopatkową,[w:] "Nowe książki", 2001, nr. 12.

2.Kotański M., Ty zaraziłeś ich narkomanią. Warszawa. PZWL. 1994.

3.Kotański M., Sprzedałem się ludziom. Warszawa (bez roku wydania), wydanie broszu-rowe

4.Kotański M., Tworzyć wyspy dobra, [w:] O dorastaniu Narkotyki, przemoc, manipula-cje. WL 2002.

5.Lewandowska-Tarasiuk E., Łaszczyk J., Śliwierski B., (red.), Pedagogika serca.

Wychowanie emocjonalne w XXI wieku, Wydawnictwo: Difin 2016

6.Łopatkowa M., Pedagogika serca, Warszawa 1992.

7.Łopatkowa M., Dziecko a polityka, czyli walka o miłość, Wydawnictwo Akademii Pe-dagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2001.

8.Obuchowska I. ,Dzieci małe i duże: jak je kochać i rozumieć, Media Rodzina, Poznań 2007.

9.Obuchowska I., Nasze dzieci: jak je kochać i rozumieć, Media Rodzina, Poznań 2008.

10.Portmann R., [tłum. Magdalena Jałowiec], Gry i zabawy przeciwko agresji, wyd. 2, Wydaw. JEDNOŚĆ, Kielce 2002.

11.Pufal-Struzik I., (red.), Agresja dzieci i młodzieży: uwarunkowania indywidualne,

rodzinne i szkolne, Wydaw. Pedagogiczne ZNP, Kielce 2007.

12.Ridley Dale Scott, Walther Bill [tłum. Krzysztof Rogowski], Jak nauczyć dzieci od-powiedzialności, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2005.

13.Rogge Jan-Uwe [tłum. Edyta Brudnik], Agresja a wychowanie: czy dzieci mają prawo do agresji?, Wydaw. JEDNOŚĆ, Kielce 2007.

14.Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santor-ski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009

15.Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Impuls 2016

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mieczysław Sędzicki
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z koncepcją „pedagogiki serca” Marii Łopatkowej.

Równorzędnym celem jest nauczenie studentów umiejętności interpretowania i analizowania otaczającej rzeczywistości wychowawczej na tle uwarunkowań społecznych, umiejętności wyboru rozwiązań przydatnych we własnej pracy pedagogicznej opartych na „mądrej miłości”.

Student, jako założony efekt kształcenia, zna i opisuje podstawowe założenia pedagogiki serca, umie zastosować posiadaną wiedzę w rozwiązywaniu problemów edukacyjnej i wychowawczej praktyki.

Pełny opis:

Zagadnienia

1. Czynniki stanowiące zagrożenie wobec wychowania w XXI wieku

2. Podstawy „pedagogiki serca” Marii Łopatkowej

3. Pedagogika serca jako „teoria wychowania w miłości” oraz nurt wychowania emocjonalnego

4. Propozycje wobec zagrożeń wychowania ,,zgłaszane’’ przez pedagogikę serca

5. Kompetencje emocjonalne nauczyciela

6. Postulowana sylwetka osobowościowa nauczyciela-wychowawcy-opiekuna

7. Pedagogika "mądrej miłości" Janusza Korczaka.

8. Wybrane (bardziej i mniej znane) postaci – prekursorzy "mądrej miłości"

Literatura:

1. Borczak M., Dzieci od początku świata są takie same - rozmowa z M. Łopatkową, [w:] "Nowe książki", 2001, nr. 12.

2. Kotański M., Ty zaraziłeś ich narkomanią. Warszawa. PZWL. 1994.

3. Kotański M., Sprzedałem się ludziom. Warszawa (bez roku wydania), wydanie broszurowe

4. Kotański M., Tworzyć wyspy dobra, [w:] O dorastaniu Narkotyki, przemoc, manipulacje. WL 2002.

5. Lewandowska-Tarasiuk E., Łaszczyk J., Śliwierski B., (red.), Pedagogika serca. Wychowanie emocjonalne w XXI wieku, Wydawnictwo: Difin 2016

6. Łopatkowa M., Pedagogika serca, Warszawa 1992.

7. Łopatkowa M., Dziecko a polityka, czyli walka o miłość, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2001.

8. Obuchowska I. ,Dzieci małe i duże: jak je kochać i rozumieć, Media Rodzina, Poznań 2007.

9. Obuchowska I., Nasze dzieci: jak je kochać i rozumieć, Media Rodzina, Poznań 2008.

10. Portmann R., [tłum. Magdalena Jałowiec], Gry i zabawy przeciwko agresji, wyd. 2, Wydaw. JEDNOŚĆ, Kielce 2002.

11. Pufal-Struzik I., (red.), Agresja dzieci i młodzieży: uwarunkowania indywidualne, rodzinne i szkolne, Wydaw. Pedagogiczne ZNP, Kielce 2007.

12. Ridley Dale Scott, Walther Bill [tłum. Krzysztof Rogowski], Jak nauczyć dzieci odpowiedzialności, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2005.

13. Rogge Jan-Uwe [tłum. Edyta Brudnik], Agresja a wychowanie: czy dzieci mają prawo do agresji?, Wydaw. JEDNOŚĆ, Kielce 2007.

14. Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009

15. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Impuls 2016

Uwagi:

Metody poszukujące z elementami wykładu, a w szczególności:

case studies, dyskusja, pogadanka, praca w zespołach zadaniowych, praca indywidualna - esej końcowy

Nakład pracy osoby studiującej:

30 godzin ćwiczeń, 2 ECTS,

30 godzin samodzielnej pracy, łącznie 60 godzin aktywności, związanej z przedmiotem.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)