Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia kłamstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-FF-PKL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia kłamstwa
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Założeniem fakultetu Psychologia kłamstwa jest przedstawienie studentom aktualnego stanu wiedzy naukowej na temat psychologii kłamstwa oraz przegląd metod stosowanych w jego wykrywaniu.

Uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z podstawowymi metodami badawczymi stosowanymi w tej dziedzinie, dotyczącymi m.in. analizy skuteczności różnych metod oceny wiarygodności.

Zajęcia będą zawierały również elementy warsztatów, podczas których studenci będą mieli okazję sprawdzić swoje umiejętności w zakresie wykrywania kłamstwa oraz analizy zachowania i treści wypowiedzi pod kątem oceny wiarygodności. Fakultet ma również, poza wyżej wymienionymi założeniami, zaprezentować możliwości aplikacyjne psychologii np. w wymiarze sprawiedliwości.

Pełny opis:

1.Czym jest kłamstwo: podstawowe definicje, rodzaje kłamstwa. Kto i jak często kłamie.

2.Zachowanie podczas kłamania - rzeczywiste i subiektywne wskaźniki kłamstwa.

3.Wiedza o wskaźnikach kłamstwa.

4.Wykrywanie kłamstwa; czynniki mogące mieć związek z umiejętnością wykrywania kłamstwa.

5.Podstawowe metody wykrywania i ich skuteczność.

6.Wykrywanie kłamstwa na podstawie obserwacji wskaźników behawioralnych.

7.Metody podnoszące skuteczność wykrywania kłamstwa na podstawie obserwacji wskaźników behawioralnych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Vrij, A. (2009). Wykrywanie kłamstw i oszukiwania. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Literatura uzupełniająca:

Ekman, P. (2003). Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Draheim, Sz. E. (2004). Makiaweliczna osobowość niepełnoletniego świadka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Memon, A., Vrij, A. i Bull, R. (2003). Prawo i psychologia. Gdańsk: GWP.

Pasko–Porys, W. (2007). Przesłuchiwanie i wywiad. Psychologia kryminalistyczna. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Vrij, A. (2008). Detecting lies and deceit: Pitfalls and opportunities. Chichester: John Wiley and Sons.

Witkowski, T. (2002). Psychologia kłamstwa. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Unus.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)